Timo Soini sanoi Ylen tv-uutisissa, ettei hänen käsityksensä avioliitosta muutu, vaikka äänestyksessä kävikin näin. Miksei kukaan tajunnut käyttää tätä argumenttina lain puolesta? Suomessa on oikeus ajatella, mitä itse tahtoo, ja niin kuin Soini itse todisti, ei tämä asia muuta perinteistä käsitystä avioliitosta, jos ei itse tahdo. Oras Tynkkynenkin voi vaikka jo nyt olla sitä mieltä, että avioliitto on vain kahden miehen välinen liitto. Kunhan asiat saadaan laissa tasa-arvoiseksi, saa kukin pitää avioliittoa millaisena itse haluaa.
Ihan hyvä kysymys ja näkemys. Ehkä tässä asiassa, koska se on osittain myös niin sanottu uskon ja omantunnon kysymys, voisi avioliitolla olla moninaisia merkityksiä ja tulkintoja. Hieman niin kuin vaikkapa joulu, Suomen lippu ja demokratia: jokainen tulkitsee ne eri tavalla ja kunnioittaa niitä eri tavalla. Miksi ei.
Hyvä huomio myös se, että miksei tätä käytetty kampanjassa? Tämä olisi ollut myös hyvä tapa kampanjoida asian puolesta vähemmän provokatiivisesti ja populistisesti. Ehkä siksi sitä ei käytettykään hyväksi, sillä ei olisi välttämättä saatu samanlaista vastakkainasettelua aikaan, mikä ei olisi lietsonut ihmisiä. Voi olla, että olen väärässä, mutta tämä on näkemykseni. Toisaalta tällä olisi voinut saada lain puolelle ihmisiä, jotka eivät pidä välttämättä muita lain puolesta esitettyjä argumentteja niin pätevinä.