A. Vallitsevassa todellisuudessa homoseksuaaleilta evätyt oikeudet ovat kaukana siitä että ihmisiä tapetaan ja vangitaan. Ihmisoikeuskysymyksestä puhuminen ja vertaaminen mustien oikeustaisteluun tai suffragetteihin ei ole kestävää. Kohta Arhinmäki on kai jo tämän päivän Martin Luther King.
B. Järjestelmä syrjii toki, ja homoseksuaalisuus on monesti synnynnäistä, kai sitä on monenlaista homoseksuaalisuuttakin.
Oma näkemyksinähän on se, että oikeudet tulisi olla samat mutta se ei saisi edellyttää avioliittosanan uudelleenmäärittelyä. Ainakaan se ei saisi tulla viime vuosina nähdyn aggressiivisen ja ymmärtämättömän kampanjoinnin tuottama muutos.
A)
Pointti oli se, että kyseessä on syrjintä sellaisen ominaisuuden perusteella johon ihminen ei voi itse vaikuttaa.
Se että vertasit asiaa ahtaajiin tai metsätyöläisiin meni nähdäkseni rumasti metsään.
Eli jos jossain on joskus asiat olleet vielä huonommin, niin turha sitä tasa-arvoa on enää ajaa?
B)
Tuosta monenlaisesta homoseksuaalisuudesta on näyttöä lähinnä kirkolla.
Se miten avioliitto sanan uudelleenmäärittely on muilta pois liittyy siihen miten avioliitto on ollut se rajanveto jolla Suomessa on yhteiskunta linjannut kokonaisedun mukaisen elämäntavan. Näkemys avioliitosta uusia kansalaisia kasvattavana perhekeskeisenä elämäntapana on ollut helppo ymmärtää ja sille sallia erilaisia etuisuuksia yksin eläviin ja lapsettomiin pariskuntiin nähden.
Tämän käsitteen uudelleenmäärittely tulisi tehdä harkitusti ja yhteisymmärryksessä, ei vaatien ja repien.
Mitä toivottavaa tai ei-toivottavaa sitten on homoseksuaalisuudessa? En minä vaan tiedä, minun homoseksuaalit tuttavani ovat ihan tavallisia ihmisiä ennakkoluuloineen, samalla lailla he käyvät töissä, baarissa ja kaupassa. Pariutuvat, eroavat ja ovat erehtyväisiä. Sosiaalisen median keskustelu kärsii siitä että osapuolten esitaistelijat glorifioivat tai demonisoivat omia näkemyksiään. Homot ovat joko marttyyreita tai saatanoita.
Eli ainoa perusteesi avioliitto-sanan heteroyksinoikeudelle on vanhat konservatiiviset tavat.
Kuitenkin nykymaailmassa perheet ovat hyvinkin rikkonaisia ja se jos joku haluaa sementoida perhesuhteensa avioliitolla on nähdäkseni vain ja ainoastaan positiivinen asia. Oli kyseessä sitten homo- tai heteropari.
Tähän tulisi todellisen tasa-arvon kautta rohkaista, eikä keinotekoisesti ylläpitää kahta rinnakkaista järjestelmää/nimitystä.
Lisäksi koko käsityksesi siitä mitä A) avioliitolla tarkoitetaan B) minkä vuoksi avioliitosta säädetään laissa C) miten "Suomen kansa" näkee avioliiton, on jotain muuta kuin enemmistöllä.
Mielipaha on siis ainoa perusteesi homoavioliittojen haitoista?
Kun kyseessä on kuitenkin ryhmä joka hakee oikeuksia itsekkäistä syistä, nämä perusteet ovat yhtä kestäviä kuin esittämäni vertaus palkkakeskustelusta. Siinäkin yleensä itse pidetään vaateita oikeutettuina kun muillakin on.
Tämä on täysin kestämätön peruste, samalla perusteella voidaan nollata kaikkien muidenkin ryhmien oikeutus lain silmissä tasa-arvoiseen kohteluun.