Minun mielestä siinä Ylen kuuluisassa homo-illassa kerrottiin järkevä syy siihen, miksi homoliitoilla pitäisi myös olla sama nimi; Termillä rekisteröity parisuhde "outataan" ihmisiä väkisin, ja tämä saattaa vaikuttaa esim. työnhaussa - niin surullistakun se onkin. Itsekään en ennen ymmärtänyt mikä tässä nimijutussa oli ongelmana, mutta itse ainakin olen varma, että monessa työpaikassa tuo vaikuttaisi, vaikkei saisi.
Adoptioasiassa olen myös muuttanut kantaani, kun olen sitä miettinyt. Entisenä koulukiusattuna olin ehdottomasti sitä mieltä, että homoparien ei pitäisi saada adoptioida, koska se altistaisi lapset kiusaamiselle. Mutta kun olen hiukan aikuistunut ja pystynyt noitakin asioita oikeasti käsittelemään, olen tajunnut että minuakin kiusattiin rumista vaatteista (ei ollut varaa muotikamoihin), isosta päästä, "vammasesta" äänestä, pienestä koosta, siitä että isällä oli aina vihreät vaatteet... niin, noita syitä löytyy aina ja kiusaamiseen puuttuminen taas on ihan eri keskustelu, siitä voisin varmaan kirjoittaa vähintään romaanin. Sitäpaitsi itse koen, että suurin syy että tuosta 9 vuoden helvetistä selvisin oli kannustavat ja rakastavat vanhemmat. Uskon, että yli 90% adoptiota hakevista vanhemmista ovat erittäin motivoituneita sen lapsen kasvattamiseen ja lisäksi nuo perheet ymmärtääkseni syynätään aika tarkkaan - ei siis olisi mikään selviö, että Pekka ja Pasi saisivat sen pikkulapsen, jos olisivat juoppoja tms.
Kirkkoon minulla ei koskaan ole ollut mitenkään läheinen suhde - en osaa ottaa kantaa siihen pitäisikö homoparit vihkiä kirkossa vai missä - olkoot se vaikka sitten jokaisen papin oma asia. Mutta avioliitto ei pitäisi olla kirkon päätettävissä oleva asia.
EDIT: Minusta on tärkeää, että kun saa uutta tietoa asioista, pystyy muuttamaan mielipidettään/näkemystään. Tämä tekee keskustelusta hyvin vaikeaa, jos vastapuolena on esim. konservatiivinen ihminen, joka lukee kaiken raamatusta. Silloin ei vissiin ole sallittua miettiä ja pohtia asioita itse? Itse ainakin koen hyvin mielenkiintoiseksi tutkia/kehittää omaa moraalia/arvoja, ja nähdä myös toisten mielipide ja perustelut.