Jatkoajan virallinen homoketju

  • 899 906
  • 8 153

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näytätkö minulle sen adressin, jossa joskus on edes 1,5 miljoonaa allekirjoitusta? Nimien kerääminenkin yleensä tupataan lopettamaan siinä vaiheessa, kun sen rajapyykit on jonkin matkaa ohitettu, ettei jää vahingossakaan nippa-nappa tilanteeseen. Oliko nyt näin, että 50 000 allekirjoitusta riittää saavuttamaan sen, että asia lähtee johonkin käsittelyyn. Puhtaana veikkauksena, että 165000 nimeä on yksi suurimpia tehtyjä adresseja.

On varmasti suurin adressi. Siihen mediahypeen nähden kuitenkin aivan naurettavan pieni määrä, jos samalla kuitenkin väitetään että enemmistö kansasta on asian puolella. Voisin ihan väittää, että valtaosalle suomalaisista homoliitot on "ihan vitun sama".

Nimien kerääminen lopetetaan siinä vaiheessa, kun rajapyykki on saavutettu? Oletko nyt tosissasi, siis yhdistettynä tähän Tahdon2013 -kampanjaan? Todella huono ja vieläpä kaikin puolin vääristelty puolustelu asian suhteen

Huoh.
1. Avioiliitto-nimitys
2. Ei adoptio-oikeutta yhdessä paremman puoliskon kanssa
3. Ei oikeutta samaan sukunimeen (muuten kuin keksimällä joku muu kuin jomman kumman käytössä oleva nimi)

Siinä alkuun. Ja tiedän, että todennäköisesti kommentti on: mene naisen kanssa naimisiin niin onnistuu. Onnistuu, mutta ei onnistu sinultakaan toisen miehen kanssa (oletan että olet mies).

Velvollisuudet ovat toki yhtäläiset mikäli ei oteta mahdollista huoltajuutta huomioon.

Mun kohdalta tämä jää tähän, mitä olen tätä keskustelua seurannut niin kanssasi ei kannata keskustella. Ei millään pahalla kuitenkaan sinuakaan kohtaan (myös sinulla on oikeus mielipiteeseesi), mutta tämä keskustelu kiertää kehää.

Kiitos vastauksesta. Ja tuosta voidaan päätellä, että juuri noista asioista täällä on väännetty, ei mitään uutta. Pisti vain silmään, kun sanoit tuolla aiemmin että joitakin valvollisuuksiakin puuttuu rekisteröidystä parisuhteesta vs. avioliitto, mutta niinhän nyt ei kuitenkaan ole ja minkä itsekin tuossa yllä korjasit.
 

Baldrick

Jäsen
Nimien kerääminen lopetetaan siinä vaiheessa, kun rajapyykki on saavutettu? Oletko nyt tosissasi, siis yhdistettynä tähän Tahdon2013 -kampanjaan? Todella huono ja vieläpä kaikin puolin vääristelty puolustelu asian suhteen

Nimien kerääminen on kuitenkin prosessi, joka maksaa, joten miksi tuhlata rahaa kampanjointiin ja homman organisointiin, jos tavoitteet on jo saavutettu? Siitä olen samaa mieltä, että hyvin monelle asia on "ihan vitun sama."
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toiseksi, kun adoptio-oikeus olisi annettu niin ei menisi todennäköisesti kovinkaan kauaa ennen kuin jo joku alkaisi vaatimaan, että vähintään 40% kaikista adoptoitavista lapsista olisi annettava tasa-arvon vuoksi homopareille, vaikka heitä olisikin hakijoista vain murto-osa.

Koko teksti oli asiaa, mutta varsinkin tämä ansaitsee erityishuomion. Nimittäin juuri noin siinä tulisi käymään. Se on nähty monessa muussakin asiassa, kuten niissä surullisen kuuluisissa naiskiintiöissä tai positiivisessa syrjinnässä suurten kaupunkien työhönotossa. Pakko valita nainen hallitukseen, vaikka se ei olisikaan pätevin ja pakko ottaa se maahanmuuttaja töihin, vaikka se ei olisikaan lähelläkään paras vaihtoehto.

Niin, se on kuitenkin ylivoimaisesti eniten ääniä kerännyt kansalaisaloite.

Todettakoon että kansalaisaloite ei ole mielipidetiedustelu, vaan 100 % allekirjoittaneista kannattaa lakia ja ovat nähneet vaivaa sen allekirjoittamiseen (vaatii sähköisen allekirjoituksen), lisäksi kun aloitteen käsittelyynmenoon vaadittava allekirjoitusmäärä oli täynnä, ei lisäallekirjoituksilla ole kuin symbolinen arvo.

Tutustu nyt ihan rauhassa siihen vladin linkittämään mielipidetiedusteluun, joka on lähtökohtaisesti luotettavin asiasta tehty tutkimus mitä on saatavilla.

Olet sää melkone vekkuli.

Hyvin osaat kyllä itsellesi perustella kaiken parhain päin. Ja olen kyllä lukenut tuon vladin linkin, ei siellä ole mitään uutta. Eikä mulla ole mikään tarve yrittää perustella sitä toiseksi kuin se on, kuten taas sinulla tuntuu olevan tarve perustella kaikki muut tilastot ja kyselyt huuhaaksi, jos ne ei sovi sinun näkökantaasi. Sitä minä kyllä ihmettelen, mutta kait se maailma on sitten parempi paikka kun elää kuplassa.
 

Baldrick

Jäsen
Homoparien adoptio-oikeus on lasten oikeuksien kannalta yhtä ongelmallista kuin mikä tahansa muukin syy, minkä takia lasta kiusataan koulussa. Itse en ainakaan keksi että homovanhemmat voisivat aiheuttaa lapsille mitään muuta ongelmia kuin sen, että heitä kiusataan tai syrjitään. Hetkinen, sanoinko että homovanhemmat aiheuttaisivat tämän? Ei ehkä kuitenkaan, vaan ne, jotka heiden lapsillaan asiasta ilkeilevät.

Tämä kysymys oli se, minkä kanssa minä vielä pari vuotta sitten pohdiskelin ja olin sillä kannalla, että ei adoptio-oikeutta. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että asia ei myöskään koskaan "normalisoidu", jos lakia ei muuteta, eikä mikään koskaan muutu. Mielestäni homma olisi hyvä kuitenkin liennyttää ja muuttaa se asetelma, että homoparien lapset olisivat poikkeavista perheistä, sillä heitä on jo nyt ja osa varmasti kärsii siitä. Sikäli tilanteen muuttaminen arkiseksi olisi paras ratkaisuvaihtoehto vallitsevaan tilanteeseen, eikä siinä pitkään vierähdä, kun he eivät juurikaan perheidensä vuoksi erotu joukosta.

Koko teksti oli asiaa, mutta varsinkin tämä ansaitsee erityishuomion. Nimittäin juuri noin siinä tulisi käymään. Se on nähty monessa muussakin asiassa, kuten niissä surullisen kuuluisissa naiskiintiöissä tai positiivisessa syrjinnässä suurten kaupunkien työhönotossa. Pakko valita nainen hallitukseen, vaikka se ei olisikaan pätevin ja pakko ottaa se maahanmuuttaja töihin, vaikka se ei olisikaan lähelläkään paras vaihtoehto.

Korjatkaa joku toki jos olen väärässä, mutta käsittääkseni adoptioitavia lapsia on tällä hetkellä enemmän tarjolla kuin vastaanottavia perheitä. Näin ollen tuskin kiintiötä edes pääsisi syntymään.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nimien kerääminen on kuitenkin prosessi, joka maksaa, joten miksi tuhlata rahaa kampanjointiin ja homman organisointiin, jos tavoitteet on jo saavutettu? Siitä olen samaa mieltä, että hyvin monelle asia on "ihan vitun sama."

Mitä enemmän nimiä adressissa, sitä suurempi painoarvo sillä on. Jos jollekin adressille saadaan sanotaan nyt vaikka se puoli miljoonaa allekirjoitusta, on sitä hyvin vaikea hylätä eduskunnassa, olkoon se aloite kuinka älytön tahansa. Sen sijaan jos se 50 000 raja saadaan juuri ja juuri rikki, niin ei sillä ole mitään mahdollisuutta mennä läpi jos se ei sovi hallituspuolueiden agendaan vaan sillä on ihan yhtä paljon arvoa kuin kerran käytetyllä vessapaperilla, olkoon itse ehdotus miten fiksu tahansa. Se on politiikkaa, ei sen kummempaa.

Toisekseen, voit esittää kysymyksesi tuolle tehdon-kampanjalle, joka asiaa mainosti suurella volyymilla koko puolivuotisen nimienkeruun ajan. Ne mainosti asiaa senkin jälkeen, ja mainostavat edelleen. Joten en minä tiedä, että miksi tuhlaavat rahojaan, ehkä heillä on sitä liikaa?
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Itse en usko mihinkään adoptiokiintiöhin. Saati että olisin missään vaiheessa sellaista vaatimassa. Adoption tulee jatkossakin olla prosessi, jossa objektiivisuuteen pyrkien valitaan ne, jotka saavat vastuun lapsen kasvattamiseen. Ei noin tärkeässä asiassa voi alkaa millään kiintiöillä pelleilemään. Jotkut kuntien lautakuntapaikat nyt on aika kevyttä kamaa adoptioprosessin rinnalla. Vastustan toki sukupuolikiintiöitäkin.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saisinko kysyä sinulta, arvon Kisapuisto: millä tavalla se muodostaisi sinusta ongelman, että kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset oikeudet tässä asiassa? Laita lyhyesti ranskalaisin viivoin vaikka ajatuksiasi, koska kaiken keskustelun tarkoitus on mielestäni ymmärtää ja lisätä omaa käsityskykyä ylipäätään erilaisista näkemyksistä. Kiitos!

Jupa
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Huoh.
1. Avioiliitto-nimitys
2. Ei adoptio-oikeutta yhdessä paremman puoliskon kanssa
3. Ei oikeutta samaan sukunimeen (muuten kuin keksimällä joku muu kuin jomman kumman käytössä oleva nimi)

Huoh, luulisi tietävän paremmin jos kerran tuollaisessa suhteessa elää.

1. Niin, miksi pitäisi nimittää samaksi suhteeksi, kun suhde on eri. Toinen on homosuhde, toinen heterosuhde. Jos sinun silmissäsi nämä ovat samanarvoisia, niin miksi se että niitä kutsutaan fysiologisen luonteensa vuoksi eri nimillä, haittaisi sinua? Pelkkää "mutku mä haluun!" paskaa.

2. RP:ssä elävä VOI hankkia huoltajuuden parin toisen osapuolen lapselle. Pelkkää näennäistä höttöä vain tämäkin, paljon on ratsastettu sillä keppihevosella että "entäs entisten suhteiden lapset" -> huoltajuuden myöntäminenhän noissa tapauksissa on jo mahdollista.

3. Kuinka niin ei? Heh, tässähän kyse on YHDEN LOMAKKEEN TÄYTTÄMISESTÄ maistraatissa ja homma sillä selvä. Rekisteröity parisuhde on käypä ja riittävä perustelu toisen osapuolen sukunimen käyttöönottamiselle. Tämäkin on ihan vain pelkkää keltaisen lehdistön huttua ettei onnistuisi. Se, ettei se tapahdu automaationa yhdellä ja samalla paperilla (kuten avioliiton solmimisessa) on sitten taas sinun ja maistraatin välinen asia, kirjoita palaute sinne että korjaavat lomakkeitaan.

Se, mikä todellisuudessa avioliiton ja RP:n ero on, on perimäoikeus ja jos halutaan juridista yhteneväisyyttä näiden suhteiden välille, muutoshalukkuuden pitäisi koskea perimäoikeutta eikä sillä ole avioliittolainsäädännön tai käsitteiden muuttamisen kanssa mitään tekemistä.

Mutta näitä ajetaan, koska todellisuudessahan kyse on siitä että halutaan kutsua punaista siniseksi koska sinistäkin kutsutaan siniseksi. Halutaan muita asioita, kuin millä tätäkin pasketta taas markkinoidaan. Ja typerykset uskovat, heiluttaen "tasa-arvo", "ihmisoikeudet" ja "vapaus" -lippuja vieressä.

Idiootit. Ajatelkaa omilla aivoillanne älkääkä niillä keltaisten lehtien "aivoilla".
 
Suosikkijoukkue
KK
Itselläni on kaksi ystävää, joilla on samaa sukupuolta olevat vanhemmat. Toinen on nainen ja hänellä on kaksi äitiä sekä toinen on mies kahdella isällä. Kumpikaan ystävistäni ei itse ole homo. Molemmilla on todella mukavat vanhemmat eikä samaa sukupuolta olevat vanhemmat ole mielestäni haitanneet ystävieni kasvua mitenkään. Hienoja ihmisiä molemmista tullut. Naispuolinen ystäväni sai juuri vuodenvaihteessa lapsen miehensä kanssa.
Nyt pitääkin kysyä, miksi heti oletetaan, että homojen saadessa adoptio oikeuden lapsista tulisi jotenkin erilaisia? Eikö heterotkin voi kasvattaa adotiolapsensa väärin?
 

Baldrick

Jäsen
Niin, miksi pitäisi nimittää samaksi suhteeksi, kun suhde on eri. Toinen on homosuhde, toinen heterosuhde. Jos sinun silmissäsi nämä ovat samanarvoisia, niin miksi se että niitä kutsutaan fysiologisen luonteensa vuoksi eri nimillä, haittaisi sinua? Pelkkää "mutku mä haluun!" paskaa.

Miten niin eri? Molemmat ovat parisuhteita, joiden ainakin periaatteessa pitäisi perustua rakkauteen. Ne ovat ainakin minun mielestäni samanarvoisia parisuhteita ja siksi nimenomaan niitä pitäisi kutsua samalla nimellä. Mielestäni juuri se, että annetaan toisille eri nimitys olisi syrjintää jos suhteen perusluonne on sama, mutta muiden ominaisuuksien vuoksi nimeäminen olisi eri. Tuskin olisi reilua, jos esim. kantasuomalainen koululainen on vain oppilas ja maahanmuuttoperäinen voisi olla vaikka "mamuppilas". Näinhän saadaan selvä pesäero fysiologisen luonteensa vuoksi oppilaat mukavasti eroteltua. Tietävätkin kouluterveydenhoitajatkin sitten, kun mamuppilas Afrikasta tulee paikalle, että hänellä voi olla myös sirppisolutauti, jota ei tavan oppilaalla voi.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Miten niin eri?

Oletko tietoinen että toisessa suhteessa on kaksi eri sukupuolta ja toisessa suhteessa kaksi samaa sukupuolta?

Värejähän ne sininen ja punainenkin ovat kumpikin, miksei siis kutsuttaisi punaista siniseksi koska sininen on fantsu ja ihana? Ja me kaikki rakastetaan värejä!

Rakkausjutut voi jättää omaan arvoonsa, sillä tuo maailman tärkein asia ei kuitenkaan ole mitattavissa ja uskon että sekä hetero-että homoparisuhteista löytyy suhteellisen samassa mittakaavassa muitakin perusteita liitolle kuin jokin epämääräinen rakkaus-käsite.

Esimerkkisi haiskahtaa mielestäni mauttoman rasistiselta, mutta voisin kuvitella että henkilön papereissa saattaa lukea esim. etninen tausta tai syntymämaa joka ilmentää näitä fysiologisia eroja ja nostaa esille riskejä mm. syntyperäiselle suomalaiselle tyypillisemmistä taudeista.

Ei näitä tarvitse äärimmäisyyksiin viedä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten niin eri? Molemmat ovat parisuhteita, joiden ainakin periaatteessa pitäisi perustua rakkauteen. Ne ovat ainakin minun mielestäni samanarvoisia parisuhteita ja siksi nimenomaan niitä pitäisi kutsua samalla nimellä.

Öö, miksei juuri käyttämäsi sana - parisuhde - kelpaa? Pitääkö punaista saada kutsua siniseksi, koska sinistäkin saa kutsua siniseksi, eikö "väri" kelpaa? Uskoisin että avioliiton määritelmälle joka perustuu mieheen ja vaimoon on vankat historialliset perusteet. Voi olla toisinkin, en ole perehtynyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos taas mies seurustelee miehen, koiran tai hevosen kanssa, se on sataprosenttisen varmaa ettei pysty yhdessä saamaan lapsia ja tällöin ei pidä olla mitään oikeutta adoptioonkaan.
hatunnosto sillä, että Joku käyttää vielä vuonna 2014 Oinonen-argumentaatiota asiassa. Pentti Oinonen on kuitenkin lähes yksimielisesti todettu yksinkertaiseksi typerykseksi, joten kovin moni ei edes suostu julkisesti tuollaista leimaa julkisesti ottamaan. Tuo on jo niin takapajuista, että Se toimii jo camp-henkisesti. Vähän kuin natsikortin käyttö muka-tosissaan.

ja mitä täällä tulee tähän nerokkaaseen argumentaatioon siitä, että tasa-arvoa on kehdattu ihan somessakin rummuttaa, vaikka olisi isompiakin ongelmia. Tältä logiikalta tippuu hiukan pohja siltä, että samat tyypit ovat itse johonkin elintärkeisiin jääkiekkokeskusteluihin
postailleet tuhansia viestejä. Oh Sweet irony ja eikö kukaan ajattele lapsia.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Tuo väriesimerkki ei sovi minun näkemykseeni, sillä minä en näe homo- tai heterosuhteen luonteessa itsessään eroa, joten minulle ne ovat molemmat vaikkapa sitten punaisia.

Minä ymmärrän varsin hyvin, että jotkut homopariskunnat haluavat avioliittonimen, sillä hehän ovat kasvaneet ympäristöön, jossa avioliitto on elämän yksi kohokohdista ja parisuhteen "ylin aste", jota suurinosa ympärillä olevista ihmisistäkin tavoittelee.
 

Rocco

Jäsen
Demokratia.

Kovaääninen vähemmistö ei hävinnyt, vaan se jäi sellaiseksi mitä se on: Vähemmistöksi. Tämä on demokratiaa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tuo väriesimerkki ei sovi minun näkemykseeni, sillä minä en näe homo- tai heterosuhteen luonteessa itsessään eroa, joten minulle ne ovat molemmat vaikkapa sitten punaisia.

Minä ymmärrän varsin hyvin, että jotkut homopariskunnat haluavat avioliittonimen, sillä hehän ovat kasvaneet ympäristöön, jossa avioliitto on elämän yksi kohokohdista ja parisuhteen "ylin aste", jota suurinosa ympärillä olevista ihmisistäkin tavoittelee.

Not sure if serious.

Et siis näe että homosuhteen perusluonne on että siinä on kaksi samaa sukupuolta olevaa ja heterosuhteen luonteenomainen piirre se, että suhteessa on kaksi eri sukupuolta?

Eli siis on joukko ihmisiä jotka eivät arvosta omaa parisuhdetta siitä käytettävän nimen vuolsi ja haluat vaihtaa nimeä, haistamatta että kuviossa saattaa haiskahtaa todellisuudessa jokin muu? Nyt ollaan aika jännän äärellä...
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Hyvä että saatiin tämä perinteinen piilevän homofoobikon tusina-argumentti vedettyä esiin jo tässä vaiheessa. "Eihän mulla mitään homoja vastaan, mutta...". Onko siinä jotain väärää, että ihmiset ajavat asioita, jotka ovat juuri heidän sydäntä lähellä?

Varmasti erittäin monelle lähellä sydäntä, mutta erittäin monelle myös mahdollisuus mölytä vain mölyämisen vuoksi. Ja näissä mölyapinoissa ovat mm. nämä lööpit sekä palstatilat vievät kristasiegfridsit + muut nollatason julkkikset väsyneillä kommenteillaan. Vittuilu ja huutaminenhan se on paras tapa vaikuttaa muutenkin juron ja kaavoihin kangistuneen henkilön ajatusmaailmaan. En tiedä sitten onko tärkeiden asioiden paras ratkaisumalli tehdä niistä helvetin rasittavaa sirkusta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Uskoisin että avioliiton määritelmälle joka perustuu mieheen ja vaimoon on vankat historialliset perusteet. Voi olla toisinkin, en ole perehtynyt.

Epäilemättä on, kuten on miljoonalle muullekin asialle, mutta et silti lähtisi puolustamaan liikettä, joka ajaisi noitien polttoa roviolla, vaikka sille on vankat historialliset perinteet. Tai en tiedä, epäilen vaan.

Historialliset syyt on kautta historian huonoin perustelu yhtään millekään missään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Not sure if serious.

Et siis näe että homosuhteen perusluonne on että siinä on kaksi samaa sukupuolta olevaa ja heterosuhteen luonteenomainen piirre se, että suhteessa on kaksi eri sukupuolta?

Eli siis on joukko ihmisiä jotka eivät arvosta omaa parisuhdetta siitä käytettävän nimen vuolsi ja haluat vaihtaa nimeä, haistamatta että kuviossa saattaa haiskahtaa todellisuudessa jokin muu? Nyt ollaan aika jännän äärellä...

Millä muilla ominaisuuksilla parisuhteita pitää ryhtyä luokittelemaan?

Eri ihonvärillä varustetut parisuhteet olisivat seka-avioliittoja, eri uskontokuntia edustavat parit olisivat ekumeenisessa avioliitossa ja turkulaisen ja tamperelaisen liitto olisi sekoavioliitto...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saisinko kysyä sinulta, arvon Kisapuisto: millä tavalla se muodostaisi sinusta ongelman, että kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset oikeudet tässä asiassa? Laita lyhyesti ranskalaisin viivoin vaikka ajatuksiasi, koska kaiken keskustelun tarkoitus on mielestäni ymmärtää ja lisätä omaa käsityskykyä ylipäätään erilaisista näkemyksistä. Kiitos!

Tuota, kun minun ei todellakaan ole tarkoitus haastaa riitaa, mutta ymmärrätköhän sinä nyt ihan oikeasti, että mitä kysyt? Siis että mitä tarkoittaa kysymys: millä tavalla se muodostaisi sinusta ongelman, että kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset oikeudet tässä asiassa?

Kun epäilen, että sinun mielestäsi kaikilla ihmisillä on samat oikeudet silloin, jos homoliitot sallitaan. Mutta eihän se niin ole, ei todellakaan eikä sinne päinkään. Jos avioliittolaki avataan niin, että nykyiseen lakiin ympätään myös samaa sukupuolta olevat parit, niin silloinko tasa-arvo on toteutunut? Silloinko kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset oikeudet tässä asiassa, kuten kysyt. Miten ihmeessä tuollaiseen johtopäätökseen voi edes päästä? Kerrotko ystävällisesti minulle, että miten tasa-arvo on muka silloin toteutunut?

Jos todella tehdään niin, että avioliittolakiin lisätään myös samaa sukupuolta olevat parit, niin ei sillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Päinvastoin, se eriarvoistaa ihmisiä entisestään. Miksi ne lähisukulaiset eivät saa mennä naimisiin? Miksi moniavioisuus on kielletty? Miksi Pera ei saa mennä naimisiin nallekarhun tai pihamännyn tai oman Audinsa kanssa? Kyllä, hieman typerä esimerkki noin ensialkuun, mutta jos mietit tarkemmin, niin sehän on vain avioliittomääritelmän uudelleen määrittämiskysymys, että se onnistuisi. Ihan sama kuin nytkin pohditaan, että pitäisikö avioliitto määritellä uudestaan, ihan samasta asiasta on kysymys. Ja tuskin siitä on sille nallelle tai pihamännylle tai Audille mitään haittaa, vai mitä?

Sitten kun todetaan, että no eihän noilla itse asiassa ole mitään esteitä, kuten ei sinänsä olekaan, niin miksei myöskin sitten saisi mennä naimisiin sen lampaan kanssa? Kun se eläimiin sekaantuminen on ihan laillista jo nyt siinä missä ihmisten välinen seksikin, niin miksei sitä suhdetta saa virallistaa? Jos sitä lammasta saa kerran vetää hanuriin jo nyt, niin tuskinpa sitä lammasta sen enempää haittaa se suhteen virallistaminenkaan, vai mitä?

Miksi laissa on ikäraja avioliiton solmimiselle? Kehityksellä sitä perustellaan, mutta tiedän kyllä monia 18-30 -vuotiaita, jotka ovat ihan lapsia vielä, ja taas toisaalta tiedän hyvinkin fiksuja 13-17 -vuotiaita, jotka varmasti tietävät mitä tekevät. Pitäisikö siis avioliiton ikäraja poistaa, ja harkita kaikki tapaukset yksitellen?

Homoliittojen puolustus argumentilla "sitten kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset oikeudet" on suurinta paskaa mitä tämän asian ympärillä voi olla. En tiedä, johtuuko se siitä, että ihmiset ei ihan oikeasti ymmärrä mitä puhuvat vai johtuuko se siitä että he eivät ole ajatelleet asiaa ihan loppuun asti vai johtuuko se siitä, että he ovat niin oman agendansa sokaisemia etteivät he edes välitä siitä, että puhuvat älyttömyyksiä.

Olen jo monen monta kertaa tässäkin ketjussa sanonut, että adoptiolaki pitäisi ottaa kokonaan pois avioliittolaista. Sen jälkeen avioliittolaki pitäisi muokata rankalla kädellä uuteen uskoon, ja vaikka itse vahvasti "kirkon mies" olenkin, niin silti kirkon mielipiteen ei tule vaikuttaa asiaan mitenkään, vaan kirkko vihkii juuri ne, ketkä haluaa ja mikä lain puitteissa on sallittua. Tosin eipä kirkko ole vaikuttanut eikä edes yrittänyt vaikuttaa tähän nyt käynnissä olevaan asiaan yhtään mitenkään, mikä on positiivista ja vaikka jotkut tuntuvat jostain syystä niin luulevan, että tämä on kirkosta kiinni. Mutta ei siis todellakaan ole kirkosta kiinni tämä asia.

Uudessa avioliittolaissa sitten määriteltäisiin, että ketkä saavat mennä naimisiin keskenään ja millä ehdoilla. Minä en näe mitään estettä yhdellekään ylläolevalle avioliitolle, jos niin päätetään, sillä niitä esteitä ei ole. Lähisukulaiset voidaan sterilisoida ehtona avioliitolle tai ylipäätään seurustelulle, mutta sekään ei ole este vaan ehto avioliiton solmimiselle. Ikärajat on ihmisen määrittelemiä, ja ne voidaan määritellä uudestaan. Eläinseksi on jo sallittua ja tuskin puuta haittaa, jos sitä pannaan, joten mikäs siinä sitten. Ja kun adoptiolaki ei sisälly avioliittolakiin, niin mitä väliä Miinan ja Mustin tai Heikin ja Opelin avioliitolla on? Periä voisi ainoastaan ihminen, joten se Musti tai Opel tai pihamänty ei koskaan perisi mitään.

Adoptiolaki sitten tehtäisiin ihan erikseen, ja siinä määriteltäisiin ne, kenellä on oikeus hakea adoptiota ja millä ehdoilla. Sillä ei olisi mitään tekemistä avioliittolain kanssa, ja siinä voitaisiin raakata aika paljon pois myös perusheteroja ja varmistaa, että se adoptiolapsi saisi parhaat mahdolliset vanhemmat/vanhemman. Jostain syystä tämä ei käy niille fanaattisille homoliittojen puolustajille, että asiat olisivat erikseen, eli ei heille sillä avioliitolla itselläään ole mitään merkitystä, vaikka siitä nimenomaan meuhkaavatkin.

Ja ennen kuin joku nyt tulee näsäviisastelemaan, niin mielestäni avioliiton määritelmä on ainut oikea. Mielestäni kaikki nuo ylläolevat parisuhteen muodot ovat sairaita, enkä minä ole niitä lakiin ajamassa. Ironia on siinä, että jokainen tätä nykyistä muka tasa-arvoista avioliittolakia kannattava kannattaa myös kaikkia noita ylläolevia muotoja, mutta he eivät jostain syystä näe tai halua nähdä sitä.

Kyse on siitä, että johonkin se raja pitää vetää. Nykyinen avioliittolaki ei estä ketään täysivaltaista ihmistä solmimasta avioliittoa. Ei ketään, mutta jostain syystä kovin moni väittää tässäkin asiassa vastaan ilmeisesti ihan tyhmyyttään. Nykyinen avioliittolaki ei siis estä ketään täysivaltaista ihmistä solmimasta avioliittoa, kyse on siitä että kenen/minkä ja kuinka monen kanssa sen saa solmia. Ja sitten joidenkin mielestä jos lakiin lisätään kohta, että avioliiton saa solmia myös samaa sukupuolta olevan kanssa, niin simsalabim, tasa-arvo on toteutunut! Vaikka vain yksi monista, monista eri variaatioista on siihen lisätty. Voi vittu mitä idiootteja on tuollaiset ihmiset, ei voi muuta sanoa.

Mutta jos sitä rajaa sitten halutaan vetää toiseen kohtaan, niin miten kukaan täysissä järjissään oleva ihminen voi väittää, että ottamalla homot rajan toiselle puolen tasa-arvo on toteutunut tai että miksi juuri vain ja ainoastaan homot pitää sinne ottaa? Ei tuolle ole mitään perusteita, ei mitään kestäviä argumentteja jotka eivät syrjisi jotain toista ryhmää ja joka on ihan mielipuolista kun samaan aikaan paasataan siitä tasa-arvosta ja itse rankalla kädellä ollaan kuitenkin syrjimässä niitä, jotka eivät omaan ajatusmaailmaan mahdu. Poistetaan se raja sitten kokonaan, ja määritellään koko roska uudestaan, mutta se taas ei jostain syystä näille homoliittojen puolustajille käy, koska _________________?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Nebula: puhuin kyllä sekä Keski-Suomen että PK-seudun havainnoistani oman elinpiirini ulkopuolista maailmaa observoiden. Eli katutason keskustelut. Myönnän, että nämäkin havainnot tehty lähinnä kaupunkien keskustoissa (JKL, Hki).

Jos suhtautuminen homoihin ei vaihtele alueittain myös saatavilla olevien tutkimusten perusteella, myönnän toki yleistäneeni.

Jupa

Kyllä Helsingissä liberaalimpia ollaan, kuin keskisessä tai itäisessä Suomessa, siitä samaa mieltä.

Tuo esimerkkisi oli vain niin räikeä, että tartuin siihen, koska itse kuulen omaa ulkopuolista elämääni katsoen ihan samanlaista kieltä tietyltä ikäjaostolta, olin sitten täällä Savossa tai PK-seudulla. Ja Savo ja Keski-Suomi nyt tuskin kovin erilaisia ovat :)
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se, mikä todellisuudessa avioliiton ja RP:n ero on, on perimäoikeus ja jos halutaan juridista yhteneväisyyttä näiden suhteiden välille, muutoshalukkuuden pitäisi koskea perimäoikeutta eikä sillä ole avioliittolainsäädännön tai käsitteiden muuttamisen kanssa mitään tekemistä.

Perimäoikeus? Ihan sama se on rekisteröidyssä parisuhtessa kuin avioliitossakin. Puoliso perii molemmissa tapauksissa, samoin kuin lapset jos ne ovat omia, molemmissa virallistetuissa parisuhteissa. Vai mitä tarkoitit?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Epäilemättä on, kuten on miljoonalle muullekin asialle, mutta et silti lähtisi puolustamaan liikettä, joka ajaisi noitien polttoa roviolla, vaikka sille on vankat historialliset perinteet. Tai en tiedä, epäilen vaan.
Ai että, noitien poltto roviolla. Mitä mainioin verrokki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
2. RP:ssä elävä VOI hankkia huoltajuuden parin toisen osapuolen lapselle. Pelkkää näennäistä höttöä vain tämäkin, paljon on ratsastettu sillä keppihevosella että "entäs entisten suhteiden lapset" -> huoltajuuden myöntäminenhän noissa tapauksissa on jo mahdollista.

3. Kuinka niin ei? Heh, tässähän kyse on YHDEN LOMAKKEEN TÄYTTÄMISESTÄ maistraatissa ja homma sillä selvä. Rekisteröity parisuhde on käypä ja riittävä perustelu toisen osapuolen sukunimen käyttöönottamiselle. Tämäkin on ihan vain pelkkää keltaisen lehdistön huttua ettei onnistuisi. Se, ettei se tapahdu automaationa yhdellä ja samalla paperilla (kuten avioliiton solmimisessa) on sitten taas sinun ja maistraatin välinen asia, kirjoita palaute sinne että korjaavat lomakkeitaan.

Kohtaan 2 voi toki todeta, että tästä kai kampanjassa ei ole ollutkaan kyse, vaan perheen ulkopuolisen adoption sallimisesta kuten avioliitossa. Ja kohtaan 3 sen, että tuon voi muuttaa, mutta se maksaa. Jonkunlaista diskriminaatiota se maksullisuuskin on. Avioliitossa nimensä saa muuttaa ilmaiseksi, rekisteröidyssä parisuhteessa ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös