Minkälaiseen suuntaan haluaisit lakialoitteen nimettävän? Adoptioasia on se, mikä minuakin vähän edelleen mietityttää. Itse en usko homovanhempien olevan yhtään sen huonompia kuin heterovanhempienkaan, mutta pelkään yhä, että yhteiskunnastamme löytyy näitä juntteja, jotka voivat tehdä näiden lasten elämästä ikävän. Tästä huolimatta kannatin kansalaisaloitetta, ja olen myös kallistunut tukemaan tätä adoptio-oikeutta. Sisältyihän sekin tuohon aloitteeseen.
Tämä "rehellisempi muoto" jää itselleni auki. Mitä sillä tarkoitat?
Toisesta asiasta olen varovaisesti samaa mieltä. Eittämättä alkaa tuntua, että tässä vain hakataan päätä seinään, kun väkipakolla halutaan puraista turhan iso palanen kerralla. Itse olen sekä tasa-arvoisen avioliiton sekä adoptio-oikeuden kannalla, mutta itse olisin lähtenyt siitä, että rekisteröidylle parisuhteelle olisi saatu parempi oikeusturva / vastaavat oikeudet kuin avioliitossa, jonka jälkeen oltaisin voitu lähteä sitten taistelemaan sen termin muuttamisesta avioliittoon sekä sen jälkeen vielä adoptio-oikeudesta. Yksi asia kerrallaan. Nyt nousee pieninkin konservatiivinen ripe ihmisillä takajaloilleen kun kaikki tulee kerralla päin näköä.
Vaikkapa vain tasa-arvoisempana avioliittolakina. Nykyinen nimitys on kaiken kaikkiaan virheellinen eikä vastaa ollenkaan sitä mitä luvataan.
Tosta adoptio-oikeudesta tämän aloitteen tekijät ovat olleet todella hiljaa, vaikka se on lakiesityksen merkittävin muutos nykyiseen lakiin.
Itse vastustankin enemmän tämän lakiesityksen menettelytapaa kuin itse asiaa.
Homoliittoihin minulla on myönteinen kanta ja tässä adoptio-oikeus kohdassakin tämän hetkinen kielteinen kantani pohjautuu niihin ennakko-odotuksiin mitä niiden sallimisella saataisiin aikaan.
Ensimmäiseksi Suomen oikeuslaitos nimittäin tukkiutuisi todennäköisesti syrjintäsyytteistä, jos ja kun homoparit jäisivät kakkoseksi valinnassa. Tämä siksi, koska ihmiset (homot ja heterot) ovat loppupeleissä itsekkäitä paskiaisia niin he tulisivat luonnollisesti käyttämään kaikki mahdolliset keinot saadakseen haluamansa. Tämä taas johtaisi väistämättä siihen, että syrjintäsyytösten pelossa viranomaiset antaisivat lapsia adoptioon joissain yksittäisissä tapauksissa huonompaan perheesseen.
Toiseksi, kun adoptio-oikeus olisi annettu niin ei menisi todennäköisesti kovinkaan kauaa ennen kuin jo joku alkaisi vaatimaan, että vähintään 40% kaikista adoptoitavista lapsista olisi annettava
tasa-arvon vuoksi homopareille, vaikka heitä olisikin hakijoista vain murto-osa.
Kolmanneksi tällä hetkellä adoptioon tulevien lapsien määrä on niin vähäinen, ettei raadollisesti sanoen olisi kaiken tuon edellämainitun takia kovinkaan järkevää avata tätä pandoran lipasta. Toki jos tilanne muuttuu ja adoptioon tulevien lasten lukumäärä moninkertaistuu niin olen ehdottoman valmis muuttamaan kantani. Tällä hetkellä tosin homoadoptioiden salliminen vain todennäköisesti vain vähentäisi sitä jo entuudestaan vähäistä lasten määrää, koska tietyt valtiot eivät lapsia adoptioon anna, jos homoadoptiot ovat maassa sallittuja. Tietenkään rosvovaltioiden pillin mukaan ei ole kiva elää, mutta kokonaisvaikuttus olisi huomattavan negatiivinen. Kannattaako yhden todella pienen ryhmän mahdollisuuden vuoksi pilata todella monen mahdollisuus?