Jatkoajan viininystävät

  • 104 902
  • 656

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Myös punkut ovat alkaneet tökkiä, tai oikeammin ovat tökkineet jo pidemmän aikaa. Niitäkin tuli joskus juotua liikaa. Mutta silti piti ostaa Leyda ja Vistaña, kun niitä niin kehuttiin - ja edelleen muuten ovat avaamatta...

Riittävä paussi punaisista teki tehtävänsä, ja nyt maistuvat taas nekin. Vistaña oli ihan hyvä hintaansa nähden, mutta eihän alle seitsemän euron viiniltä paljoa voi odottaakaan. Leyda sen sijaan oli pettymys, ja suorastaan tylsä. En ymmärrä, minne pinot noirin hyvät ominaisuudet ml. hapokkuus oli saatu hävitettyä.

Pinot noirin olen siis löytänyt uudelleen, ja useampia hintaluokassa 13-15 on nyt testailtu. Long flat destinations jäi juomatta eikä uusiseelantilainen Matuakaan suurempia riemunkiljahduksia saanut aikaan. Sen sijaan Caliterrassa oli reilusti punaherukkaa ja kivat hapot, ja jenkkiläinen Fog Head toimi kuin unelma vuohenjuuston kanssa happojensa ja vadelmaisuutensa ansiosta.

Em. hintaluokasta saa suositella muitakin hyviä. Vähän kalliimmatkin huomioidaan, ja tietty halvemmatkin, jos ovat enemmän kuin hintansa väärtejä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Em. hintaluokasta saa suositella muitakin hyviä. Vähän kalliimmatkin huomioidaan, ja tietty halvemmatkin, jos ovat enemmän kuin hintansa väärtejä.

Jos Caliterran maku miellytti, niin argentiinalainen del Fin del Mundo Reserva Pinot Noir voisi olla sinun makuun, on meidän perheen Pinot Noir -suosikki, vaikka muuten ollaankin enemmän Carmenere ja Cabernet Sauvignon -ihmisiä. Hintaakin on inhimillisesti vähän yli 12 euroa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos Caliterran maku miellytti, niin argentiinalainen del Fin del Mundo Reserva Pinot Noir voisi olla sinun makuun, on meidän perheen Pinot Noir -suosikki, vaikka muuten ollaankin enemmän Carmenere ja Cabernet Sauvignon -ihmisiä. Hintaakin on inhimillisesti vähän yli 12 euroa.

Kiitoksia, pannaanpa korvan taakse.

Perus käyttöviininä esim. pasta bolognesen kanssa muuten iso peukku Tommasin Valpolicellalle. Käy kivasti myös lampaan tai grillisafkan kanssa, tuhdille pippuripihvi + vs-perunat -combolle vähän turhan kevyt. Saattaisi toimia jopa jonkun itämaisen nautaruoan ja riisin kaverina. Saman tuottajan mutta eri alueen Poggio al Tufo pitäisi varmaan myös testata. Ja Amarone tietysti, kunhan raaskii...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Saman tuottajan mutta eri alueen Poggio al Tufo pitäisi varmaan myös testata.

Poggio al Tufo testattu, aivan loistava! Tuhti, rehevä, pitkä, aromirikas, loistavat hapot ja hintaa vaivaiset 13 rahaa, suosittelen lämpimästi.

Fin del Mundon pinot noir tuli myös testattua. Makuuni ehkä hieman turhan kevyt, mutta ei missään nimessä huono. Ehkä enemmän seurustelujuoma.

* * * * * * *

Sitten kaipaisin vähän vinkkejä, mitä makeaa jälkkäriviiniä tai väkevää viiniä juoda pitkään kypsytetyn manchegon kanssa? Portviineistä en oikein välitä. Joku sherry? Vin Santokin toimisi kyllä - täyteläinen, ei liian imelä ja sopivan hapokas - mutta parikymppiä pikkupullosta on vähän suolainen hinta jo, kun pitäisi po-kausariinkin laittaa rahaa...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hyvä halpisuutuus oli Footmark Pinotage, jonka ostin hetken mielijohteesta, kun Alkon myyjä sitä suositteli. Just jonkun pastan tai köykäisen naposteltavan kanssa menee oikein hyvin ja hintakin oli vain 6,45. Ei siis mikään tajunnanräjäyttäjä, mutta hintaluokassaan erinomainen ostos ja hyvällä halulla tyhjeni meillä tuo puteli brien kyytipoikana.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pitkästä aikaa Alkossa käsiini tarttui itävaltalaista kuivaa valkoviiniä. Kyseessä on hiukan "keskihinnan" alle jäävä Steinschaden Grüner Veltliner Riede Stein, tehty grüner veltriner -rypäleistä, mutta hintaansa nähden 9,15 € kyseessä on ihan kelvollinen ostos.

Viime aikoina olen ostellut varsin paljon ranskalaisia Alsacen alueen viinejä, joukkoon on mahtunut jokunen australialainen ostos sekä muutama saksalaista viiniä, pääasiassa Rheinhessen ja Pfalzin alueelta. Nyt kuitenkin pääsin ostaa todella pitkästä aikaa itävaltalaista valkkaria ja yllätys oli positiivinen. Maku oli oikein miellyttävä, hapokas ja raikas, sisältäen kuitenkin hedelmäisyyttä ja olipa siinä ahavaittavissa aavistus tummempaa makuakin. Ihan hyvä ostos hintaansa nähden ja sopii oikein hyvin seurustelujuomaksi sellaisen ihmisen kanssa, joka suhtautuu hivenen varauksellisesti viineihin.

vlad.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitkästä aikaa Alkossa käsiini tarttui itävaltalaista kuivaa valkoviiniä. Kyseessä on hiukan "keskihinnan" alle jäävä Steinschaden Grüner Veltliner Riede Stein, tehty grüner veltriner -rypäleistä, mutta hintaansa nähden 9,15 € kyseessä on ihan kelvollinen ostos.

Taisin tuota samaa juoda vähän aikaa sitten, todella miellyttävä tuttavuus. Rypäle ei entuudestaan kovinkaan tuttu ollut, mutta nyt paria maistaneena tulee varmaan useamminkin juotua. Jotain grüneriä saa muuten boksissakin, en ole maistanut, mutta kuulemma ihan kelvollinen hinta/laatu-suhteeltaan.

Etelä-Afrikkalaista sauvingnon blancia tuli maistettua, Southern Right niminen valmistaja. Aivan loistava viini näin lyhyesti sanottuna, toki kyseessä on yksi suosikkirypäleistäni. Hintaa pullolla kai on jonkun verran, ehkä ~15e, mutta maksaisin mielelläni tuon, ja varmasti joskus vielä maksankin kun on mun vuoro käydä viinikaupoilla.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarttui pääkaupunkivierailulla kauppahallin viinipuodista mukaan Barbaglio 2006 punkku. Myyjä kehui oivaksi valinnaksi ja oikessa olikin.

Miellyttävän täyteläinen, mutta poikkeaa mukavasti perus shirazeista ja caberneigsta, joita on tullut ryystettyä urakalla jo melkein kyllästymiseen asti.

Ei kovin helppo viini, mutta uskallan kuitenkin suositella lämpimästi.
Maksoi suunnilleen 14€. Tilausvalikoiman tuote.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kukaan maistanut kanadalaista icewineä?

Tykkään reippaasti jalohomeisista jälkkäriviineistä kuin hullu puurosta ja näitä on tullut lentokentillä kuolattua, mutta suolainen hinta - pikkupullo 100€ pinnassa - on tehokkaasti kahlinnut ostohaluja.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kierrekorkki vai korkki korkki?

Jokos tämä asia on käsitelty? Eihän tuosta ole pitkääkään aikaa kuin vain kaikkein halvimmat ja kelvottomimpina pidetyt viinit olivat kierrekorkillisia (tyyliin Sorbus) mutta nykyään kierrekorkki tuntuu olevan pääsääntö, ainakin Alkon valikoimissa. Onkos tuosta tullut jotain tutkittua tietoa että korkki korkki ei pidä viiniä paremmanlaatuisena vai mistä moinen kierrekorkkien vallankumous? Vai ovatko kuluttajat laiskistuneet?

Itsellenihän tuo muutos on helpotus. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen saanut korkki korkin murenemaan pullon sisälle. Tympeähän niitä on sitten suustaan syljeksiä pois. Enkä minä ainakaan huomaa että laatu olisi kierrekorkkien myötä muuttunut.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kanadalaiset jälkiruokaviinit ovat yleensä vidal-lajikkeesta, joka on omaan suuhun liian imelä ja vähähappoinen. Samaan hintaan saa vanhalta mantereelta parempia (Ranska, Saksa & Itävalta).

Luonnonkorkki vs. kierrekorkki on ollut jo kymmenisen vuotta viinimaailman puhutuin asia. Asiaan vaikuttavat perinteet ja tietysti se, miten pullo suljetaan. Tällä tarkoitan pulloon jätettävän hapen, rikin ja typen (yleisin suojakaasu) määrää. Mikäli rikkiä jää liikaa suhteessa happeen, viini "redusoituu". Yleensä kyllä runsas tuulettaminen auttaa.

Luonnonkorkin vikana ovat korkkiviat (TCA) mutta toisaalta luonnonkorkilla on näyttöä onnistuneesta, kymmenien vuosien suljennasta mitä uusimmilla suljentamenetelmillä ei ole. Palaan asiaan paremmalla ajalla.
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Olen tykästynyt Argentiinalaiseen Trapiche Septiembre Blanco valkoviiniin. Puolimakeahan tuo on, mutta sopii hyvin seurusteluviiniksi. Yleensä en viinejä lipittele, mutta tuo on meikäläisen makuun tehty.

Tuossapa infoa, jos jotakuta kiinnostaa:

Alko - Tuotteet - Septiembre Blanco
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Kierrekorkki vai korkki korkki?

Onkos tuosta tullut jotain tutkittua tietoa että korkki korkki ei pidä viiniä paremmanlaatuisena vai mistä moinen kierrekorkkien vallankumous? Vai ovatko kuluttajat laiskistuneet?

Kierrekorkki on paljon varmempi vaihtoehto säilyvyyden kannalta, mutta se on liian tiivis pitkään kypsyville viineille. Eli nämä viinit, joiden kellarointisuositus on siellä 5-10 vuoden paremmalla puolen, vaativat paremmin hengittävän luonnonkorkin joka antaa viinin kypsyä vielä pullossa pitkään. Saas nähdä siirrytäänkö tulevaisuudessa täysin kierrekorkkeihin, en ainakaan usko että lähivuosikymmeninä. Halpisviineissä (alle 10€) siirrytään varmaan ihan lähivuosina lähes pelkästään kierrekorkkeihin, veikkaisin. Eihän siitä montaa vuotta tosiaan ole, kun näissäkin viineissä yleisin suljentatyyppi oli luonnonkorkki.

E: Jaa Jeda jo tuolla asiaa valaisi, meni täysin ohi.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Eilen tuli juotua emännän kanssa tuota Torres Viña Esmeralda 2010 -viinia. Introssa maksoi peräti 28€ pullo ja Alkosta olisi saanut samaa tavaraa puoleen hintaan. Hyväähän se oli entrecote pihvin kera!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nautiskelen tässä Alkon ranskalaista Alsacen alueen uutuutta, Jean-Baptiste Adam'ia (Pinot Gris), kyseessä on keskihintaan kuuluva valkkari (13,98 €/plo).

Jean-Baptiste ei aivan täyttänyt odotuksiani. Minä en oikein sen mausteisuudesta välitä vaikka aiemmin vastaavat makuelämykset eivät minua olekaan haitanneet. Mutta en kuitenkaan täysin ryhdy dumaamaan sitä vaan kalan ja kanan kanssa se voi olla paljon parempaa kuin pelkkänä seurustelujuomana - tosin seurustelen tässä itse itseni kanssa.

vlad.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Viiniä olen parin viime vuoden aikana ns. oppinut juomaan. Aluksi aloitin punaviineillä. Sittemmin avartanut katsettani myös valkoviinien suhteen. Hyviähän nämä on.

Halpakin viini on hyvää, mitä jotkut tuntuvat vieroksuvan. En minä lähtisi älyttömyyksiä viinistäni maksamaan, kun alle 10 euron viinipulloistakin löytyy hyviä. Etenkin halvat punaviinit ovat minulle todella tuttuja. Kaverinikin on erittäin hyvä viininystävä ja häneltä olen saanut hyviä vinkkejä viinien suhteen. Hanapakkauksista voi sitten jonkun verran jo maksaakkin. Valkkareista olen tottunut juomaan Rain Dance Chenin Blancia. Ensiksi tutustuin kyseisen valmistajan punkkuun, mutta myös tämä valkoviini on erittäin hyvää!

Osaisiko porukka suositella jotain muitakin hyviä hanapakkauksia? Yksittäisistä pulloista onkin jo ihan hyvin kokemusta, mutta hanapakkaukset ovat hieman mysteerisiä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
En ole koskaan ollut sen suurempi viinien ystävä, mutta nuoruudessa tuli maisteltua kerran jos toisenkin Ruskaa ja Sorbusta. Nyt olen siirtynyt ns. parempiin aineisiin eli Jormaan!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viiniä olen parin viime vuoden aikana ns. oppinut juomaan. Aluksi aloitin punaviineillä. Sittemmin avartanut katsettani myös valkoviinien suhteen. Hyviähän nämä on.

Minulla taasen tilanne on juuri päinvastoin eli valkoviinit kuuluvat ehdottomasti suosikkeihini. Tosin käytännönsyistä vain muutamaa punkkua voin juoda. Jostain syystä jo pienikin määrä punaviinejä (runsaan tanniinisia ?) saa vatsani väänteille eikä se tila ole todellakaan mikään miellyttävä. Joten jos suinkin mahdollista niin skippaan punkut ja tyydyn valkoviineihin, jopa etikettejä rikkoen eli punaisenlihan kanssa nautin valkoviinejä. Tosin tuolloin pyrin etsimään käsiini varsin voimakkaita valkkareita, sellaisia joissa on "tunnetta".

vlad.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Luonnonkorkki vs. kierrekorkki on ollut jo kymmenisen vuotta viinimaailman puhutuin asia.
Avasin tänään pullon -99 Nicolas Feuillatte shampanjaa ja pahasti korkkivikainenhan tuo oli.

Helvetti!

Varaukseton peukku synteettisille korkeille.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli vedettyä hirven kanssa tätä: Alko - Tuotteet - Nona Petit (linkki alkon tuoteluetteloon) ja erittäin hyvin toimi. Aika luonteikas ja jopa omintakeinen viini, mutta voimaa pitää ollakin, jos meinaa hirvelle pärjätä. Suosittelen. Harmillisesti noita Prioratin alueen viinejä ei kovin paljoa Alkossa ole.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tänään ostin viisi pulloa halvinta espanjalaista punkkua (taisi olla Don Opas) jotta sain sammiollisen sangriaa väsättyä. Ihan toimi, ja varmasti yhtä hyvin kuin monta kertaa kalliimpi tavara olisi toiminut. Perustelin itselleni valintaa sillä, että olen kerran maistellut ihan peräkkäin vitosen punkkua ja monen kympin punkkua, eikä niissä ollut mitään eroa.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Äläs nyt, Don Opas on mitä mainiointa tavaraa normiperjantaille jos tarjolla on jotain "suolakeksi+sipsi"-settiä.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Eilen tuli Saslikissa ruoan seuraksi nautittua Corte Giara Ripasso Valpolicella -nimistä Italialaista punaviiniä. Aivan loistavaa tavaraa! Harmin paikka, ettei tätä ole tarjolla Alkossa. Tänään täytyy ottaa testiin tälläkin palstalla paljon kehuja saanut Tommasi Ripasso Valpolicella.

Huomaa hyvin, että alkaa talvi lähestyä, kun on siirrytty valkoviineistä punaviineihin, otankin mielelläni vastaan suosituksia hyvistä punaviineistä. Olen huomannut pitäväni erityisesti näistä Pohjois-Italian punaviineistä. Hinta voi olla mitä vain 10-20e välillä.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Tänään täytyy ottaa testiin tälläkin palstalla paljon kehuja saanut Tommasi Ripasso Valpolicella.

Huomaa hyvin, että alkaa talvi lähestyä, kun on siirrytty valkoviineistä punaviineihin, otankin mielelläni vastaan suosituksia hyvistä punaviineistä. Olen huomannut pitäväni erityisesti näistä Pohjois-Italian punaviineistä. Hinta voi olla mitä vain 10-20e välillä.

Täytyy kokeilla joskus tuota edellä mainittua täyteläisempää vaihtoehtoa. Itse juon noita hieman kevyempiä ihan juomana (Sartori Valpolicella Classico).
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Täytyypä suositella muillekin. Joskus pari vuotta sitten työkaveri suositteli, että kannattaa hommata kaappiin pariksi vuodeksi kypsymään Terra Andina Altos -punkkua. Silloin Alkossa oli vuosimalli 2008, jonka nautiskelin alkukesästä. Aivan huikea tuotos! Oli niin huikea, että kävin ostamassa vuoden 2010 pullotteen saman tien, mutta en malttanut odotella ja join sen isänpäivän kunniaksi. Ei päässyt samalle tasolle, mutta kyllä se hyvää oli silti.

Toinen nykyisistä ehdottomista tuotteista on Leyda Pinot Noir, jota on aina oltava hyllyssä pahan päivän varalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös