Ps. Jokin aika sitten tuli ensimmäistä kertaa hankittua Viinistä viiniin opus, harhalaukauksien määrä on kyllä tipahtanut nollaan. Tosin vähän on se pelko, että kuinka tiukkapipoisesti katselee noita arvioita ja tähtiä. Tuleeko annettua enää niin monelle kokelaalle mahdollisuutta?
Kieltämättä mielessä on ollut tällaisen oppaan hankkiminen koska sen avulla voisin mitä suurimmalla todennäköisyydellä laajentaa viinivalikoimaani huomattavasti - nykyään turvaudun liiankin kanssa tuttuihin ja turvallisiin vaihtoehtoihin kun en uskalla riskeerata ja sijoittaa (vähiä) eurojani viiniin josta minulla ei ole minkään sortin tietoa. Itse uskon, että kyseinen opas ennemminkin laajentaisi vaihtoehtoja kuin supistaisi niitä - ainakin minun kohdalla. Mikäli jokin minulle tuntemattomampi viini on saanut hyvät arviot niin rohkeus sellaisen ostamiseen kasvaa verrattuna siihen ettei ennalta ole laisinkaan tuntumaa viiniin.
Eilen illalla tuli nautiskeltua rauhalliseen tahtiin pullollinen Pinot Blanc Klevner Réserve'a. Hintaansa (9,21 €) nähden viini oli oivallinen ostos. Jos jotain negatiivista sanoisin niin siinä oli aika kevyt maku - tuntumaa ja "voimaa" olisi saanut olla enemmän. En nyt pidä tätä suurenakaan haittana koska kyse oli kuitenkin kevyestä viininnauttimisesta siinä kaiken muun ohella. Itse ainakin voisin kuvitella nauttivani kyseistä viiniä salaattiaterian kera tai vaihtoehtoisesti kalan tms. kanssa. Etenkin sellaisen seurueen on varmasti helpohko lähestyä tätä viiniä jolla ei aiempaa kokemusta viineistä ole. Hennohko ja kevyt maku ja tuntu voi tuolloin olla turvallisempi valinta kuin jokin voimakkaampi viinin maku.
vlad.