Saa toki suositella, jos tulee mieleen muita samantyyppisiä. Kuivaa, hapokasta ja "melkein mitä muuta vaan paitsi hedelmäistä" haetaan, eli yrttiä, nokkosta, herukkaa ymv.
Santa Digna Sauvignon blanc. Sauvignon Blanceista Alkon paras hinta-laatu suhde ollut muutamilla vuosikerroilla. Nyt en varmasti osaa hehkuttaa kuin ehkä top3:een, kun en uuttaa vuosikertaa ole maistanut.
Lisäksi kannattaa tutustua Itävallan valkoisiin. Alkossa kaksi edullisinta on ihan kelpo yksilöitä.
Steinschaden Grüner Veltliner on Alkon halvin Itävaltalainen ja mukava ruoka- ja seurusteluviini. Älä anna Alkon kuvauksen makeasta hedelmästä hämätä. Mausta löytää myös yrttejä.
Toiseksi halvin, Steininger Riesling on sitten suoraviivaisempi Itävaltalaisviini. Mineraalinen, mausteinen, helppo.
--
Viinimaisteluun tulikin jo vinkkejä, mutta muutama lisää. Kommentti JussiH:n kommenttiin suolatikuista - itse en suolatikkuja tai suolaista leipää söisi maistelun lomassa. Suola muuttaa melko paljon viinin makua. Kokeilkaapa vaikka maistaa viiniä ensin sellaisenaan ja sen jälkeen muutaman suolahipun pureskelun jälkeen. Mahdollisimman vaalea ranskanleipätyyppinen leipä kelpaa hyvin. Ja jos on vettä kaverina, se ehdottomasti huoneenlämpöisenä ja ennen leipäpalaa. Kylmä vesi ja varsinkin jäävesi ovat suun ja viinin vihollisia (myös ravintolassa ja viinimessuilla).
Maistelussa (ja viinimessuilla) kannattaa valita selkeä teema ja noudattaa sitä. Ja kirjata huomiot ylös. Kotioloissa kannattaa pitää esim. viinipäiväkirjaa. Kirjoittaa tuoksusta, mausta, jälkimausta. Ja arvioida hinta/laatu. Sitten kun on maistellut 10-15 viiniä sopivalla periodilla, ottaa maisteluun alkupään viinit uudestaan. Ja kirjaa ajatukset ylös ilman että katsoo vanhempaa kommentointia. Yllättävän paljon makuaisti saattaa kehittyä. Esim. ensimmäisellä kerralla löytää mausta hedelmää, mutta seuraavalla kerralla osaa jo nimetä sen hedelmän...
Laseihin kannattaa panostaa. Esim. viinimessuilta saa ostaa mukaansa maistelulaseja. Ne, tai esim. Anttilasta saatavat Bohemian (kristalli)- lasit ovat edullisia ja hyvälaatuisia. Ikea kannattaa unohtaa.
Yksi maistelu kannattaa tehdä niin, että ostaa hyvää perusviiniä ja osallistujat tuovat oman viinilasin kotoaan. Siinä huomaa hyvin, mikä merkitys lasilla on.
Viinimessuille en ole itse menossa, maku hieman mennyt, kun normitallaajan päivänä on käytännössä vain Alkossa myytäviä tuoteita tarjolla. Itse kun olen enemmän suuntautunut reissu- ja nettiostoksiin hyvien viinien kohdalla. Mutta vinkkinä:
Kannattaa valita jokin kiinnostava maahantuoja tai tuottaja ja käydä hänen valikoimaa läpi luoden keskusteluyhteyttä mahdollisimman tärkeän näköisen tyypin kanssa. Paria ensimmäistä viiniä pyörittelet, haistat, maistat ja kaadat loput pois. Rustaat jotakin vihkoosi ja kommentoit viiniä (rehellisesti!) kaatajalle. Älä tee itsestäsi parempaa maistajaa kuin oletkaan, paljastut ja vaikutat pelleltä. Ole rehellinen ja kiinnostunut, älä ryyppää. Pian huomaatkin maistelevasi tuojan/tuottajan huioppuviinejä samaisella maistelulipukkeella, jonka annoit jo vartti sitten... Ja sitten huomaatkin ryyppääväsi niitä jääneitä lipukkeita perusvinkkujen ja hyvien kaatojen parissa...
-Maila