Höpsis, tuo oli faktaa. Suosittelen sulle hyvää viinikurssia. En tosin tiedä, mistä sellaisen kotomaasta löytää. Siellä tullaan kertomaan nuo samat asiat, koska ne ovat faktaa. Jos et kuuntele tai ymmärrä, niin sille ei sitten voi mitään.
Juustojen kanssa edelleen joku makea jälkkäriviini.
PS. Ota sieltä hyllystä sellainen puteli, minkä kuvake viittaa seurusteluviiniin. Ruokaviinit on merkattu eri symboleilla.
Palataan takaisin perusasioiden äärelle. En kiistä sitä etteikö eri ruokalajeille ja eri tarkoitukseen ole eri viinejä. Kuten olen sanonut niin nämä perjaatteet on sikäli hallussa, mutta jos löytyy todellinen helmi, niin tässä ketjussa sitä voi suositella. Ketjun pointti on siinä että alkon valikoimasta taitaa löytyä toista sataa makeaa jälkiruokaviiniä(en nyt tarkistanut) , niin sinun suositus on "ota joku".
Jos järkkäisin itselle häät ja ruokkisin satakunta vierasta, niin varmasti pyytäisin ammattilaisen apua ja pyytäisin eri vaihtoehtoja taistingiin ennen lopullista valintaa, mutta tämän ketjun pointti oli että suositelkaa hyviä tai mielellään erinomaisia viinejä.
Kyllä, itse olen muutamilla viinitiloilla vieraillut ja maistellut erinomaisia viinejä ja saanut jotain taustaknoppia niiden valmistuksesta. Silti hyvien ja erinomaisten viinien taustalla on löytyy niitä helmiä, jotka mahdollisesti päätyvät alkon valikoimaan meidän suomalaisten iloksi. Näitä etsitään.
Itse myönnän olevani siinä mielessä juntti että en ole valkoviinin ystävä, vaikken sitä inhoakkaan. Kotioloissa saatan kuitenkin rikkoa etikettiä ja valita punaviinin esim kalan tai sushin seuraksi, koska tykkään punaviinistä. Samoin juon punaviiniä monesti ihan sellaisenaan, vaikka esimerkiksi espanialainen tapas kulttuuri on hyvinkin tuttu, niin pärjään ilman lisuketta. Onko se sitten etiketin rikkomista, monen asiantuntijan mielestä varmasti joo, mutta käsittääkseni moni tilallinen on sitä mieletä että viiniä voi juoda sellaisenaan. Hauska esimerkki on kun kysyin viski-ketjussa että lisääkö jengi vettä viskiin, niin yleinen mielipide ja myös ammattilaisten mielipide että viskiä pitää juoda siten miten itse parhaaksi kokee. Viineissä näköjään perinteinen kulttuuri näin muutaman viestin jälkeen elää ja voi hyvin, että kriteerit ovat tärkeitä.
@jussi Hewitson Miss Harry menee äitienpäivä viikonlopulla kokeiluun. Näyttäisi olevan samaa rypäleitä ja maata kun itsekin aloitusviestissä mainitsemani viini.
Edit: Pakko mainita että vaikka juuston ystävä olenkin, niin olen melkein minimiin tiputtanut sen pois viinipöydästä. Ehkä se liiallinen rasva alkaa pikkuhiljaa pelottaa että se kertyy liiaksi vyötärölle. Tämäkin yksi syy miksi tykkään juoda viinini sellaisenaan, ilman antipastoja.
Viimeksi muokattu: