Jatkoajan viininystävät

  • 104 548
  • 656

Kyle

Jäsen
Höpsis, tuo oli faktaa. Suosittelen sulle hyvää viinikurssia. En tosin tiedä, mistä sellaisen kotomaasta löytää. Siellä tullaan kertomaan nuo samat asiat, koska ne ovat faktaa. Jos et kuuntele tai ymmärrä, niin sille ei sitten voi mitään.

Juustojen kanssa edelleen joku makea jälkkäriviini.

PS. Ota sieltä hyllystä sellainen puteli, minkä kuvake viittaa seurusteluviiniin. Ruokaviinit on merkattu eri symboleilla.

Palataan takaisin perusasioiden äärelle. En kiistä sitä etteikö eri ruokalajeille ja eri tarkoitukseen ole eri viinejä. Kuten olen sanonut niin nämä perjaatteet on sikäli hallussa, mutta jos löytyy todellinen helmi, niin tässä ketjussa sitä voi suositella. Ketjun pointti on siinä että alkon valikoimasta taitaa löytyä toista sataa makeaa jälkiruokaviiniä(en nyt tarkistanut) , niin sinun suositus on "ota joku".
Jos järkkäisin itselle häät ja ruokkisin satakunta vierasta, niin varmasti pyytäisin ammattilaisen apua ja pyytäisin eri vaihtoehtoja taistingiin ennen lopullista valintaa, mutta tämän ketjun pointti oli että suositelkaa hyviä tai mielellään erinomaisia viinejä.

Kyllä, itse olen muutamilla viinitiloilla vieraillut ja maistellut erinomaisia viinejä ja saanut jotain taustaknoppia niiden valmistuksesta. Silti hyvien ja erinomaisten viinien taustalla on löytyy niitä helmiä, jotka mahdollisesti päätyvät alkon valikoimaan meidän suomalaisten iloksi. Näitä etsitään.

Itse myönnän olevani siinä mielessä juntti että en ole valkoviinin ystävä, vaikken sitä inhoakkaan. Kotioloissa saatan kuitenkin rikkoa etikettiä ja valita punaviinin esim kalan tai sushin seuraksi, koska tykkään punaviinistä. Samoin juon punaviiniä monesti ihan sellaisenaan, vaikka esimerkiksi espanialainen tapas kulttuuri on hyvinkin tuttu, niin pärjään ilman lisuketta. Onko se sitten etiketin rikkomista, monen asiantuntijan mielestä varmasti joo, mutta käsittääkseni moni tilallinen on sitä mieletä että viiniä voi juoda sellaisenaan. Hauska esimerkki on kun kysyin viski-ketjussa että lisääkö jengi vettä viskiin, niin yleinen mielipide ja myös ammattilaisten mielipide että viskiä pitää juoda siten miten itse parhaaksi kokee. Viineissä näköjään perinteinen kulttuuri näin muutaman viestin jälkeen elää ja voi hyvin, että kriteerit ovat tärkeitä.

@jussi Hewitson Miss Harry menee äitienpäivä viikonlopulla kokeiluun. Näyttäisi olevan samaa rypäleitä ja maata kun itsekin aloitusviestissä mainitsemani viini.

Edit: Pakko mainita että vaikka juuston ystävä olenkin, niin olen melkein minimiin tiputtanut sen pois viinipöydästä. Ehkä se liiallinen rasva alkaa pikkuhiljaa pelottaa että se kertyy liiaksi vyötärölle. Tämäkin yksi syy miksi tykkään juoda viinini sellaisenaan, ilman antipastoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lisäys vielä tuolle, kuulemma hengittäminen parantaa makua selvästi. Itse en eroa tosin huomaa. Tosin itsellä menee myös suurin osa vivahteista ihan hukkaan kaikissa viineissä.
Yleensä, mitä voimakkaampi ja aromeiltaan rikkaampi viini, sitä enemmän se hyötyy riittävästä dekantoimisesta. Jos ei ole dekantteria, niin tällaista viiniä voi kaataa isopesäisiin laseihin vaikka jo tunnin-pari ennen ruokailua. Ero voi olla huomattava, jos vertaa tuntumaa tuoreeltaan avatun pullon ja hyvin hengittäneen viinin välillä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
mutta tämän ketjun pointti oli että suositelkaa hyviä tai mielellään erinomaisia viinejä.
Edelleen, ei voi suositella, jos ei tiedä käyttötarkoitusta. Se suositus voi mennä ihan vituiksi pahimmillaan, vaikka itse viinissä ei ole mitään vikaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyviä suosituksia ja keskustelua yllä.

Vaimo tykästyi Pinot Noireihin ja Alkossa käydessä suosittelivat chileläistä Cono Sur Block 21 Pinot Noir punkkua.

Ollaan tuohon tykästytty ja toimii hyvin lipittely viininä, kun viikonloppuisin tulee iltaisin muutama lasi juotua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Edelleen, ei voi suositella, jos ei tiedä käyttötarkoitusta. Se suositus voi mennä ihan vituiksi pahimmillaan, vaikka itse viinissä ei ole mitään vikaa.
Näin ovat marjat ynnä näkkileivät.

Eikä sellaista viinien crc:tä tai jeesusteippiä ole olemassakaan, joka olisi hyvä valinta kaikkiin käyttötarkoituksiin. Kun vaikka pääsiäisviiniksi haetaan jotain mukavaa ajatellen pöytään tulevaa lampaanpaistia, niin joku voi ihmetellä että miksi tällaista tarjotaan kun minä syön mämmiä kuin mestarihiihtäjä. Tai meditaatioviiniksi ajateltu yli 100 euron aromipommi, joka menee täysin hukkaan kun sen vie puutarhajuhliin possujen ja savumakkaroiden kanssa syötäväksi. Huono valinta ruokien kanssa, vielä huonompi paikan suhteen, kun vivahteet häviävät taivaan tuuliin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Punaviinien maailma on itselleni ollut aina varsin tuntematon, vaikka sinänsä niistä olen jonkin verran tykännytkin. Valkoviinit vaan on yleensä uponnut paremmin. Kuitenkin viime aikoina (ennen korona-aikaa) tuli ravintoloissa otettua pihvien kylkeen jotain suositeltua punaviiniä ja ihan tykkäsin mausta. Mutta edelleen kynnys ostaa itse uutta ja tuntematonta on korkea, joten valkoviineissä olen pitäytynyt. Nyt kun tälläinen ketju on perustettu, niin kysytään rohkeasti suosituksia. Jos valmistan ruuaksi naudan ulkofilettä ja kylkeen vaikkapa bearnaislkastiketta uunijuureksilla, niin minkälainen punaviini ja nimenomaan nyt punaviini tähän sopisi nautittavaksi?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Punaviinien maailma on itselleni ollut aina varsin tuntematon, vaikka sinänsä niistä olen jonkin verran tykännytkin. Valkoviinit vaan on yleensä uponnut paremmin. Kuitenkin viime aikoina (ennen korona-aikaa) tuli ravintoloissa otettua pihvien kylkeen jotain suositeltua punaviiniä ja ihan tykkäsin mausta. Mutta edelleen kynnys ostaa itse uutta ja tuntematonta on korkea, joten valkoviineissä olen pitäytynyt. Nyt kun tälläinen ketju on perustettu, niin kysytään rohkeasti suosituksia. Jos valmistan ruuaksi naudan ulkofilettä ja kylkeen vaikkapa bearnaislkastiketta uunijuureksilla, niin minkälainen punaviini ja nimenomaan nyt punaviini tähän sopisi nautittavaksi?

Makuasioita sanoi koira, kun pallejaan nuoli. Noh itse olen tykästynyt italialaisiin ja espanjalaisiin punkkuihin, eli täyteläinen valpolicella tai rioja olisi oma valintani. Yhtälailla jokin argentiinalainen malbec ajaisi asian. Alkossa nuo ovat 13-20€ hintaluokassa.
 

Kheldaur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Leijonat, (Saipa).
Edelleen, ei voi suositella, jos ei tiedä käyttötarkoitusta. Se suositus voi mennä ihan vituiksi pahimmillaan, vaikka itse viinissä ei ole mitään vikaa.

Itse taas sanoisin, että tottakai voi suositella mitä vaan, kunhan kertoo, että mihin käyttötarkoitukseen sitä suosittelee; Seurusteluun, kalan, lihan vaiko ehkä salaatin painikkeeksi.
Sellaista ns. yleisviiniä ei liene vielä keksittykään, mitä voi suositella kaikkeen ja kaikille.

Ja omat mieltymyksethän tietää vasta, kun kokeilee, että mikä omaan makuhermoon iskee parhaiten (ja minkä ruoan/käyttötarkoituksen kanssa).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja omat mieltymyksethän tietää vasta, kun kokeilee, että mikä omaan makuhermoon iskee parhaiten (ja minkä ruoan/käyttötarkoituksen kanssa).
Näino. Meillä kun syödään useahkosti pastaa, niin ripassot ovat vakiolistalla. Tällä hetkellä perusviininä pastan kanssa se, missä on musta etiketti ja kultainen sulka. Se on se ikuinen tasapaino hinnan ja maun välillä. Ihan niin snobi en ole, että kelpuuttaisin vain absoluuttisesti parasta. Valkoiselta puolelta kulutustavarana on rieslingit, joita @Pisin Kääpiö 186cm kääpiö tuonne jo postailikin. Tunnistin n. puolet niistä sellaisiksi, mitä on lähiaikoina itsekin tullut kalan kanssa hörpittyä. Mä oon just näin huono niiden viinien kanssa. Alkossa muistan, että toi oli hyvää, mutta en mä niiden nimiä enää sen jälkeen muista. Ehkä pääsiäisenä tuli juotua lampaan kanssa Plan B:tä. Tai siis oli se, tarkistin. Samalla reissulla kouraan jäi uusseelantilainen pinot noir Spinyback (tarkistin senkin, kun hylsyt ovat vielä odottamassa dumppaamista). Sekin oli hyvää, mutten enää muista, minkä ruuan kanssa. Jos sitä lähi-Alkossa vielä on, kurkkaan ne symbolit ja yritän kotona muistaa, minkä kanssa se meni hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Liebfraumilch
Turhan makea yleisvalkkariksi, ei oikein sovellu mm. sinisimpukoiden keitinliemeksi. Mutta teinit ovat tykänneet kautta aikojen, sopii hintansa puolesta hienosti älynpoistotarkoituksiin!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Turhan makea yleisvalkkariksi, ei oikein sovellu mm. sinisimpukoiden keitinliemeksi. Mutta teinit ovat tykänneet kautta aikojen, sopii hintansa puolesta hienosti älynpoistotarkoituksiin!
On kyllä inflaatio tehnyt tuollekkin tehtävänsä, mutta kaksi pulloa tuota pakastimeen ja kylmänä suoraan pullosta. Oih niitä aikoja
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On kyllä inflaatio tehnyt tuollekkin tehtävänsä, mutta kaksi pulloa tuota pakastimeen ja kylmänä suoraan pullosta. Oih niitä aikoja
Halpaa se oli kuin saippua vielä reilut 30 vuotta sitten. Kun alaikäisinä lukiolaisina laitoimme porukalla asiointi-ikäisen koulukaverin hakureissulle, oli luokassa kiertäneen tilauslomakkeen toiseksi yleisin tuote tavallisesti juuri Liebfraumilch. Ylivoimaisesti suosituin alaikäisten humppapullo oli tuolloin Helmeilevä omenaviini, eli kavereiden kesken Omppujytä. Jostakin syystä sisarustuote Mansikkajytä ei saavuttanut likikään samaa suosiota, mutta kyllä sitäkin kokeiltiin. Hajaosumia tilauslomakkeeseen saivat myös mm. Ruska, Gambina, Karjala makea viini, MinttuSuklaa, Nordfors ja tietenkin Sorbus.

Näitä tuotteita en suosittele parittamaan minkään ruoan kanssa. Jotain makaronilaatikkoa tai muuta konkreettista ruokaa oli kuitenkin hyvä syödä alle, niin ei tarvinnut pelkkää mahanesteillä maustettua spurgujuomaa oksennella.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Hajaosumia tilauslomakkeeseen saivat myös mm. Ruska, Gambina, Karjala makea viini, MinttuSuklaa, Nordfors ja tietenkin Sorbus.

Näitä tuotteita en suosittele parittamaan minkään ruoan kanssa. Jotain makaronilaatikkoa tai muuta konkreettista ruokaa oli kuitenkin hyvä syödä alle, niin ei tarvinnut pelkkää mahanesteillä maustettua spurgujuomaa oksennella.

Jumalauta, gambiinaa ei mollata jos ei halua pääosumaa vesurista!

Olin tulossa heittämään läpällä Sorbuksen, mutta inan myöhästyi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Turhan makea yleisvalkkariksi, ei oikein sovellu mm. sinisimpukoiden keitinliemeksi. Mutta teinit ovat tykänneet kautta aikojen, sopii hintansa puolesta hienosti älynpoistotarkoituksiin!
Saati sitten teinivuosien suursuosikki, Bordeux Blanc eli "Porvoon lankku". Taisi olla jopa Alkon listaan merkitty: 'puolimakea'. Kai se makeus nuoria miellytti.
 

Katto

Jäsen
Alkosta ei taida saada enää sitä unkarilaista punaviiniä egri bikaveriä. Eikö sitä sanottu Erkin pikakivääriksi.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkosta ei taida saada enää sitä unkarilaista punaviiniä egri bikaveriä. Eikö sitä sanottu Erkin pikakivääriksi.
Sitä legendaarista ei taida enää saada, mutta samalla nimellä varustettuja löytyy useampiakin. Ilmeisesti veljeskansa kutsuu punaviiniä yleisesti "härän vereksi"?

Tällaista tuli nautittua joskus talvella (muistelen että hinta olisi ollut silloin halvempi):


Maku oli miellyttävä, mutta vähän lyhyt, täyteläiseksi kevyemmästä päästä. Muistuttaa etäisesti valpolicellan perusviinejä.
 
Valkoviineistä pidän hapokkaammasta päästä Grüner Veltliner rypäleen Itävaltalaisista viineistä. Kuivista Riesling toimii hyvänä yleisvalkkarina. Kuivan ja makean välimaastossa suosikki on portugalilaiset Vinho Verdet. Makeammasta päästä suosin Gewürztraminereita. Rypäle viimeksi mainituissa mieluiten Chilestä, tai Ranskan ja Espanjan rajoilta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saati sitten teinivuosien suursuosikki, Bordeux Blanc eli "Porvoon lankku". Taisi olla jopa Alkon listaan merkitty: 'puolimakea'. Kai se makeus nuoria miellytti.
Samaa sarjaa nuo Libis ja Lankku. Varmaan jotain sammioiden pohjia ja muita jämäeriä, joita Alko sitten osti isoja eriä pitkillä sopimuksilla, opettaen näillä keinoin suomalaisia viinikansaksi. Ei mikään ihme, että suomalaisten käsitys valkoviineistä ja pitkälle punaviineistäkin oli niin pitkään niin ankea. Jonnet ja Janikat eivät muista, mutta me muistamme ajan, kun ravintoloiden ruokalistojen juomaosan viinilista piti usein sisällään tasan kaksi tuotetta, eli "punaviini" ja "valkoviini". Niistä saattoi sitten olla erikseen pari-kolme senttilitraspesifikaatiota.

Alkosta ei taida saada enää sitä unkarilaista punaviiniä egri bikaveriä. Eikö sitä sanottu Erkin pikakivääriksi.
Egri bikaver oli varmaan huonomaineisin kaikista "oikeista" viineistä. Kommunistiajan aito mäskiperskemehu. Maistoin joskus, tosin siihen aikaan en osannut verrata mihinkään, mutta pahaa oli. Minulla ei ole oikein kuvaa nykyhetken kyykkyviinien jämäosastosta Alkossa, mutta luulenpa ettei Erkin pikakiväärin tasoista lientä enää löydy. Toivon ainakin niin, enkä ole mielelläni väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Valkoviineistä pidän hapokkaammasta päästä Grüner Veltliner rypäleen Itävaltalaisista viineistä. Kuivista Riesling toimii hyvänä yleisvalkkarina. Kuivan ja makean välimaastossa suosikki on portugalilaiset Vinho Verdet. Makeammasta päästä suosin Gewürztraminereita. Rypäle viimeksi mainituissa mieluiten Chilestä, tai Ranskan ja Espanjan rajoilta.
Asiaa. Alkon grüner veltliner -valikoima kylläkin vaihtelee aika lailla vuodesta toiseen, mutta onneksi valikoimissa on jatkuvasti hyviä tuotteita. Ne vähän päälle kympin pullot ovat jo ihan mainioita, ja siitä 20 euron haminoilta on löytynyt todella hyviä.

Grüner veltliner on mielenkiintoinen rypäle, ja sen oppii tunnistamaan maun perusteella aika helposti, kun viinissä on hentoista valkopippurin aromia enemmän tai vähemmän.
 

Grafix

Jäsen
En todellakaan ole mikään konnossööri enkä ymmärrä riittävästi viinien ja ruokien parittamisesta. Itse valitsen viinit useimmiten joko tuottajan tai rypälelajikkeen / alueen mukaan. Yleensä kun on tutustunut johonkin laadukkaaseen viiniin, niin kohtalaisen turvallisesti pystyy tuottajan muustakin valikoimasta jotain muutakin poimimaan. Joskus tietenkin tulee huteja, mutta kuka jaksaa juoda vuodesta toiseen samoja muutamia viinejä?

Valkoviineistä kallistun nykyään useimmiten Uuden-Seelannin Malboroughin alueen Sauvignon Blanceihin. Aiemmin tuli useimmiten ostettua eniten Rieslingejä, mutta hieman tullut kyllästymistä niihin. Yleisesti savblancit ovat mielestäni pari pykälää kiinnostavampia ja maukkaampia kuin Rieslingit. Viinitaloista esimerkiksi Framingham ja Allan Scott ovat oikein hyviä tuottajia ja viinit laadukkaita.

Vaaleista tai oikeastaan vihreistä suosittelen myös kepeitä ja pirteitä portugalilaisia vinho verdejä. Erittäin nastaa, raikasta ja helppoa nautittavaa erityisesti kesällä. Alkossa ei näitä hirveän montaa ole, mutta ihan säällisiä kaikki maistetut.

Punaisista seurustelujuomaksi valitsen itse useimmiten jonkun shirazin jonka antaa hengitellä hyvän aikaa ennen nautiskelua. Australian Barossa Valleyn shirazit toimivat mainiosti ainakin omiin maistelutarpeisiin. Esimerkiksi Rusdenin, Saltramin ja Hewitsonin tuotteiden kohdalla ei ole tarvinnut muistaakseni koskaan pettyä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Aloitetaan helposta valinnasta eli valkkareissa ei voi kauheasti mennä pieleen, kun ottaa Marlboroughin sauvignon blancia. Edellyttää että pitää ”kissankusen” ja muiden virheiden aromien sinfoniasta.

Punkuissa olen perinteisesti ollut Bordeaux-miehiä mutta tuppaavat olemaan niin tolkuttomissa hinnoissa nykyään kautta linjan, että Rioja on alkanut nostamaan päätään. 20-30€ haarukassa löytyy varsin hyvin minun suuhuni sopivia pihviviinejä. Harmi kun paikallisissa alkoissa sortimentti kapenee jatkuvasti. Kyykistelemään en alkossa ala.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös