Jatkoajan viininystävät

  • 104 519
  • 656
@hammer lynx

Nappasin Kolehmaisella käydessäni ostoskoriin unkarilaisen Little Cricketin, kun ajattelin tutustua johonkin edullisen pään Grüner Veltlineriin, joka tulisi Itävallan ulkopuolelta. Edullinen hinta (9,44€/0,75l) ei antanut aihetta odotella ihmeitä, ja varsin vaatimattomaksi tuote sitten maistelussa osoittautuikin. En olisi välttämättä tunnistanut Little Cricketiä sokkotestissä edes veltlineriksi. Olisin ehkä veikannut jotain halpaa sekoiteviiniä. Alkon oman tuotekuvauksen perusteella viinistä pitäisi löytyä mm. hentoa pippurisuutta, viheromenaisuutta ja keltaluumun sävyjä. Grüner Veltlinereille ominaista valkopippurin aavistusta en löytänyt aistinvaraisesti sitten millään. Omenaista hapokkuutta oli, mutta tuon ja pienesti eltaantuneen luumuisuuden sekasotku ei tässä viinissä toiminut sitten yhtään.

Hyvä tietää vaikka yleensä kierränkin pustanpoikien valkkarit kaukaa. Liian monta pettymystä ja liian vähän positiivisia yllätyksiä.

Mitä mieltä olet Alkon Vinho Verdeistä? 10-15 euron kohdilla on pari ihan siedettävää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä mieltä olet Alkon Vinho Verdeistä? 10-15 euron kohdilla on pari ihan siedettävää.
Lissabonissa noihin ihastuin. Jos olisin ilman tuota kokemusta ottanut molemmat lähi-Alkosta löytyvät (n. 13-15 €) testiin, olisin dumannut tuon viinityypin täytenä turhakkeena. Kamalia litkuja möivät.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Hyvä tietää vaikka yleensä kierränkin pustanpoikien valkkarit kaukaa. Liian monta pettymystä ja liian vähän positiivisia yllätyksiä.
Kyllä tokajit kuitenkin ovat oivia makeita valkoviinejä ja mitä enemmän puttonoksia, sitä paremman viinin saa.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Kaikki viinit maistuvat yhtä hyville tai huonoille, ei sillä oo juurikaan mitään merkitystä minun makunystyröissä, mistä maasta ja mistä rypäleistä ne on valmistettu. Ainoastaan sellaista toooosi paksua, häränverimäistä punkkua ei oikein jaksa juoda, koska niin... se ei oo kovin juotavaa koostumukseltaan. Maku sellaisessakin ihan hyvä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lissabonissa noihin ihastuin. Jos olisin ilman tuota kokemusta ottanut molemmat lähi-Alkosta löytyvät (n. 13-15 €) testiin, olisin dumannut tuon viinityypin täytenä turhakkeena. Kamalia litkuja möivät.
Vielä noin 40-50 vuotta sitten vinho verdeä ei saanut viedä ulkomaille. Ei muka kestänyt kuljetusta, koska on hennosti kuplivaa.
Tiedä sitten olivatko portugeesit tosissaan vai oliko vain tekosyy.
Ei näytä enää mitään esteitä exportille olevan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mitä mieltä olet Alkon Vinho Verdeistä? 10-15 euron kohdilla on pari ihan siedettävää.
Minulla on noista aika vähän kokemuksia, mutta kuten @Leon edellä totesi, niin Alkon edullisen pään Vinho Verdet eivät niin kummoisilta tunnu. Lähiseudun thai-ravintolan niukalla viinilistalla näyttäisi olevan halpaa verdeä eli Casal Garciaa, eikä verde välttämättä thaikkuruokaan hullumvalinta olekaan. Casal Garcia on kyllä muuten tuttu, olen joskus ostanut kokeeksi vuosia sitten. Helppoa juotavaa, kohtalaisen hapokas, kovin omenainen, aika pliisu esitys. Parin lasillisen jälkeen loppu meni jonkin kastikkeen sekaan. Myös jotakin toista Alkon verdeä olen kokeillut, ei sekään vakuuttanut. Ehkä Joskus pitää kokeilla Portugalissa, sikäli kun sinne tulee lähdettyä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
@Pisin Kääpiö 186cm @Leon @Alamummo
Älkää unohtako Portoa ja portviinejä. Lissabonista pääsee kätevästi junalla tai vuokra-autolla muutamassa tunnissa Portoon.

Finskillä on nykyään myös suoria lentoja Portoon. Portviinit maksavat viinituvissa muutaman euron/ lasi.
Ei unohdeta ei. Viimeksikin tuli mukana kunnon leka hyvää portviiniä, tosin Lissabonista.
Porto on vielä näkemättä, mutta on kyllä kivan oloinen ja kiinnostava kohde.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
@Pisin Kääpiö 186cm @Leon @Alamummo
Älkää unohtako Portoa ja portviinejä. Lissabonista pääsee kätevästi junalla tai vuokra-autolla muutamassa tunnissa Portoon.

Finskillä on nykyään myös suoria lentoja Portoon. Portviinit maksavat viinituvissa muutaman euron/ lasi.
Joo, emme unohda! Lisäksi on hyvä muistaa, että Alkolla on muutamien juomalaatujen osalta yllättävänkin hyvä valikoima tarjolla vuodesta toiseen, ja portit ovat yksi näistä. Hintataso on toki mitä on, mutta suhteellinen ero keskimäärin ottaen kapenee kohti vintage porteja ja muita kalliimpia kohti kivuttaessa. Noin 25-40 euron hintaluokassa saa Alkosta jo aivan maukkaita porteja. Ne halvimmat rubyt voi jättää väliin, kannattaa mieluummin maksaa vaikka tuo noin 25 euroa ja ostaa Graham’s LBV. Tai vitonen lisää, ja Taylor’s Tawny 10.

Jos olisi ylimääräistä fyrkkaa, niin vintage portien keräily ja maistelu olisi makoisa ja päheä harrastus. Olen joskus päässyt maistamaan yli 70 vuotiasta portia (Suomessa), ja kyllähän tuossa on roimaa meininkiä. Vintage port -harrastajan on syytä hankkia myös ainakin portviinipihdit ynnä muut työkalut, mikäli pulloja on joskus tarkoitus avata, ei pelkästään säilyttää.

YouTubesta löytyy hyviä videoita, joissa esitellään vanhan portin avaamista pihdeillä ja jääveteen kastetulla kankaalla, pensselillä tai sulalla. Päälle kaato dekantteriin filtterin läpi, niin saadaan sakka pois.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Voisitteko suositella hyviä valkoisia sancerrejä Alkon valikoimista. En ole Suomessa ostanut ja nyt tekisi kummasti sellaista mieli hyvin kylmennettynä puistossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä ketjua on ihan mielenkiintoista lukea, vaikka en viini-ihmisiä varsinaisesti olekaan. Voisin ehkä ollakin, kun oluen suhteen olen sellainen, jota hifistelijäksi haukutaan, mutta en kuitenkaan ole. Yksi syy sille on se, että viinit tuppaavat närästämään meikäläistä. Etenkin punaviini on sellainen. Valkoviiniä pystyn juomaan sentään jonkin verran.

Viinejä en käytännössä koskaan osta kotiin. Eli juon niitä vain silloin kun niitä tarjoillaan. Tai joskus ravintolassa ruoan kanssa. Valitettavasti joudun tekemään tuossa usein etikettivirheen, koska punaviini ei sovi minulle, ja kala-allergiastani johtuen tilaan ravintolassa pääsääntöisesti punaista lihaa. Valkoviini ja punainen liha eivät käsittääkseni ole se kaikkein tyylikkäin yhdistelmä...

Tämän ketjun innoittamana voisin alkaa kehittää itseäni tuon valkoviinin saralla. Niistä on kuitenkin ihan hyviä kokemuksia. Valkoviineistä olen pitänyt eniten Rieslingeistä, mutta viinin varsinaisia nimiä en osaa kertoa. Nyt kun korona-aikaan olen tilaillut suomalaisia pienpanimotuotteita Alkon verkkokaupasta, voisin periaatteessa tilata samalla kokeeksi jonkun viininkin. Onko suosituksia jostain, millä aloittaa? Kuiva tai puolikuiva ja pirteän hedelmäinen lienevät ne parhaiten sopivat termit. Eikä ole pakko olla Rieslingiäkään. Hinta voisi kuitenkin olla siellä halvimmasta päästä, koska oluitakaan ei kannata opetella juomaan niillä kaikkein kalleimmilla erikoisuuksilla. Mutta ei kuitenkaan ihan kaikkein halvintakaan, koska niitä juomalla oma maku ei voi kehittyä.

Punaviineistä on mainittava sellainen, että tuota närästystä ei esiintynyt Espanjassa lounaalla tarjottujen ja hintaan sisältyneiden hyvinkin mehumaisten viinien kanssa. Ne olivat edullisia, kun marketista niitä olisi saanut eurolla pullon... Halpa hinta ei ole kuitenkaan yhteydessä närästämiseen, koska esimerkiksi laivan buffet-pöytien hanaviinit närästävät jo ennen kuin niitä ehtii edes nielaisemaan...
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Valkoviineistä olen pitänyt eniten Rieslingeistä

Sama täällä. Toinen lempparini on Gewürztraminer. Menee etenkin aasialaistyyppisen, vähän tulisemman ruoan kanssa hienosti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites tuo viinien nettitilaus nykyään?

Jotkut viranomaiset ilmeisesti pitävt sitä edelleen laittomana, mutta onko tuoreita kokemuksia mistä noita kannattaisi tilailla? Vai onko se sitten helpompaa ottaa Tallinnan keikka jos sinne joskus taas pääsee?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämän ketjun innoittamana voisin alkaa kehittää itseäni tuon valkoviinin saralla. Niistä on kuitenkin ihan hyviä kokemuksia. Valkoviineistä olen pitänyt eniten Rieslingeistä, mutta viinin varsinaisia nimiä en osaa kertoa.
Pinot Grigio, pinot gris, Grauburgunder/grauer burgunder (sama rypäle, eri nimi eri maissa) on kuin Rieslingin fiksumpi veli. Ei Rieslingeissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta usein hyvin metallisen kuivia - pidän niistä itsekin. Pinot gris omaa samoja ominaisuuksia mutta maltillisemmin ja hiukan hedelmäisyyttä mukana.
Listaan tähän muutamia joita olen pitänyt todella paljon ja joissa on mielestäni hyvä hinta/laatusuhde.

Sitten kun kesä tulee niin vielä hyvä, kuiva Prosecco. Oikeasti hyvä vinkki jos ei tiedä mitä viiniä ruoalle, niin kuiva Prosecco toimii lähes aina.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mites tuo viinien nettitilaus nykyään?
Ainoan kerran, kun olen tilannut ulkomailta viiniä, se tapahtui erään suurehkon jalkapalloseuran verkkokaupasta. Olin muutenkin tilaamassa fanitavaraa, kun huomasin, että seuran nimikkoviiniä sai 6 € pullo. Tilaisin sitten pari pulloa ihan kokeeksi, ja hyvin toimi.

Säästö tuskin oli suurta, koska kyse ei ollut mistään huippuviinistä. Mutta tuskin erehdyn paljon, jos arvelen vastaavan maksavan alkossa "jotain kympin pintaan" (ihan samaa ei ole tarjolla).

En menisi erikseen varta vasten tilamaan viiniä urheiluseuralta, mutta jos on muutenkin tekemässä verkko-ostoksia, niin kannattaa tsekata tarjotanta - uskon, että aika monelta seuralta "Pohjolan" ulkopuolelta löytyy valikoimista...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pinot Grigio, pinot gris, Grauburgunder/grauer burgunder (sama rypäle, eri nimi eri maissa) on kuin Rieslingin fiksumpi veli. Ei Rieslingeissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta usein hyvin metallisen kuivia - pidän niistä itsekin. Pinot gris omaa samoja ominaisuuksia mutta maltillisemmin ja hiukan hedelmäisyyttä mukana.
Pinot gris on hieno rypäle, joka erottuu vähemmän elegantista sukulaisestaan Pinot Blanc’ista mm. hivenen öljyisen notkean suutuntuman perusteella. Varsinkin monet maukkaat Alsacen Pinot gris’t, kuten tuo listaamasi Trimbach, on juuri tuollainen viini. Olen takavuosina kehunut juuri kyseistä Trimbachin tuotetta tässä samassa ketjussa, enkä suotta. Tosin vuosikertojen välillä on toisinaan isoja eroja, viineistä kun on kysymys, mutta Trimbach Pinot Gris Réserve tuottaa harvoin pettymyksiä. Viimeksi vuosikerta 2011 oli aika vaisu, mutta seuraavan vuoden sato oli aivan päättömän hieno. Alkossa vuonna 2015 myyty vuoden 2012 Trimbach PGR valittiin tuolloin vuoden valkoviiniksi, mikä olikin huomionosoituksena vähintään paikallaan. Harvoin mikään Alkon perusvalikoiman viini on ollut moinen löytö kuin Trimbach juuri kyseisenä sesonkina, jolloin rahalle sai harvinaisen paljon vastinetta. Sittemmin tuotteen verotonkin hinta on noussut selvästi, mutta yhtä kaikki, laadukkaasta viinistä on kyse.

Mielestäni Alsacen alue tuottaa maailman parhaat Pinot gris’t (unohtamatta myöskään kelpo Rieslingejä ja Gewürztraminereja). On mukava todeta, että ostopolitiikastaan usein moitittu Alko on onnistunut vuodesta toiseen kokoamaan asiallisen kattauksen Alsacen valkoviinejä valikoimaansa. Joku voi tietysti sanoa, että maakunnan viinit ovat sen verran korkealuokkaisia, että temppu onnistuu keneltä hyvänsä.
 
K

Kiekkokatsoja

Josko kansanomaisesta valkoviinistä pidät, eli kukkarolle ok, ja makukin hyvä, niin löysin uuden.
Tähänasti oon tyytynyt kehumaan viinimaa Italiaa, se kun on valinta, jossa ei pysty mokaamaan.
Itse kun olen kuivan, ja puolikuivan viinin maistaja, tässäpä uutuus.
Oli siinä alkon etuosalla tyrkyllä uutuus.
Vain 4g sokeria, ja ei hapokas liikaa.
Allumea, Italiasta.
Suosittelen, 9.98 hintaan, jää vaihtoehdot vähäksi.
 

MegaForce

Jäsen
En ole viiniasiantuntija alkuunkaan. Mietin tässä uudeksi vuodeksi eri kuoharivaihtoehtoja. Mitä suosituksia olisi noin 20e budjettiin hyväksi seurusteluviiniksi?

Aloin myös miettimään mikä ero on cavalla ja proseccolla?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En ole viiniasiantuntija alkuunkaan. Mietin tässä uudeksi vuodeksi eri kuoharivaihtoehtoja. Mitä suosituksia olisi noin 20e budjettiin hyväksi seurusteluviiniksi?

Aloin myös miettimään mikä ero on cavalla ja proseccolla?
Cava Espanjalaista ja Prosecco Italiasta.
tässä muutamia hyviä kuohareita. Kaksi viimeistä varsinkin. Viimeisin on valmistettu ns shapmpanjamenetelmällä ja on mielestäni oikein hyvä hintaansa nähden.
Lindauer Brut


 

Kyle

Jäsen
Ostin viime vuonna käytetyn viinikaapin kun halvalla sain. Nätti sisutuselementti ja jotain yksittäisiä pulloja sinne kertynyt. Nyt olen ajatellut tehostaa kaapin kapasiteettiä siten, että muutama kaapin hyllyistä pysyy nykyisessä käytössä, eli viinejä mitkä ei paljon siellä vanhene. Loput hyllyt haluaisin täyttää viineillä jotka saavat jäädä säilytykseen.
Onko ihan konkreettisia suosituksia viineistä joilla kaappia täyttää perjaatteella "täytä ja unohda" vuosiksi?
Kriteerit voisi viinille olla niinkin yksinkertaiset, että huokea hankinta hinta ja paranee vanhetessa. Myydäänkö Alkossa viinejä suoraan tähän tarkoitukseen vai pitääkö katseet kääntää tuonne etelä-eurooppaan?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös