Itse olen kokenut ja tämä siis minun subjektiivinen kokemus, että Team Moderators nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja omia virheitä ei olla valmiita myöntämään, koska pelko ”aseman menetyksestä” on niin kova. Näinhän ei pitäisi olla.
Tottakai se pitää olla näin, jokainen foorumi määrittää itse oman linjansa ja sen minkä perusteella moderaattorit toimivat. Eivät nämä paikat ole mitään huutoäänestyksiä jossa pitäisi koittaa miellyttää kaikkia foorumille kirjoittavia - joka on jo itsessään sula mahdottomuus - vaan yhden tietyn tahon, tässä tapauksessa Jatkoajan ilmaiseksi tarjoama keskustelupalsta, johonkin sinäkin otat osaa täysin vapaaehtoisesti ja vailla minkäänlaista esimerkiksi taloudellista panostusta. Tännehän voi kirjoitella kuka tahansa, mutta se vaatii sen että osaa käyttäytyä edes jossain määrin ja tuottaa sen verran fiksua tekstiä, että sitä sopii esitellä muillekin ja pitää julki.
Jos tämä ei onnistu, moderaattoreilla on minun puolestasi täysi vapaus toimia parhaaksi näkemällään tavalla, eikä jokaisen bannikierroksen jälkeen tarvitsisi olla edes selittelemässä että miksi näin, ja kuuntelemassa päälle vielä kitinää että miksi näin. Keskustelupalstoja on tullut käytettyä jostain vuosituhannen vaihteesta saakka, ja jokaisella niistä on ollut vähän omanlaisensa säännöt, ja itsekin moderaattorina toimineena tiedän että kyseessä on pahimmillaan tosi epäkiitollinen homma, vaikka valtaosa on porukasta on aina osannut käyttäytyä. Samaan hengenvetoon myös todettava että ottaenhuomioon kuinka vilkas palsta tämäkin on, homma on pysynyt näpeissä todella hyvin vuodesta toiseen vaikka aihepiiri onkin usein tunteita nostattava, ja linjoilla yleensä samanaikaisesti ainakin muutama tuhat käyttäjää. Se kertoo siitä että ylläpidolla on homma hallussa.
Siksi ihmettelen tätä yhden ja saman pienen ryhmän jatkuvaa valitusta siitä kuinka linja olisi jotenkin epäreilu ja epäselvä, vaikka jokaisen pelikieltoraportin myötä voi nähdä ihan selvästi mistä syystä bannia on tullut. Taitaa olla vaan että monella näistäkin valittajista se omasta hölmöilystä johtunut pelikielto on mennyt sen verran tunteisiin että siitä pitää valittaa hamaan tappiin saakka, ja olla monkumassa jotakin ihmeellistä myönnytystä siitä että enhän mitä mitään väärin tehnyt, vaan se oli epäreilujen moderaattorien syytä. Ja sitten kuitenkin kun vilkaisee näiden tyyppien viestihistoriaa, niin kyllähän ne syyt sieltä aika nopeasti löytyvät. Eikä kyse ole oikeastaan koskaan siitä että se mielipide olisi ollut jotenkin
väärä, vaan että sitä ei osata yksinkertaisesti ilmaista fiksulla tavalla joka ei ole loukkaava muita tahoja kohtaan.
Summa summarum: Älkää märiskö turhasta, vaan olkaa tyytyväisiä että lajin ystäville löytyy näinkin tasokas keskustelupalsta. Jos tämä ei miellytä, kannattaa vilkaista huvikseen missä mennään jossain Ylilaudalla tai vauva.fi:ssä viestien yleisen tason suhteen. Siinä voi aika äkkiä nousta arvostusta Jatkistakin kohtaan.