En ole tästä eri mieltä kanssasi, mutta jos linjan mukaan ”Roskisdyykkari” on sanktioitava niin mielestäni monen muunkin termin pitäisi olla. Ei mielestäni pitäisi kaksilla standardeilla näitä ”viheltää”.
Joskus olen nähnyt täällä moderaattoreidenkin väittävän, että konteksti vaikuttaa. Kuvittelisin olevan iso ero sillä, että nimitelläänkö urheiluseuran työntekijää, joka ei julkisuudessa ole ihan outoja höpötellyt vai yhtä maailman vaikutusvaltaisimmista poliitikoista, joka on enemmän ja vähemmän sekavia haastellut jo pitkään.
Se konteksti vaikuttaa aika usein ja yksittäisen sanan tai aina kaiken nimittelyn kategorinen kieltäminen ei välttämättä olisi järkevää. On esim. iso ero vaikkapa
neekeri-sanan käytössä seuraavissa esimerkeissä.
Monien sanojen loukkaavuus tai arvolataus on aikojen saatossa muuttunut. Vielä vaikkapa 1950-luvulla neekeri oli Suomessa varsin neutraali termi. Sanaa käytettiin esimerkiksi oppikirjoissa.
Ei se neekeri osannut tuotakaan hommaa kunnolla tehdä, olisihan se pitänyt arvata.
Jos edellä mainitun sanan käyttö olisi kokonaan kielletty, molemmista pitäisi saada sama rangaistus, jos tuommoiset viestit palstalle kirjoittaisi. Minä ainakin olen kuitenkin sitä mieltä, että noissa on valtaisa ero kontekstista johtuen ja ainakaan toisesta ei pitäisi saada mitään rangaistusta.
Samantyyppistä ajatelmaa ajattelen noihin haukkumisiin ja nimittelyihin - moni asia vaikuttaa ja eivät ole ihan mustavalkoisia joko tai -asioita.
Todettakoon vielä, että olen pitkälti samaa mieltä
@McTorso kanssa keskustelukulttuurista palstalla. On pelottavaa, jos valtavirrasta poikkeavan mielipiteen kirjoittajan kohdalla ollaan heti menossa henkilökohtaisuuksiin. Mielipiteen saa dumata, mutta se pitäisi osata tehdä asiallisesti.