Kyseenalaiset tapahtumat herättävät keskustelua, eikai tuossa mitään sen erikoisempaa ole? Noista taklauksista riittää aina monennäköistä tulkintaa ja sitä myöten mielipidettä, ja tietysti tässä viimeisimmässä tapauksessa vielä tavanomaista enemmän kun kyseessä on suomikiekon ja -median oma kultapoika. Asiat eivät ole kuitenkaan aina niin yksiselitteisiä ja mustavalkoisia mitä tässäkin viestissä koitetaan kertoa, eikä siinä pitäisi olla mitään väärää että asioita koitetaan avata välillä toisestakin kulmasta. Se että lukija ei suostu sisäistämään tai edes yritä ymmärtää vastakkaisia näkemyksiä omaan mielipiteeseensä, ei tee toisesta osapuolesta automaattisesti mitään provosoijaa tai flamettajaa. Ironista kyllä, kun katsoo tätä sinun viestisi sisältämää kärjistelyä, nimittelyä ja aggressiivista sävyä, voisi helposti tulkita että juuri tämä olisi tuollaista kuvailemaasi provosointia.
Naulankantaan! Kuten tuossa viestin lopussa totesit niin ironista kyllä nämä flametuksesta ja provosoinnista eniten valittavat käyttäjät tuntuvat näissä kyseisissä ketjuissa olevan aina niitä pahimpia trollaajia ja provokaattoreita. Kuten esimerkiksi viesti:
Itsellä tuo palstan pahin, aina tällaisia tapauksia trollaava nimimerkki ignoressa, mutta palsta on täynnä lukukelvotonta paskaa kun hänen viestiään lainaavat vastaukset täyttävät ketjun!
Eikö tuota nyt saa kuriin, aina sama laulu, ”eihän tuossa nyt mitään ollut, pidä junnu pää ylhäällä”…
...missä rikotaan suoraan ainakin neljää eri pykälää Jatkoajan foorumin säännöissä:
§ 1 Vältä offtopicia ja pyri pysymään ketjun aiheessa
§ 2 Älä kirjoita turhia viestejä. Sisällöttömät onelinerit tai saman asian jankkaus eri sanoin eivät vie keskustelua eteenpäin.
§ 4 Älä trollaa, flameta tai provosoi tahallisesti.
§ 5 Henkilökohtaiset hyökkäykset ovat kiellettyjä. Keskity aiheeseen, vaikka et pitäisikään toisesta keskustelijasta
Kun tämä ketju kerran on täällä sitä varten, että moderaattoreille saa antaa palautetta niin kritisoin sitä, ettei näitä käyttäjiä saada kuriin, jotka eivät yhtään piittaa säännöistä, eikä tuota viesteillään ketjuihin mitään lisäarvoa. Ja kyllä, tuo kyseinen viesti oli raportoitu.
No paikalle yleensä ratsastetaan sen yhden tulkinnan kanssa, missä yksikään niitti ei ole tahallinen, tai ainakaan vahingoittamistarkoituksessa tehty ja hyvin usein myös sen vastaanottajan vika. Onhan se toki vastakkainen näkökulma, mutta kun se toistuu sata kertaa sadasta, niin kyllä se enemmän vaikuttaa agendakirjoittamiselta kuin objektiiviselta analyysiltä pelin käänteistä. Jännää ainakin odottaa toista lopputulemaa kuin sitä, että jengi taas polttaa päreensä yhden/ parin kirjoittajan takia.
En tiedä keitä nuo ratsastajat ovat. Itse ainakin pelkään hevosia sen verran etten selkään uskalla kiivetä. Mutta jos omalta kohdaltani avaan hieman, koska oletan jossain määrin kuuluvani noihin raamatun apokalyptisiin ratsastajiin tjsp. Henkilökohtaisesti en näe siinä mitään ideaa tai mielenkiintoa lähteä joka kerta keskustelemaan täysin selkeistä tilanteista. Jos joku sanoo, että keskustellaan onko tuo ulkona oleva auto sininen ja se on minunkin mielestä sininen niin ei siinä ole silloin paljon keskusteltavaa. Mutta jos siinä autossa minun mielestä onkin jossain valossa vähän vihreään vivahtavia sävyjä niin silloin voin antaa keskusteluun oman mielipiteeni miksi se auto näyttää minun mielestäni vihreältä. Minä en koskaan pahoita omaa mieltäni siitä, jos joku on jostain eri mieltä kanssani. Mutta siinä kohtaa meinaa palaa käpy, kun tulee näitä, "aina se väittää kaikkia autoja punaisiksi", vaikka todellisuudessa olen koko ajan selkesti perustellut, että auto näyttä mielestäni vihreältä. Tai jos joku muuten yrittää syöttää sanoja suuhun vääristäen varsinaista viestin sisältöä. Jos joku muu pahoittaa mielensä siitä että näen jossain tilanteessa vihreän sävyjä, kun itse ei osaa nähdä mitään muita värejä kuin sinisen ja punaisen niin se on sitten nähdäkseni ihan sen lukijan oma haitta, värisokeus.
Yleensähän tuo keskustelu etenee näin:
Postaaja A: Laittaa videon jostain taklauksesta.
Postaaja B: Katsoo videon kerran ja kommentoi: "Hirvittävä teloitus! Hyppykyynerpää! Pää lähti melkein irti! Puoli kautta pelikieltoa!"
Postaaja C: Katsoo videota vähän tarkemmin, ja kommentoi tyyliin: Käsi pysyi kiinni kropassa kontaktiin asti ja kyynärpää nousi vasta kontaktin jälkeen, joten taklaus ei ollut kovin törkeä"
Ryhmä postaajia vastaa Postaaja C:lle: "LUOLAMIES", "NEANDERTAALI", "1700-LUVUN KOODIKIRJA" jne.
Ja sitten mennään taas.