Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 251 143
  • 13 719
Jos kirjoitan jäsenelle @Arto Kilponen että "Moi Arto", niin onko se henkilöllisyyden arvuuttelua? "Moi Toni" tjsp. vissiin on. Mut onko "Moi Arto"? Mitä tähän sanoo @Arto Kilponen ? Niin ja moi Arto!

Moi.

Vastaan tässä vain ja ainoastaan omasta puolestani.

Olen täällä oikealla nimelläni. Joskus olen vitsillä sanonut, että tuo on nimimerkkini, mutta kyllä minä oikeasti olen Arto Kilponen. Jos joku tunnistaa minut jossain, niin ei se minua haittaa.

Siihen, että saako täällä tunnistaa minua minuksi, on sitten eri asia. Siihen ottavat moderaattorit kantaa, en minä.

Itse en lähde arvuuttelemaan toisten henkilöllisyyksiä täällä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nyt oli hyvä viikon kakku modeilta. Mietinkin jo että koska nuo lukuisat henkilökohtaiset hyökkäykset ja toistuvat passiivis-aggressiiviset nälvimiset ja muut "luukun aukomiset" oikein noteerataan.

Veli on kyllä tullut palstalle aika raskaalla jalalla. Vähän tuollaista futisforumilaista käytöstä eikä huomata, että täällä on pääasiassa vanhoja äijiä plus muutama keski-ikäinen nainen. No, pari nuorta miestä on, ja heitä opetamme mm. Naisasiat-ketjussa (tähän hymiö).
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Romani-ketju meni lukkoon, koska ei tullut riittävästi positiivisia kokemuksia. Kaikki muut leimattiin rasisteiksi. Suoritus 7/5.
Ei sinuakaan tarvinnut kenenkään muun leimata.

Puolustelit ketjussa rasistista käytöstä ja ennakkoluuloja. Täysin oikea päätös moderaattoreilta laittaa ketju lukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä tarkoitat?

Yritän tässä keskustella, kuten päivällä tuossa lukitussa ketjussa, mutta ei siitä mitään tullut, myönnän.

Keskustelussa pohditaan asioita erilaisista näkökulmista, eikä heitellä kerta toisensa jälkeen hassun hauskoja onlinereita ja naureskella ihmisten juttuja. Romanit ketjussa on aika vähän keskustelua, pääosin naureskelua, anekdootteja ja syyttelyä.

Olen kertonut useampaan kertaan tavallisista romani nuorista ja perheista, mutta ketjun ilmapiirin takia en viitsi enää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mitä tarkoitat?

Yritän tässä keskustella, kuten päivällä tuossa lukitussa ketjussa, mutta ei siitä mitään tullut, myönnän.
Sitä että tuonne tulee kommentteja joissa kerrotaan kuinka 95% romaneista pilaa loppujen maineen, romaneista ei ole koskaan hyviä uutisia, ollaan ylpeästi sitä mieltä että ketjuun pitää mennä kertomaan kun jotkut istuvat terassilla eivätkä tee automaattisesti tilaa jne.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Sitä että tuonne tulee kommentteja joissa kerrotaan kuinka 95% romaneista pilaa loppujen maineen, romaneista ei ole koskaan hyviä uutisia, ollaan ylpeästi sitä mieltä että ketjuun pitää mennä kertomaan kun jotkut istuvat terassilla eivätkä tee automaattisesti tilaa jne.

Ai niin toi mun kertomus. Luit kai mitä kaikkea kirjoitin? En puhunut mistään automaatioista, vaan siitä miten stereotypiat osuvat kohdalleen ja miten siihen minä sitten reagoin. Yritin myöhemmissä viesteissäni vähän laajentaa näkökulmaa, mutta ei siitä keskustelua tullut.
 
Jahas. Jatkot meinaa tulla tänne. Palataan aiheeseen nyt vielä kerran, tämän jälkeen emme aiheeseen enää palaa.

Ketju on suljettu, koska koko ketjussa on varmaankin vain muutama järkevä viesti romanikulttuurista ja/tai sen ongelmista. Pääasiallisesti ketju on ollut pitkään sitä, että joku laittaa sinne viestin, jonka sisältö on ollut kuta kuinkin "taas 99% pilaa prosentin maineen". Tätä sitten joko kompataan turhilla ja typerillä onelinereilla tai omilla yleistyksillä. Tai sitten näitä yleistyksiä ja rasistisia anekdootteja kritisoidaan käytännössä aivan yhtä turhilla onelinereilla.

Tuohon ketjuun olemme jo useamman kerran sanoneet, ettei tuo edusta sellaista keskustelua, mitä palstalle halutaan. Ketjusta ei kaikista ja lukemattomista varoituksista huolimatta tahdo löytää edes täikammalla järkeviä ja keskusteluun pyrkiviä viestejä puolin tai toisin. Näitäkin toki oli, mutta tämä hautautui kaikkien typerien viestien sekaan. Siksi päätös on tämä.

Lopuksi vielä, tästä ketjusta ei sitten tosiaankaan tarvitse tehdä mitään romaniketjun viestien jatkopaikkaa. Eikä täällä tarvitse myöskään jatkaa jo aloitettua pään aukomista. Kuten joskus aiemminkin olemme todenneet, ei tämäkään ketju ole mikään turvasatama, jossa voi käyttäytyä huonosti.

Asiallista keskustelua toivoen,

Moderaattorit
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Eikä täällä tarvitse myöskään jatkaa jo aloitettua pään aukomista. Kuten joskus aiemminkin olemme todenneet, ei tämäkään ketju ole mikään turvasatama, jossa voi käyttäytyä huonosti.

Asiallista keskustelua toivoen,

Moderaattorit

En ole ollut aikeissakaan aukoa päätäni, vaan kysyin mielestäni asiallisesti veli @TosiFani lta kysymyksen, johon sain myös asiallisen vastauksen, mistä kiitän. Mielestäni tätä metakeskustelua oltaisiin voitu vielä käydä. Mutta antaa tämän olla, jos näin on.

Voikaa hyvin ihan kaikki niin valkolaiset, romanit (huom! terminologia) kuin kaikki muutkin mutta tykkimiehistä ei ole niin väliä (onpas).
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Koskeeko tämä ohjeistus myös paremmistoa? Vastatkaa ja linjatkaa. Oletan, ettei ole enää sallittua esmes Persuketjuun enää postata yksittäistapauksia jonkun persupolitikon töhöilystä.
Onko persuus (persus?) joku rotu, sukupuoli tai seksuaalinen suuntautuminen? Kyllä ihan minkä tahansa puolueen ketjuun saa listata tapauksia jonkun kyseisen puolueen poliitikon hölmöilyistä. Ja jatkuvasti listataankin, suht innokkaasti, mitä olen huomannut.
 
Eikös tällä periaatteella täällä pitäisi lukita muitakin ketjuja mm. Valavuoren ketju?

Ehkä. Jos mikä tahansa ketju muodostuu sellaiseksi, että sen sisältö on pääasiassa asiattomuuksia, riitelyä ja muuta sellaista, mikä aiheuttaa meille toistuvasti valituksia, raportointeja tai muuta päänvaivaa, eikä tilanne muutu huomautuksista ja opastuksistamme huolimatta, niin kyllä me sellaiset ketjut lukotetaan jatkossakin.

Koskeeko tämä ohjeistus myös paremmistoa? Vastatkaa ja linjatkaa.

Vastataan juu, mutta varsin vaikea linjata kun ei tiedetä mitä mahdat tarkoittaa "paremmistolla".

George Orwellin kirjassaan mainitsemissa Eläinten tilan säännöissä luki: "Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset." Meidän säännöissä vähän vastaava pätkä löytyy käytäntöjä-otsikon alta:

Jääkiekkokeskustelun puute tai sen heikko taso otetaan huomioon kurinpidollisia päätöksiä tehdessä.

Tuore rikehistoria vaikuttaa pelikieltojen pituuteen korottavasti.

Uudet käyttäjät ovat moderaattoreiden erityistarkkailussa. Mikäli viesteistä ilmenee, ettei uudella käyttäjällä ole mitään annettavaa keskustelupalstalle, tai että hän rikkoo palstan sääntöjä, kirjoitusoikeudet voidaan poistaa pysyvästi ilman varoitusta.

Pyrimme joka tapauksessa parhaamme mukaan tasapuolisuuteen ja puolueettomuuteen erilaisten mielipiteiden osalta. Rasismi ei kuitenkaan ole mielestämme mielipideasia ja se on mainittuna erikseen säännöissäkin.

En ole ihan varma, vastaako tämä kysymykseesi, mutta:
* asiaton/turha/trollaava viesti = rike
* rasistinen asiaton/turha/trollaava viesti = isompi rike

T: Modet
 
Aina ei tarvitsisi esittää tyhmempää kuin onkaan kiusallisen kysymyksen tullen.

Tässä tapauksessa jäi kyllä ihan rehellisesti epäselväksi, että tarkoitettiinko tässä joitain tiettyjä palstan käyttäjiä, jotain ryhmää esim. mielipiteidensä tai poliittisen näkemyksensä mukaan, vai onko kyseisellä sanalla joku yleisempi merkitys.

Kysymys ei siis sikäli ollut meille vielä tippaakaan kiusallinen. Mutta ehkä on parempi, että siihen ei tulekaan tarkennusta - ainakaan jos kyse on jostain yksittäisistä käyttäjistä. Emme perinteisesti kommentoi mitään yksittäistapauksia ja kysyjälläkin voisi olla riski syyllistyä kymppipykälän rikkomiseen siinä yhteydessä.

T: Modet
 
F

Flonaldo

Bannit tilattu, bannit saatu. Käyttäjä on saanut pelikiellon.
Jos lautasellanne on iso haiseva kasa paskaa, en pilaa illallistanne kusemalla siihen lautaselle. Sen sijaan ehkä pöytään kuseminen saa poistumaan ravintolasta, jonka ruokalistalla ei ole kuin haisevaa paskaa keitettynä, paistettuna ja höyrytettynä.

Jos pikkubännit olisivat tullakseen, olisi ainakin tullut jotain hyödyllistä saatu vastineeksi.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos lautasellanne on iso haiseva kasa paskaa, en pilaa illallistanne kusemalla siihen lautaselle. Sen sijaan ehkä pöytään kuseminen saa poistumaan ravintolasta, jonka ruokalistalla ei ole kuin haisevaa paskaa keitettynä, paistettuna ja höyrytettynä.

Jos pikkubännit olisivat tullakseen, olisi ainakin tullut jotain hyödyllistä saatu vastineeksi.
Mutta jos yrjöät siihen päälle, niin voit sen pilata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös