Toivottavasti modesedät vähän harkitsisivat tosiaan tuota spoilaamisen rangaistavuutta jatkossa.
Seuraava kysymys on sitten se, että mikä on spoilaamista ja mikä ei?
Minä en jaksa muuta kuin ihmetellä, että joltain aikaihmiseltä menee elämä pilalle, jos sattuu ennalta lukemaan jonkin lempisarjan tai elokuvan ratkaisevista tapahtumista. Minua ei haittaa pieni tai vähän suurempikaan spoilaamineen yhtään, itseasiassa minusta on toisinaan jopa mielenkiintoista lukea elokuvien sisällöstä ja lukea arvosteluja ja jopa spoilereita niitä, ne kun kertovat monasti myös itsessään, että kannattaako leffa katsoa vai ei. Iron Skyn kohdalla olisi pitänyt uskoa useita arvosteluja ja pysyä kotona eikä mennä katsomaan sitä.
Toisaalta myös nämä spoiler-tagit hidastavat leffasta (tai sarjasta - en seuraa sarjoja) keskustelua, minua ainakin nyppii tagi-viestien avaaminen ja monasti skippaan ne ohi koska en jaksa nähdä vaivaa tagin avaamiselle, poikkeustapauksissa avaan - sekä riippuen siitä kuka viestin kirjoittaa.
Vaikka minua spoilaaminen ei haittaakaan, niin pyrin kuitenkin välttämään viesteissäni suorasanaisia spoilereita vaan pyrin verhoamaan ne kiertoilmauksen taakse tai kirjoittamaan edelle, "sisältää mahdollista spoilausta". Olen toisaalta sitä mieltä, että jos seuraamassaan sarjassa on ennalta odotettavissa todellisia ratkaisuja, on kenties viisainta olla seuraamatta sarjaa käsittelevää ketjua muutamaan päivään, koska tämä on suuri palsta ja voi tulla tilanteita joitta joko tahallisesti tai tahattomasti kerrotaan tulevista tapahtumista hyvin selkeästi. Näin minä ainakin toimisin, jos haluaisin varjella "mielenrauhaani".
vlad.