Se taho foorumeissa taitaa olla aina lopulta oikeassa, joka maksaa viulut siitä, että me tavalliset laduntallaajat saamme käyttää ilmaiseksi erilaisten foorumien tarjontaa. Tässä tapauksessa taitaa moderaattorit olla taho, joka valvoo foorumia ja sivustoa omistavan tahon etuja silmällä pitäen ja sivuston omistajat sitten keräävät optiot. Periaatteessa näin se on kilpailuyhteiskunnassa. Vertaus on ehkä hieman ontuva tässä tapauksessa, mutta näinhän se menee nykyaikaisessa kilpailuyhteiskunnassa.
Foorumeissa on aina ja tulee aina olemaan väkeä, jotka narisevat kuin isovanhempieni vanha ja ruostunut hetekka. On mielenkiintoista aina seurata foorumeissa näitä periaatteen vuoksi mieltään osoittavia eri systeemeille ja säännöille. Aina löytyy foorumeissa väkeä, joille edes ei olisi kuulunut täydellisyydessään mitään sääntöjä.
Itse olen havainnut matkan varrella Jatkoajassa, että hauskaa olen saanut pitää riittävästi. Aikanaan on liikuttu itsekin jopa siellä ns. harmaalla alueella. Aikanaan on koitettu rajoja vähemmän tai enemmän tarkoitushakuisestikin. Moderoinnin linja on juuri se raja, jolla alueella suuri osa tavallisista kirjoittajista liikkuu ja aina tulee olemaan rajoja, joita ei sovi ylittää. Kai tärkein elementti kirjoittajalle on se, että pystyy kontrolloimaan itseään kirjoittaessaan foorumeihin. Ei kannattaisi antaa aina virran viedä itseään muiden haluamaan suuntaan. Itse kirjoittajanhan lopulta pitäisi tietää, että missä kulkevat rajat. Rajojakin itse kirjoittaja pystyy kiertämään melko pitkälle pienillä elementeillä, jotka tekevät kirjoitetusta tyylitellympää. Foorumiin kirjoittaminenkin käy joillekin kirjoittajille tietyllä tavalla urheilusta, jos ajattelee asiaa moderointilinjaa silmälläpitäen.