Sauvakävely a.k.a. dementiahiihto - hovikelpoista vai nou?

  • 6 078
  • 37

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mitä tulee mieleen, kun kuulet sanan sauvakävely? Minulle tulee mieleen hieman pyylevä, tuulipukuun pukeutunut keski-ikäinen tai varttuneempi naishenkilö, joka nahkakengät jalassaan kävelee jalkakäytävää pitkin sauvoilla ympärilleen epämääräisesti sohien. Vieressä saattaa edetä pari kolmekin samantapaista tanttaa. Ei kuulosta touhulta, johon itse haluaisi ottaa osaa edes silminnäkijänä.

Erinäisistä syistä (joihin ei kuulu tuulipuvut tai pyylevät keski-ikäiset tai varttuneemmat naiset) johtuen kaksihenkinen perheemme hankki kaikille jäsenilleen loppukesästä kävelysauvat. Kyllä, kynnys niiden hankkimiseen ja etenkin käyttämiseen ensimmäistä kertaa oli hyvin suuri. Oli, vaikka olimme nähneet ties kuinka paljon myös nuorempia sauvojia, ihan parikymppisiäkin. Urheiluliikkeen myyjä suhtautui meihin joko asiallisesti, tai sitten osasi pitää pokkansa todella hyvin. Hän neuvoi, minkäpituiset sauvat kumpainenkin tarvitsemme, ja miten sauvojen kanssa tulisi kävellä.

Ostotapahtuman jälkeen kului pari päivää rohkeutta keräten ja tekosyitä keksien, mutta sitten ei auttanut muu kuin ottaa kävelysauvoja kahvoista kiinni ja siirtyä lenkkipolulle. Ja kappas, hommahan oli helppo oppia puolessa minuutissa. Mikä tärkeintä, se ei tuntunut yhtään niin typerältä kuin miltä se näyttää. Eikä yksikään vastaantulijoista nauranut, päin naamaa ainakaan. Lenkin aikana tehon käsivarsissa ja hartioissa huomasi selvästi, vaikka liikarasitus kaukana olikin.

Oma kokemus syrjäytti omat ennakkoluulot nopeasti. Huomasimme, että sauvakävely onkin oikeastaan ihan mukiinmenevä tapa harrastaa liikuntaa. Minä olen siitä innostunut jopa enemmän kui vaimo, ja välillä käyn lenkillä ihan yksin. Eikä kiinnosta tippaakaan, olenko jonkun mielestä naurettavan näköinen vai en (rehellisiä jos ollaan niin olen jo tottunut siihen, että ihmiset nauravat minulle, ja tätä ei tarvitse edes selittää teille).

Jostain luin, että sauvakävely olisi noin 30-50% tehokkaampaa ts. kuluttaisi tuon verran enemmän energiaa kuin tavallinen kävely. Voi olla, ainakin lämmin tulee ihan eri tavalla. Silti se ei tunnu liian raskaalta. Minulle luontevin etenemisnopeus on selvästi tavallista kävelyä rivakampi. Lenkin kestäessä 45-60 minuuttia on hiki kunnolla pinnassa mutta olo on virkeä ja mukava. Poissa ovat myös ajoittaiset niska- ja hartiakivut, jotka istumatyön tekijällä joskus ovat kuokkavieraana.

Sauvakävelyn imago on ainakin toistaiseksi hyvin kaukana miehekkään tosimiehen hommasta. Vaan alkaapa tuolla näkyä raavaita miehiäkin sauvojen kanssa suihkimassa pitkin metsäpolkuja. Itse voin suositella ainakin kokeilemaan. Ehkä se ei ole se oma juttu, tai ehkä se on. Se selviää vain kokeilemalla. Omalla kohdallani ennakkoluulot osoittautuivat täysin vääriksi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Julma laji

Niin, itse pidin sauvakävelyä täydellisenä mummo- / akkalajina siihen saakka, kunnes kokeilin lajia firman liikuntajutussa.

Alkuun homma nauratti, mutta sitten kun aloin vetää kunnolla, niin johan hymy hyytyi.

On muuten viimeisen päälle hieno laji, jos nimittäin kehtaa vetää.

Itse en yllättäin ole kehdannut siviilipuolella / julkisella paikalla lähteä sauvomaan. Muutenkin sauvojen kanssa liikkuminen voisi olla parempi vaihtoehto monissa mehuissa kolhitulle oikealle polvelleni, joka on viime aikoina alkanut muistuttaa itsestään juoksulenkeillä.

Pitäisiköhän kokeilla, kehtaisiko kännissä?

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Sauvakävelystä en oikein jaksa perustaa. Periaatteessa ihan hyvä ja monipuolinen liikuntamuoto, mutta itseäni ei vain nappaa. Jotenkin tylsää tallaamista.

Mummo-imagosta en sinänsä olisi huolissani. Sellaista sun muuta pehmoleimaa asialle kuin asialle ovat yleensä tarjoamassa jonkinsorttisesta lyhytkasvuudesta, senteissä tai elinvuosissa mitattuna, kärsivät miespuoliset kansalaiset.

Sen sijaan kun laittaa sauvoihin parikymmentä senttiä lisää, varteen lisää kestävyyttä sekä vaihtaa kengät rullaluistimiin, niin jopa alkaa homma rokkaamaan.

Sauvarullaluistelu on monipuolinen, haluttaessa hyvinkin rankka liikuntamuoto jossa pääsee kokemaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä kokemaan onnistumisen riemua taitojen karttuessa.

Harmi vain että täällä tundralla on lyhyet kesät ja silloinkin paskat kelit, joutuu kompensoimaan kaikenmaailman kuntopyörillä ja -piireillä sun muilla.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Julma laji

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, itse pidin sauvakävelyä täydellisenä mummo- / akkalajina siihen saakka, kunnes kokeilin lajia firman liikuntajutussa.

Alkuun homma nauratti, mutta sitten kun aloin vetää kunnolla, niin johan hymy hyytyi.

On muuten viimeisen päälle hieno laji, jos nimittäin kehtaa vetää.
Samanlaiset kokemukset täällä. Yllätyin positiivisessa mielessä siitä miten tehokas laji se itse asiassa on vaikka itse olin verrannut sitä lähinnä sunnuntainkävelyyn. Hölmönnäköistähän se on, mutta ah niin tehokasta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Vaikka ko. puuhasta onkin väännetty sen sata vitsiä ja harrastajat saavat varmasti lenkeillään hymyilyä osakseen, niin eipä ole ollenkaan vaikea uskoa sauvakävelyn olevan tehokas ja mukava kuntoilumuoto.

Lenkkeily on jostain syystä meikäläiselle muutenkin äärettömän vastenmielistä touhua ja jos siinä sivussa vielä joutuisi kestämään kanssaliikkujien naureskelua, niin sehän vasta vituttaisi. Toisaalta, kyllä ne varmasti naureskelevat meikäläisen lenkeilylle nytkin.

Itse en enää muutamaan aikaan ole jaksanut sauvakävelijöille naureskella.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Re: Julma laji

Viestin lähetti ervatsalo
Itse en yllättäin ole kehdannut siviilipuolella / julkisella paikalla lähteä sauvomaan. Muutenkin sauvojen kanssa liikkuminen voisi olla parempi vaihtoehto monissa mehuissa kolhitulle oikealle polvelleni, joka on viime aikoina alkanut muistuttaa itsestään juoksulenkeillä.

Pitäisiköhän kokeilla, kehtaisiko kännissä?

Täältä tähän

Ei ole mitenkään epätavallista, että trendikäs metroseksuaali nappaa sauvat käteensä ja suuntaa jäähallin sijaan sauvakävelylle. Ei missään nimessä millekään syrjäiselle metsäpolulle, vaan pyörätielle vilkkaasti liikennöidyn tien varteen.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sauvakävely oikein suoritettuna on todella tehokasta, ja kunnon karttuessa lisähaastetta saa, kun kävelee mäkisillä pururadoilla. Itse en ole kyseistä lajia harrastanut, enkä varmasti harrastaisikaan sellaisenaan. Sauvajuoksua voisin ehkä harkitakin näin syksyllä, jotta hiihtokuntoon pääsisi nopeammin.

Sauvakävelystä tulee usein mieleen keski-ikäinen pariskunta, jolla on samanväriset tuulipuvut. Sitten sitä painellaan kädet koukussa sauvoja perässä raahaten menemään. Käsien liikerata ei juurikaan laajene kävelystä, kädet ovat vain hiukan edempänä. Kyse on enemmänkin sauvojen ulkoiluttamisesta kuin sauvakävelystä. Tällaisia suorituksia näkee todella usein, jopa useammin kuin oikean tekniikan taitavia.

Jos minä joskus päädyn vanhempana harrastamaan ko. lajia yhdessä tulevan vaimoni kanssa, niin emme ainakaan hanki saman värisiä tuulipukuja. Ne on oltava vähintäänkin eri sävyä.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Mitä tulee mieleen, kun kuulet sanan sauvakävely? .

"IS: Kävelysauvafirma Exelin toimitusjohtaja Ari Jokelainen tienasi optiomyynneistä yli miljoona euroa.

Sport-liiketoiminnan johtaja Aki Karihtala tienasi optioilla liki puoli miljoonaa."

Eli siis sauvakävelystä tulee mieleen se, että suksisauvafirma iski kultasuoneen.
 

krippe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ehdottomasti ja Et-Po 72 ifk5.kenttä vm05-06
Kun nyt tällanenkin viestiputki on avattu niin heitänpä rikkani soppaan: Loistavat nuo sauvat: Mietin ensialkuun ihmisten reaktioita... (tyypillinen suomalainen ajattelutapa), mutta rohkaisin mieleni ja ostaa pärräytin sellaset.. Piakkoin huomasin ostokseni nerokkuuden, ostos meni hyvyydessään sitten maajoukkueen pelipaidan tasolle. Tuleepa enemmän liikuttua ja minäkin "vääräjalkanen" ihmisyksilö kehtaan lähteä tuonne ihmisjoukkoihin liikkumaan. Uskallan suosittaa kaikille jotka empiivätten tällasten hankkimista, myös yksilöille joilla ei rajoitteet menoa hidasta: Pelko pois ja hankkimaan: Eka päivä se on seipään nokassakin vaikeinta.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
aah.. jotain mun piti sanoa.. tosiaan kyllä kehtaisin noilla kepeillä kepeillä, mutta tuo on kyllä tympeän tylsä laji. Sain kävelysauvat lahjaksi jokunen joulu sitten ja tasan kerran olen niitä käyttänyt.
Sain jonkun inspiraatio aka hulluus kohtauksen, oli talvi, ja ajattelin että perskeles nyt lähdenkin sauvomaan. Vedin jonkun 5 km lenkin tosta mettän läpi ja aulangon kautta takaisin. Valitettavasti ilma oli kylmä, tuuli teki siitä vielä kylmemmän ja olihan siellä pimeääkin. Kun vihdosta viimein pääsin kotiin selkäni oli hiestä kylmä, ei edes tullut väsynyt olo (vaikka tarvoin kuin hullu) ja vitutti - luultavasti lähdin viettämään turmiolan tommin kanssa iltaa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jotkut ihmiset pitävät tavallista lenkkeilyä - siis kävelyä, hölkkää tai juoksua - tylsänä liikuntamuotona. Heille voin kertoa, että tuskin sauvojen mukaan otto tekee siitä yhtään sen mielenkiintoisempaa.

Omalla kohdallani ensimmäinen havainto sauvakävelystä tapahtui joskun ihan 90-luvun alkupuolella opiskellessani Tampereella. Tapanani oli käydä lenkillä Hervannan Suolijärven lenkkipoluilla. Erään kerran sitten hämmästyin kun vastaani tuli parikymppinen kaveri sauvojen kanssa kipittäen. Tuohon aikaan missään mediassa ei oltu puhuttu vielä sanaakaan sauvakävelystä. Tyyppi näytti aika urheilulliselta, ja ajattelinkin asian liittyvät jotenkin tahdin rytmitykseen tai vastaavaan juttuun. Olihan se kuitenkin kumman näköistä.

Mutta kukin tyylillään. Usein näkee sellaisia pariskuntia lenkillä, joilla naisella on sauvat ja miehillä ei. Arvatenkin miehet ovat arvioineet kepit naisten höpsötykseksi, hehän eivät lähtisi edes koko lenkille jollei lääkäri olisi määrännyt. Loppujen lopuksi kuitenkin, aikansa asiasta miehelle motkotettuaan, vaimo saa kuin saakin siippansa puhuttua ympäri ottamaan kepit matkaansa. No, nämä uroot sitten kaivavat varaston kätköistä romujen alta vanhat keskikoulussa käyttämät ylipitkät suksisauvansa. Ja ei kun baanalle. Ja kipin kapin kotiin piiloon ihmisten nauravilta katseilta, itsekseen ankarasti kiroten ja vannoten ettei kävelysauvoihin tule enää kuunaan koskemaan.

Oikeasti, minä en kykene enää ymmärtämään, miksi ylipäätään joku voi lähteä kävelylenkille ilman sauvoja. Samalla vaivalla kun saa kymmeniä prosentteja lisää tehoja. Mutta ei väkisin, jos ei kerran kiinnosta.
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sauvakävely.. Ensimmäinen mieleeni tuleva asia on se kun meinasin ajaa ojaan kuullessani radiosta Timo Rautiaisen harrastavan sauvakävelyä.Tosimiesten laji siis.. Itse en ole kokeillut. Yksi suuri syy on naapurin täti joka on tehnyt lajin enemmän kuin naurettavaksi.Kertaakaan en ole nähnyt naikkosen käyttävän sauvojaan niin kuin lajissa ilmeisesti olisi tarkoitus..Yleensä ne roikkuvat sivuilla maata laahaten,joskus molemmat sauvat ovat samassakin kädessä..Muita kaikkea muuta kuin tehokkaita sauvan käyttötapoja olen nähnyt n+1 kappaletta ala meidän naapurin täti..
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Jeps..

..jotakuinkin samoilla linjoilla ervatsalon kanssa. Töissä maastokeppejä kokeiltuani pururadalla totesin mielummin liikkuvani kepeillä kuin ilman. Saas nähdä vaikka ostaisin ihan omatkin. Pururatakaan ei olisi kaukana. Kyllähän noilla enempi lihaksia saa töihin kuin ilman keppejä ja kun pelkkä juoksu ei oikein miellytä muutenkaa. Mutta yhdyn siihen mielipiteeseen, että tyhmännäköstähän tuo on, ei varmaankaan Olympialajiainesta...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuossa lajissa kannatta kyllä se oikea tekniikka opetella heti kärkeen. Etenkin noita Pataprinsessan mainitsemia sauvanraahaajia näkee ihan liikaa. Okei, ei oma tekniikkani varmasti täydellinen ole, mutta ei se ihan keturallaankaan voi olla. Sen verran hyvin liikkumisen teho tuntuu hartioissa ja käsivarsissa.

Mitä tuulipukuun tulee, niin sen kanssa noudatan kahta periaatetta. Yksi: sellaista en perkele hanki. Kaksi: jos sittenkin joudun hankkimaan, niin taatusti erilaisen kuin vaimolla. Toistaiseksi tilanne vastaa kohtaa yksi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruutuässä kirjoitti:
Sauvakävely oikein suoritettuna on todella tehokasta, ja kunnon karttuessa lisähaastetta saa, kun kävelee mäkisillä pururadoilla. Itse en ole kyseistä lajia harrastanut, enkä varmasti harrastaisikaan sellaisenaan. Sauvajuoksua voisin ehkä harkitakin näin syksyllä, jotta hiihtokuntoon pääsisi nopeammin.

Pakko nostaa ketju ylös, sillä viime viikolla tuli hankittua sauvat, vaikka aiemmin olin varma, ettei minusta ole ko. lajiin. Vielä ei ole tullut kokeiltua, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus mennä testaamaan. Alkuun pitää vaan kävellä parin tunnin lenkkejä, mutta eiköhän sitä jossain vaiheessa pidä ottaa mukaan loikkia ja juoksuakin. Sauvakävely auttaa toivottavasti hiihtoon totuttautumiseen, jotta ensilumilla Levillä marraskuussa jaksaisi hiihtää pari lenkkiä päivässä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ruutuässä kirjoitti:
Sauvakävely oikein suoritettuna on todella tehokasta, ja kunnon karttuessa lisähaastetta saa, kun kävelee mäkisillä pururadoilla.

Itse harrastan vaeltamista ja sauvakävely mäkimaastossa on todella hyvää harjoittelua. Mulla on tapana vetää vuodessa yksi kunnon vuoristovaellus ja treenaan kävelyä sauvoilla painavan repun kanssa, mutta myös ilman sitä. Samalla tulee aina käveltyä vaelluskenkiä sisään. Mulla oli ns. vaellussauvat (joita voi lyhentää tai pidentää ylämäki-/alamäkimaaston mukaan) jo ennen koko sauvakävelybuumia ja porukka aiemmin katsoi vähän hitaasti. Muut liikunnat tulevat sitten tämän päälle.
 

scholl

Jäsen
Tuli mieleen vielä sauvakävelystä se, että teini-ikäisenä 80-luvulla harjoiteltiin hiihtoa tukevana harjoitteluna kesällä sitä, että juostiin suksisauvojen kera laskettelurinteitä ylös. Ja muutakin sauvajuoksua oli.

Nyt viime syystalvella kun käteni oli leikattu, en pahemmin voinut urheilla ja hiihtäminen oli kielletty ennen kevättalvea. Niinpä hankin tuollaiset kävelysauvat, jotta saisi harjoteltua taas puristusta tuolla kädellä. Ja kun kuntokin on huonompi niin reipasvauhtinen kävely on parempi juttu kuin rankaista kunnolla hiihtoladulla. Joku sellaiset 3-4 sauvakävelylenkkiä (1-2 h) tuli heitettyä. On se ihan hyvää liikuntaa. Koko kroppa tekee kunnolla duunia ja on se ihan sopivan raskasta. Tosin riippuu maastosta. Pitää olla vaihtelevaa maastoa. Ei voi vetää ihan tasasella. Hiihtäjä Virpi Kuitunenhan ajaa himasta Leppävaaran maastoihin pitkän matkan, että saa sopivaa maastoa sauvakävelyyn.

Pitäisi ehkä taas mennä joku ilta sauvakävelee.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tykki kirjoitti:
Oikeasti, minä en kykene enää ymmärtämään, miksi ylipäätään joku voi lähteä kävelylenkille ilman sauvoja. Samalla vaivalla kun saa kymmeniä prosentteja lisää tehoja. Mutta ei väkisin, jos ei kerran kiinnosta.


Tietojeni mukaan kyseinen prosenttimäärä on siinä 40 % luokkaa ja tuoltahan sitä lisäinfoa saapi....
http://www.suomenlatu.fi/lajit/sauvakavely/
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin itse aikoinaan kasariluvun lopulla treenasin peruskuntoa sauvoilla. Kyllä jo tuolloin ajattelin, että ompa hyvä laji ja nyt ketuttaa etten perustanut Exeliä. Itse tein harjoitukseni motocross-radalla ja hiekkakuopilla käyttäen sauvoina laskettelusauvoja. Suosittelen niille jotka tosiaan haluavat yskiä verta ja huutaa kivusta.

Kaippa sitä vois tuollaiset heiluttimet ostaa tai sitten muutaman korin kaljaa. Pitääpi miettiä
 

scholl

Jäsen
tombraider kirjoitti:
ja nyt ketuttaa etten perustanut Exeliä.

Exeliä ei ole ihan kuitenkaan perustettu sauvakävelyn vuoksi. Ovat tehneet suksisauvoja ja muuta vastaavaa (ja kehittäneet alan osaamista) jo vuosikymmeniä. Eli Exel oli perustettu jo ennen kuin teit mitään harjoituksia.
 

inter

Jäsen
Tosiaan sauvarinnettä on vedetty jo aikoinaan junnuna ja samaten vaelluksilla oli sauvat mukana. Antaa hyvää lisäpotkua lenkkeihin ja tehoa saa tosiaan huomattavasti lisää. Koittakaapa vaan kävellä sauvojen kanssa tavallista kävelyvauhtia, ei ihan helposti onnistu! Ja jos oikein extremeurheilijaksi haluaa leimautua niin ei kukaan käske pysymään niillä pururadoilla, siellä metsän puolellakin pääsee menemään vallan mainiosti (itse kuitenkin olen pysytellyt pururadan puolella).

Konttorirotalle oiva harrastusmuoto.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
scholl kirjoitti:
Exeliä ei ole ihan kuitenkaan perustettu sauvakävelyn vuoksi. Ovat tehneet suksisauvoja ja muuta vastaavaa (ja kehittäneet alan osaamista) jo vuosikymmeniä. Eli Exel oli perustettu jo ennen kuin teit mitään harjoituksia.


Ai on vai?
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
scholl kirjoitti:
Riippuu mikä se kasariluku on, mutta firma on perustettu vuonna 1960.
Hiihtosauvojakin ovat valmistaneet 32 vuoden ajan.

Täytyykö kaltaisiesi takia laittaa hymiöitä tekstiin, että ymmärrätte vitsit? Kohta varmaankin valaiset Twitea, että mikä ero on taulukkolaskentaExelin ja hiihtoExelin välillä. Huoh!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös