Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 387 105
  • 14 713
Tyhmä kysymys: Onko mahdollista kirjoittaa viesteihin rikepisteeseen johtanut syy? Jos siellä vaan lukee että viestistä on annettu rikepiste, niin laittaahan se salaliittoteoretikot liikkeelle. Peli- ja porttikielloistakin selvitetään syyt, miksei rikepiste-ilmoituksissakin voisi edes mainita, mitä sääntöpykälää se rikkoo?

Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Näin me yleensä pyritään toimimaankin. Tässä tapauksessa rikepisteitä jaettiin kuitenkin sellaisella tahdilla, että laitettiin laiskasti copy-pastella vaan kaikille sama ja oletettiin, että lukijat ymmärtävät asiayhteyden ketjunooteista. Kaikille rikepisteen saaneille pyrittiin kyllä siitä huolimatta kertomaan yv:llä mistä syystä rikepiste on annettu.

T: Modet
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vaikka joskus tulee arvosteltuakin, onhan tämä oikeasti laadukas palsta niin moderoinnin kuin kirjoittajienkin osalta. Mikäänhän ei koskaan ole täydellistä ja jos olisi, olisi sekin aika tylsää. Mielipide-eroja saa ja pitääkin olla, koska muuten ei olisi laadukasta keskusteluakaan.
No jos miettii nykyisiä ja takavuosien foorumeita (tämähän on vähän hiipuva kategoria) niin onhan JA ihan helvetin hyvin moderoitu. Sontaa someen mahtuu aivan loputtomiin, jos siis sille vähänkään annetaan tilaa, vaan täällä ei anneta. Ja ihan oikeasti, ei niin todellakaan ole aikaa ihmeen salaliittoihin tuossa huomattavan epäkiitollisessa hommassa.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
No jos miettii nykyisiä ja takavuosien foorumeita (tämähän on vähän hiipuva kategoria) niin onhan JA ihan helvetin hyvin moderoitu. Sontaa someen mahtuu aivan loputtomiin, jos siis sille vähänkään annetaan tilaa, vaan täällä ei anneta. Ja ihan oikeasti, ei niin todellakaan ole aikaa ihmeen salaliittoihin tuossa huomattavan epäkiitollisessa hommassa.
Juurikin näin. Suosittelen jokaista tämän foorumin moderoinnista valittavaa tahoa vilkaisemaan muutaman muun suositun keskustelufoorumin sisältöä ja tasoa (esim. Ylilauta & Murha.info) ja vertaamaan sitä Jatkoajan vastaaviin. Ero on kuin yöllä ja päivällä, ja tämä on juuri laadukkaan moderoinnin seurausta. Mielummin näpäytetään samantien kun jutut ovat vasta lähdössä käsistä, kuin annetaan kaiken sonnan tulvia sisään täysin filtteröimättömänä. Jälkimmäisen tapahtuessa sotku olisi samanlaista kuin mainittujen esimerkkien kohdalla, ja sitä tyhjänpäiväistä huutoa mitä vaikkapa iltapäivälehtien kommenttiosioissa näkee tauotta. Ei ole sattumaa että tämä on ainoa foorumi jota jaksaa tänä päivänä selata ihan päivittäin, kato kun on ollut somen myötä tosiaan melkoinen tällä osastolla.

Nämä satunnaiset valitukset jostain rikepisteistä ja väliaikaisista kirjoituskielloista ovat pieni hinta siitä että täällä pysyy yllä jonkinlainen taso vuodesta toiseen, ja eiköhän näiden rankkua saaneiden kritisoijienkin egot siitä pienestä kolhinnasta palaudu ennalleen ajan saatossa.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
PATRIK LAINEEN MONTREAL
Juurikin näin. Suosittelen jokaista tämän foorumin moderoinnista valittavaa tahoa vilkaisemaan muutaman muun suositun keskustelufoorumin sisältöä ja tasoa (esim. Ylilauta & Murha.info) ja vertaamaan sitä Jatkoajan vastaaviin. Ero on kuin yöllä ja päivällä, ja tämä on juuri laadukkaan moderoinnin seurausta. Mielummin näpäytetään samantien kun jutut ovat vasta lähdössä käsistä, kuin annetaan kaiken sonnan tulvia sisään täysin filtteröimättömänä. Jälkimmäisen tapahtuessa sotku olisi samanlaista kuin mainittujen esimerkkien kohdalla, ja sitä tyhjänpäiväistä huutoa mitä vaikkapa iltapäivälehtien kommenttiosioissa näkee tauotta. Ei ole sattumaa että tämä on ainoa foorumi jota jaksaa tänä päivänä selata ihan päivittäin, kato kun on ollut somen myötä tosiaan melkoinen tällä osastolla.

Nämä satunnaiset valitukset jostain rikepisteistä ja väliaikaisista kirjoituskielloista ovat pieni hinta siitä että täällä pysyy yllä jonkinlainen taso vuodesta toiseen, ja eiköhän näiden rankkua saaneiden kritisoijienkin egot siitä pienestä kolhinnasta palaudu ennalleen ajan saatossa.
Olen samaa mieltä tästä kaikesta, mutta se että moderointi on nyt hyvällä tasolla ei tarkoita, etteikö sitä voisi muuttaa tai kehittää vieläkin paremmaksi. Palautteen anto ja vastaanotto ovat kuitenkin aika keskeinen osa sitä kuuluisaa sananvapautta (Olkoonkin, että tuota termiä monesti käytetään väärin).

Se esimerkiksi ei mielestäni ole hyvää moderointia, että vääristä mielipiteistä saa kirjoituskieltoa. Se ei voi mennä niin, että saat vapaasti käyttää jotain tiettyä termiä toisesta henkilöstä, mutta jos käyttää samaa termiä toisesta henkilöstä saakin viikon kirjoituskiellon. Minulla sattui olemaan tällainen keissi tuossa keväällä, enkä kokenut sen olevan oikeudenmukaista. Jos jostain tietystä termistä saa pelikieltoa, niin sitten samasta termistä pitäisi saada aina pelikieltoa, puhutaan sitten vaikka Putinista tai Äiti Teresasta. Sen ei pitäisi olla yksittäisen moderaattorin tai tiimin mielipide, että kenestä henkilöstä saa käyttää mitäkin termiä.

Hyväksyin kyllä pelikieltoni, mutta en vedä sanojani takaisin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen ei pitäisi olla yksittäisen moderaattorin tai tiimin mielipide, että kenestä henkilöstä saa käyttää mitäkin termiä.
Jos käyttää vaikkapa termiä "terroristi" sellaisesta henkilöstä, jonka tiedetään olevan terroristi, niin tuskin se on kovin väärin. Jos taas tuota termiä käytetään henkilöstä, joka ei minkään käytettävissä olevan tiedon mukaan ole terroristi, niin se on kyllä väärin.

Jonkun täytyy nämä tulkinnat tehdä ja keskustelupalstalla se taho on moderaattorit.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
PATRIK LAINEEN MONTREAL
Ja tämä on sinulle ongelma?
Siinä kohtaa, jos saan itse viikon pelikiellon tietyn sanan käyttämistä, kyllä.

Mutta tämä ei ole minun sotani. Löylyhuoneen öyhöttäjät saavat sotia omaa sotaansa. Olen 99-prosenttisesti täysin tyytyväinen foorumin tämänhetkiseen moderointiin ja kokemuspohjaltakin tiedän millaista nuorallatanssimista se välillä on.

PS. Jos jotain kiinnostaa niin minun tapauksessa kyse oli "ihmisjäte" termin käyttämisestä. Täytyy jatkossa miettiä ennen tuon termin käyttämistä, että missä kontekstissa sitä moderaattorien mielestä sopii käyttää.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvä esimerkkin "erilaisesta" moderoinnista on maanpuolustus.net, jota moni varmaa seuraa yhtenä lähteenä Ukrainan sodan takia. Siellä moderaattori-status näkyy ulospäin, ja kieltämättä se avaa silmiä paljon, kun yksi hörhöimmistä kirjoittajista on itse moderaattori.

Hän mm. kirjoittaa aina EU:sta käyttääen termiä "Euvostoliitto", mikä on syvän päädyn putinilaista propagandaa tarkoituksena aiheuttaa hajaannusta Euroopassa (hän ei tosin itse suostu myöntämään tätä, koska on ilmeisesti omannut EU-vastaisen näkemyksensä jo kauan ennen sotaa...)

Nyt hän on kieltänyt USA:n presidentinvaalien kommentoimisen Ukrainan sotaa käsittelevässä ketjussa (jopa silloin, kun aiheena on vaalien tuloksen vaikutus USA:n tuen jatkumiseen). Hän on itse perustellut tätä sillä, että "psykoosi nousee sitä mukaan, kun demarien vaalimylly suoltaa paskaa." Lisäksi hän on todennut mm. "Menkää nyt vittuun tästä ketjusta tuon musk/trump psykoosin kanssa." Tuolla hän tarkoittaa Muskin ja Trumpin Venäjä -yhteyksistä puhumista.

Viimeksi bännit sai henkilö, joka kommentoi Trumpin puheita Kurskin hyökkäyksestä (miten se saattaisi Trumpin mukaan johtaa ydinsotaan). Asia liittyy mielestäni hyvin vahvasti Ukrainaan, mutta "ylipäällikkö" ei halua kuulla negatiivista sanottavaa fanittamastaan Trumpista...

Tämä siis esimerkkinä mielipidemoderoinnista toisella palstalla. En ole nähnyt Jatkoajassa vastaavaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä kohtaa, jos saan itse viikon pelikiellon tietyn sanan käyttämistä, kyllä.
On eri asia olla tyytymätön yksittäiseen päätökseen, kuin kritisoida koko toimintatapaa, jolle ei oikeastaan ole parempaa vaihtoehtoa olemassa. Tai jos on, niin kuulisiin mielelläni, että mikä se parempi tapa toimia lopulta on?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jaahas, tuli sitten Helmisen Raipen-tyylillä samassa rytäkässä 4 rikepistettä. Mikähän lienee ennätys yhdestä tilanteesta? Varmasti ansaittuja jokainen, koska jutut eivät olleet mitenkään korkealentoisia vaan silkkaa suunsoittoa.

Sen verran annan kuitenkin kritiikkiä, josta jo arvostamani palstatoverit @Mojo , @Nelfor ja @ElmerMoody mainitsivat eli ei taaskaan löydetty ”kahakan” aloittajaa vaan kaikkia kohdeltiin samalla tavalla. Nythän tuolla samalla Team Moderatorsin logiikalla ja kurinpitolinjalla karrikoidusti minulla pitäisi ”olla oikeus” mennä Jokereiden osioon, kirjoittaa sinne omasta mielestäni nokkela provo vaikkapa KHL- vuosista ja kun oikeutetusti tulee minulle poikittaista niskaan kuin Tamille konsanaan niin Team Moderatorsin pitäisi ensin laittaa punakynällä perinteinen ketjunootti ja sivuuttaa minut aloittajana? Vai eikö näitä Rönnin hengessä vihelletä sääntökirjan mukaan?

Mennään eteenpäin!
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Jaahas, tuli sitten Helmisen Raipen-tyylillä samassa rytäkässä 4 rikepistettä. Mikähän lienee ennätys yhdestä tilanteesta? Varmasti ansaittuja jokainen, koska jutut eivät olleet mitenkään korkealentoisia vaan silkkaa suunsoittoa.

Sen verran annan kuitenkin kritiikkiä, josta jo arvostamani palstatoverit @Mojo , @Nelfor ja @ElmerMoody mainitsivat eli ei taaskaan löydetty ”kahakan” aloittajaa vaan kaikkia kohdeltiin samalla tavalla. Nythän tuolla samalla Team Moderatorsin logiikalla ja kurinpitolinjalla karrikoidusti minulla pitäisi ”olla oikeus” mennä Jokereiden osioon, kirjoittaa sinne omasta mielestäni nokkela provo vaikkapa KHL- vuosista ja kun oikeutetusti tulee minulle poikittaista niskaan kuin Tamille konsanaan niin Team Moderatorsin pitäisi ensin laittaa punakynällä perinteinen ketjunootti ja sivuuttaa minut aloittajana? Vai eikö näitä Rönnin hengessä vihelletä sääntökirjan mukaan?

Mennään eteenpäin!

Saako Jokereiden ketjuun kirjoittaessa bänniä? Jos saa niin pidä vaan näppisi erossa siitä. Ei kannatta ottaa liikaa kantaa yhtään mihinkään. Kirjoitat vain jotain soopaa niin ei tarvitse miettiä pelikielloista. Älä suututa ketään jolla on mahdollisuudet olla hankala sinua kohtaan. Tällä tavalla täällä toimitaan ja näin olen itsekin sen ymmärtänyt.

Ollaan vain hiljaa ja tykkäillään viesteistä niin ei tarvitse pelikieltoja miettiä. Kirjoitellaan vaan ihan diibadaabaa niin ei tarvitse murehtia kaikenmaailman rikepisteistä tai pelikielloista puhumattakaan.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Jaahas, tuli sitten Helmisen Raipen-tyylillä samassa rytäkässä 4 rikepistettä. Mikähän lienee ennätys yhdestä tilanteesta? Varmasti ansaittuja jokainen, koska jutut eivät olleet mitenkään korkealentoisia vaan silkkaa suunsoittoa.

Sen verran annan kuitenkin kritiikkiä, josta jo arvostamani palstatoverit @Mojo , @Nelfor ja @ElmerMoody mainitsivat eli ei taaskaan löydetty ”kahakan” aloittajaa vaan kaikkia kohdeltiin samalla tavalla. Nythän tuolla samalla Team Moderatorsin logiikalla ja kurinpitolinjalla karrikoidusti minulla pitäisi ”olla oikeus” mennä Jokereiden osioon, kirjoittaa sinne omasta mielestäni nokkela provo vaikkapa KHL- vuosista ja kun oikeutetusti tulee minulle poikittaista niskaan kuin Tamille konsanaan niin Team Moderatorsin pitäisi ensin laittaa punakynällä perinteinen ketjunootti ja sivuuttaa minut aloittajana? Vai eikö näitä Rönnin hengessä vihelletä sääntökirjan mukaan?

Mennään eteenpäin!
Ollaan teillä IFK-osiossakin välillä aika herkillä muualta tulevalle kritiikille. Tai en tarkoita että pitäisi olla hattu kourassa vieraita nöyristelemässä, mutta sellainen tunne jäänyt että hyvin useasti kommentointia muista leireistä on melko tylysti otettu vastaan. Tämä ei toki ole minkäänlainen puolustus sinun rikepisteellesi, herkästihän ne tuli jos ottaa huomioon sen mihin otit kantaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös