Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 373 852
  • 14 642

Stevie Why

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Red Wings, Rams, Blue Jays
Vittu mitä paskaa, menkää ulos tai hankkikaa muuten vaan elämä. Pikkusen tuntuu joillakin olevan hampaankolossa jotain tahoja kohtaan.
Uskokaa bondia. Välillä tekee ihan hyvää kosketella nurmikkoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Palstaurani toistaiseksi ainoan rikepisteen sain Marin-ketjussa tästä viestistä:
Espanjassa on käyty talousvaalit, ja vasemmisto on harrastanut taktista äänestämistä. Marinin takut käytössä sielläkin, saakohan SDP edes provikat tästä kierosta keksinnöstä?

Ilmaisin itseni kieltämättä epäselvästi ja epätarkasti, joten otin turhake-rikepisteen nöyrästi vastaan :)

Minä puolestani sain todella useita pelikieltoja kaikin tavoin asiallisesta ja perustellusta Venäjän arvostelusta ja KHL:n roolin paljastamisesta.

Mutta. Viestini olivat usein vastaviestejä KHL:n ihanoimiselle Jokerien alueen jääkiekon pelaamista, kokoonpanoja, otteluita yms koskevissa ketjuissa. Pidin aikoinaan pillin soimista joskus vain minun suuntaan vääränä, mutta olihan modet oikeassakin. Itse pelistä keskustelu menee vaikeaksi, jos ensimmäinen ylistää KHL:n Z-pelaajan ratkaisukykyä "vain KHL:ssa mahdollista" ja minä tuuttaan perään 200 rivin vastauksen, miksi KHL on väärin ja sortuu pian.

Vaikka olin oikeassa, moni valitsemani ketju oli väärä näille pohdinnoille. Kiitos modejen suuntaan, että heillä oli pinnaa olla heittämättä ulos koko palstalta. Pelikieltoja tuli kuitenkin samasta asiasta paljon.

Tässäkin, ei se mitä sanoo vaan sen, miten ja missä ketjuissa sen sanoo. Jokerien osiossa oli myös ns. poliittisia ketjuja, joissa pystyi käsittelemään Kremlin rahoittaman (= antoivat ymmärtää oligarkeille rahoituksen tarpeen) KHL:n tavoitteita ja taustoja.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Asiallinen keskustelu ja pohdinta linjauksesta on mielestäni hyvä juttu. Jos joku kokee, että tulee kohdelluksi epäreilusti, parempi ottaa aihe esille kuin jäädä sitä hautomaan. Ja siihen saa luonnollisesti vasta-argumentteja, jotka kenties vievät kaikkia eteenpäin. Niin kauan, kun keskustelu on asiallista, se on hyvästä. Päinvastaisia esimerkkejä tältä päivältä taas tarjoavat muun muassa @V-G- , @Roger Moore ja @Stevie Why viimeisillään. Turhia ja typeriä kommentteja, joista henkilökohtaisesti pistäisin jäähyä, mikäli usein toistuu samalta kirjoittajalta.

Vaikka en suurimmilta osin jaakaan näkemystä moderoinnin puolueellisuudesta, pidän eteenpäin vievänä keskustella aiheesta. Kun kirjoitan suurimmilta osin, jätän mahdollisuuden pienelle puolueellisuudelle. Tarkoitan sillä sitä, että ihmisellä on taipumus kuvitella omat näkemykset objektiivisiksi, jolloin on hyvin todennäköistä, että se väistämättä vaikuttaa linjauksiin jossakin määrin. @Moderaattorit on hyvä sitä aina aika ajoin kriittisesti itsessään tarkastella, jotta se pysyy sopivissa rajoissa. Tämän toteaminen ei ole kritiikkiä moderaattoreille, vaan puolustus, koska ei ole kohtuullista odottaa mitään muuta. Minun kokemukseni perusteella moderoinnin taso on erittäin korkea.

Omalta kohdaltani pohdin toisinaan, kun työelämässä on tottunut olemaan vastaamassa muiden kysymyksiin ja neuvomassa, missä määrin se tottumus seuraa mukana kaikkialle. Ollakseni itselleni rehellinen, kyllä se vaan seuraa ja toisinaan sorrun neuvomaan silloinkin, kun neuvolle ei ole mitään tarvetta. Lisäksi omalle mielipiteelle tiedostamattaan tulee toisinaan annettua liiaksi painoarvoa, koska työelämän puolella se ajaa usein muiden mielipiteiden edelle. Väittäisin kirjoituksia palstalla lukiessa, että en ole suinkaan ainoa tilanteessani. Jokaiselle tekee hyvää tarkastella itseään toisinaan ulkopuolisen silmin, ja jos ei itse kykene vikoja löytämään, kannattaa tarkentaa katsetta.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Jokaiselle tekee hyvää tarkastella itseään toisinaan ulkopuolisen silmin, ja jos ei itse kykene vikoja löytämään, kannattaa tarkentaa katsetta.
Eli ikään kuin jättää hetkeksi näppis, hiiri ja munat rauhaan, ja mennä vaikkapa ulos nurmikolle piehtaroimaan. Siinä voi sitten samalla jututtaa mahdollisia ohikulkijoita, että mitä mieltä. Aito ihmiskontaktikin olisi varmasti paikallaan.
Näin käänsin. Anna jäähyä olen vastaanottavalla tuulella.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiallinen keskustelu ja pohdinta linjauksesta on mielestäni hyvä juttu. Jos joku kokee, että tulee kohdelluksi epäreilusti, parempi ottaa aihe esille kuin jäädä sitä hautomaan. Ja siihen saa luonnollisesti vasta-argumentteja, jotka kenties vievät kaikkia eteenpäin. Niin kauan, kun keskustelu on asiallista, se on hyvästä. Päinvastaisia esimerkkejä tältä päivältä taas tarjoavat muun muassa @V-G- , @Roger Moore ja @Stevie Why viimeisillään. Turhia ja typeriä kommentteja, joista henkilökohtaisesti pistäisin jäähyä, mikäli usein toistuu samalta kirjoittajalta.
Amen. Jos se keskustelu tässä ketjussa hiertää, niin miksi siihen pitää osallistua tai ylipäätänsä lukea niitä viestejä. Muutenkin pidän hieman erikoisena, että kehotetaan lähtemään ulkoilemaan kun keskustelu ei miellytä omaa silmää. Ollaan kuitenkin keskustelupalstalla. Tuota neuvoa voisivat itse noudatta, jos tämä keskustelu ärsyttää. En minäkään mene James Bond- tai Palestiina -ketjuihin kertomaan, että on sitä elämää muuallakin.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ja tämä vielä sellaiselta, joka on jonkin verran tälle palstalle kirjoitellut.
Unohtamatta, että nämä viestit kaikki ajalta, jolloin ei kakkosviestejä laskettu!!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Amen. Jos se keskustelu tässä ketjussa hiertää, niin miksi siihen pitää osallistua tai ylipäätänsä lukea niitä viestejä. Muutenkin pidän hieman erikoisena, että kehotetaan lähtemään ulkoilemaan kun keskustelu ei miellytä omaa silmää. Ollaan kuitenkin keskustelupalstalla. Tuota neuvoa voisivat itse noudatta, jos tämä keskustelu ärsyttää. En minäkään mene James Bond- tai Palestiina -ketjuihin kertomaan, että on sitä elämää muuallakin.

Palstan moderoinnista on voitava keskustella jokaisen niin haluavan. Ketju voi olla tämä tai jokin perustettava ketju. Valitettavan tutulta kuulostaa KHL-ajalta kun edes erikseen sovituissa jääkiekon ulkopuolisissa ketjuissa ei osan mielestä saanut käydä keskustelua KHL:sta ja sen tavoitteista. Muutama nimimerkki kävi aina ihmettelemässä, miksi te täällä keskellä kesää moisia mietitte. Menkää ulos ja eläkää, ei tuollaisia jaksa kukaan lukea...

Demokratiaan kuuluu niin avoin keskustelu modelinjasta Jatkoajassa kuin mahdollista.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muistaakseni ainoan rikepisteeni olen saanut n. viikko sitten. Hassua kyllä, se tuli lälläteltyäni sulle tässä ketjussa. Sori nyt sitten sullekin. Siltä närkästyneeltä modelta en pyydä anteeksi. Anna sakkoa, saatana!
Toden totta, linjanvastaisen rikepisteen olet saanut. Ei noista ole ollut tapana rankoa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuohan on loistava esimerkki taas miksi rikepisteet ovat hyvä menetelmä. Aikaisemmin olisi voinut heilua viikon pelikielto offtopicista. Nyt selvisi rikepisteellä. vai miten kenties Espanjan vaalit ja heidän vaalikäyttäytyminen liittyy Mariniin?
Aika paljon täällä sivutaan eri asioita eri ketjuissa, eikä niistä kyllä ole tapana ainakaan herkästi rikepisteitä antaa. Marinin suhteen pitää kuitenkin olla ilmeisesti perin tarkkana.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Amen. Jos se keskustelu tässä ketjussa hiertää, niin miksi siihen pitää osallistua tai ylipäätänsä lukea niitä viestejä. Muutenkin pidän hieman erikoisena, että kehotetaan lähtemään ulkoilemaan kun keskustelu ei miellytä omaa silmää. Ollaan kuitenkin keskustelupalstalla. Tuota neuvoa voisivat itse noudatta, jos tämä keskustelu ärsyttää. En minäkään mene James Bond- tai Palestiina -ketjuihin kertomaan, että on sitä elämää muuallakin.
Noinhan se on. Keskustelun rajaaminen on moderaattorien tehtävä, ei suinkaan käyttäjien. Useammassa viestissä on todettu, ettei tiettyjen kulmien esiinnostamista katsota hyvällä. En jaksa lähteä ketjuja selaamaan, että onko näin, mutta tätä lukiessa on helppo uskoa tällaista tapahtuvan. Uskoakseni modet jakavat pelikieltoja aivan aiheesta, mutta varmasti moni pelikielto on peruja monesta suunnasta tulleesta nokkimisesta, josta provosoituneet lyövät yli.

Mielestäni jokaisen on saatava puolustaa näkökulmaansa vapaasti, kunhan tekee sen asiallisesti. Oli se kuinka vaikeasti puolustettava tahansa. Jos ei kykene vasta-argumentoimaan asiallisesti, on parempi jättää viesti kirjoittamatta. Luulen, että moni ketju pysyy siistimpänä, jos provoihin suhtauduttaisiin tiukemmin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika paljon täällä sivutaan eri asioita eri ketjuissa, eikä niistä kyllä ole tapana ainakaan herkästi rikepisteitä antaa. Marinin suhteen pitää kuitenkin olla ilmeisesti perin tarkkana.

Toki on tapana. Ilman kontekstia tuo viesti vain vaikuttaa mukanokkelalta kettuilulta ainoastaan. Rikepiste myös hieman viittaisi siihen.

Kävin jopa katsomassa tuon kontekstin ja olin oikeassa. Ei oikein liittynyt mitenkään sillä hetkellä mihinkään ja rikepisteen annossakin oli syynä turhake.

Mutta voit jatkaa tuota kamppailuasi rikepisteitä vastaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noinhan se on. Keskustelun rajaaminen on moderaattorien tehtävä, ei suinkaan käyttäjien. Useammassa viestissä on todettu, ettei tiettyjen kulmien esiinnostamista katsota hyvällä. En jaksa lähteä ketjuja selaamaan, että onko näin, mutta tätä lukiessa on helppo uskoa tällaista tapahtuvan. Uskoakseni modet jakavat pelikieltoja aivan aiheesta, mutta varmasti moni pelikielto on peruja monesta suunnasta tulleesta nokkimisesta, josta provosoituneet lyövät yli.

Mielestäni jokaisen on saatava puolustaa näkökulmaansa vapaasti, kunhan tekee sen asiallisesti. Oli se kuinka vaikeasti puolustettava tahansa. Jos ei kykene vasta-argumentoimaan asiallisesti, on parempi jättää viesti kirjoittamatta. Luulen, että moni ketju pysyy siistimpänä, jos provoihin suhtauduttaisiin tiukemmin.

Erittäin hyvä viesti. Lisäisin vielä sen, että kyllähän täällä aika nopeasti oppii tunnistamaan kenen kanssa kannattaa lähteä väittelemään.

On tiettyjä kirjoittajia molemmilla puolilla liberaali vs konservatiivi ja yhtälailla oikeisto vs vasemmisto, jotka eivät ikinä muuta tai jousta omaa näkemystään niin kannattaako tuhlata aikaa niiden kanssa miekkailuun. Yhtälailla löytyy kokeneita kirjoittajia, jotka saattavat vängätä aiheesta kuin aiheesta 30 viestiä. Kaikki kunnia heille sitkeydestä, mutta itse mielummin lopetan jo toisen viestin kohdalla.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Uskokaa bondia. Välillä tekee ihan hyvää kosketella nurmikkoa.
Mä kävin tänään taas ulkoilemassa, Turusta löytyy hienoja ulkoilumaastoja sellaisista paikoista ettei edes uskoisi.

Modeihin tämä ei toki liity mitenkään, mutta enpä ollut täällä ainakaan spämmäämässä liveseurantaan.
 

Barney

Jäsen
Asiallinen keskustelu ja pohdinta linjauksesta on mielestäni hyvä juttu. Jos joku kokee, että tulee kohdelluksi epäreilusti, parempi ottaa aihe esille kuin jäädä sitä hautomaan. Ja siihen saa luonnollisesti vasta-argumentteja, jotka kenties vievät kaikkia eteenpäin. Niin kauan, kun keskustelu on asiallista, se on hyvästä.
Tämän ketjun keskustelu ei kuitenkaan välttämättä ole monen mielestä kovinkaan asiallista. Jos heitetään vain omia mielipiteitä siitä, kuinka palstan "punaiset moderaattorit" sortavat konservatiiveja ilman mitään esimerkkejä näistä räikeistä oikeusmurhista, niin ei se ole kovinkaan hedelmällistä keskustelua.

Asiallinen kritiikki palstan moderaattoreita kohtaan tuskin aiheuttaa kovinkaan vahvoja vastareaktioita. Sitten jos foliohatut päässä jauhetaan jostain "punaisista joukkueista" ja salaliittoteorioita siitä, kuinka konservatiiveja syrjitään tällä palstalla, niin se luonnollisesti aiheuttaa vahvan vastareaktion. Tässä ketjussakin nyt pääosin palstan moderointia kritisoivat ne, jotka ovat saaneet itse pelikiellon Löylyhuoneeseen. Ja kun katsoo keskustelutyyliä, niin ne pelikiellot eivät rehellisesti sanoen ole kovinkaan yllättäviä.

Jos pelikieltoja ja rikepisteitä saaneet ottaisivat itse peilin käteensä ja harjoittaisivat edes jonkunlaista itsereflektiota, niin syy pelikieltoihin voisi löytyä lähempää kuin arvaakaan. Se ongelma ei ole siinä, mitä mieltä asioista on, vaan miten ne mielipiteet esittää.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Jos heitetään vain omia mielipiteitä siitä, kuinka palstan "punaiset moderaattorit" sortavat konservatiiveja ilman mitään esimerkkejä näistä räikeistä oikeusmurhista, niin ei se ole kovinkaan hedelmällistä keskustelua.

Tämä korostuu etenkin silloin jos heitetään ilmoille "tästä ja tästä sai aikanaan rikepisteitä/pelikieltoja" ja kun joku kehtaa kysyä että missäköhän tämmöinen viesti ja pelikielto mahdollisesti on, niin vastaukseksi tulee pelkkää hiljaisuutta.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän ketjun keskustelu ei kuitenkaan välttämättä ole monen mielestä kovinkaan asiallista. Jos heitetään vain omia mielipiteitä siitä, kuinka palstan "punaiset moderaattorit" sortavat konservatiiveja ilman mitään esimerkkejä näistä räikeistä oikeusmurhista, niin ei se ole kovinkaan hedelmällistä keskustelua.
Olen samaa mieltä. Kirjoitinkin siksi korostaen, että silloin kun se on asiallista. Muilta osin otin kantaa siihen, että pitäisikö lopettaa keskustelu ja mennä ulos vai saisiko kuitenkin keskustella.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tämä korostuu etenkin silloin jos heitetään ilmoille "tästä ja tästä sai aikanaan rikepisteitä/pelikieltoja" ja kun joku kehtaa kysyä että missäköhän tämmöinen viesti ja pelikielto mahdollisesti on, niin vastaukseksi tulee pelkkää hiljaisuutta.
Ja eihän yksittäinen korkea maila mitään kerro. Joskus menee ohi, jos ei tule raportointeja ja tuomari on toisaalla.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Ehkä vielä yhden näkökulman voisin tuoda tuohon "oikealta lentää porukkaa helpommin pihalle" -keskusteluun:

Politiikan puolella kun kirjoitellaan niin porukka on kärjistetysti "Vasemmalla" ja "Oikealla" vaikka molemmat väittää keskellä olevankin. Uskon, että vasemman puolen rikkeet jäävät viheltämättä, koska niitä ei yksinkertaisesti raportoida eteenpäin ainakaan niin ahkerasti. Samalla puolella olevia ei haluta kampittaa (mikä on tottakai luonnollista). Ja kenties oikealla olevat eivät ota vastustajan pienempiä heittoja niin tosissaan, että sen takia kannattaisi hommata vastustaja pelikieltoon. Tottakai molemmilla puolilla on myös niitä öykkäreitä jotka ansaitusti siivotaan pois.

Ja kyllä. Minulla on ihan omakohtainen esimerkki tällaisesta tilanteesta, että selvä pelikiellon (tai vähintään rikepisteen) arvoinen viesti jää raportoimatta.

Persuketju, 30.5.2024, klo 15.42. Sivu 1766, Viesti #44135 (sattuneesta syystä en pysty lainaamaan viestiä tänne)

Multa kysytään "Oletko jo lopettanut vaimosi hakkaamisen?". Itse jätin raportoimasta kahdesta syystä. En ota tuommoisia heittoja henkilökohtaisesti (kun argumentit loppuu alkaa haukkuminen) ja halusin katsoa raportoiko muutkaan sitä. Enkä halua että tuosta viestistä annetaan näin 2kk jälkeen pelikieltoja. Tuo rikos on minun puolestani jo vanhentunut.

Uskallan väittää, että itse jos olisin tuon tyylisen viestin naputellut, olisin satavarmasti lentänyt Löylyhuoneesta saman tien. Toki itse olin jo heikoilla jäillä.

Pointti on, että jos noin räikeä rike jää pimentoon, niin mitä muita pienempiä sinne jää? Enkä myöskään syytä Moderaattoreita tästä. Haluan uskoa, että tuon tapaiset virkkeet vihelletään jos ne vain tulevat tietoon.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä vielä yhden näkökulman voisin tuoda tuohon "oikealta lentää porukkaa helpommin pihalle" -keskusteluun:

Politiikan puolella kun kirjoitellaan niin porukka on kärjistetysti "Vasemmalla" ja "Oikealla" vaikka molemmat väittää keskellä olevankin. Uskon, että vasemman puolen rikkeet jäävät viheltämättä, koska niitä ei yksinkertaisesti raportoida eteenpäin ainakaan niin ahkerasti. Samalla puolella olevia ei haluta kampittaa (mikä on tottakai luonnollista). Ja kenties oikealla olevat eivät ota vastustajan pienempiä heittoja niin tosissaan, että sen takia kannattaisi hommata vastustaja pelikieltoon. Tottakai molemmilla puolilla on myös niitä öykkäreitä jotka ansaitusti siivotaan pois.

Ja kyllä. Minulla on ihan omakohtainen esimerkki tällaisesta tilanteesta, että selvä pelikiellon (tai vähintään rikepisteen) arvoinen viesti jää raportoimatta.

Persuketju, 30.5.2024, klo 15.42. Sivu 1766, Viesti #44135 (sattuneesta syystä en pysty lainaamaan viestiä tänne)

Multa kysytään "Oletko jo lopettanut vaimosi hakkaamisen?". Itse jätin raportoimasta kahdesta syystä. En ota tuommoisia heittoja henkilökohtaisesti (kun argumentit loppuu alkaa haukkuminen) ja halusin katsoa raportoiko muutkaan sitä. Enkä halua että tuosta viestistä annetaan näin 2kk jälkeen pelikieltoja. Tuo rikos on minun puolestani jo vanhentunut.

Uskallan väittää, että itse jos olisin tuon tyylisen viestin naputellut, olisin satavarmasti lentänyt Löylyhuoneesta saman tien. Toki itse olin jo heikoilla jäillä.

Pointti on, että jos noin räikeä rike jää pimentoon, niin mitä muita pienempiä sinne jää? Enkä myöskään syytä Moderaattoreita tästä. Haluan uskoa, että tuon tapaiset virkkeet vihelletään jos ne vain tulevat tietoon.
Tyhmä kommentti, mutta ei tuo vaimon hakkaamista tarkoita vaan on esimerkki kysymyksestä, johon ei voi vastata kyllä tai ei, jos ei ole hakannut puolisoaan. Eli tarkoitus on ilmeisesti ollut osoittaa keskustelun argumentointivirhe.

Miksi ei voi raportoida asioista, jotka kokee asiattomiksi. Ei tarvitse kokea sitä joksikin epämääräiseksi mielensäpahoittamiseksi. Eivät moderaattorit kaikkia viestejä ehdi lukemaan.
 

Tuamas

Jäsen
Multa kysytään "Oletko jo lopettanut vaimosi hakkaamisen?". Itse jätin raportoimasta kahdesta syystä. En ota tuommoisia heittoja henkilökohtaisesti (kun argumentit loppuu alkaa haukkuminen) ja halusin katsoa raportoiko muutkaan sitä.

Ottamatta nyt kantaa, oliko ko. viesti asiallinen ja oliko viesti soveltuva tuohon kohtaan, niin tuohan on klassisin esimerkki kompleksikysymyksestä (eli kysymys, johon ei voi vastata kuin kysyjän toivomalla tavalla), jota käytetään yleensä osoittamaan keskustelukumppanin argumentointivirhe.
Eli yleensä tuota korttia käytetään, kun keskustelussa on aiemmin esitetty kompleksikysymys.

Siinä ei yleisesti indikoida, että kirjoittaja ihan aidosti epäilisi toisen hakkaavan vaimoaan, eikä kukaan edes vähän alusta nettikeskusteluita lukenut näin ajattele.

 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siinä ei yleisesti indikoida, että kirjoittaja ihan aidosti epäilisi toisen hakkaavan vaimoaan, eikä kukaan edes vähän alusta nettikeskusteluita lukenut näin ajattele.

Niin, tämähän on vähän kuin "enpä tiedä, Toni". Sillä tarkoitetaan jotain muuta kuin miltä se näyttää. Vai tarkoitetaanko? Senhän tietää vain itse tekstin kirjoittaja.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yllä mainittua on näköjään käyttänyt myös ministeri Rehula (kesk):


(juttu ei aukea ilman tunnuksia, mutta asia tulee ilmi sekä otsikosta että ingressistä)


Kaksi muuta juttua tuli tässä vielä mieleen.

1. joku mainitsi sen, että esimerkiksi perussuomalaisista käytetään sellaista kieltä, mikä olisi rangaistavaa jos jostain muusta poliitikosta käytettäisiin samanlaista kieltä. En ota kantaa siihen pitääkö paikkansa, mutta vaikka pitäisi, niin oman moraalikompassini mukaan sekään ei olisi välttämättä väärin.

Heitetään nyt ilmoille esimerkkinä vaikka nimet Valavuori, Mäkelä, Turtiainen, jotka käyttävät itse hyvin voimakasta kieltä ja saattavat sanoa hyvin rumastikin. Mielestäni tällöin on ainakin ymmärrettävää, jos ei jopa jollain tapaa sallittua, että heitä saa myös arvostella tai kommentoida samanlaisella retoriikalla. Kun taas moni muu poliitikko tai julkisuudenhenkilö käyttää kommenteissaan asiallista kieltä, jolloin eivät ole ainakaan itse yllyttäneet epäasiallisiin vastakommentteihin.

2. Olisi kiva tietää, että kuinka suurta osaa Jatkoajan aktiivisista 10.000-20.000 käyttäjästä kiinnostaa tippaakaan tämä keskustelu? Veikkaan, että löylyhuoneen rangaistuslinjoilla on luultavasti merkitystä ihan vaan joillekin kymmenille käyttäjille.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, tämähän on vähän kuin "enpä tiedä, Toni". Sillä tarkoitetaan jotain muuta kuin miltä se näyttää. Vai tarkoitetaanko? Senhän tietää vain itse tekstin kirjoittaja.

Niin, kirjoittaja ottaa aina riskin kun käyttää sanontoja, joilla on aiemmin johonkin kontekstiin määritelty merkitys.

Mitä paremmin tunnettu referenssi, sitä todennäköisemmin myös moderaattorit/muut lukijat ymmärtävät sen kuten kirjoittaja on tarkoittanut.

Jos käyttää sanontaa, joka on tuttu ainoastaan reilu 30 vuotta vanhasta televisiomainoksesta, ottaa isomman riskin kuin jos käyttää sanontaa, joka on hyvin yleisesti käytetty ja tunnetuin ko. argumentin esimerkki.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ehkä vielä yhden näkökulman voisin tuoda tuohon "oikealta lentää porukkaa helpommin pihalle" -keskusteluun:

Politiikan puolella kun kirjoitellaan niin porukka on kärjistetysti "Vasemmalla" ja "Oikealla" vaikka molemmat väittää keskellä olevankin. Uskon, että vasemman puolen rikkeet jäävät viheltämättä, koska niitä ei yksinkertaisesti raportoida eteenpäin ainakaan niin ahkerasti.
Noin vakavasti puhuen (vaikka niin ei tekisi mieli tässä niin helvetin triviaalissa aihepiirissä) niin miettisin että tämä ehkä menee ihan yleisen poliittisen retoriikan mukaisesti: PS todellakin erottuu retorisesti muista valtapuolueista, on sellainen trollaamisen ja provoamisen kehto ja mestari, että ehkä siihen sitten tottuu eikä huomaa poikkeavansa linjasta. Tämähän on huomattavan sinimusta palsta, jossa on suorastaan valtava oikeistokonservatiivinen enemmistö. Ja valtaosin se ei haittaa yhtään ketään, koska noudatetaan niitä suhteellisen selkeitä sääntöjä.

Minä kränään paljon poliittisesti ja on ties miten monta konservatiivia täällä, joita todellakin arvostan ja joiden kanssa syntyy hedelmällistä keskustelua. Niinpä siitä joukosta todellakin räikeästi erottuvat ne flamettajat ja trollit, joiden ainoa pyrkimys on polarisointi, leimaaminen ja gaslighting. "Keskustelu" käytännössä lähtee liikkeelle siitä polarisaatiosta ja provosta. Ja se ajatus että tämä paljon kärsinyt vapaaehtoinen moderaatio täällä olisi joku helvetin salaliitto niin ei hyvää päivää. Täysin järjetöntä uhriutumista.

Ja siis todellakin olen saanut itsekin kosolti banneja, kun etenkin takavuosina hihat paloivat helposti ja näppäimistöltäni tuli surullisen runsaasti typeryyksiä. Tunnustan että välillä jopa mietin, että olisiko syynä tämä vahva liberalismini. Mutta sitten järki ja itsereflektio voittivat ja muutin kirjoittelulinjaani tuomarilinjaan sopivammaksi. Tätä suosittelen kaikille muillekin ihan mistään ideologiasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
2. Olisi kiva tietää, että kuinka suurta osaa Jatkoajan aktiivisista 10.000-20.000 käyttäjästä kiinnostaa tippaakaan tämä keskustelu? Veikkaan, että löylyhuoneen rangaistuslinjoilla on luultavasti merkitystä ihan vaan joillekin kymmenille käyttäjille.

Ei varmaan tosiaan kovinkaan montaa suhteessa käyttäjämääriin, mutta juuri näitä vastaan on salaliitto, joita kiinnostaa. Varmaan moderaattoreillakin on sen verran elämää, etteivät tutki suurennuslasilla vain muutamaa tyyppiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös