Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 373 852
  • 14 642

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänäänkin on pääministeriä kutsuttu kertaalleen pelleksi, Marinista kun joku käytti samaa nimitystä, tuli viikon banni.
Voiko tällainen pitää paikkansa, siis se, että pääministerin kutsuminen pelleksi on tuonut jonkinmoisen sanktion? Huomautuskin on liian kova seuraamus tuosta. Tietämättä tarkemmin on erittäin hankala uskoa moista.

Tuollainen olisi kyllä mielivaltaista mielipiteen ilmaisun rajaamista keskustelupalstalla. Ja jos tuollainen sanktiointi on vain toispuoleista, on tilanne hälyttävä. En voi uskoa moista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voiko tällainen pitää paikkansa, siis se, että pääministerin kutsuminen pelleksi on tuonut jonkinmoisen sanktion? Huomautuskin on liian kova seuraamus tuosta. Tietämättä tarkemmin on erittäin hankala uskoa moista.

Tuollainen olisi kyllä mielivaltaista mielipiteen ilmaisun rajaamista keskustelupalstalla. Ja jos tuollainen sanktiointi on vain toispuoleista, on tilanne hälyttävä. En voi uskoa moista.
Kyllä, juurikin näin: jos Marinia sanoi pelleksi niin ensimmäiseltä kerralta pamahti heti viikko. Kolmas kerta oli sitten kenkää palstalta. Jos häntä sanoi hieman epätäydelliseksi niin siitä tuli sitten rikepiste.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kyllä, juurikin näin: jos Marinia sanoi pelleksi niin ensimmäiseltä kerralta pamahti heti viikko. Kolmas kerta oli sitten kenkää palstalta. Jos häntä sanoi hieman epätäydelliseksi niin siitä tuli sitten rikepiste.
Tämä tietysti on vain teoreettista, sillä näiden hyvissä ajoin laadittujen sääntömuutosten vuoksi Sanna Marinia ei ole kutsuttu hänen omassaan tai hänen hallituksensa ketjussa pelleksi kuin vain kerran (ainakin nopeasti hakutoimintoa käyttäen). Tuolloin katsottiin poikkeuksen vahvistavan säännön ja pelikielto jätettiin antamatta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllä, juurikin näin: jos Marinia sanoi pelleksi niin ensimmäiseltä kerralta pamahti heti viikko. Kolmas kerta oli sitten kenkää palstalta. Jos häntä sanoi hieman epätäydelliseksi niin siitä tuli sitten rikepiste.

Tähänkin kuten moneen muuhunkin sopii erään entisen puoluesihteerin lausahdus totuudesta, valheesta ja kokemuksen tunteesta
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitenköhän monta kertaa tääkin pitää selittää että myös läpällä heitetyt "Moi X" "Ootko X?" viestit on aina olleet kuukauden penaltin arvoisia. Eli älä lähre shinne.

Ironisuuden huippuna @FatalAnoxia ei pystynyt ottamaan pelikieltoaan vastaan kuin mies vaan uhriutui huolella ja pyysi tunnuksiaan poistettavaksi; ja modet ilmeisesti toteuttivat toiveen.
Jep näinhän totesinkin.

Sen sijaan itsemoderointiin ei kukaan kommentoi mitään (modet) vaikka sitä ei pitänyt tehdä vaan raportoida sille varatulla toiminnolla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep näinhän totesinkin.

Sen sijaan itsemoderointiin ei kukaan kommentoi mitään (modet) vaikka sitä ei pitänyt tehdä vaan raportoida sille varatulla toiminnolla.
Mielestäni noin ilmiselvät tapaukset eivät mene itsemoderoinnin alle. Ei siinä kukaan vonkunut tai vaatinut pelikieltoa, vaan yritettiin muistuttaa, että sellainen on vääjäämättä luvassa kyseisestä sääntörikkomuksesta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kyllä, juurikin näin: jos Marinia sanoi pelleksi niin ensimmäiseltä kerralta pamahti heti viikko. Kolmas kerta oli sitten kenkää palstalta. Jos häntä sanoi hieman epätäydelliseksi niin siitä tuli sitten rikepiste.
Olisiko pientä liioittelua? Itse sain rikepisteen Marinin kritisoimisesta ja kykenen myöntämään, että kyseinen ministeri meni tunteisiin vahvasti. Kriittisyyttäni ei tarvitse katua, mutta sen voi tehdä tyylillä tai saada penaltya. Lopulta oli helppo päätös lopettaa vänkääminen aiheesta, ja katosihan hän julkisuudesta jokapäiväisestä puhujakeikoilleenkin. Väheni jopa otsikot.

Summata voi asian niin, että virheestä sai huomautuksen. Onneksi elämä on jatkunut ihan mielekkäänä. Salaliittoa ei aina ole kaikessa.
 
Viimeksi muokattu:

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tähänkin kuten moneen muuhunkin sopii erään entisen puoluesihteerin lausahdus totuudesta, valheesta ja kokemuksen tunteesta

Niin. Onkohan joku palstalainen ollut joskus esimerkiksi jääkiekkopelissä, jossa on kokenut tuomarin suosineen ei omaa suosikkijoukuetta? Sitten myöhemmin kuitenkin tunne on tasaantunut ja on pystynyt jo neutraalimmin katsomaan asiaa.

Jokaisen ihmisen täytyy purkaa itseensä kertyviä tunteita. Senpä takia esimerkiksi jääkiekkojoukkueen kannattaminen on oiva tapa toimia kuin lapsi mielensä kanssa ja antaa sen tuottaa ulos kaikki mahdolliset tunteet. On suorastaan erinomaista, että on urheilun kaltaisia maailman tärkeimpiä turhia asioita, joiden kautta purkaa itseensä kertyneitä tunteita ja kokemuksia - sekä positiisia, että negatiivisia. Urheilun seuraamisen lisäksi näitä itselläni on mm. oma liikkuminen, musiikki niin livenä kuin kuunneltuna, lukeminen ja luonnossa oleminen.

Joillekin nämä purkupaikat voi olla sitten vaikka keskustelupalsta, mutta siinä onkin jo enemmän muuttujia matkassa, koska osallisena on jo muitakin ihmisiä ja sääntöjä, jolloin omien tunteiden purkautumisella saattaa olla seurauksia.

Elämä on helpompi elää kun tutustuu itseensä, pohtii mihin omat tunteet pohjautuvat ja sitten hyväksyy sen lapsenomaisuuden itsessään, että ne täytyy myös päästää ulos. Näissä kohdissa tullaankin sitten valinnan eteen - osaanko etsiä sopivan kontekstin tunteiden purkamiselle, vai haukunko esim vaimon tai työkaverin, kirjoitanko omat fiilikseni keskustelupalstalle ja odotan kaikkien ottavan ne vastaan samanlaisessa tunnetilassa jossa itse olen?

Vai menenkö edelleen lapsenomaisessa optimistissa Ilveksen peliin ja käyn taas koko tunnekirjon läpi kun olen pettynyt 40 vuotta putkeen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Itse olen raportoinut jokaisen löytämäni Marin-kriittisen viestin paitsi moderaattoreille, myös Supolle, YK:n totuusneuvostoon ja SDP:n puoluetoimistolle, mutta aivan äärimmäiseksi pettymyksekseni niistä ei ole juurikaan jaettu kutsuja sen enempää banaanisaarille kuin Haagiin tai Hakaniemeenkään. Että mihinköhän joukkueeseen ja leiriin ne moderaattorit nyt sitten oikeasti kuuluvatkaan?

No joo, mutta tuossa kun nyt olen selaillut näitä menneitä pelikieltoja ja tehnyt muutamia hakuja tässä ketjussa annetuilla vihjeillä, niin eipä tuolta kyllä mitään räikeää ole löytynyt. Olisi todella mielenkiintoista nähdä ihan oikeita esimerkkejä viesteistä, joista olisi kuulunut napsahtaa nakkia tai sellaisista, joista annettiin sakkoa saatana, vaikkei olisi missään nimessä pitänyt. Sillä tavalla tätäkin keskustelua voitaisiin ehkä konkretian kautta edistää.

Alleviivaan, että en ole nähnyt yhtäkään "väärän" mielipiteen takia annettua kirjoituskieltoa, vaan kaikissa on ollut joko kyse käytöksestä ja / tai sitten on sorruttu sisällöllisiin mauttomuuksiin, kuten rasismiin.

Jälkimmäinen aiheuttaa tietysti edelleen nikottelua osalla suomalaisista, sillä olemme vieläkin jumissa tilanteessa, jossa kaikille ei ole selvää, mikä kaikki on syrjivää, rasistista yms. käytöstä. Toisaalta osa hamistuu muutoksesta eri syistä, kuten nyt vaikkapa henkilökohtaisuuden kokemuksesta. Todella paljon näkee epäilemättä täysin aitoa (monesti raivona manifestoituvaa) hämmennystä siitä, mikä kaikki on tällaista - siis esimerkiksi rasistista käytöstä. Moni ajattelee, että mikäli ei esimerkiksi suoraan diskriminoi toista vaikkapa ihonvärin perusteella, kyse ei ole rasismista. Nykyään ymmärrämme kuitenkin rakenteiden tai vaikka taustaoletusten merkitykset tällaisia pohdittaessa, eli syrjivää käytöstä voi esiintyä monilla tasoilla.

Ei tässäkään mitään uutta ole. Kuten tuolla rasismiketjussakin on tuotu esille, ennen n-sanakin oli valtaväestön keskuudessa ok, mutta nyt ymmärrämme jo täytenä itsestäänselvyytenä, miten loukkaavat konnotaatiot tuolla sanalla on. Nyttemmin fokus on voitu siirtää yksittäisistä sanoista asenteisiin, suhtautumiseen, moninaisuuteen jne. Kehitys kohti kokonaisvaltaisempaa tasa-arvoa ja inklusiivisuutta tullee jatkumaan tällä kaavalla siirtymävaiheesta toiseen, ja matkalle mahtunee useita nikotteluja, mutta sellaista se on.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä, juurikin näin: jos Marinia sanoi pelleksi niin ensimmäiseltä kerralta pamahti heti viikko. Kolmas kerta oli sitten kenkää palstalta. Jos häntä sanoi hieman epätäydelliseksi niin siitä tuli sitten rikepiste.
Palstaurani toistaiseksi ainoan rikepisteen sain Marin-ketjussa tästä viestistä:
Espanjassa on käyty talousvaalit, ja vasemmisto on harrastanut taktista äänestämistä. Marinin takut käytössä sielläkin, saakohan SDP edes provikat tästä kierosta keksinnöstä?

Ilmaisin itseni kieltämättä epäselvästi ja epätarkasti, joten otin turhake-rikepisteen nöyrästi vastaan :)
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kaikki pelikieltoon ja rikepisteisiin johtavat viestit poistuvat määräajan kuluttua. Joten hakutoiminnolla ei kannata niitä etsiä, ei löydy.

Ei kannata myöskään väittää tänään tutkineensa pelikieltoon johtaneita Marin-viestejä. Siinä paljastaa itsensä joko valehtelijaksi tai moderaattoriksi.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Kaikki pelikieltoon ja rikepisteisiin johtavat viestit poistuvat määräajan kuluttua. Joten hakutoiminnolla ei kannata niitä etsiä, ei löydy.

Ei kannata myöskään väittää tänään tutkineensa pelikieltoon johtaneita Marin-viestejä. Siinä paljastaa itsensä joko valehtelijaksi tai moderaattoriksi.
Niin?
Tässä vanhin mikä näkyy pelikieltopalstalla toimivan linkin kanssa missä myös itse viesti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen yrittänyt hillitä itseäni, mutta nyt ei pysty:

Vittu mitä paskaa, menkää ulos tai hankkikaa muuten vaan elämä. Pikkusen tuntuu joillakin olevan hampaankolossa jotain tahoja kohtaan.

Ja tämä vielä sellaiselta, joka on jonkin verran tälle palstalle kirjoitellut.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikki pelikieltoon ja rikepisteisiin johtavat viestit poistuvat määräajan kuluttua. Joten hakutoiminnolla ei kannata niitä etsiä, ei löydy.

Ei kannata myöskään väittää tänään tutkineensa pelikieltoon johtaneita Marin-viestejä. Siinä paljastaa itsensä joko valehtelijaksi tai moderaattoriksi.
Paljastit tässä juuri itsesi valehtelijaksi, koska väitteesi ei ole totta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Palstaurani toistaiseksi ainoan rikepisteen sain Marin-ketjussa tästä viestistä:
Espanjassa on käyty talousvaalit, ja vasemmisto on harrastanut taktista äänestämistä. Marinin takut käytössä sielläkin, saakohan SDP edes provikat tästä kierosta keksinnöstä?

Ilmaisin itseni kieltämättä epäselvästi ja epätarkasti, joten otin turhake-rikepisteen nöyrästi vastaan :)
Tuossa on kyllä hyvä esimerkki siitä, miksei rikepisteitä tulisi jakaa lainkaan. Yksittäinen moderaattori vetää herneen nenään ihan turhasta ja näppää epäoikeudenmukaisen sanktion. Tuollaista sattuu ja olen ymmärtänyt, että se pitää vain hyväksyä, koska muuten vaarantuu moderointi vapaaehtoisten puutteen vuoksi.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Paljastit tässä juuri itsesi valehtelijaksi, koska väitteesi ei ole totta.
Kappas, tässä on jotain toiminnallisuusmuutosta. Vannon, että joku aika sitten kaikki vanhat pelikieltoviestit oli piilossa, kun koitin kaivella mm. jotain omia vanhoja kolttosiani. Nyt nuo näkyy taas.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
menkää ulos
Menin neuvostasi ulos ja aloin kertaamaan bussipysäkillä oleville persujen epäreilun kohtelun juurisyitä. Ei tullut muutosta linjaan. Tuli pelkkiä katseita.

Typo.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuossa on kyllä hyvä esimerkki siitä, miksei rikepisteitä tulisi jakaa lainkaan.
Muistaakseni ainoan rikepisteeni olen saanut n. viikko sitten. Hassua kyllä, se tuli lälläteltyäni sulle tässä ketjussa. Sori nyt sitten sullekin. Siltä närkästyneeltä modelta en pyydä anteeksi. Anna sakkoa, saatana!
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarpeeksi en ole Jatkoaikaa seurannut ja lopulta harvaa ketjua tulee luettua vilkaisua nopeammin, joten vahvoja mielipiteitä moderoinnin mahdollisesta painotuksesta ei ole. Objektiivisuus on mahdotonta, joten hyvin mahdollista on, että joskus on rapatessa modellakin roiskunut, eikä siihen voi vaikuttaa, koska jo pelkästään yksilön sen hetkinen olo- ja vireystila voi yksittäistapauksissa johtaa virheelliseen tulkintaan. Ihmeen hyvin on mennyt tähän saakka.

Joskus olen nostanut moderointia esiin siltä kantilta, että pitäisikö tietyistä asioista antaa herkemmin pelikieltoja? Lähinnä tarkoitan sellaisia viestejä, joilla ei ole juuri kosketuspintaa ketjun aiheeseen, vaan keskittyvät pelkästään kirjoittajan tölvimiseen tai olkiukkoiluun. Joka tapauksessa parin lauseen provosointi tai riidan haasto. En tiedä, raportoiko niitä kukaan ja jäävätkö sellaiset siksi huomaamatta, mutta toisinaan ketjut saattavat lähteä vähän turhalle laukalle puhtaan olkiukon vuoksi.

Ihan mielenkiinnosta yleisesti, käytättekö raportointinappia missä määrin? Itse olen kerran sitä käyttänyt ja epäilen, että tuskin keskimäärin kovin kovalla käytöllä on. Raportointi tietysti helpottaa moderointia valtavasti oikein käytettynä, mutta voiko käydä niinkin, että volyymi turhissa raportoinneissa hukuttaa aiheelliset nostot massaan?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tarpeeksi en ole Jatkoaikaa seurannut ja lopulta harvaa ketjua tulee luettua vilkaisua nopeammin, joten vahvoja mielipiteitä moderoinnin mahdollisesta painotuksesta ei ole. Objektiivisuus on mahdotonta, joten hyvin mahdollista on, että joskus on rapatessa modellakin roiskunut, eikä siihen voi vaikuttaa, koska jo pelkästään yksilön sen hetkinen olo- ja vireystila voi yksittäistapauksissa johtaa virheelliseen tulkintaan. Ihmeen hyvin on mennyt tähän saakka.

Joskus olen nostanut moderointia esiin siltä kantilta, että pitäisikö tietyistä asioista antaa herkemmin pelikieltoja? Lähinnä tarkoitan sellaisia viestejä, joilla ei ole juuri kosketuspintaa ketjun aiheeseen, vaan keskittyvät pelkästään kirjoittajan tölvimiseen tai olkiukkoiluun. Joka tapauksessa parin lauseen provosointi tai riidan haasto. En tiedä, raportoiko niitä kukaan ja jäävätkö sellaiset siksi huomaamatta, mutta toisinaan ketjut saattavat lähteä vähän turhalle laukalle puhtaan olkiukon vuoksi.

Ihan mielenkiinnosta yleisesti, käytättekö raportointinappia missä määrin? Itse olen kerran sitä käyttänyt ja epäilen, että tuskin keskimäärin kovin kovalla käytöllä on. Raportointi tietysti helpottaa moderointia valtavasti oikein käytettynä, mutta voiko käydä niinkin, että volyymi turhissa raportoinneissa hukuttaa aiheelliset nostot massaan?
Moderaattoreiden edellisen kaapistatulon yhteydessä vihjattiin, että yli tusinan verran noita moderaattoreita on tekemässä sitä aiemmin paljastettua demokraattista päätöstä. Joten aika monella modella saa olla huono päivä, että virheellinen tulkinta osuu jonkun nilkkaan. Ennemminkin kollektiivinen sitaatin väärinymmärrys on todennäköisempää. Hyvänä esimerkkinä jonkun saama kuukauden banni tokaisusta "enpä tiedä, Toni", millä viitattiin vanhaan muromainokseen eikä lainattuun kirjoittajaan. En minäkään tuota hoksannut, ennen kuin joku sen täällä paljasti.

Mutta eikös tän palstan moderointi nimenomaan toimi juuri noin, miten itse tuossa ehdotit? Mun mielestä ainakin pelikiellot painottuvat off-topiciin ja sarvien kalisteluihin. Aiheesta kirjoittamalla täällä on tosi hankala saada pelikieltoa.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa on kyllä hyvä esimerkki siitä, miksei rikepisteitä tulisi jakaa lainkaan. Yksittäinen moderaattori vetää herneen nenään ihan turhasta ja näppää epäoikeudenmukaisen sanktion. Tuollaista sattuu ja olen ymmärtänyt, että se pitää vain hyväksyä, koska muuten vaarantuu moderointi vapaaehtoisten puutteen vuoksi.

Tuohan on loistava esimerkki taas miksi rikepisteet ovat hyvä menetelmä. Aikaisemmin olisi voinut heilua viikon pelikielto offtopicista. Nyt selvisi rikepisteellä. vai miten kenties Espanjan vaalit ja heidän vaalikäyttäytyminen liittyy Mariniin?
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta eikös tän palstan moderointi nimenomaan toimi juuri noin, miten itse tuossa ehdotit? Mun mielestä ainakin pelikiellot painottuvat off-topiciin ja sarvien kalisteluihin. Aiheesta kirjoittamalla täällä on tosi hankala saada pelikieltoa.
Toivottavasti. Kuten todettua, en ole riittävän aktiivinen, jotta osaisin lähteä perkaamaan yksittäistapauksia sen isommin. Toisinaan vaan on pistänyt silmiin täysin turhia ja puhtaasti provosoivia heittoja, jotka ovat seulan läpäisseet. Luultavasti kyse on siitä, että niitä ei kukaan raportoi ja ilman sitä ei ole kohtuullista olettaa moderaattorien kaikkia huomaavan. En siis kritisoi lainkaan annettuja pelikieltoja, vaan pohdin jopa linjan tiukentamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös