Hommaforum, futisforum2, GoaliestoreBB, HFBoards, Hopeinem Omena...
Näissä kaikissa modestatus näkyy nickin vieressä. Ja jos Hommalla se pystytään hoitamaan niin kummasti ihmetyttää ettei Jatkiksessa.
Tästä olen alusta lähtien ollut samaa mieltä. Onko täällä niin hemmetin herkkänahkaisia moderaattoreita, että eivät kestä sitä, että joku voi keskustelussa piikitellä heitä modekortilla?
...mode-statuksen kirjoittaja sanoo jotain voimakasta esim. otteluketjussa, tästä vetää vastapuoli herneen nenään ja avautuu jotain mode-statuksesta...
Noinhan se tulee menemään, mutta mitä sitten? Fiksu moderaattori osaa sivuuttaa tuon modekortin heiluttelun eikä ota sitä itseensä.
Kerro nyt ihmeessä miten se mode-statuksen julkisuus johtaisi avoimeen, kehittävään keskusteluun? Tätä ei ole kukaan vielä pystynyt perustelemaan.
Kyllä kaikessa päätöksenteossa läpinäkyvyys on hyvästä. Eli se, että nähdään kuka on päättänyt, mitä on päättänyt, miksi on päättänyt ja milloin on päättänyt. Tuo sama koskee kaikkia paikkoja, missä päätöksiä tehdään: politiikkaa, yrityksen johtamista, oikeuslaitoista ja miksei keskustelufoorumeita.
Se, että mode-status ei ole julkinen, lietsoo näitä salaliittoteorioita. Uskon, että salaliittoteoriat ovat tuulesta temmattuja, mutta koska moderaattorit ovat ihmisiä, tekevät hekin virheitä. Ja kun näitä virheitä sattuu ajoittain ja tekijät ovat anonyymeja, liittävät ihmiset nämä helposti toisiinsa ja alkavat nähdä suuren illuminaatin hallitsevan palstaa.
Olen itse toiminut julkisena moderaattorina useilla sivustoilla ja tälläkin hetkellä vielä yhdellä foorumilla. Hommassa joutuu joskus tekemään ikäviäkin ratkaisuja, mutta moderaattorilta vaaditaan sen verran terävää päätä ja paksua nahkaa, että hän voi ratkaista asiat ja pystyy myös seisomaan päätöstensä takana.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että julkinen moderointi voisi toimia täällä siinä, missä muuallakin. En tiedä, mutta veikkaan, että kymmenen vuotta foorumin alkumetereillä moderaattoritiimi koottiin kiirjoittajista jotka olivat innokkaita ja aktiivisia. Silloin kirjoittajia palstalla oli niin vähän, että moderaattorit piti valita pienestä joukosta eikä ollut tarjolla niin paljon dataa siitä, kenellä innokkuuden lisäksi olisi ehkä myös kykyä moderointiin. Noh, virheitä tuli ja modeiksi päätyi muutama aika tulisieluluinen ja herkkänahkainen kirjoittaja, jotka olivat usein foorumiriitojen keskiöissä.
Nyt tilanne on toinen. Foorumilla on ikää 10 vuotta ja nyt modeiksi olisi helpompaa hakea oikeanlaisia ihmisiä, koska palstalla pitkään pyörineet aktiivit tunnetaan ja jos ei tunneta, voisi helposti tarkistaa heidän viestihistorioistaan, ovatko he kirjoittajina sellaisia, että voisivat sopia modeiksi. Itsekin pystyn ihan heittämältä luettelemaan useita kirjoittajina kunnioittamiani nimimerkkejä, joiden kirjoittelun perusteella uskoisin pystyvän myös asialliseen moderointiin.