Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 487 676
  • 15 397

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Minusta ylläpidon linjaus on hyvä. Ei siksi, että pahoittaisin mieleni henkilökohtaisesti r-sanasta. Putinin väkivaltakoneistoa ja sitä valitettavan suurta kansanosaa jotka tätä kaikkea fanittavat, voi huoletta kutsua paljon halventavemmillakin nimillä.

Kuitenkin - minulla on ystäväpiirissä pienenä lapsena tänne Venäjältä muuttaneita ystäviä. Osa on myös lätkäfaneja jotka tätäkin palstaa seuraavat. Tästä porukasta ei putinisteja löydy, he ovat täysin suomalaisia ajatusmaailmaltaan ja arvoiltaan kuten mekin.

Nimittely kuitenkin osuu, ja tekee kipeää heillekin. Siksi käytän mieluummin ilmaisuja, jotka osuvat tarkemmin maaliinsa. Sotahullut, fasistit, sekopäät jne. Kaikki tietävät mistä porukasta puhutaan.

Itse palstan tason kannalta nämä linjauksetkin ovat järkeviä. Jossain ylilaudalla saa käyttää millaista kieltä haluaa; mutta yritäpä sieltä löytää yhtä asiapitoista ja informatiivista keskustelua kuin täältä. Et löydä. Jos haluaa päästellä höyryjä, ja katsella kuva -ja videomateriaalia mätänevistä raadoista, sitä kuitenkin saat ihan riittämiin.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tällä perusteella leimaat minut rasistiksi, joka ratsastaa hirmuteoilla ja ajaa jotain aatetta? Syytöksesi ovat oikeasti käsittämättömiä ja sairaita.
No en tietenkään leimaa sinua rasistiksi yhtään mistään syystä. Ei se minun kirjoituksistani ole kiinni oletko rasisti.

Sinulla on myös mahtavat kaksoisstandardit. Pidätät itsellesi oikeuden loukata ihmisryhmiä ja kutsut ryssittelyn kritisoimista korniksi. Mutta auta armias, jos sinua kohtaan käytetään r-sanaa. Se onkin yhtäkkiä sairasta.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todellakin aito russofobia ja rasismi sataa suoraan Venäjän laariin. Ymmärrän että tunteet kuohuvat, kuohuvat ne itsellänikin, mutta silti luulisi mahdollista olevan kohdistaa viha Venäjän valtioon eikä kansaan. Eihän kansalla ole siellä sananvaltaa - vastustus tukahdutetaan väkivallalla ja koko sikäläinen media työntää vain valheita ja vihapropagandaa ihmisille. Ja on about aina työntänyt ja aina tukahdutettu. Kysymys vain ei ole mistään genetiikasta vaan kulttuurista ja historiasta, yhteiskunnan syvistä rakenteista. Voisi kuvitella tämän olevan mahdollista ymmärtää.

Muuten sama mutta ei siellä pelkkä valtio raiskaa ja tapa siviilejä. Ei ole millään lailla tarkoituksenmukaista yrittää nähdä tilannetta niinkään että Putinia tukevat yksilöt tai sotarikolliset olisivat puhtaita pulmusia ja olosuhteiden uhreja. Ei holokaustistakaan ole pelkästään vastuussa Hitler ja lähipiirinsä vaan kyllä siihen tarvittiin aika monta mahdollistajaa ja muualle katsojaa.

Ja sitten toisaalta Putinia ja sotaa vastustavat venäläiset ovat todella ikävässä raossa ja heidän on todella vaikea edes ilmaista avoimesti mielipidettään ilman hengenvaaraa.

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
No en tietenkään leimaa sinua rasistiksi yhtään mistään syystä. Ei se minun kirjoituksistani ole kiinni oletko rasisti.

Sinulla on myös mahtavat kaksoisstandardit. Pidätät itsellesi oikeuden loukata ihmisryhmiä ja kutsut ryssittelyn kritisoimista korniksi. Mutta auta armias, jos sinua kohtaan käytetään r-sanaa. Se onkin yhtäkkiä sairasta.
Aivan. Ja sinä olet siis aidosti sitä mieltä, että nämä kaksi asiaa ovat rinnastettavissa keskenään. Selvä ja avarakatseista jatkoa.

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Todellakin aito russofobia ja rasismi sataa suoraan Venäjän laariin. Ymmärrän että tunteet kuohuvat, kuohuvat ne itsellänikin, mutta silti luulisi mahdollista olevan kohdistaa viha Venäjän valtioon eikä kansaan. Eihän kansalla ole siellä sananvaltaa - vastustus tukahdutetaan väkivallalla ja koko sikäläinen media työntää vain valheita ja vihapropagandaa ihmisille. Ja on about aina työntänyt ja aina tukahdutettu. Kysymys vain ei ole mistään genetiikasta vaan kulttuurista ja historiasta, yhteiskunnan syvistä rakenteista. Voisi kuvitella tämän olevan mahdollista ymmärtää.

On myös syytä muistaa ettei saksalaisilla ollut mitään vastuuta holokaustista tai toisesta maailmansodasta. Se oli vain Hitler ja muutama natsi, jotka saivat kaiken aikaiseksi. Eihän saksalaisilla ollut mitään keinoa tehdä mitään, koska järjestelmä oli totalitaarinen. Hymiö.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
On myös syytä muistaa ettei saksalaisilla ollut mitään vastuuta holokaustista tai toisesta maailmansodasta. Se oli vain Hitler ja muutama natsi, jotka saivat kaiken aikaiseksi. Eihän saksalaisilla ollut mitään keinoa tehdä mitään, koska järjestelmä oli totalitaarinen. Hymiö.
Saksalaiset eivät olleet geneettisesti alempiarvoinen, kelvoton kansa, kuten venäläisetkään eivät ole. Tämän toteaminen ei tarkoita sitä, etteikö olisi yksilöllistä ja peräti laajaa moraalista vastuuta, tietysti on. Onko tämä tosiaan mystinen, hämmentävä erotus?

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta ylläpidon linjaus on hyvä. Ei siksi, että pahoittaisin mieleni henkilökohtaisesti r-sanasta. Putinin väkivaltakoneistoa ja sitä valitettavan suurta kansanosaa jotka tätä kaikkea fanittavat, voi huoletta kutsua paljon halventavemmillakin nimillä.

Kuitenkin - minulla on ystäväpiirissä pienenä lapsena tänne Venäjältä muuttaneita ystäviä. Osa on myös lätkäfaneja jotka tätäkin palstaa seuraavat. Tästä porukasta ei putinisteja löydy, he ovat täysin suomalaisia ajatusmaailmaltaan ja arvoiltaan kuten mekin.
Samaa mieltä ja voisi sanoa, että tuttu tilanne. Kirjoitin samasta joskus aiemmin. Myös siitä, että lähes 100 000 venäläisperäistä ei ole yksinkertaisesti järkevää irrottaa Suomesta ryssää käyttämällä. Kun Venäjä kertoo Suomessa olevan russofobiaa, ei meidän tule antaa väitteelle sinettiä ja yrittää sitten todistella, kuinka Venäjän propaganda on väärässä. Olisimme ryssittelyllä itse hyvin ristiriitaisia faktojemme kanssa... Ryhdikkyyttä tarvitaan.

Ehkäpä jätän näiden sodassa tunnistettujen venäläisten raiskaajien ja putinistien kutsumisen ryssiksi jatkossa sivuun tai ainakin vähemmälle modejen linjauksen vuoksi. Vihaan silti heitä yhtä paljon.

Ylläpito

Administrator
Nyt luin tuon Jatkoajan hallituksen kannanoton.
Jos tuo oli ainoa asia minkä sait kyseisestä kannanotosta irti niin kannattaa varmaan ottaa vähän happea ja miettiä uudemman kerran mitä siinä lukee. Tuo yhden termin käyttöön liittyvä osio oli aika pieni osa sitä viestiä. Yleisesti toivottiin ettei tänne laiteta mitään väkivaltakuvastoa, toivota väkivaltaa suomalaisia poliitikkoja kohtaan yms. Jos se on hävettävää niin sinulla taitaa olla melkoisia patoumia.
Suosittelemme tosiaan monia lukemaan sen kannanottomme ennen kommentointia. Ehkä kahteenkin kertaan.

Lisäksi tarkennetaan vielä kertaalleen, että kyseessä on Jatkoaika ry:n hallituksen kannanotto. Ei moderaattoreiden, ei ylläpidon. Ylläpidon tunnuksella nämä viestit julkaistaan, koska hallituksella ei erillistä nimimerkkiä keskustelussa ollut käytössään.

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Yksi todella suuri palstan keskustelun tasoa rapauttava tekijä on se, että useilla keskustelijoilla on taipumus muodostaa virheellisiä premissejä ja johtopäätöksiä toisista keskustelijoista milloin milläkin verukkeella. Kirjoituksia lavennetaan uskomattomiin mittasuhteisiin ja tehdään oletuksia kuvainnollisesti jalkaterän asennon perusteella. Tämä taipumus on niin vahva varsinkin löylyhuoneen vakionimillä, että keskustelut eivät monestikaan ole keskusteluja, vaan toisteista syyttelyä puolelta toiselle aina uuden kohtuuttoman perusteen nojalla. Tätä harvoin moderoidaan, toisin kuin asiatonta kielenkäyttöä, mutta palstan tasoa tällaiset "keskustelut" laskevat merkittävästi. Kun debatin osapuolella tai osapuolilla on tavoitteena ainoastaan mollata toista eri tavoin keskustelun aiheesta välittämättä, ollaan täysin väärillä vesillä. Tässä asiassa meillä jokaisella olisi suuresti kehitettävää.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ukrainassa tapetaan lapsia, ja täällä aikuiset ihmiset vinkuvat kuin pahaiset kakarat jalkaa polkien, kun eivät saa käyttää rasistista termistöä. Sitten vielä päälle ne niin kovin ennalta-arvattavat uhriutumiset, joissa vedetään yhtäläisyysmerkit edes alkeellisten käytöstapojen vaatimisen ja Venäjän sortohallinnon välille. Olisikohan se suhteellisuudentaju nyt kumminkin hukassa ihan jostain muualta kuin sieltä moderaattorien suunnalta?

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suurin osa tuntemistani venäläisistä kokee ryssittelyn loukkaavana. Mitä sinun mielestä heidän pitäisi sille vihalle tehdä?
Tätä sotaa ei ratkaista Ukrainassa(ellei Ukraina aja venäläisiä ulos) eikä ydinsodalla. Tämä sota pitäisi ratkaista Venäjän sisällä, venäläisten(kansan) toimesta.

Viha kumpuaa Venäjän toimista ja uskoisin vihan laskevan, jos uusi johto ottaisi vastuun edellisten hirveyksistä ja osallistuisi aktiivisesti esim. Ukrainan jälleenrakentamiseen. Samalla voisivat miettiä, että miten voisivat osallistua jatkossa rauhan rakentamiseen, ei naapurimaiden painostamiseen/valloitukseen.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tätä sotaa ei ratkaista Ukrainassa(ellei Ukraina aja venäläisiä ulos) eikä ydinsodalla. Tämä sota pitäisi ratkaista Venäjän sisällä, venäläisten(kansan) toimesta.

Viha kumpuaa Venäjän toimista ja uskoisin vihan laskevan, jos uusi johto ottaisi vastuun edellisten hirveyksistä ja osallistuisi aktiivisesti esim. Ukrainan jälleenrakentamiseen. Samalla voisivat miettiä, että miten voisivat osallistua jatkossa rauhan rakentamiseen, ei naapurimaiden painostamiseen/valloitukseen.

Et vastannut.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ok, he sodasta kärsivänä ja Putinia vihaavana sitten ansaitsevat tämän kaltaista lässytystä.

Mitä jos unohdetaan venäläiset ja keskitytään pelkästään palstalaisiin. Useita häiritsee ala-arvoinen kielenkäyttö, joten sitä on syytä karsia, jotta palata pysyy kaikille lukukelpoisena. Jos oma lukukokemus kärsii siitä, että viestejä kirjoitetaan hyviä käytöstapoja noudattaen, lienee syytä etsiä toinen foorumi. Tällaisestahan Modet mainitsivatkin.

Jos taas on ihan pakko purkaa sisällä olevaa vihaa, suosittelen raskasta liikuntaa ja/tai vierailua psykologin juttusille. Tämä onnistuu nykyään ilman, että tarvitsee lähteä kotoa.

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
On selvää varmasti kaikille täällä, että venäläisten ryssittely on halventavaa. Itse kysyn vilpittömästi uteliaana, olisiko se edelleen halventavaa ja tökeröä käytöstä, jos Suomi olisi hyökkäyksen kohteena? Jos meidän kansaa kidutettaisiin, raiskattaisiin ja tapettaisiin? Jos ei, niin miksi ei olisi enää? Johtuuko se sanan historiasta ja taustasta? Itse käsitän, että negatiivinen sointu ja tarkoitus siihen on tullut vasta, kun venäläiset ovat vallanneet, vainonneet ja alistaneet kansaamme. Käsittääkseni on jokseenkin normaalia, että ihmisille, jotka aiheuttavat kärsimyksiä ja pahaa, keksitään halventavia kutsumanimiä.

Olisi mielestäni. Niitä venäläistaustaisia Suomen kansalaisia kohtaan, jotka joutuisivat kuvailemassasi tilanteessa kokemaan kaikki samat hyökkäyssodan kärsimykset ihan yhtälailla. Kidutukset, raiskaamiset, tappamiset jne.

Vuoden 2001 väestölaskennan mukaan muuten Mariupolissa oli etnisiä venäläisiä asukkaita 44,1% kaupungin väestöstä. Ryssittely halventaa myös heitä, jotka siellä tällä hetkellä ovat silmittömän väkivallan kohteina.

Ei tuo niin rakas sana pitäisi kenellekään olla, etteikö sille voisi keksiä parempia vastineita melko pienellä vaivannäöllä kuvaamaan varsinaisesti kärsimyksiin syyllisiä. Eikö vaan?

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tähän ketjuun on nyt sanottava, etten ymmärrä, miten ihmiset voivat ottaa pelikieltoja. Mulla alkaa olla täynnä about 20 vuotta Jatkoaikaa eikä mulla ole siltä ajalta edes yhtä ainoaa rikepistettä saati sitten rangaistuksia. Kuinka ihmeessä porukka oikein niitä onnistuu hankkimaan? :D

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tähän ketjuun on nyt sanottava, etten ymmärrä, miten ihmiset voivat ottaa pelikieltoja. Mulla alkaa olla täynnä about 20 vuotta Jatkoaikaa eikä mulla ole siltä ajalta edes yhtä ainoaa rikepistettä saati sitten rangaistuksia. Kuinka ihmeessä porukka oikein niitä onnistuu hankkimaan? :D

Tuohon löytyy ihan kelpo selitys, Sulla on muutakin elämää kun jatkoaika.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei siihen tarvita kuin olla eri mieltä moderaattoreiden kanssa. Esim. sain taannoin pelikiellon ihan vain vastailemalla mulle osoitettuihin viesteihin, pian sen jälkeen kun olin kritisoinut modetoimintaa. .

Kun sitä vertaa vaikka siihen kuinka jotkut turhailivat intiaspämmiä tääll. Se ei tietenkään ollut pelikieltojen arvoista, koska kyseessä oli modetiimin selänpesijäkaverit....

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ei siihen tarvita kuin olla eri mieltä moderaattoreiden kanssa. Esim. sain taannoin pelikiellon ihan vain vastailemalla mulle osoitettuihin viesteihin, pian sen jälkeen kun olin kritisoinut modetoimintaa. .

Kun sitä vertaa vaikka siihen kuinka jotkut turhailivat intiaspämmiä tääll. Se ei tietenkään ollut pelikieltojen arvoista, koska kyseessä oli modetiimin selänpesijäkaverit....

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Moderaattorit kestää yllättävän paljon heihin kohdistuvaa sontaa.

Olet ollut jäähyllä varmasti syystä vaikka pelikiellon syy on joku muu kuin mainittu. Omat kakut mitkä olen istunu on myös tullut pääosin aiheesta mutta myöskin syy on ollut eri mitä itse veikkasin.

Yhtälailla @heavy sulla on täällä muutama sellainen jonka kanssa asioista tulee vängättyä ja jankattua, kaikilla on.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet ollut jäähyllä varmasti syystä vaikka pelikiellon syy on joku muu kuin mainittu
Pointtihan on se että kaikille ei ole samat säännöt.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy