En tunne ihan kaikkia taustoja, mutta viime kädessä raskas jankkaus on raskasta jankkausta ja siitä penaltin antaminen ei ole sananvapauden rajoittamista, vaan palstan luettavuuden suojelua, ts moderointia. Ja kyseiset sankarit kyllä varmasti tiesivät mitä tuleman pitää, kun raskasta jankkausta piti jatkaa vielä (useamman?) moderaattorien välihuomautuksen jälkeen.
Tämä on yksi mielenkiintoinen asia keskustelufoorumeilla noin kokonaisuutena. Olen itse asiassa saanut jatkoajasta ainoastaan kerran bannin, tappara.co:sta semmoisen 15 erilaista bannia tässä vuosien varrella. Kun vertailee kahta hyvin erilaista foorumia keskenään niin yksi globaali fakta tässä ajassa tuntuu olevan, että keskustelukulttuuri on siinä mielessä viime vuosina mennyt huonompaan suuntaan, että aika monista asioista muodostuu nopeasti henkilökohtaisia.
Myönnän heikkouteni, koska en koko sinä aikana ole ymmärtänyt, kun olen eri foorumeilla ollut mukana niin ymmärtänyt tätä jankkaamisen määrittelyä. Joskus yliopistoaikoina professori sanoi meille, että on olemassa sananvapaus, mutta se ei tarkoita sitä, että vastapuolella olisi velvoite kuunnella. Yksi jokaisen foorumin moderointia nykyaikana testaava haaste on se, osataanko moderoinnissa puuttua ongelmien juurisyihin vai pyritäänkö ainoastaan hillitsemään keskustelun seurauksia.
Minä olen usein saanut kuulla, että minun perusvikani kirjoittajana ovat:
- jatkuva toistaminen
- muiden näkemysten aliarvioiminen, ns. jyrääminen keskustelussa
- haluttomuus syventää omia näkemyksiä tai vastata haasteisiin
Kukaan ei sinänsä ole kirjoittaessaan lähtökohtaisesti immuuni subjektiiviselle virheajattelulle. Olen tehnyt sellaista työtä vuosia ihan arkielämässä, että siinä on ollut pakko huomata kirjoitetun tekstin petollisuus. Ihmisen on vaikea asemoitua jonkun tekstin kirjoittajan asemaan ja toisaalta ne kirjoittajat, jotka saavat eniten huomiota ovat yleensä tuottamassaan tekstissä laadukkaita. Yksi sellainen keskustelun este joka oikeastaan pahenee vain vuodesta toiseen foorumilla kuin foorumilla on se, että kirjoittajien ympärille rakentuu kuplia. Jos jonkun kirjoittajan tiedetään esimerkiksi edustavan jotain tiettyä kantaa jossakin asiassa niin hyökätään suuremmalla voimalla vastaan.
Itse toivoisin foorumeilta enemmän käyttäjiä opastavia käytäntöjä ja entistä avoimempaa keskustelua siitä, miten ylipäätään täällä virtuaalisella pelikentällä pidetään pää ylhäällä, ettei jäädä taklauksen alle. Samalla toivoisi myös, että moderaattorit omalta osaltaan pitäisivät huolta siitä, ettei keskustelussa ole liikaa erilaisia harmaan sävyjä. Osa käyttäjistä on ns. metsästäjiä eli he metsästävät riitoja ja saattavat esimerkiksi maalittaa yhtä käyttäjää & houkutella toimintaan entistä laajemman ringin muita mukaan. Tällä foorumilla ilmiö ei onneksi ole vielä kovin voimakas, mutta esim. hieman sisäsiittoisemmilla foorumeilla ongelma onkin jo ilmiselvä, kun yhtä käyttäjää saatetaan joukkovoimalla ahdistella jatkuvasti ja tietoisesti.