Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 253 658
  • 13 719

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Avasin sivuston. Ekana tai siis vikana tää ketju. Tuli mieleen, että eikö ihmisillä ole edes kesälomalla muuta tekemistä, kuin mussuttaa ja väitellä.
No näillä, relax ihmiset. Ruoka on valmista, menen syömään.
Ja sinun mielestäsi oli erittäin hyvä idea tulla kritisoimaan sitä, että täällä on noussut keskustelua rasistisista viesteistä palstalla? Ei tule pieneen mieleenkään, että kyse on aika tärkeästä asiasta, joka ihan syystä nostaa tunteita pintaan?

Rasismin kitkemiseen liittyvän keskustelun kutsuminen "mussuttamiseksi" on mielestäni varsin asiatonta. Tuollaisesta kommentista joku nopeampi kaveri tekee jo aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä, joiden uskoisin kuitenkin olevan vääriä sinun kohdallasi.

En vain ymmärrä sitä, että joillakin on kova tarve tulla kertomaan, että tämä keskustelu ei kiinnosta minua ja teidänkin kannattaisi tehdä ennemmin jotain muuta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En puolustele rasismia, mutta voit sen noinkin tulkita toki.
Sun edellisen viestin jälkeen tällainen perustelematon vastaus ei kyllä riitä vakuuttamaan ketään. Ja voin kertoa, että aika monet muutkin tekivät täsmälleen saman johtopäätöksen edellisestä viestistäsi. Jos et halua, että syntyy vääriä kuvitelmia, niin olisi syytä laittaa tiskiin erittäin hyvät perustelut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tuollaisesta kommentista joku nopeampi kaveri tekee jo aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä

Tämä on tässä koko asiassa yksi keskeisimpiä ongelmia. Rasisteja ja rasismia nähdään joka paikassa ja noita tulkintoja tehdään aika heppoisin perustein.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on tässä koko asiassa yksi keskeisimpiä ongelmia. Rasisteja ja rasismia nähdään joka paikassa ja noita tulkintoja tehdään aika heppoisin perustein.
En kutsuisi tuota keskeiseksi ongelmaksi, vaan ymmärrettäväksi sivujuonteeksi. Rasismi on maailmanlaajuisesti äärimmäisen vakava ja iso asia, johon täytyy suhtautua äärimmäisellä vakavuudella. Jos lähtee rasismin vastaiseen keskusteluun vasta-argumentoimaan, niin on syytä olla varovainen ja täsmällinen siinä mitä sanoo, mikäli ei halua tulla väärinymmärretyksi.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Ja sinun mielestäsi oli erittäin hyvä idea tulla kritisoimaan sitä, että täällä on noussut keskustelua rasistisista viesteistä palstalla? Ei tule pieneen mieleenkään, että kyse on aika tärkeästä asiasta, joka ihan syystä nostaa tunteita pintaan?

Rasismin kitkemiseen liittyvän keskustelun kutsuminen "mussuttamiseksi" on mielestäni varsin asiatonta. Tuollaisesta kommentista joku nopeampi kaveri tekee jo aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä, joiden uskoisin kuitenkin olevan vääriä sinun kohdallasi.

En vain ymmärrä sitä, että joillakin on kova tarve tulla kertomaan, että tämä keskustelu ei kiinnosta minua ja teidänkin kannattaisi tehdä ennemmin jotain muuta.
Rauhassa siellä, jossain.
Mussuttaminen tarkoittaa turhan valittamista. Ehkäpä oot niin nuori, että et ole kuullut moisesta.
Jostakin hihasta löytyi rasismikortti. Itse en kyllä havainnut kommentoidessani tänne, rasismi kirjoitusta.
Nooh jospa tää tästä.
Itse luulen, että palstalla lienee lopulta pakko luopua vapaan osuudesta. Ja juurikin vouhottajien vuoksi.
Oli sitten ns. Kummalla puolen tahansa.
No näillä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avasin sivuston. Ekana tai siis vikana tää ketju. Tuli mieleen, että eikö ihmisillä ole edes kesälomalla muuta tekemistä, kuin mussuttaa ja väitellä.
Väittelyhän on parhaasta päästä asioita, joita ihmiset voivat tehdä. Sivistävää toimintaa, mutta aiheesta riippuen ei kuitenkaan mitään pakkopullaa. Harva huvikseen viitsii vääntää aiheista tai arvoista, jotka eivät itselle mitään merkitse. Väittely kehittää taitoja argumentointiin ja toisaalta saattaa monille jopa opettaa jotain uutta itse keskusteltavasta aiheesta. Kun osaa kuunnella / lukea, niistä asiapohjaisista argumenteista voi saada paljonkin irti. Paljon sellaista, joka ei kaikille itsestään selvää ole. Siellä "toisessa leirissä" voi olla paljonkin ihan oikeasti olennaista tietoa, joka ei omassa kuplassa esiin nouse.

Koen, että se kertoo aika paljon kirjoittajasta itsestään, jos rasismia kyseenalaistavaan keskusteluun suhtautuu "mussuttamisena". Samoin koen aika vahvaksi merkiksi sen, kun jotkut kokevat asialliseksi henkilöä kohtaan hyökkäämisen asian arvostelun sijaan. Ero rakentavan kritiikin ja toisaalta esimerkiksi asiaa vähättelevän viestinnän tai suoraan henkilöä kohtaan hyökkäävän viestinnän välillä on merkittävä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rauhassa siellä, jossain.
Mussuttaminen tarkoittaa turhan valittamista. Ehkäpä oot niin nuori, että et ole kuullut moisesta.
Jostakin hihasta löytyi rasismikortti. Itse en kyllä havainnut kommentoidessani tänne, rasismi kirjoitusta.
Nooh jospa tää tästä.
Itse luulen, että palstalla lienee lopulta pakko luopua vapaan osuudesta. Ja juurikin vouhottajien vuoksi.
Oli sitten ns. Kummalla puolen tahansa.
No näillä.
Hyvä esimerkki siitä, että kannattaisi myös lukea se keskustelu, mikäli lähtee keskustelua kokonaisuutena kommentoimaan. Ja kun keskustelu ei sinua kiinnostanut missään kohtaa, niin ehkä silloin kannattaa tehdä sitä mikä itseä kiinnostaa, eikä tulla turhaan tähän ketjuun mussuttamaan ja vouhottamaan.

Ja kyllä, tiedän tarkalleen mitä mussuttaminen tarkoittaa. Pidä tämä mielessä ja lue edellinen viestini uudelleen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Hei vaan hei. Kiitos ja anteeksi. Mulla on jotain kerrottavaa. Olen saanut palstalle uudet tunnukset vaikka olen kerran ulos heitetty. Tämä palsta on saanut osaltani lopun. Kiitos ja näkemiin.

Hyvät kesät kaikille ja rauhoittukaa sen koronan kanssa.
Terveisin,

Einari Nyhtänköljä
Minua kiinnostaisi tietää, että miten ihmeessä tämänkin kaltaisen tunnustuksen jälkeen täällä palstalla saa surffata vielä ihan vapaasti? Ja jätkä on vielä helkkarin pitkään kirjoitellut täällä ihan kamikazelentäjä tyyliin sitä palstaitsemurhaa hakien. Antakaa nyt jo kaverille kenkää. Kaverilla on varmasti jo toiset tunnuarit luotuna, millä pääsee sit alottamaan uudelta pöydältä. Et ei potkuis oo ko voittajia.
 
K

Kiekkokatsoja

Väittelyhän on parhaasta päästä asioita, joita ihmiset voivat tehdä. Sivistävää toimintaa, mutta aiheesta riippuen ei kuitenkaan mitään pakkopullaa. Harva huvikseen viitsii vääntää aiheista tai arvoista, jotka eivät itselle mitään merkitse. Väittely kehittää taitoja argumentointiin ja toisaalta saattaa monille jopa opettaa jotain uutta itse keskusteltavasta aiheesta. Kun osaa kuunnella / lukea, niistä asiapohjaisista argumenteista voi saada paljonkin irti. Paljon sellaista, joka ei kaikille itsestään selvää ole. Siellä "toisessa leirissä" voi olla paljonkin ihan oikeasti olennaista tietoa, joka ei omassa kuplassa esiin nouse.

Koen, että se kertoo aika paljon kirjoittajasta itsestään, jos rasismia kyseenalaistavaan keskusteluun suhtautuu "mussuttamisena". Samoin koen aika vahvaksi merkiksi sen, kun jotkut kokevat asialliseksi henkilöä kohtaan hyökkäämisen asian arvostelun sijaan. Ero rakentavan kritiikin ja toisaalta esimerkiksi asiaa vähättelevän viestinnän tai suoraan henkilöä kohtaan hyökkäävän viestinnän välillä on merkittävä.
Joo o. Mutta kirjoittaessani tänne, en lukenut sanaakaan rasismista palstalla. Tai en ollut havainnut kommentoidessani.
Lisäys. Hyvät palstalaiset, välttäkää kirjoittamasta palstalle, paitsi lepposiin ketjuihin.
Aina löytyy riidanhaluisia, ja vouhottajia, jotka saavat ongelman aikaan, mistä tahansa.
Esitän vapaa osuuden sulkemista. Syy, mahdoton tehtävä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sun edellisen viestin jälkeen tällainen perustelematon vastaus ei kyllä riitä vakuuttamaan ketään. Ja voin kertoa, että aika monet muutkin tekivät täsmälleen saman johtopäätöksen edellisestä viestistäsi. Jos et halua, että syntyy vääriä kuvitelmia, niin olisi syytä laittaa tiskiin erittäin hyvät perustelut.
En kyllä koe tarvetta vakuuttaa ketään, kukin vetäkööt sellaiset johtopäätökset kuin haluaa. Mielestäni en ole kirjoittanut sellaista viestiä, jossa puolustelisin rasismia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kyllä koe tarvetta vakuuttaa ketään, kukin vetäkööt sellaiset johtopäätökset kuin haluaa. Mielestäni en ole kirjoittanut sellaista viestiä, jossa puolustelisin rasismia.
Tämä kertoo kaiken oleellisen.

Itse olen hyvin vahvasti rasismia vastaan, ja jos joku kertoisi minulle, että jostain viestistäni saa päinvastaisen vaikutelman, niin en todellakaan jättäisi asiaa siihen. Mikäli joku ei taas koe tarvetta puolustaa itseään tällaisessa tilanteessa, niin olen valmis tekemään omat johtopäätökseni.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Kerroppa sinä @Nelfor , että kuinka sinä pystyt seuraamaan estämiäsi palstalaisia? Kun mm. Torsoa kovin kommentoit, vaikka olet estänyt.
Mielestäni olet toki varmaankin täydellisin pakistanilainen kyllä, mitä olen varsinkin näitä mode-ketjuja lukenut.

Edit. Pakistanilainen oli tarkoitus olla palstalainen. Tää puhelin esittelee vaan aina kaikenlaista.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mikäli joku ei taas koe tarvetta puolustaa itseään tällaisessa tilanteessa, niin olen valmis tekemään omat johtopäätökseni.

Helvetin erikoinen logiikka.

Jos joku haluaa kuvitella, että olen vaikka homoseksuaali, niin en koe kyllä minkään valtakunnan tarvetta (etenkään Jatkoajan keskustelupalstalla) alkaa selitellä tai todistella heterouttani yhtään kenellekään. Mutta sinä koet, että olen homo, koska en ala selitellä päinvastaista? Erikoista.

Omasta näkökulmastani tarve olla selittämättä kertoo vain sen, että minulle on aivan ykshailee, että pitääkö joku nimimerkki minua rasistina, homoseksuaalina tai jugoslavialaisena sotarikollisena.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kerroppa sinä @Nelfor , että kuinka sinä pystyt seuraamaan estämiäsi palstalaisia? Kun mm. Torsoa kovin kommentoit, vaikka olet estänyt.
Mielestäni olet toki varmaankin täydellisin pakistanilainen kyllä, mitä olen varsinkin näitä mode-ketjuja lukenut.

Pakistanilainen, Höhö.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kerroppa sinä @Nelfor , että kuinka sinä pystyt seuraamaan estämiäsi palstalaisia? Kun mm. Torsoa kovin kommentoit, vaikka olet estänyt.
Mielestäni olet toki varmaankin täydellisin pakistanilainen kyllä, mitä olen varsinkin näitä mode-ketjuja lukenut.
Eston voi ottaa pois päältä ja laittaa takaisin, tai vaihtoehtoisesti voi valita "näytä sisältö", jolloin näkee hetkellisesti piilotetun sisällön. Käytän tätä joskus harvoin, jotta näen mistä on puhuttu. Oli muistini mukaan ensimmäinen kerta ainakin vuoteen, että kommentoin Torson viestejä, koska en ole niitä eston vuoksi nähnyt.

Olen hyvin kaukana täydellisestä. Minulla on omat mielipiteeni ja näkemykseni, mutta olen usein väärässä ja väärinymmärryksiä tapahtuu. Minua oikeastaan harmittaa, jos joku ajattelee, että pidän itseäni täydellisenä. Koen lähinnä, että olen tehnyt jotain väärin, mikäli tällainen mielikuva on syntynyt.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo o. Mutta kirjoittaessani tänne, en lukenut sanaakaan rasismista palstalla. Tai en ollut havainnut kommentoidessani.
Lisäys. Hyvät palstalaiset, välttäkää kirjoittamasta palstalle, paitsi lepposiin ketjuihin.
Aina löytyy riidanhaluisia, ja vouhottajia, jotka saavat ongelman aikaan, mistä tahansa.
Esitän vapaa osuuden sulkemista. Syy, mahdoton tehtävä.
Tulit kommentoimaan keskustelua, joka lähti tämän kaltaisista viesteistä:

Joitain pelejä kun katselee, niin voisi luulla, että kyseessä on jotkin afrikan mestaruuskisat kun noita epärehellisen väriä pelaajia tuppaa olemaan jokaisessa joukkueessa kourallinen.
Viidakkopupu pelastaa Hollannin varmalta maalilta.

Yritätkö siis vihjata, että: 1) et näe rasismia lainatuissa viesteissä? vai 2) Päätit trollata keskustetua herättäneeseen aiheeseen tutustumatta?

En koe, että lainatun kaltaisten viestien kyseenalaistaminen olisi "vouhottamista" tai "riidan haastamista". Mutta kukin tavallaan. Ehkä joillekin ihmisiin viittaminen termeillä kuten "epärehellisen värinen" on asiallista. Jotainhan se aina kirjoittajan arvomaailmasta kertoo. Tässä yhteydessä se rasismi lienee varsin luonnollinen tulkinta. Mutta ehkä se ei sitä sitten kaikille ole.

Konteksti on aika olennainen asia, kun viestejä tulkitaan. Se kannattaa aina muistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helvetin erikoinen logiikka.

Jos joku haluaa kuvitella, että olen vaikka homoseksuaali, niin en koe kyllä minkään valtakunnan tarvetta (etenkään Jatkoajan keskustelupalstalla) alkaa selitellä tai todistella heterouttani yhtään kenellekään. Mutta sinä koet, että olen homo, koska en ala selitellä päinvastaista? Erikoista.

Omasta näkökulmastani tarve olla selittämättä kertoo vain sen, että minulle on aivan ykshailee, että pitääkö joku nimimerkki minua rasistina, homoseksuaalina tai jugoslavialaisena sotarikollisena.
Älä lähde vertaamaan rasismia nyt mihinkään muuhun, iso virhe.

Mutta tosiaan, jos joku ei välitä siitä mitä muut ajattelevat, niin mitä väliä sillä on mitä minä ajattelen? Kerroin vain, että minulle tulee tästä tietynlainen mielikuva, eikä se siitä muuksi muutu, mikäli toinen osapuoli ei ole valmis keskustelemaan ja perustelemaan sitä mitä on aiemmin sanonut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mutta tosiaan, jos joku ei välitä siitä mitä muut ajattelevat, niin mitä väliä sillä on mitä minä ajattelen?

Pointti on nyt nimenomaan siinä, että mitä pirun väliä on anonyymin keskustelupalstan nimimerkkien ajatuksilla? Itseäni ei ainakaan jaksa kiinnostaa, koska olen täällä nimimerkkinä keskustelemassa tyhmiä, en siinä mielessä omana itsenäni.

Toki ymmärrän, että rasismin vastustajana et halua leimautua rasistiksi, mutta löysää vähän, ei tätä palstaa kannata liian vakavasti ottaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Tulit kommentoimaan keskustelua, joka lähti tämän kaltaisista viesteistä:

Ei, olet väärässä. Jälleen. Mutta turha väite


Yritätkö siis vihjata, että: 1) et näe rasismia lainatuissa viesteissä? vai 2) Päätit trollata keskustetua herättäneeseen aiheeseen tutustumattal?

En koe, että lainatun kaltaisten viestien kyseenalaistaminen olisi "vouhottamista" tai "riidan haastamista". Mutta kukin tavallaan. Ehkä joilleikin ihmisiin viittaminen termeillä kuten "epärehellisen väirinen" on asiallista. Jotainhan se aina kirjoittajan arvomaailmasta kertoo. Tässä yhteydessä se rasismi lienee varsin luonnollinen tulkinta. Mutta ehkä se ei sitä sitten kaikille ole.

Konteksti on aika olennainen asia, kun viestejä tulkitaan. Se kannattaa aina muistaa.
Tulit kommentoimaan keskustelua, joka lähti tämän kaltaisista viesteistä:




Yritätkö siis vihjata, että: 1) et näe rasismia lainatuissa viesteissä? vai 2) Päätit trollata keskustetua herättäneeseen aiheeseen tutustumattal?

En koe, että lainatun kaltaisten viestien kyseenalaistaminen olisi "vouhottamista" tai "riidan haastamista". Mutta kukin tavallaan. Ehkä joilleikin ihmisiin viittaminen termeillä kuten "epärehellisen väirinen" on asiallista. Jotainhan se aina kirjoittajan arvomaailmasta kertoo. Tässä yhteydessä se rasismi lienee varsin luonnollinen tulkinta. Mutta ehkä se ei sitä sitten kaikille ole.

Konteksti on aika olennainen asia, kun viestejä tulkitaan. Se kannattaa aina muistaa.
Ei, olet väärässä jälleen. Lue aikaisempi tekstini.
Valtava on joillakin riidan haasto halu.
Loppu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei, olet väärässä jälleen. Lue aikaisempi tekstini.
Valtava on joillakin riidan haasto halu.
Loppu.
Mitä ihan oikeasti ajattelit saavuttavasi sillä, että et lue ketjussa tapahtunutta keskustelua, mutta tulet silti kertomaan kuinka täällä vaan mussutetaan ja vouhotetaan, sekä kaikkien pitäisi tehdä ennemmin jotain muuta?

Minun näkemykseni mukaan sinä olet se joka tässä lähti haastamaan riitaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Hyvesignaloin sen verran, että vastoin omaa mielipidettäni varjomoderaattien konsensushan (ja moderaattorien kanta myös) oli, että jatkoajassa saa mustaihoista jalkapalloilijaa kutsua apinaksi ilman pelikieltoa kunhan muistaa jälikäteen sanoa että se oli vahinko (?). Jos oikein muistan. Eli tämänkertainen rasismilinja vastaa kirjoittajien ja moderaattorien tahtoa, näillä mennään, mukavan homogeenisesti eteenpäin.

Muistaakseni talvella modet ottivat myös tiukennetun linjan rasisimiin, ja varsinkin jos se on toistuvaa. Tältä pohjalta on kyllä vaikea sanoa, miksi kirjoitusoikeuksia ei poistettu nyt suoriltaan.

Muistan kyseisen tapauksen. Sitä käsiteltiin tarkasti pohdiskellen ja päätöksen jälkeen minua yllätti, kun joku tuli sanomaan osapuilleen että "ai jos pahoittelee rasismiaan niin sitten ei mitään". Muistan miten mäntin tunteen kommentti toi. Eli sivuuttiko kommentoija kokonaan asiasta käydyn keskustelun? Oliko hän tietoinen keskustelusta ja oliko hän lukenut nimimerkin viestejä? Tunsiko hän kontekstin? Kontekstista ilmeni aika paljon lieventäviä asianhaaroja ja hyvesignalointia kommentoijan kommentti totisesti oli.

Minusta kommentti oli myös loukkaava, koska se sivuutti monien tekemän työn, jota kommentoija ei ollut tehnyt, sillä jos olisi tehnyt, hän ei olisi voinut kirjoittaa latistavaa kommenttiaan. Varjomoderaattoriviikko oli hyvä ja muistan tämän yhden tapauksen huonona hetkenä, muuten oli hyvää menoa.

En muuten tiedä, kuuluuko näitä varjomodeasioita käsitellä julkisesti. Mutta vastasinpahan kun tuo kommentti jäi mieleen, enkä pidä siitä, että minut niputetaan joihinkin rasistityyppeihin. Jos olisin äkkipikaisempi jätkä, olettaisin anteeksipyyntöä mutta olen nyt hellämielisenä kun Tahko otti täydet pisteet Vimpeliltä.

Sitäkään en oikein hyväksy, että ihmistä sanotaan tyhmäksi, oli hän sitten rasisti tai ei. Mutta olenkin ahdasmielinen.

Kun on tämä prideviikko niin ihmisillä näköjään vähän tunteet pinnassa. Jengiä heitetään bussin alle ettei vaan kukaan pääse rasistiksi ja homofoobikoksi sanomaan. Varman päälle pelataan. Vittu että mä vihaan koko ihmiskuntaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pointti on nyt nimenomaan siinä, että mitä pirun väliä on anonyymin keskustelupalstan nimimerkkien ajatuksilla? Itseäni ei ainakaan jaksa kiinnostaa, koska olen täällä nimimerkkinä keskustelemassa tyhmiä, en siinä mielessä omana itsenäni.

Toki ymmärrän, että rasismin vastustajana et halua leimautua rasistiksi, mutta löysää vähän, ei tätä palstaa kannata liian vakavasti ottaa.
Vaikka kirjoitetaan nimimerkin kautta, niin nimimerkit itsessään yhdistetään omiin kirjoituksiinsa ja siten tiettyyn nimimerkin takana olevaan henkilöön. Hassuttelupalsta tämä ei minun näkemykseni mukaan ole, joten täällä voi suhtautua asioihin ihan vakavissaan. Jos joku ajattelee, että mitään ei tarvitse ottaa vakavasti kun kirjoitetaan nimimerkkien takaa, niin on mielestäni väärällä palstalla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Hassuttelupalsta tämä ei minun näkemykseni mukaan ole, joten täällä voi suhtautua asioihin ihan vakavissaan.

Tottakai suhtaudutaan tietyllä vakavuudella ja Jatkoajan keskustelupalstalla on paljon hyvää keskustelua eri aiheista.

Pointtini oli, että ota nyt vähän löysemmin. Siinä vaiheessa, kun itse koen tarvetta puolustella tai todistella omia näkökulmiani saati vakaumuksiani/suuntautumisiani tuollaisella tarmolla, on aika jättää Jatkoaika. Sillä siinä vaiheessa tämä palsta menee liian vakavaksi omaan makuuni.

Kukin tietysti tyylillään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös