Mä olin myös varjomodekokeilussa tuon lyhyen ajanjakson mukana, vaikka nimimerkkiäni ei missään julkisesti erikseen mainittukaan. Muut varjomodet toki asiasta tiesivät.
Kuten
@vetti jo ansiokkaasti kirjoittikin, me emme tienneet raportoivien nimimerkkejä, mutta hyvin varhaisessa vaiheessa kävi ilmi ja sen myös yhteisesti totesimme, että osa raportoiduista viesteistä olivat aivan naurettavia ja syyt vieläkin naurettavampia. Ja kun sama kaava toistui muutaman päivän sisällä, ei jäljelle jäänyt oikein mitään muuta vaihtoehtoa kuin se, että raportoitiin
nimimerkistä, ei
viestistä, kuten tietenkin pitäisi. Mun mielestä aivan liian vähälle huomiolle jää myös se, että suurin osa käsittelyyn joutuvista viesteistä on toisten nimimerkkien raportoimia. Osa on ihan turhaa hömppää eikä niitä tarvitse edes ottaa käsittelyyn, mutta mukana on paljon myös sellaisia viestejä, missä pitää oikeasti pysähtyä miettimään, mikä homma. Moderaattorien pitää myös aina selvittää konteksti, mitä muuta on kirjoitettu ja miten, jne., jotta mahdollinen rangaistus olisi mahdollisimman oikein. Totta kai modetkin nappaavat itsekin viestejä käsittelyyn, jos sellaisia huomaavat, mutta kyllä kanssakirjoittajilla on ihan merkittävä rooli näissä.
Me varjomodet olisimme antaneet kanssakirjoittelijoille oikeita modeja herkemmin rikepisteitä, huomautuksia ja ohjeistuksia. Tässä toki rutiinin puute selittää aika paljon, mutta myös se, että turhanpäiväistä paskanjauhamista, samojen asioiden jankuttamista päiväkaupalla, jne. ei meistä varjomodeista kukaan pitänyt kovin hedelmällisenä tälle palstalle. Monen kirjoittajan tyyli on provosoiva ja tiettyyn pisteeseen asti sekin on varmaan ihan ok. Mutta minkälainen tämä palsta olisi, jos kaikki kirjoittaisivat kyseisellä tyylillä? Ja jos yhdelle se hyväksytään, pitää se hyväksyä myös muille. Nämä eivät ole oikeasti ihan yksinkertaisia juttuja.
Käyttäjiä huomautetaan toisinaan myös yksityisesti, jos rangaistuskynnys ei vielä ylity, mutta on vain ajan kysymys milloin se tapahtuu. Siinä voi sitten itse miettiä, että pitäisikö ottaa vähän iisimmin. Osa korjaa omaa toimintaansa, osa ei. Joten jos se häkki sitten heilahtaa saman menon jatkuessa, ei se ihan oikeasti voi täytenä yllätyksenä tulla. Joskus tietysti ylilyönti on niin suuri, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin antaa heti kunnolla kakkua. Säännöt voi kuka tahansa käydä koska tahansa lukemassa, jos niissä on epäselvyyksiä. Palstalla on myös mieletön määrä ketjuja, joten jos et itse seuraa niitä kaikkia tai joitain tiettyjä nimimerkkejä, voi paljon mennä ohikin. Ja totta kai silloin tulee yllätyksenä, kun joku kakkua saa. Kuinka moni myöskään palaa lukemaan vanhoja viestejä rikepisteitä etsien, jos sitä ketjua on ehtinyt jo aiemmin lukaista? Moni kirjoittaa jatkuvasti siinä rajalla ja osa voi olla niin tottunut siihen tyyliin, ettei enää kiinnitä siihen sen kummempaa huomiota, "
ku se nyt on aina ollu semmonen". Vaikka itse tavallaan olisikin oppinut hyväksymään jonkun kirjoitustyylin, se voi silti olla sääntöjen vastaista tai ainakin siinä rajalla.
Itselleni suurta ihmetystä aiheuttaa se, miten monella nämä tuomiot tuntuvat oikeasti menevän tunteisiin ja tänne jaksetaan aika matalalla kynnyksellä marmattaa omista ja toisten rangaistuksista. Itsekin vietän täällä ihan kohtuuttoman paljon aikaa, mutta jos mulle nyt häkki heilahtaisi, niin katsoisin peliin, ottaisin opikseni ja tekisin jotain muuta kuin kirjoittelisin. Kyllä siihen ihan järkisyyt löytyy, miksi joku rangaistuksen saa, enkä ole havainnut mitään salaliittoja joitakin kirjoittajia vastaan tai muutakaan puolueellisuutta palstalla. Ja varmasti modeillekin on tullut vääriä päätöksiä aikojen saatossa, mutta palstan viestimääriin nähden en itse ainakaan näe sitä mitenkään suurena ongelmana. Se on tietenkin selvää, että uusia nimimerkkejä valvotaan tarkemmin kuin vanhoja ja se on ihan oikein. Mutta moni nimimerkki vetää siinä rajalla jatkuvasti ja kai sitä sitten kuvittelee, että se on tosi jees, vaikka ei oikeasti olekaan. Harva osaa katsoa omaa toimintaansa täysin objektiivisesti ja ehkä se sitten jotenkin käy luonnolle, kun tuolla julkisesti ilmoitetaan, että se ja se nimimerkki sai kakkua. Vaikka ihan oikeasti muita ei kiinnosta (tai ei ainakaan pitäisi kiinnostaa) paskaakaan. Rapatessa roiskuu, säännöt kertaukseen, toimintatavan muutos ja eteenpäin.
Itse pidän tämän palstan tasoa pääsääntöisesti erittäin hyvänä. Joskus toki läikkyy täälläkin, mutta kyllä täällä enimmäkseen on fiksua porukkaa. Uskallan väittää, että myös moderoinnilla on sen kanssa paljonkin tekemistä. Toivoisin, että sama meno jatkuisi vastaisuudessakin. Ja itsekin voi hyvin vältellä tiettyjä ketjuja, kun jotain "isoa" tapahtuu, jos on kovin tunteella mukana, koska ainahan ne toistavat samaa kaavaa ennemmin tai myöhemmin. Henkilökohtaisesti voin suositella varjomodeilua, jos sellainen vielä toistekin tehdään. Erityisesti suosittelen sitä niille, jotka kokevat tämän palstan moderoinnissa olevan paljonkin parantamisen varaa. Itselleni kokemus oli silmiä avaava ja siitä kiitos myös muille varjomodeille. Me varjomodet emme myöskään olleet kaikista asioista samaa mieltä, mikä pakotti ainakin minut miettimään myös muiden näkökulmia enemmän kuin ehkä muuten olisin.