Minä huomasin joskus vuosi sitten että moderointilinja muuttui tai oli muuttunut jonkun verran. En usko että sen taustalla oli mitään sen radikaalimpaa kuin että moderaattorit vaihtuivat vuosien aikana uusiin (ainakaan palstalla ei enää niitä jäseniä näy jotka moderaattoreina silloin toimivat kun ne softan bugin takia sai kaivettua näkyviin) ja uudet joko ajattelivat asioista eri tavalla tai sitten olivat kiinnostuneita eri asioista jolloin ne ketjut tulivat tarkemmin valvotuiksi tai sitten ihmisten raportointikäytännöt muuttuivat. Joka tapauksessa muutos oli, että kun sama asia meni inttämiseksi niin penaltyä tuli helpommin kuin ennen, vaikka niissä inttämisissä ei teknisesti ottaen mitään räikeästi sääntöjen vastaista olisikaan. Linjassa on hyvin pitkälti samaa kuin mitä jääkiekossakin nähdään liigassa. Maalin edustassa voi antaa vihellyksen jälkeen iskun tai kaksikin mutta jos niitä samanlaisia iskuja antaa samassa tilanteessa kolmannen ja neljännen niin tulee penalty. Usein homma toimii niin hauskasti/hölmösti, että jos sinä annat sen rajalla olevan toisen iskun, niin kumpikaan osapuoli ei saa jäähyä, mutta jos vastustaja lyö vielä kerran takaisin niin sitten molemmat lähtee. Onhan se periaatteessa vähän hassua, että jäähy riippuu vastustajan reaktiosta ja että jokainen lyönti ei ole painoarvoltaan identtinen, mutta on tuo ihan ymmärrettävä tapa toimia tuomareiden näkökulmasta. It takes two to tango.
Minusta siinä vaiheessa kun tuon tajuaa, on fiksumpaa jättää se viimeinen lyönti pois kuin lähteä boksiin vastustajan tyhmimmän ja paskimman Matt Cooken kanssa, muuten on vähän itse se Cooke. Enemmän se harmittaa kun ironisina tehokeinoina ei saa enää pilkata rasistisia ilmaisuja. Kummastakin muutoksesta voi silti päästä yli ilman uhriutumista ja terapiaa.
PS sanomattakin lienee selvää, että omat pelikieltoni ovat kaikki tietenkin olleet perusteettomia, mutta minä en tarvitse mitään suklaata. Ihan vaan julkinen anteeksipyyntö ja lupaus ettei koskaan ikinä riittää.