Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 246 177
  • 13 706

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän siinä on, että harvoin näkee tässä ketjussa rakentavaa kritiikkiä. Valitettavan usein se negatiivinen palaute on verhoiltu vittuiluun.
Sama toisinpäin: kun moderaattori lähettää yksityisviestiä niin ei niissä oikeastaan ole rakentavaa kritiikkiä vaan aivan hatusta temmattuja syytöksiä ja jopa vittuilua. Esim. muutama viikko sitten moittiivat minun viljelevän onelinereitä ja laittoivat siihen esimerkiksi pari useampirivistä viestiä...

Muutenkin "heikkotasoisista onelinereistä" syyttäminen oli aivan hatusta revitty juttu, kun muistaa miksi ne alunperin on kielletty:


Mitään tuollaisia eivät viestini todellakaan sisältynyt, mutta nyt sääntöä käytettiin rangaistuksen perusteena. Vittuilua sellainen on.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Jos noita sääntöesimerkkejä luettaisiin nyt kuin piru raamattua, niin kakkua ja sakkoa satelisi melkein kaikille tässä ketjussa. Mutta helvettiinhän tässä ollaan kuitenkin menossa, niin liekö tuo niin tarkkaa sitten.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sama toisinpäin: kun moderaattori lähettää yksityisviestiä niin ei niissä oikeastaan ole rakentavaa kritiikkiä vaan aivan hatusta temmattuja syytöksiä ja jopa vittuilua. Esim. muutama viikko sitten moittiivat minun viljelevän onelinereitä ja laittoivat siihen esimerkiksi pari useampirivistä viestiä...

Muutenkin "heikkotasoisista onelinereistä" syyttäminen oli aivan hatusta revitty juttu, kun muistaa miksi ne alunperin on kielletty:


Mitään tuollaisia eivät viestini todellakaan sisältynyt, mutta nyt sääntöä käytettiin rangaistuksen perusteena. Vittuilua sellainen on.
Et sitten yhtään vanhempia sääntöesimerkkejä löytänyt? Nuo ovat lähes 17 vuoden takaa.

Ja eihän sinua tuossa pelikieltoviestissä heikkotasoisista onelinereista syytetty. Pelikiellon syynä oli provosoiva keskustelutyyli, useat onelinerit ja heikkotasoiset viestit. Ehkä ne esimerkit kuvasivat jotain muuta kuin onelinereita?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et sitten yhtään vanhempia sääntöesimerkkejä löytänyt? Nuo ovat lähes 17 vuoden takaa.

Ja eihän sinua tuossa pelikieltoviestissä heikkotasoisista onelinereista syytetty. Pelikiellon syynä oli provosoiva keskustelutyyli, useat onelinerit ja heikkotasoiset viestit. Ehkä ne esimerkit kuvasivat jotain muuta kuin onelinereita?
Puhuinkin siitä yksityisviestistä minkä sain.

Ja noista säöntöesimerkeistö halusin vain muistuttaa, miksi sääntö on luotu.
 

A Siente

Jäsen
Kyllähän noista "ootko saannut pillua" heitoista tulee yläaste ajat mieleen. Ei pitäisi aikuisten kesken enää tuollaista heittää. Ei tiedetä kenenkään mieltymyksiä. Tässäkin tapauksessa tulee mieleen se, että ollaan oltu eri mieltä toisessa ketjussa ja siirrytty toiseen ketjuun "vittuilemaan". Tulee vahva kiusaaja vibat eräistä kirjoittajista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@heavy Veikkaisin ettei mikään sinun yksittäinen viestisi ole ylittänyt selkeästi sääntöjä, mutta jos sinun viesteistä sitä raportoidaan useampia kappaleita lyhyen ajan sisään niin kokonaisuus todennäköisesti iskee päälle. Eli kyse ei ole yhdestä viestistä, vaan kokonaisuudesta joka katkaisee kamelin selän. Ihan entisenä varjomoderaattorina voin sanoa, että raportointia tulee melko paljon jostain tietyistä nimimerkeistä. Valtaosa nimimerkkiin kohdistuneista on ihan pelkkää paskaa, mutta jos laitat useamman viestin, joka on sääntöjen rikkomisen rajalla niin jossain kohtaa napsahtaa.
 

redpecka

Jäsen
In other news, mites tuo nimimerkki @MariKakkoseen22 saama isoista ovista poistaminen? Nopeasti vilkaisin viestejä niin joo kyllähän siellä ehkä vähän värikynää oli "huhuissa" mukana mutta eikai tuo nyt lähellekään pahimmasta päästä ollut?
Miten näitä sitten kukin arvottaa. Mun mielestä ei ollut tämä yhtään niin hyvä kuin vaikka se @Heimo25 tai @Kari Oksanen, Kari Oksanen, joka ei ole saanut tietääkseni edes vielä porttaria. On sellainen meidän elävä legenda.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaisin ettei mikään sinun yksittäinen viestisi ole ylittänyt selkeästi sääntöjä, mutta jos sinun viesteistä sitä raportoidaan useampia kappaleita lyhyen ajan sisään niin kokonaisuus todennäköisesti iskee päälle. Eli kyse ei ole yhdestä viestistä, vaan kokonaisuudesta joka katkaisee kamelin selän

Siitä modejen minulle lähettämästä yv:stä tuli hyvin selväksi että heidän mielestään siinä julkisessa rangaistusilmoituksessakin mainitut viestit eivät olleet "fiksuja".
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Kiitos @Moderaattorit, kun olette jaksaneet siivota Ässät-osiota varsin ansiokkaasti. Varsinkin lämmittää mieltä, kun tyhjän puhujat ja turhat huhuilut vähentyvät osiosta.

Nöyrät kiitokset.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Löysin henkilöllisyyden arvuuttelun! En kerro mistä. Eiköhän joku raportoinut ole? Katotaan. Vai tuleeko kohta yyveetä modeilta (mode-ilta) että nimimerkki tänne ja heti. Ei sitä tiedä. Tuleeko yyveetä. Jos joku olisi apinaksi sanonut niin olisin itse raportoinut, sillä olen hyvesignaloiva ihminen (oikeasti täysi paska). Joo, mutta näin varjomodeilun jälkeen sitä on alkanut kiinnittää huomiota kaikenlaiseen. Varmaan elämäni parhaat puolitoista viikkoa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Voi että, @Turha Kaukalo , mä niin jaan sun tuskan.

Tätä en raportoi tahi ignooraa. YV:n kohdalla vielä harkitsen.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt lähti kyllä @Palokan Keisari ainakin esimerkkiviestien perusteella kevyin perustein pelikieltoon. Löylyhuoneestakaan ei noin helposti ole jäähylle lennetty. Onneksi kyseessä on vain viikko ja se tekee tästä vääryydestä kuitenkin kestettävän. Solidaarisuudesta kanssanimimerkkiä kohtaan olen viikon verran julkaisematta yhtään koirakuvaa, siitäs saatte.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Nyt lähti kyllä @Palokan Keisari ainakin esimerkkiviestien perusteella kevyin perustein pelikieltoon.
Minä myös ihmettelin viestit luettuani, miten ihmeessä niitten perusteella voi antaa pelikieltoa. Ehkä modeja vitutti, kun eivät olleet vähään päässeet ketään rankaisemaan ja nyt sitten piti heppoisin perustein antaa Palokan Keisarille pelikieltoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt lähti kyllä @Palokan Keisari ainakin esimerkkiviestien perusteella kevyin perustein pelikieltoon. Löylyhuoneestakaan ei noin helposti ole jäähylle lennetty. Onneksi kyseessä on vain viikko ja se tekee tästä vääryydestä kuitenkin kestettävän. Solidaarisuudesta kanssanimimerkkiä kohtaan olen viikon verran julkaisematta yhtään koirakuvaa, siitäs saatte.

Luinpa viestit ja olen samaa mieltä. Huomattavasti turhempia ja todellisuutta tietoisesti väärentäviä viestejä lentelee joka päivä ilman reagointia. Minusta olisi hyvä ymmärtää, että Jokerien osiossa keskustelu on nykyään varsin sivistynyttä, kun verrataan takavuosiin. Muutama yleisesti mm. politiikassa käytetty heitto tyyliin "karavaani kulkee, koirat haukkuu" ja valmentajien toisilleenkin heittämä "hamekangasta" mielipiteensä ilmaisuna ei nyt vaan ole pelikiellon arvoinen suhteessa Jatkoajan yleiseen modelinjaan.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Luinpa viestit ja olen samaa mieltä. Huomattavasti turhempia ja todellisuutta tietoisesti väärentäviä viestejä lentelee joka päivä ilman reagointia. Minusta olisi hyvä ymmärtää, että Jokerien osiossa keskustelu on nykyään varsin sivistynyttä, kun verrataan takavuosiin. Muutama yleisesti mm. politiikassa käytetty heitto tyyliin "karavaani kulkee, koirat haukkuu" ja valmentajien toisilleenkin heittämä "hamekangasta" mielipiteensä ilmaisuna ei nyt vaan ole pelikiellon arvoinen suhteessa Jatkoajan yleiseen modelinjaan.
Mihin modelinjaan? Tästä pelikiellosta olen samaa mieltä: palstalla menee läpi paljon pahempaa. Sinänsä olen sitä mieltä, että viestien kontekstia, funktiota ja substanssia tulee kyllä arvioida.

Mitä palstalta ihan oikeasti halutaan? Halutaanko, että täällä oikeasti keskustellaan järkevästi, analyyttisesti ja perustellen, vai halutaanko vain mahdollisimman paljon huomiota, viestejä ja tykkäyksiä eli kaikenlaista säpinää. Itse näkisin niin, että ketjut ovat kovin erilaisia. Jossakin otteluketjufoorumissa tunteiden palo saa mielestäni näkyä, jos ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Sen sijaan joukkueiden omissa osioissa ja Löylyhuoneen puolella pitäisi kiinnittää huomiota provosointeihin, nimittelyihin ja muihin henkilökohtaisuuksiin, viestien funktioihin, substanssiin ja väitteiden totuusarvoon ja mielipiteiden perusteluihin.

Provosoida saa monin tavoin ja esimerkiksi "uuvatiksi" tai "hermanniksi" saa nimitellä toistuvastikin, mikä sekin on melkoista provosointia. Nimittelyä, provosointia ja henkilökohtaisuuksiin menemistä esimerkiksi henkilökohtaisissa verotusasiossa ja niiden läpimenemistä moderaattoreilta pidän palstan huonoimpana osa-alueena, ja se on vähentänyt omaa haluani kirjoittaa. Lisäksi palstalla saa ilmaista "sallittuja mielipiteitä", jotka koskevat etenkin politiikkaa tai varsinkin arvoja. Muut mielipiteet ovat ainakin jossakin määrin kiellettyjä. Kysyisin modeilta, mitä saa sanoa uskonasiosta, politiikasta ja erilaisista ihmisryhmistä (ikä, sukupuoli, seksuaalisuus, paino, pituus, ihonväri, kulttuuri).

Todellinen keskustelu kuitenkin lähtee siitä, että toisellakin voi olla mielipiteellensä hyvät perustelut. Se pitäisi aina muistaa. Teesin ja antiteesin kautta voidaan päästä synteesiin, joka on korkeampi totuus - parhaimmillaan. Esimerkiksi arvot ja niihin kytkeytyvät mielipiteet ovat aika- ja kulttuurisidonnaisia, ja siksi juuri nyt pinnalla olevien tuuliviirien korostaminen on itse asiassa älyllistä epärehellisyyttä.

Esimerkiksi lainaamalleni kirjoittajalle annan siitä kiitosta, että hän toimii asiallisesti ja pyrkii perustelemaan huolellisesti. Kaikesta en ole samaa mieltä. Esimerkiksi siitä, miten hyvin vihreät ymmärtävät energiapolitiikka, lienen jyrkästi eri mieltä. Silti arvostan pyrkimystä asialliseen keskusteluun ja näen, että se luo mahdollisuuksia päästä viisaisiin synteeseihin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En muuten ota kantaa linjaan tai yksittäiseen rankkuun, mutta: se, ettei kukaan varsinaisesti lähde mukaan vittuiluun tai näihin hamekangas-lällättelyihin ei tarkoita, etteikö niiden tarkoitus olisi nimenomaan viedä keskustelua pois aiheesta ja kohti toisen kirjoittajan henkilöä. Toisaalta tuollainen provoilu ja yleinen henkilölle vittuilu on säännöissä aika spesifisti kielletty. Silloin rankaisematta jättämiselle ei riitä perusteluksi, että jossain päin palstaa menee pahempaa läpi. Kenties modet eivät ole kaikista rikkeistä tietoisia? En tiedä, en ole moderaattori.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös