Ei meidän tavallisten kuolevaisten pidä yrittää ymmärtää moderaattoreiden päätöksiä. Heillä on varmaankin erinomaiset perusteet jokaiselle niistä.
Nuo erinomaiset perusteet ovat niin yksinkertaiset kuin palstan säännöt ja veikkaan myös moderaattorien olevan ihan tavallisia kuolevaisia. Noi säännöt ovat pääosin niin vanhoja, että todennäköisesti melkein koko niitä säätänyt modekunta on jo eläkkeellä, ja sitten tämä uusi sukupolvi taiteilee niiden tulkinnan kanssa. Tavallinen kuolevainenkin voi ihan itse kaivaa niitä viestejä ja viestihistoriaa, ja sitten soveltaa omaa näkemystään pykäliin ja katsoa, löytyykö sääntörikkomuksia. Mutta sitä ei kannata tehdä julkisesti palstalla, koska säännöt kieltävät moisen toiminnan.
Säännöistä puheen ollen, ne ovat sellaisia, että yksi ainoa riittäisi joka tilanteeseen. Kulkee tällä hetkellä nimellä § 15. Jossain vaiheessa pelikieltoilmoituksissa kerrottiin pykälätkin, millä sanktiot perusteltiin. En muista, että Pohjois-Korea -pykälää olisi koskaan käytetty. Mutta kiva, että se on siellä olemassa. Mulla ei ole minkäännäköistä oikeustieteen koulutusta, mutta noissa säännöissä on varmaan puolet turhia tai muuten vaan päällekkäisiä, suuri osa muuten vaan erittäin tulkinnanvaraisia (2, 7, 11, 13 nyt ainakin voisi viskata roskikseen). Noihin turhiin riittäisi ihan yleinen netiketti tai se ohjeistus, joka on aina välillä nostanut päätään, esim. otteluseurannan tms. kohdalla. Miksi esim. kuvien käyttö on kielletty? Sehän on estetty. Olen motkottanut näistä ennenkin, joten tuskin tilanteeseen on tulossa muutosta pariinkymmeneen vuoteen ainakaan.
Vaikka säännöt ovatkin aika pöljät, mun mielestä moderaattorit eivät ole pöljiä. Hyviä poistoja tehty ja suurimmaksi osaksi pienemmätkin penaltit osuvat kohdilleen.