Voin siinä mielessä, että saat jatkuvasti aiheuttaa hämminkiä. Muun muassa provosoit toistuvasti tehokkaasti, rakennat olkiukkoja ja vääristelet toisten näkemyksiä, jätät toisten perustelut huomiotta ja viet keskustelua sivuraiteille. Siksi en ihmettele, jos muilla kärsivällisyys loppuu. Siksi en myöskään reagoi viesteihesi.
Toinen näistä oli ihan puhdas henkilökohtainen hyökkäys. Se minä olen tehnyt ei liity siihen millään tavoin, että tuo oli niin slam dunk -pelikielto kuin vain voi olla. Eikä toinenkaan ollut yhtään sen vaikeampi ymmärtää.
Mitä minuun tulee, niin väittäisin että pystyn keskustelemaan useammalla tavalla. Fiksujen ihmisten kanssa pystyn käymään hyvinkin rakentavia keskusteluja leppoisasti tai kiihkeämmin, mutta onhan se totta sekin, että en minä kaiken paskan kanssa jaksa esittää, että siinä olisi järkeä. Varmasti voisin kaikkein yksinkertaisimmat reppanat herkemmin jättää huomioimatta kokonaan. Ja toki myönnän, että aika vähän on niitä nimimerkkjä tai henkilöitä, jotka pystyisivät populistisia tai rasistisia yliyksinkertaistuksia puolustelemaan järkevästi argumentoiden. Sen takia keskustelu ei tietyissä ketjuissa useinkaan ole kovin symmetristä.
Jos nyt vielä moderoinnin linjasta yhden näkemyksen esittäisin, vaikka vähän jo ajattelin jättää sen sanomatta, niin minulle kelpaisi sekin että tulkintaa muutettaisiin, niin provosointeihin ja henkilökohtaisuuksiin puututtaisiin tiukemminkin sen sijaan, että puututaan niistä syntyneiden vääntöjen pituuteen. Mutta voin minä omaa pelikirjaani suhteuttaa tähänkin linjaan.