Tätä ei julkiseksi tarkoitettu, mutta kerronpa vittuillessani mitä minulle on kerrottu. Kuulemma palstalta löytyy raportointiryhmiä joissa porukalla nakellaan raportteja "vastustajien" viesteistä. Luulin että tällaista voi tapahtua vain jossain akkojen kirpputoriryhmässä.
Oikeastaan tämä ei ole mikään yllätys - kun tarkemmin ajattelee. Taitaa olla likimain vakio, että vähänkään suuremmilla foorumeilla, joilla on edustettuna väkeä poliittisesti, ideologisesti, uskonnollisesti (tai muiden syiden myötä) eri laidoilta paljon ja keskustelussa tapahtuu yleisluontoista kärjistymistä - kuten useilla some-foorumeilla on tapahtunut - eri syiden tähden (maahanmuuttajat, Venäjä, trollaus tms. syyt) alkaa syntyä "kuppikuntia" ja "kehityksen" huipennus on sitten se, että myödostuu "raportointiryhmiä", jotka yrittävät hankkia ikibanneja opponenteille. Onneksi jatkoajassa ei foorumin luonteen vuoksi (moderoinnista vastaavat ihmiset ei automaatio) niin helpolla seuraa ylilyöntejä jollaisia voi seurata toisenluonteisilla foorumeilla (esim. Fb tai twitter).
Omakohtaista kokemusta on joutua tällaisen "raportointiryhmän" kohteeksi twitteristä, jossa aggressiiviset venäläismieliset keräävät listoja ja itsekin olen joutunut ainakin yhdelle listalle, jolle on koottu "Venäjän vihollisia ja fasisteja", listan ylläpitäjä (nyt jo vihapuheesta bannattu käyttäjä) välitti raportteja säännöllisesti twitterin ylläpidolle. Eräässä vaiheessa talvella kymmeniä Ukrainaa tukevia twitter-aktiiveja poistettiin twitterin toimesta, poikkeuksetta kaikki poistetut löytyivät näiden putinistien listoilta. Edellä kuvailemani toiminta oli monikansallista, mutta "ryhmän ylläpitäjä" tjsp oli ymmärtäkseni venäläinen ja lähinnä hänelle raportointiin venäjän, ukrainan, englanninkielisistä teksteistä - omalla kohdalla pääasiassa englanninkielisistä twiiteistäni ja linkeistä.
Mitä olen seurannut keskuselua niin etenkin FB:ssä ja twitterissä raportoijina kunnostautuvat Venäjää tukevat tahot, yhteyksiä on myös maahanmuuton vastustajiin & Trump-kannattajiin - mikä on sikäli luontevaa, että Putinia ja Venäjää tukevat käyttäjät vastustavat hyvin usein maahanmuuttoa ja vastaavasti tukevat Trumpia presidentiksi. En nyt väitä, että jaottelu on tällainen jatkoajassa - Suomessa olettaen kummastakin äärilaidasta löytyy raportoijia, silloin kun keskustelua käydään suomalaisten kesken.
vlad