Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 618 886
  • 15 903

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Alt + 0138 = Š ja Alt + 0154 = š.

Äsken huomasin että jos vahingossa painaa Alt + s kun kirjoittaa viestiä tällä palstalla, niin puolivalmis viesti lähtee matkaan.

Nuohan näyttää lumilautahyppelehtimisen temppujen nimiltä, "ja siinä Alt + 0138 pyörii komeasti, heti perään Alt + 0154 vielä upeammin!!!!"

Tsotsin kisat on alkanut nyt, kielinatsi voi korjata oikeaan shuhumuotoon.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Säälittelin mielessäni ihmisten laumasieluisuutta ja söin hämilläni vähän lisää makkaraa. Totuus tämän hieman erikoisen jutun taustalla paljastui, kun tänään joku saatanan kielinatsi oli muokannut meikäläisen ketjun otsikon Sjömin -muotoon. Toivon, että kompastut suhuttelevat etuhampaasi edellä kadunreunaan etsiessäsi parempaa tekemistä.

Niin ne minullekin tekivät kun avasin Sotshin kisoihin mäkihyppyketjun. Joku pirulainen sen oli käynyt vaihdamassa suhuässämuotoon. Minä en otsikkoani tuohon muotoon kirjoittanut.

Mahtavatko samat ihmiset käydä hakkeroimassa Yleisradion Sotshi-kisasivutkin kunhan kisat etenevät? Sh-ässähän on täysin pätevä kirjoitusmuoto, ja se kelpaa esimerkillisesti Yleisradion lisäksi lähes kaikille suomalaisille valtamedioille aina Suomen Tietotoimistoa eli STT:tä myöten. Ainoat poikkeukset tuntuvat olevan Hesari ja Jatkoaika.

Jos ei kerran valtakunnallisestikaan ole mitään sen yhtenäisempää kirjoitustapaa ja Sotshi kelpaa Ylelle ja STT:lle, niin ei silloin Jatkoajan moderaattoreillakaan pitäisi olla mitään asiaa mennä sorkkimaan kirjoittajien avaamien ketjujen otsikoita. Mitä seuraavaksi? Foorumi alas ja copy-paste -metodilla jokainen Sotshi-sana suhuässämuotoon jokaisesta viestistä?

Saatte pitää suhuässänne ja ALT-kombinaationne, minä ainakin kirjoitan jatkossakin Sotshin Sotshina, niin kuin sen voi ja saa Suomessa kirjoittaa täysin hyväksyttävällä tavalla. Suhuässät ja muut ylimääräiset erikoismerkit eivät suomalaiseen aakkostoon muutenkaan kuulu.

Jos taas ajatuksena on korjata viestiketjujen otsikoita kieliopillisesti, niin miksi sitten foorumi on pullollaan ketjuja, joiden otsikot ovat hyvinkin virheellisiä? Aloittakaa talkoonne ensin niistä ennen kuin lähdette suhuässäilemään.

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Edes tämä palstasofta ei tue näitä saatanan suhautteluita! (tosin ei tue ääkkösiäkään noissa linkityksissä, mutta mitäs siitä)

Voin vain kuvitella sitä tuskan ja kärsimyksen määrää, mitä on koettu, kun ovat joutuneet väkisin nimeämään nuo Sotshi -alafoorumit Sotshi -alafoorumeiksi. Suuruusluokka lienee kuitenkin useita hehto-mandeloita.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue

"Suomen kielen lautakunta ei pidä tätä kehityssuuntaa suotavana."

Suomen kielen lautakunta sai vetää minun puolestani vitun päähänsä viimeistään siinä vaiheessa kun "alettiin tekemään". Nyt on ollut puhetta jo siitä, että omistusmuodoistakin saatettaisiin luopua jossain vaiheessa ja "minun kirja" olisi jonain päivänä kirjakieltä, mutta suhuässistä käydään taistoon.

Kieli kehittyy, joten kehittyköön se siten, että sh:ta voi käyttää suhuässän merkitsijänä kuten sitä on suomen kielessä käytetty iät ja ajat vaikkapa sanoissa sheriffi, shakki tai shamaani.

Joka tapauksessa ei tämä ole vain minun tulkintani. Kuten todettua niin STT, YLE ja valtaosa suomalaisista medioista käyttää Sotshista ilmaisua Sotshi. Niin kauan kuin nämä arvovaltaiset ja suomen kirjakieltä teksteissään elävänä pitävät instituutiot kelpuuttavat Sotshin se kelpaa minullekin.

Sitä en voi estää, jos Jatkoajan toimitus haluaa sen omissa artikkeleissaan kirjoittaa eri tavalla, mutta se on minusta jo pikkumaista ja kohtuutonta, että Moderaattorit käyvät yön pimeydessä askartelemassa ja paskartelemassa foorumin ketjujen otsikoita.

Varsinkin kun tätä taistoa oikeakielisyyden nimissä ei olla käyty eikä käydä automaattisesti missään muissakaan ketjuissa. Lukuisien ketjujen otsikoissa on kirjoitusvirheitä. Korjatkaa sitten tasapuolisuuden nimessä nekin. Pilkunnussimisen voi aloittaa vaikkapa tämäntapaisisista ketjuista:

Galluppi: Pienet asiat jotka ärsyttää

Se on "ärsyttävät", ei "ärsyttää". Tämän ketjun nimi on ollut väärin vuodesta 2001, mutta Sotshi-ketjuja käydään kyllä nypläämässä sellaiseen muotoon, jota ketjun kirjoittaja ei itse ole käyttänyt tai halunnut käyttää.

P.S.: Jäikö itse alafoorumi korjaamatta, vai eikö palstasofta taivu? Alafoorumiotsikko on edelleen Sotshi 2014 - Muut lajit: "Kaikki keskustelu, jääkiekkoa lukuunottamatta, Sotshin olympialaisista tänne. Myös liveseuranta."

Laittakaa oma pesä ensin kuntoon ennen kuin koskette toisten otsikoihin.

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Kun näissä suhuässissä on alettu harrastamaan tätä välimerkkierotiikan tapaista korjailua, niin itse odotan mielenkiinnolla sitä, koska tuon Sotshin alafoorumin naulattu ketju "Vancouverin kisat" korjataan otsikon ja sisällön suhteen ajan tasalle..

Vancoucerin kisat - Jatkoajan keskustelupalsta

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekin aluksi mietin, notta onpa pilkun nussimista nyt yksi š versus sh.
Pidän asiaa vieläkin melko pienenä, mutta ymmärrän pienen pohdinnan jälkeen miksi nuo muokkaukset ovat perusteltuja.

Mun mielestä on ihan hyvä, että kun olympialaisista puhutaan, se on Sotši, eikä sekä Sotši, Sotshi, Sotsi ja Sochi. Sellainen pieni tyyliseikka siis, että kaikki otsikot ovat samanlaisia, kun samasta asiasta puhutaan. Nyt kun vielä korjaisivat tuon yhden väliotsikon...

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Kieli kehittyy, joten kehittyköön se siten, että sh:ta voi käyttää suhuässän merkitsijänä kuten sitä on suomen kielessä käytetty iät ja ajat vaikkapa sanoissa sheriffi, shakki tai shamaani.

Minä menin sokkiin kun sakkia pelatessani sain tietää naapurin seriffiltä miten sanat nykyään pitäisi kirjoittaa. Lyötiin vetoa ja hävisin. Maksoin sekillä.
Vittu mitä samaaneja siellä Kotuksellakin duunissa.

"Suomen kielen lautakunta ei pidä tätä kehityssuuntaa suotavana."

Suomen kielen lautakunta sai vetää minun puolestani vitun päähänsä viimeistään siinä vaiheessa kun "alettiin tekemään". Nyt on ollut puhetta jo siitä, että omistusmuodoistakin saatettaisiin luopua jossain vaiheessa ja "minun kirja" olisi jonain päivänä kirjakieltä, mutta suhuässistä käydään taistoon.

Kannattaa lukea perusteet sille, miksi tuota š:ää suositeltiin käytettäväksi. Tässä lainaus:

Suomen kielen oikeinkirjoitusjärjestelmän keskeiseksi periaatteeksi on vakiintunut jo sata vuotta sitten se kirjoituksen ja ääntämyksen vastaavuus, että yhtä äännettä merkitään yhdellä kirjainmerkillä.

Sellainen suhuäänteiden merkintätapa, jossa soinnittoman š:n ja soinnillisen ž:n sijasta käytetään kirjainyhtymiä sh ja zh, on vastoin yhden äänteen ja yhden kirjainmerkin vastaavuuden periaatetta. Merkintä on myös harhaanjohtava, sillä sh-yhtymä esiintyy suomessa muussakin kuin suhu-s:n funktiossa (esim. yhdyssanassa ihmishenki ja sanassa taashan jne.; huomaa myös sh:n ääntäminen sanassa pasha [pasha] ja mm. nimessä Mashadov [mashadov]).

Minunkin mielestäni tuo kirjoituksen ja ääntämyksen vastaavuus on hieno periaate suomen kielessä. Itse en ainakaan pysty keksimään tuon perustelun kanssa läheskään yhtä hyvää perustetta possessiivisuffiksin tarpeellisuudelle tai "alkaa tekemään" -muodon virheellisyydelle. Jos sinä pystyt, luen ne perusteet enemmän kuin mielelläni. Minusta tuntuu vahvasti siltä, että tuon "alkaa tekemään" -muodon kanssa nikottelemisessa on kyse siitä, että annetaan tunteen viedä voitto järkiperusteista (tähän suuntaanhan viittaa vahvasti "vetäkööt vitun päähänsä" -tason argumentaatio). "Eihän tuo voi olla oikein, kun ei se minun kouluaikananikaan ollut."

Itse aion toki jatkossakin kirjoittaa Sotshi, sillä en jaksa alkaa säätämään noiden näppäinyhdistelmien kanssa. Perusteet š-kirjaimen käytön suosittelulle olivat kuitenkin mielestäni erinomaiset.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse aion toki jatkossakin kirjoittaa Sotshi, sillä en jaksa alkaa säätämään noiden näppäinyhdistelmien kanssa. Perusteet š-kirjaimen käytön suosittelulle olivat kuitenkin mielestäni erinomaiset.

Suosittelut eivät nyt olleet pointtina, vaan se, että moderaattorit ovat käyneet fiksailemassa satunnaisesti valittuja ketjujen otsikoita oman kielellisen mieltymyksensä mukaisesti.

Minulle on yksi ja sama, jos Jatkoajan jutussa kirjoitetaan Sotshista suhuässävänkyräversiona, mutta silloin asia alkaa ihmetyttämään kun jo valmiita otsikoita käydään muuttelemassa. Varsinkin kun linja ei ole mitenkään johdonmukainen, eli muita kieliopillisten suositusten vastaisia otsikoita ei muuteta eikä olla muutettu. Monet suositut ikuisuusketjut ovat olleet otsikoituina toistakymmentä vuotta kieliopillisesti selvästi väärin, ei niihin ole kuitenkaan koskettu.

Se on mielestäni kaikki tai ei mitään. Jos linjaksi otetaan se, että moderaattorit korjaavat kieliopillisten suositusten vastaiset ketjuotsikot kokonaisvaltaisesti, niin mikäs siinä sitten, se on palstan käytäntö. Mutta jos osa otetaan ja osa jätetään, niin se on sitten jotain ihan muuta eli epäjohdonmukainen ja epäoikeudenmukainen, ellei peräti mielivaltainen linjaus jossa toiset kirjoittajat ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Varsinkin kun edelleen se omakin pesä on liattu tämän asian suhteen, eli Sotshi-alafoorumissa on edelleen muoto Sotshi, ei suhuässähirvitys. Ja onhan siellä myös ketju nimeltä "Vancouverin kisat" Sotshin alueella.

Nick Neim

Jäsen
Mutta jos osa otetaan ja osa jätetään, niin se on sitten jotain ihan muuta eli epäjohdonmukainen ja epäoikeudenmukainen, ellei peräti mielivaltainen linjaus jossa toiset kirjoittajat ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Sana, jota en Jatkoajan moderaattoreista tai heidän päätöksistään olisi ikinä uskonut lukevani.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jos nyt ruvetaan oikein pikkumaisiksi, niin eikö tulisi kyrillisiä kirjaimia käyttävien alueiden eris- ja yleisnimet kirjoittaa kyrillisillä aakkosilla. Näin ollen ei tulisi käyttää muotoa Sotshi, eikä Sotši, eikä Amerikan malliin Sochi vaan Сочи(toivon etten kirjoittanut väärin, en ole mikää kielitieteilijä). Kiinalaista sanastoa tulisi tietysti merkitä paikallisilla kirjaimilla, joita en tähän uskalla kirjoittaa, kun en tiedä mitä tarkoittavat, (heitetään nyt vaikka malliksi 日)

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Niin kauan kuin puolet palstalaisista kirjoittaa kansallisuudet isoilla alkukirjaimella niin besserwissereiden on turha märehtiä kaupunkien tai slaavilaisten nimien oikeinkirjoitusmuodosta.

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin kauan kuin puolet palstalaisista kirjoittaa kansallisuudet isoilla alkukirjaimella niin besserwissereiden on turha märehtiä kaupunkien tai slaavilaisten nimien oikeinkirjoitusmuodosta.

Ja niin kauan kuin Afrikkalaisilla (kuten Kongolaisilla tai Ugandalaisilla) on nälänhätä, ei meillä Suomalaisilla ole oikeutta märehtiä yhtään mistään!

Kirjoittelijalta aika hyvä viesti tuon š:n perusteluksi ja olen aikalailla samoilla linjoilla. Eihän tätä nyt varmaan kukaan niin hengen-tosissaan ota, kunhan asiaa pohditaan, mutta mun mielestä ketjujen otsikoiden oikeinkirjoitukseen saa ja pitääkin puuttua.

Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Aikoinaan avasin EHT-turnausketjun johon laitoin päivämäärät hieman väärin. Modet korjasi päivämäärät oikeiksi ennen kuin ehdin itse sen tehdä. En suuttunut otsikkoni koskemattomuuden loukkaamisesta, vaan kävin erikseen tässä ketjussa kiittämässä heitä, että sen jatkuvan naisten painamisen lomassa he ehtivät tehdä töitäänkin.

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Kiitokset moderaattoreille Sotshin muut lajit osion siivoamisesta. Jos on kyseessä muu urheilu, sen sisällä vielä lukee muut lajit ja muiden lajien live seuranta, niin sitä ei kaiketi tarvitse kiekkoseurannalla alkaa täyttämään.

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kannattaa lukea perusteet sille, miksi tuota š:ää suositeltiin käytettäväksi. Tässä lainaus:

Suomen kielen oikeinkirjoitusjärjestelmän keskeiseksi periaatteeksi on vakiintunut jo sata vuotta sitten se kirjoituksen ja ääntämyksen vastaavuus, että yhtä äännettä merkitään yhdellä kirjainmerkillä.

Sellainen suhuäänteiden merkintätapa, jossa soinnittoman š:n ja soinnillisen ž:n sijasta käytetään kirjainyhtymiä sh ja zh, on vastoin yhden äänteen ja yhden kirjainmerkin vastaavuuden periaatetta. Merkintä on myös harhaanjohtava, sillä sh-yhtymä esiintyy suomessa muussakin kuin suhu-s:n funktiossa (esim. yhdyssanassa ihmishenki ja sanassa taashan jne.; huomaa myös sh:n ääntäminen sanassa pasha [pasha] ja mm. nimessä Mashadov [mashadov]).

Kotimaisten kielten keskus unohtaa, että tuohon yksi äänne, yksi kirjain -periaatteeseen on olemassa kotoperäinen poikkeus. Nimittäin velaarinen nasaali, tuttavallisemmin äng-äänne (linkki vie kaikkien yllätykseksi Wikipediaan). Kielemme on täynnä yhdyssanoja, joiden osien rajapinnassa esintyy nk-yhdistelmä (hevosenkenkä, mielenkiintoinen, siemenkota jne.), ja hyvin niiden kanssa pärjätään. Kukaan täysjärkinen ei ymmärtäisi sanaa ihmishenki väärin, vaikka sh-yhdistelmä hyväksyttäisiin. Huono argumentti siis.

Tuo vierasperäisten sanojen lausunta on parempi argumentti. Luulen tosin, että myös nk- ja ng-yhdistelmät esiintyvät monissa vierasperäisissä sanoissa, joita voidaan silti käyttää suomenkielisissä teksteissä. Esimerkkejä en jaksa alkaa keksimään, mutta kun niitä vastaan tulee, pitää vain tietää miten ne lausuu tai sitten vaan "lausua ne suomalaisittain". Isoa vahinkoa ei synny.

Ehkä on kuitenkin niin, että jos meillä on ongelma äng-äänteen kanssa, ei se ole peruste luoda toista. Mieluummin pitäisi korjata se vanha. Wikipedian artikkelin mukaan merkkikin on valmiina, joka on käytössä muun muassa saamen kielissä (Ŋ ja ŋ). Suomen kielen esitaistelijat voisivatkin käydä korjailemassa otsikoita. Aloittakaa vaikka näillä:

Oŋko täällä lääkäriä?
Game of Thrones (jeŋkkitahtiin)
Kuiŋka päästä läskeistä eroon?
Helsiŋki
Pakkasoŋŋelmia?

Ei tulisi katsokaas turhia sekaannuksia!

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Siirretäänpä tämä asiaankuuluvaan ketjuun. Elättelen toiveita, että saisin toiseen ketjuun vielä vastauksen jopa Moderaattoreilta (en tosin pidätä hengitystäni sitä odotellessani). Tämä muu paskanjauhanta voidaan sitten jättää tänne!
Kysymys 1: (Moderaattorit/Ylläpito)
Miksi pelikiellossa myös omien viestien editointi on kiellettyä? Jos mä nyt yhtään osaan kuvitella palstasoftan teknisiä ominaisuuksia, niin kirjoituskielto ei vaadi rastia tuohon viimeiseen osioon. Enkä mä näe, että tuota omien viestien editointimahdollisuutta voisi jotenkin käyttää väärin. Jos joku nyt kuitenkin yrittäisi aloittaa jonkinlaisen keskustelun kirjoituskieltonsa aikana jotain vanhaa viestiään editoimalla, niin eikö tuo olisi helppoa poimia pois/rangaista?

Jonkinlaista pientä etuakin tästä saattaisi olla - ainakin osalle kirjoittajista. Esim. mä postaan aina silloin tällöin viestejä tai avaan ketjuja, joita mun on tarkoituskin päivitellä tasaisin väliajoin. Pari esimerkkiä:

Paikan päällä nähdyt ottelut kaudella 2013-14
TPS:n vierasottelut 2013-2014 - miksi homma ei toimi?
TPS 2013-2014 Runkosarjan 3. kvartaalin seurantaa

OK! Eihän se ole mikään iso asia päivittää noita vasta pelikiellon jälkeen. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: olisiko mahdollista (teknisesti sekä valvonnallisesti) antaa kirjoituskiellossa olevien henkilöiden editoida omia wanhoja postauksiaan?

Kysymys 2: (Moderaattorit/Ylläpito)
Miksi kirjoituskiellossa oleva henkilö ei voi käyttää Testialuettakaan? Tämä on itse asiassa ihmetyttänyt mua jo pidemmän aikaa. Oletetaan, että henkilö saa pelikiellon kuvailemattomista linkeistä tai vaikkapa rikkinäisistä lainauksista. Eikö tällöin olisi juuri tärkeintä päästää henkilö kirjoittamaan vain ja ainoastaan testialueelle - harjoittelemaan [ url ]- ja [ quote ]-tagien käyttöä? Muistaakseni Moderaattorien korjaamissa viesteissä lukeekin aina silloin tällöin, että "kirjoittaja harjoitelkoon xxx-ominaisuuden käyttöä testiosiossa".

Miksi siinä tapauksessa kirjoituskiellon aikana myös testiosion käyttö on kiellettyä? Jos mä nyt oikein olen käsittänyt, niin Moderaattorit pystyvät ottamaan kirjoittajilta pois oikeuksia osioittain. Eikö sama voisi toimia myös toisinpäin? Pelikiellon aikana annetaan olla kirjoitusoikeudet vain yhdessä osiossa (Testialue). Samaten tässä tapauksessa valvonta olisi mielestäni erittäin helppoa, jos/kun joku kuitenkin yrittää käyttää kirjoituskieltonsa aikana Testialuetta keskusteluun.
Eihän se silloin mikään kirjoituskielto olisikaan, jos saisi kuitenkin kirjoittaa.
Ensinnäkin pitäisi ymmärtää, mitä "kirjoituskielto" tarkoittaa!

Mun mielestäni "kirjoituskielto" tarkoittaa sitä, että kyseinen henkilö ei voi osallistua keskusteluun. Tämä on seurausta jostain palstan sääntörikkeestä. Olenko tässä asiassa täysin väärässä? Eihän "kirjoituskielto" tarkoita missään nimessä täyttä kirjoittamisen estämistä. Kirjoittamistahan voi aina harrastaa vaikka Notepadilla tai jopa paperilla ja kynällä - oletko tosissasi tuon "täyden kirjoituskiellon" kanssa? Keskusteluun osallistumista on helppoa rajoittaa poistamalla mahdollisuus uusien viestien lähettämiseen.

Luitko edes perustelujani noihin kysymyksiini? Eihän omien viestiensä editointi ole mitään "kirjoittelua" sanan varsinaisessa merkityksessä. Eihän sillä osallistuta millään lailla käynnissä oleviin keskusteluihin - eikä niin pidä ollakaan "kirjoituskiellon" aikana. Tämä editointihomma nyt on vain pieni yksityiskohta. Päätin kuitenkin kysäistä asiasta, kun oman olettamukseni mukaan sen salliminen voisi olla teknisesti/palstasoftallisesti mahdollista.

Mutta tuo toinen kysymykseni: mitä haittaa siitä olisi kenellekään, jos kirjoituskiellon aikana pääsisi kuitenkin hiomaan taitojaan Testialueelle? Onko se mielestäsi keskusteluun osallistumista, jos joku harjoittelee siellä vaikkapa erilaisten tagien käyttöä - vaikka sitten "kirjoituskieltonsa" aikana?

Otetaan esimerkki: palstalle tullut uusi nimimerkki ei hanskaa lainaustoimintoa. Ensimmäisen kuukauden aikana rikepisteet paukkuvat, ja seurauksena on viikon "kirjoituskielto". Eikö se ole sinunkin mielestäsi aavistuksen ironista, jos Moderaattorien korjaamassa viimeisessä postauksessa on teksti: "kirjoittaja harjoitelkoon lainaustoiminnon käyttämistä testiosiossa"?

Mitä keskusteluun osallistumista se mielestäsi on, jos "kirjoituskiellossa" olevalla henkilöllä olisi mahdollisuus harjoitella Testialueella tyyliin:

Linkkitesti: Crosbyn laiturit selvillä

Lainaustesti:
Jatkoaika kirjoitti:
Crosbyn laiturit selvillä
Yhteistesti:
Jatkoaika kirjoitti:
Väritesti: Crosbyn laiturit selvillä

Sehän on mielestäni tuplarangaistus, jos/kun tuollaisista virheistä joutuu jäähylle - eikä jäähyn aikana ole edes mahdollisuutta parantaa taitojaan. Tokihan se onnistuu vaikka Notepadilla, mutta Testialueella on yksi huomattava etu Notepadiin nähden: Esikatselu!

Samaten tuo olisi erinomainen asia myös kokeneemmille kirjoittajille - jollaiseksi itsenikin lasken. Suurimman osan pidemmistä viesteistäni kirjoitan joka tapauksessa Notepadilla. Kun teksti on viittä vaille valmis, leikkaan ja liimaan ja askartelen-paskartelen sen palstalle sekä teen viimeiset viilaukset Testialueella esikatselun avulla ennen julkaisua. Esikatselussa tarkastan, että asettelut ovat oikein, kirjoitusvirheet minimissään ja viesti on muutenkin lukijaystävällinen. Toisin sanoen oikolukua tai beta-testiä tai miksi sitä ikinä haluaakin kutsua. Nyt tällaiseen ei ole mahdollisuutta ollenkaan "kirjoituskiellon" aikana.

Eikä sinne Testialueellekaan olisi välttämätöntä päästä mitään julkaisemaan. Riittäisi vallan mainiosti, kun viestin voisi "lähettää" esikatseluun saakka. Tästä en tosin tiedä, mahtaako palstasofta taipua tähän?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuosta testiosion harjoittelusta tulee muistaakseni moderaattoreilta ihan kaino pyyntökin ennen varsinaista banaania. Pari-kolme tilaisuutta annetaan, ennen kuin häkki heilahtaa. Aika köyhä perustelu siis mielestäni.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pettynyt olen. Koko kuukausi aikaa kehitellä mitä mielikuvituksellisempia kierrepalloja moderaattoreille, ja tässä on tulos. Ainoastaan viestin ulkoasu täytti odotukseni.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hyvin Te vedätte. KalPa-osiossa saa näemmä aivan vapaasti trollata, flamettaa ja provoilla, jos on Spåra-fani. Taikaviitta suojelee...

Oma pelikielto oli ihan ansaittu.

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Nyt te kyllä minusta mokasitte yhdistämällä ketjut Jokerit kaudella 2014-15 - uusi aikakausi ja Jokerit KHL:ssä 2014-2015. Ensiksi mainittu käsittelee ensisijaisesti tulevan kauden Jokerijoukkueen rakentumista, jälkimmäisessä ketjussa on toistaiseksi keskusteltu lähinnä KHL-Jokereiden markkinointistrategiasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy