"Suomen kielen lautakunta ei pidä tätä kehityssuuntaa suotavana."
Suomen kielen lautakunta sai vetää minun puolestani vitun päähänsä viimeistään siinä vaiheessa kun "alettiin tekemään". Nyt on ollut puhetta jo siitä, että omistusmuodoistakin saatettaisiin luopua jossain vaiheessa ja "minun kirja" olisi jonain päivänä kirjakieltä, mutta suhuässistä käydään taistoon.
Kieli kehittyy, joten kehittyköön se siten, että sh:ta voi käyttää suhuässän merkitsijänä kuten sitä on suomen kielessä käytetty iät ja ajat vaikkapa sanoissa sheriffi, shakki tai shamaani.
Joka tapauksessa ei tämä ole vain minun tulkintani. Kuten todettua niin STT, YLE ja valtaosa suomalaisista medioista käyttää Sotshista ilmaisua Sotshi. Niin kauan kuin nämä arvovaltaiset ja suomen kirjakieltä teksteissään elävänä pitävät instituutiot kelpuuttavat Sotshin se kelpaa minullekin.
Sitä en voi estää, jos Jatkoajan toimitus haluaa sen omissa artikkeleissaan kirjoittaa eri tavalla, mutta se on minusta jo pikkumaista ja kohtuutonta, että Moderaattorit käyvät yön pimeydessä askartelemassa ja paskartelemassa foorumin ketjujen otsikoita.
Varsinkin kun tätä taistoa oikeakielisyyden nimissä ei olla käyty eikä käydä automaattisesti missään muissakaan ketjuissa. Lukuisien ketjujen otsikoissa on kirjoitusvirheitä. Korjatkaa sitten tasapuolisuuden nimessä nekin. Pilkunnussimisen voi aloittaa vaikkapa tämäntapaisisista ketjuista:
Galluppi: Pienet asiat jotka ärsyttää
Se on "ärsyttävät", ei "ärsyttää". Tämän ketjun nimi on ollut väärin vuodesta 2001, mutta Sotshi-ketjuja käydään kyllä nypläämässä sellaiseen muotoon, jota ketjun kirjoittaja ei itse ole käyttänyt tai halunnut käyttää.
P.S.: Jäikö itse alafoorumi korjaamatta, vai eikö palstasofta taivu? Alafoorumiotsikko on edelleen
Sotshi 2014 - Muut lajit:
"Kaikki keskustelu, jääkiekkoa lukuunottamatta, Sotshin olympialaisista tänne. Myös liveseuranta."
Laittakaa oma pesä ensin kuntoon ennen kuin koskette toisten otsikoihin.