Siirretäänpä tämä asiaankuuluvaan ketjuun. Elättelen toiveita, että saisin toiseen ketjuun vielä vastauksen jopa Moderaattoreilta (en tosin pidätä hengitystäni sitä odotellessani). Tämä muu paskanjauhanta voidaan sitten jättää tänne!
Kysymys 1: (Moderaattorit/Ylläpito)
Miksi pelikiellossa myös omien viestien editointi on kiellettyä? Jos mä nyt yhtään osaan kuvitella palstasoftan teknisiä ominaisuuksia, niin kirjoituskielto ei vaadi rastia tuohon viimeiseen osioon. Enkä mä näe, että tuota omien viestien editointimahdollisuutta voisi jotenkin käyttää väärin. Jos joku nyt kuitenkin yrittäisi aloittaa jonkinlaisen keskustelun kirjoituskieltonsa aikana jotain vanhaa viestiään editoimalla, niin eikö tuo olisi helppoa poimia pois/rangaista?
Jonkinlaista pientä etuakin tästä saattaisi olla - ainakin osalle kirjoittajista. Esim. mä postaan aina silloin tällöin viestejä tai avaan ketjuja, joita mun on tarkoituskin päivitellä tasaisin väliajoin. Pari esimerkkiä:
Paikan päällä nähdyt ottelut kaudella 2013-14
TPS:n vierasottelut 2013-2014 - miksi homma ei toimi?
TPS 2013-2014 Runkosarjan 3. kvartaalin seurantaa
OK! Eihän se ole mikään iso asia päivittää noita vasta pelikiellon jälkeen. Kysymykseni kuitenkin kuuluu: olisiko mahdollista (teknisesti sekä valvonnallisesti) antaa kirjoituskiellossa olevien henkilöiden editoida omia wanhoja postauksiaan?
Kysymys 2: (Moderaattorit/Ylläpito)
Miksi kirjoituskiellossa oleva henkilö ei voi käyttää Testialuettakaan? Tämä on itse asiassa ihmetyttänyt mua jo pidemmän aikaa. Oletetaan, että henkilö saa pelikiellon kuvailemattomista linkeistä tai vaikkapa rikkinäisistä lainauksista. Eikö tällöin olisi juuri tärkeintä päästää henkilö kirjoittamaan vain ja ainoastaan testialueelle - harjoittelemaan [ url ]- ja [ quote ]-tagien käyttöä? Muistaakseni Moderaattorien korjaamissa viesteissä lukeekin aina silloin tällöin, että "
kirjoittaja harjoitelkoon xxx-ominaisuuden käyttöä testiosiossa".
Miksi siinä tapauksessa kirjoituskiellon aikana myös testiosion käyttö on kiellettyä? Jos mä nyt oikein olen käsittänyt, niin Moderaattorit pystyvät ottamaan kirjoittajilta pois oikeuksia osioittain. Eikö sama voisi toimia myös toisinpäin? Pelikiellon aikana annetaan olla kirjoitusoikeudet vain yhdessä osiossa (Testialue). Samaten tässä tapauksessa valvonta olisi mielestäni erittäin helppoa, jos/kun joku kuitenkin yrittää käyttää kirjoituskieltonsa aikana Testialuetta keskusteluun.
Eihän se silloin mikään kirjoituskielto olisikaan, jos saisi kuitenkin kirjoittaa.
Ensinnäkin pitäisi ymmärtää, mitä "kirjoituskielto" tarkoittaa!
Mun mielestäni "kirjoituskielto" tarkoittaa sitä, että kyseinen henkilö ei voi osallistua keskusteluun. Tämä on seurausta jostain palstan sääntörikkeestä. Olenko tässä asiassa täysin väärässä? Eihän "kirjoituskielto" tarkoita missään nimessä täyttä kirjoittamisen estämistä. Kirjoittamistahan voi aina harrastaa vaikka Notepadilla tai jopa paperilla ja kynällä - oletko tosissasi tuon "täyden kirjoituskiellon" kanssa? Keskusteluun osallistumista on helppoa rajoittaa poistamalla mahdollisuus uusien viestien lähettämiseen.
Luitko edes perustelujani noihin kysymyksiini? Eihän omien viestiensä editointi ole mitään "kirjoittelua" sanan varsinaisessa merkityksessä. Eihän sillä osallistuta millään lailla käynnissä oleviin keskusteluihin - eikä niin pidä ollakaan "kirjoituskiellon" aikana. Tämä editointihomma nyt on vain pieni yksityiskohta. Päätin kuitenkin kysäistä asiasta, kun oman olettamukseni mukaan sen salliminen voisi olla teknisesti/palstasoftallisesti mahdollista.
Mutta tuo toinen kysymykseni: mitä haittaa siitä olisi kenellekään, jos kirjoituskiellon aikana pääsisi kuitenkin hiomaan taitojaan Testialueelle? Onko se mielestäsi keskusteluun osallistumista, jos joku harjoittelee siellä vaikkapa erilaisten tagien käyttöä - vaikka sitten "kirjoituskieltonsa" aikana?
Otetaan esimerkki: palstalle tullut uusi nimimerkki ei hanskaa lainaustoimintoa. Ensimmäisen kuukauden aikana rikepisteet paukkuvat, ja seurauksena on viikon "kirjoituskielto". Eikö se ole sinunkin mielestäsi aavistuksen ironista, jos Moderaattorien korjaamassa viimeisessä postauksessa on teksti: "
kirjoittaja harjoitelkoon lainaustoiminnon käyttämistä testiosiossa"?
Mitä keskusteluun osallistumista se mielestäsi on, jos "kirjoituskiellossa" olevalla henkilöllä olisi mahdollisuus harjoitella Testialueella tyyliin:
Linkkitesti: Crosbyn laiturit selvillä
Lainaustesti:
Jatkoaika kirjoitti:
Crosbyn laiturit selvillä
Yhteistesti:
Jatkoaika kirjoitti:
Väritesti: Crosbyn laiturit selvillä
Sehän on mielestäni tuplarangaistus, jos/kun tuollaisista virheistä joutuu jäähylle - eikä jäähyn aikana ole edes mahdollisuutta parantaa taitojaan. Tokihan se onnistuu vaikka Notepadilla, mutta Testialueella on yksi huomattava etu Notepadiin nähden: Esikatselu!
Samaten tuo olisi erinomainen asia myös kokeneemmille kirjoittajille - jollaiseksi itsenikin lasken. Suurimman osan pidemmistä viesteistäni kirjoitan joka tapauksessa Notepadilla. Kun teksti on viittä vaille valmis, leikkaan ja liimaan ja askartelen-paskartelen sen palstalle sekä teen viimeiset viilaukset Testialueella esikatselun avulla ennen julkaisua. Esikatselussa tarkastan, että asettelut ovat oikein, kirjoitusvirheet minimissään ja viesti on muutenkin lukijaystävällinen. Toisin sanoen oikolukua tai beta-testiä tai miksi sitä ikinä haluaakin kutsua. Nyt tällaiseen ei ole mahdollisuutta ollenkaan "kirjoituskiellon" aikana.
Eikä sinne Testialueellekaan olisi välttämätöntä päästä mitään julkaisemaan. Riittäisi vallan mainiosti, kun viestin voisi "lähettää" esikatseluun saakka. Tästä en tosin tiedä, mahtaako palstasofta taipua tähän?