Itselläni on nyt sellainen tilanne, että olen 21 vuotias (vielä puolisen kuukautta tosin) ja polttanut sen 8,5 vuotta, eli käytännössä koko nuoruuteni, pääsääntöisesti sätkiä. Tuossa syksyllä kuitenkin sätkiä polttaessa rupesi kurkku ja henkitorvi sakkaamaan, joten vaihdoin pääsääntöisesti mentoolitupakkiin. Nyt siis viimeisen kuukauden ajan olen tullut huonovointiseksi lähes jokaisesta poltetusta tupakasta, voisi verrata esimerkiksi matkapahoinvointiin lievässä muodossa. Keuhkojani on särkenyt silloin tällöin viimeisen parin vuoden aikana ja epäilen, että taidan ottaa tupakasta lukemaa vielä "normaalia" enemmän. Olen myös kipeänä sen kiintiökerran kuukaudessa ja tässä parin viimeisen vuoden aikana perus nuhakuume tjsp. on vaihtunut 1-2 päiväisestä 3-7 päiväisiksi. Terveydellisiä syitä on siis lopettaa, mutta...
Kuinka helvetissä pääsee eroon ajatuksesta, että en voi enää koskaan polttaa tupakkaa? En kesäterassilla oluen kanssa tai aurinkoisena talvipäivänä tai ihan vaikka vitutukseen... Tässä on se suurin kompastus, sillä tupakanpoltto on minulle kuitenkin osin silti nautinnollista, varsinkin se ajatus siitä. Käytännössä minua ahdistaa tässä juurikin se ehdottomuus, jota lopettaminen kuitenkin vaatii. Minulta viedään nautinto, enkä koskaan voi siihen palata. Se ehdottomuus...
Pall&Mall tummanvihreässä askissa olisi tällä hetkellä 1 tupakki jäljellä. Sätkävehkeet ja Chesterfieldin punainen puolikas aski löytyy talosta, mutta mielummin menen kaupasta hakemaan mentoolitupakkaa, sillä siitä ei aiheudu niin pahaa oloa kuin sätkistä tai chessusta. Tälläkin hetkellä olen hieman kipeänä ja aion viettää viikonlopun kotosalla, joten nyt on mielestäni hyvä paikka yrittää päästä pahimmasta ohi jos se tästä nyt lähtee.
Kertokaa siis minulle:
1) Miten olette selvinneet viimeisen tupakan ajatuksesta?
2) Kertokaa minulle, miten tupakoinnin lopettaminen paransi teidän oloanne? Varsinkin konkreettiset esimerkit ovat tervetulleita, sekä liikunnallinen näkökulma, sillä olen tässä aloitellut lenkkeilyharrastusta ja aion parantaa kuntoani.
Auttakee...