En varsinaisesti kuulu enää sauhuttelijoihin, sillä vakituisen ja varsinaisen tupakoimisen olen jättänyt jo. Olin enemmänkin sosiaalinen- ja tapatupakoitsija, kuin varsinainen röökaaja. Tulee muuten kohta vuosi täyteen siitä, kun olen viimeksi selvistä päissään tupakoinut, sillä viime vuoden sorsametsillä se vasta todella iskeytyi tajuntaan kuinka typerää oli kiskoa yli aski päivässä, vaikkei tavallisesti siedä röökin hajua lainkaan! Silloin tällöin terasseille eksyessä ja pienessä sievässä oltua jostain vaan salakavalasti ja huomaamatta se röökiaski taskuun ilmestyi, tietysti sitä syöpäkäärylettä menikin silloin ihan ketjussa. Kaikkein synkin lukema on melkein 6 askia päivässä pari kesää sitten. Kovin oireeton astmanikin alkoi tuntua rasitteelta... mutta nytpä tuokin tapa saa jäädä, kun nikotiinista on aito aikomus eroon.
Tupakka ei siis sovi minulle, eikä toivottavasti enää kuulu ohjelmistoon edes liikenteessä ollessani. Tämä lopettaminen ei olekaan varsinaisesti tupakasta vaan melkoisen tiukasta nikotiiniriippuvuudesta. Olen käyttänyt nuuskaa noin 20 vuotta nyt, joka on aina ollut minun pääasiallinen nikotiinin lähde. Nyt kun melkein vuoden olen ollut varsinaisesti polttamatta niin mikäpä etten jättäisi myös tuota tapaa?
Olen aikoinaan ollut puoli vuotta ilman nuuskaa ja tupakkaa, joten jotain kokemusta lopettamisesta on. Silloin se homma karahti kiville sillä perinteisellä:"no pistä biitti, eihän se nyt enää mitään haittaa." - ja sille tielle jäin. Nyt olisi tarkoitus tunnistaa nuo karikot, sillä luulisi keski-ikää lähestyvän miehen merikortin olevan ajantasalla, ettei turvallisilta merivesiltä ihan minne tahansa lähde seikkailemaan.
Nyt on viikko takana ilman nuuskaa. Täytyy tunnustaa, että leuat ovat vähän saatanan kipeät. Jauhoin paketillisen 4mg purukumeja melkein yhtä soittoa ja nyt olen väkisin totuttautunut näihin 2mg gummeihin. Nuuska oli minulla käytännössä koko valveillaolon ajan huulessa miinus 1h max, joten tätä purkkaa saa sitten jauhaa ihan kiitettävästi. Koko ajan kaipaa "sitä jotain", jonka kyllä hyvin tietää mitä se on, mutta vaihtoehtoja ei ole. Vituttaa. Eikä voi baariin lähteä tuulettumaan, sillä sieltä nyt tulisi kotiintuomisina 100% varmasti röökiaski..
Kaikille tupakasta eroon havitteleville en nuuskaa suosittele. Tupakka kävi teini-iässä minullekin porttiteorian mukaisesti esileikkinä todelliselle perkeleelle. Nuuska kun on huomattavasti kätevämpi tapa hankkia nikotiinia elimistöönsä, sekä ilmeisestikin "terveellisempi" vaihtoehto. Mikäli nuuskaa on hyvin saatavilla (kuten täällä Oulussa) niin älä nyt hyvä mies sitä koukkua niele tupakan jälkeen.
Nikotiinin sekakäyttäjillä ei ole auvoisaa, ellei tietysti ole aikomustakaan lopettaa. Heitä käy oikeastaan kateeksi tällä hetkellä. Mutta jospa tämä tästä. Mums mums.
Jauh jauh.