Jatkoajan tupakkilakkolaiset

  • 157 977
  • 829

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
1028 päivää (5.10.2010) takana, edelleen tulee tilanteita jolloin "kuuluu" lähteä savuille. Säästettyjä rahoja ei ole edelleenkään näkynyt.

Samana vuonna lopetin itsekin. Pari kertaa sikareita on tullut poltettua sen jälkeen (yksittäistapauksia, isot juhlat tms.) ja joskus saatan nuuskaan koskea, mutta savutellut en siis noita poikkeuksia lukuunottamatta ole.

Enkä ole kyllä minäkään niitä "säästyneitä" rahoja nähnyt. Kyllä ne aika tehokkaasti on mennyt sitten joko ruokaan tai leffaan, milloin mihinkin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
1028 päivää (5.10.2010) takana, edelleen tulee tilanteita jolloin "kuuluu" lähteä savuille. Säästettyjä rahoja ei ole edelleenkään näkynyt.

Mulla tulee kaksivuotta ensi maanantaina ja tilanteita toki edelleen on jolloin tupakkia tekee mieli. Harvenee kuitenkin kokoajan. Säästettyjä rahoja näkyy täälläpäin. Tulot on pienentyneet selkeästi viimeisen kahdenvuoden aikana. Silti rahaa jää muutama euro ei toki juurikaan säästöön mutta pikkasen kuitenkin aina tilille ennen seuraavaa tiliä nyt tosin ammattiliitto maksaa tilin. Ennen poltin sen 30 tupakkaa päivässä nyt rahat menevät satavarmasti hyödyllisempäänb tarkoitukseen. Ainoa haittapuoli että painoa on tullut 20kg lisää.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
En varsinaisesti kuulu enää sauhuttelijoihin, sillä vakituisen ja varsinaisen tupakoimisen olen jättänyt jo. Olin enemmänkin sosiaalinen- ja tapatupakoitsija, kuin varsinainen röökaaja. Tulee muuten kohta vuosi täyteen siitä, kun olen viimeksi selvistä päissään tupakoinut, sillä viime vuoden sorsametsillä se vasta todella iskeytyi tajuntaan kuinka typerää oli kiskoa yli aski päivässä, vaikkei tavallisesti siedä röökin hajua lainkaan! Silloin tällöin terasseille eksyessä ja pienessä sievässä oltua jostain vaan salakavalasti ja huomaamatta se röökiaski taskuun ilmestyi, tietysti sitä syöpäkäärylettä menikin silloin ihan ketjussa. Kaikkein synkin lukema on melkein 6 askia päivässä pari kesää sitten. Kovin oireeton astmanikin alkoi tuntua rasitteelta... mutta nytpä tuokin tapa saa jäädä, kun nikotiinista on aito aikomus eroon.

Tupakka ei siis sovi minulle, eikä toivottavasti enää kuulu ohjelmistoon edes liikenteessä ollessani. Tämä lopettaminen ei olekaan varsinaisesti tupakasta vaan melkoisen tiukasta nikotiiniriippuvuudesta. Olen käyttänyt nuuskaa noin 20 vuotta nyt, joka on aina ollut minun pääasiallinen nikotiinin lähde. Nyt kun melkein vuoden olen ollut varsinaisesti polttamatta niin mikäpä etten jättäisi myös tuota tapaa?

Olen aikoinaan ollut puoli vuotta ilman nuuskaa ja tupakkaa, joten jotain kokemusta lopettamisesta on. Silloin se homma karahti kiville sillä perinteisellä:"no pistä biitti, eihän se nyt enää mitään haittaa." - ja sille tielle jäin. Nyt olisi tarkoitus tunnistaa nuo karikot, sillä luulisi keski-ikää lähestyvän miehen merikortin olevan ajantasalla, ettei turvallisilta merivesiltä ihan minne tahansa lähde seikkailemaan.

Nyt on viikko takana ilman nuuskaa. Täytyy tunnustaa, että leuat ovat vähän saatanan kipeät. Jauhoin paketillisen 4mg purukumeja melkein yhtä soittoa ja nyt olen väkisin totuttautunut näihin 2mg gummeihin. Nuuska oli minulla käytännössä koko valveillaolon ajan huulessa miinus 1h max, joten tätä purkkaa saa sitten jauhaa ihan kiitettävästi. Koko ajan kaipaa "sitä jotain", jonka kyllä hyvin tietää mitä se on, mutta vaihtoehtoja ei ole. Vituttaa. Eikä voi baariin lähteä tuulettumaan, sillä sieltä nyt tulisi kotiintuomisina 100% varmasti röökiaski..

Kaikille tupakasta eroon havitteleville en nuuskaa suosittele. Tupakka kävi teini-iässä minullekin porttiteorian mukaisesti esileikkinä todelliselle perkeleelle. Nuuska kun on huomattavasti kätevämpi tapa hankkia nikotiinia elimistöönsä, sekä ilmeisestikin "terveellisempi" vaihtoehto. Mikäli nuuskaa on hyvin saatavilla (kuten täällä Oulussa) niin älä nyt hyvä mies sitä koukkua niele tupakan jälkeen.

Nikotiinin sekakäyttäjillä ei ole auvoisaa, ellei tietysti ole aikomustakaan lopettaa. Heitä käy oikeastaan kateeksi tällä hetkellä. Mutta jospa tämä tästä. Mums mums.

Jauh jauh.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Olenko nyt aivan väärässä, kun sanon ettei sitä purkkaa ole tarkoitus jauhaa? Välillä pari kertaa "jauhaa" ja sitten taas sinne syrjään suussa. Muistaakseni moni on hommannut turhaan kurkun ja leuat kipeäksi sillä jauhamisella.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olenko nyt aivan väärässä, kun sanon ettei sitä purkkaa ole tarkoitus jauhaa? Välillä pari kertaa "jauhaa" ja sitten taas sinne syrjään suussa.

Juuri noin ainakin Nicotinell -paketissa neuvotaan. Itse käytin sitä aikanaan vähän kuten nuuskaa, erona toki se, että nuuskaa ei kuulu 5-10 minuutin välein puraista muutamaa kertaa. Taitaa olla vielä niin, että nikotiini ei ruokatorvesta tai mahalaukusta imeydy, joten sen lisäksi että kurkku ja/tai vatsa tulee kipeäksi, ei jatkuvasta jauhamisesta saa mitään irti.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Olenko nyt aivan väärässä, kun sanon ettei sitä purkkaa ole tarkoitus jauhaa? Välillä pari kertaa "jauhaa" ja sitten taas sinne syrjään suussa. Muistaakseni moni on hommannut turhaan kurkun ja leuat kipeäksi sillä jauhamisella.
Olet aivan oikeassa. Elimistö kun on tottunut moninkertaiseen nikotiiniannokseen niin näistä pitää yrittää repiä kaikki irti.

Kurkku tästä ei tule kipeäksi lainkaan, päin vastoin. Pieni nikotiinin karhentama nielaisu muistuttaa joka kerta siitä, mitä se oli kun oikeasti vielä sai nikotiinia. Leuat ovat kyllä välillä kohtuullisen kipeät.

Tällä jauhamistahdilla mulla taitaa pian olla sellaiset poskilihakset, että majavaksi tai jutilaksi vielä erehtyvät luulemaan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Hanki ihmeessä sähkörööki! Jos ei seinään ole munaa lopettaa niin tee itsellesi lopetuslukujärjestys jossa määrittelet alati vähenevät päivän annokset.
Oliko tämä ohje minulle? Röökin jätin jo vuosi takaperin, kuten varmaan aiemman viestini lukemalla olisi saanut selville. Mitäpä helvettiä tekisin sähkötupakilla, kun en varsinaisesti tupakoi edes. Näyttänyt hölmöltä muodin mukana höyryttelijältä?

Nuuskassa menin melkein vuoden vahvemmista lähes olemattomiin, joiden loputtua olen lasketellut tällä purkalla alas. Seuraavana viikonloppuna on "lukkarissa" enää levy per päivä tätä purkan jauhamista, siitä sitten tyyny ja päivä kerrallaan vähemmäksi. Ei oo heleppoo, mutta pakko mikä pakko.
 
Tupakointiurani kesti 17 vuotta. Nyt 1449 päivää ilman savukkeita. Reilun viikon päästä siis vuosipäivä! Välillä tulee ikävä vanhaa tuttua, mutta olen erittäin tyytyvväinen, että pystyin lopettamaan. Harva meinaan pystyy. Mitään apukeinoja tai korvaavia nikotiinituotteita en ole käyttänyt vaan homma oli kerralla taputeltu.

Tueksi lopettamiseen: Allen Carr - Stumppaa tähän. Ei tämäkään kirja kenenkään puolesta pysty lopettamispäätöstä tekemään, mutta montaa ihmistä se on auttanut.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja taas mennään. Tai tarkemmin ottaen ollaan menty jo kohta kuukauden ajan. Edellisen kerran kokeilin lopettamista viime syksynä, mutta kahden kuukauden savuttomuuden jälkeen selkäranka katkesi ja tupruttelu jatkui aina tuohon tämän kuun alkuun saakka tahdilla ½ - 1 askia päivässä.

Tällä kertaa lähestyminen lopettamista kohtaan on ollut hieman erilainen kuin aikaisemmilla kerroilla. Aikaisemmin otin lopettamisen niin tunnollisesti kuin ikinä vain ottaa voi, ja koin syyllisyyden tunnetta jokaisen pienenkin notkahduksen takia. Suorastaan ruoskin itseäni. Nyt otan hieman rennommin ja olen antanut itselleni luvan polttaa tupakan silloin ja pikkusikarin tällöin. En siis toisin sanoen ota stressiä tupakkilakosta, vaan annan itselleni luvan pieniin repsahduksiin. Olen siis pääsääntöisesti polttamatta ja nikotiinipurkan varassa, mutta esim. viikonloppuisin saatan ostaa Al Capone-sikareita rasiallisen joita sitten tupruttelen. Olen lähestynyt asiaa niin, että jokainen savuke jonka jätän arjessa polttamatta on huima edistysaskel aikaisempaan. Tapatupakointi on se pahin vihollinen nujerrettavaksi ja kun sen saa nujerrettua alkaa homma helpottua huomattavasti.

Näillä siis mennään ja olo on kyllä huomattavasti raikkaampi kuukauden takaiseen verrattuna. Bonuksena avovaimon kehut siitä kuinka paljon paremmalle tuoksun kun ei ole sitä ainaista tuhkakupin löyhkää ympärillä. Olen koittanut aktivoida itseäni myös lenkkeilyyn ja muutaman juoksulenkin olen saanut jo aikaiseksi. Käymme kyllä säännöllisesti kävelylenkeillä avovaimon ja koiran kanssa, mutta hapenottokykyä parantaakseni olen kokeillut juoksemista. Eihän se tietty niin hyvin kulje kuin joskus ennen vanhaan, mutta tuntuu hyvältä rääkätä itseään kun tietää että se on askel parempaan elämään.
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaaha, illalla päätin että nyt loppuu kessuttelu konsanaan ja niinpä laitoinkin loput tupakit halki, poikki, pinoon ja roskiin. Eipä aikaakaan kun jotenkin jännästi elimistö/mieli tiedosti että nyt ei enää saakkaan nikotiinia niin vituttamaan rupesi sillä sekunnilla, ja siinä sitten surrasin hermostuneena asuntoa ympäri kuin kepillä persiiseen suhaistu karhu. 5 vuotta olen savutellut joten ei niin hirveän pitkä aika mutta kuitenkin pitkä aika.

Tänään aamullakin jäin siis ilman savuketta, ja olot oli sen mukaiset: päätä kiristi, vitutti ja hiki virtasi. Tauoilla sitten menin passiiviseksi tupakoitsiaksi ja hirveästi teki mieli tupakki sytyttää. En sytyttänyt. Pääsääntöisesti on 9-15 savuketta mennyt päivässä, mutta hurjimpina aikoina se oli 2 askia (kesällä) nyt kuitenkin sain kulutuksen "järjellisiin" mittoihin.

Olen huomannut että kun tekemistä on niin voi monta tuntia mennä ilman tupakkaa, mutta sitten kun ajatus menee siihen tupakkaan niin sillä minuutilla se savuke syttyy. Koko aikaa ei voi tietokoneella istuskella tai muuta elektronista vimpainta käyttää, eikä myöskään mitään muuta "oikeaa" tekemistä ole, joten silloin tulee ulkona istuskeltua kessu suupielessä.

Sitä vaan utelisin että onko teillä mitään tehokeinoja tuohon että sitä tupakkaa ei tee mieli? Laastareita tai muitakaan akkojen korvaavia valmisteita en rupea käyttämään joten ne saa suosiolla skipata.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oletkos sähkötupakkaa harkinnut? Itsellä loppui röökaminen sillä noin kaksi vuotta sitten kuin sienään. Tarjoaa tupakointikokemuksen ja käsille tekemistä.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos toimivan laitteen saat Suomesta seuraavaksi päiväksi postitse (tosin ilman nikotiinia) niin saatavuus on vähintäänkin hyvä.

Nikotiinilitkuja saat noin 4:ssä päivässä Espanjasta suomalaiselta kauppiaalta, niidenkään hankkiminen ei ole ylivoimaista. Saatavuusongelmia esiintyy lähinnä kalliden (yli 100€) laitteiden kohdalla.

Kannattaa tutustua http://www.e-savuke.com/vb/ foorumiin ja varsinkin sen aloittelijaosaastoon, niin pääset kärryille. Toki mullekin voit laittaa yv:tä asiasta. Perinteisen tupakan näköisiä laitteita kannattaa välttää, sillä ne ovat kalliita eivätkä toimi, joten turhautuminen ja rahanmeno on taattua.

Asuinpaikastasi riippuen lähelläsi voi sijaita alan kivijalkamyymäläkin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viikko takana. Viitisentoista vuotta on tullut vedettyä ja kesällä varsinkin paria askia päivässä. Nyt on apuna laastarit, inhalaattori ja sähköröökitkin on tilattu, kunhan vaan saapuvat. Suhteellisen helppoa on ollut, kaljaa ottaessa oli aika vaikeaa kun muut röökas ympärillä, pari savua maistoin ja maistui paskalle, joten siihen jäi. Ehkä tää tästä.
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos toimivan laitteen saat Suomesta seuraavaksi päiväksi postitse (tosin ilman nikotiinia) niin saatavuus on vähintäänkin hyvä.

Nikotiinilitkuja saat noin 4:ssä päivässä Espanjasta suomalaiselta kauppiaalta, niidenkään hankkiminen ei ole ylivoimaista. Saatavuusongelmia esiintyy lähinnä kalliden (yli 100€) laitteiden kohdalla.

Kannattaa tutustua http://www.e-savuke.com/vb/ foorumiin ja varsinkin sen aloittelijaosaastoon, niin pääset kärryille. Toki mullekin voit laittaa yv:tä asiasta. Perinteisen tupakan näköisiä laitteita kannattaa välttää, sillä ne ovat kalliita eivätkä toimi, joten turhautuminen ja rahanmeno on taattua.

Asuinpaikastasi riippuen lähelläsi voi sijaita alan kivijalkamyymäläkin.

Luulenpa että pitää kokeilla nuita kertakäyttö tupakkeja, itseäni ei ainakaan sytytä kaikenmaailman, atomisoijan, kondensaattorin, laturin, kartomisaattoreiden kanssa pelleily. Uskon että itselleni suurin ongelma on sosiaalinen ja psyykkinen riippuvuus, ja se mitä minä teen sen ajan jonka normaalisti käyttäisin keskusteluun kavereiden kanssa tupakoinnin ohella, joten sikäli varmaankin tuollainen nikotiiniton tekele olisi kokeilemisen arvoinen. Toivotaan että tämä menee tästä parempaan suuntaan, ja kiitos siulle jeesistä.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nikotiinittomia kertakäyttölaitteita löytyy ihan Neste-huoltoasemilta ja Citymarketeista hyllystä, joten tuollaisten saatavuus vaikka heti on taattua. Hyviä höyryjä ja tsemppiä!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Luulenpa että pitää kokeilla nuita kertakäyttö tupakkeja, itseäni ei ainakaan sytytä kaikenmaailman, atomisoijan, kondensaattorin, laturin, kartomisaattoreiden kanssa pelleily. Uskon että itselleni suurin ongelma on sosiaalinen ja psyykkinen riippuvuus, ja se mitä minä teen sen ajan jonka normaalisti käyttäisin keskusteluun kavereiden kanssa tupakoinnin ohella, joten sikäli varmaankin tuollainen nikotiiniton tekele olisi kokeilemisen arvoinen. Toivotaan että tämä menee tästä parempaan suuntaan, ja kiitos siulle jeesistä.

Kokeile vettä. Aina kun tekee mieli tupakkia, niin otat ison lasin lämmintä vettä ja juot sen. On meinaan sen verran pahaa, että kohta pelkäät seuraavaa nikotiinikohtausta. Vettähän pitäisi muutenkin juoda se 3 litraa päivässä, eli win-win. Sitten kun illanaikana olet vetänyt vaikka kuus mukia vettä, niin tuskin haluat nyt mitää syödäkkään. Ainoa ongelma voi olla yöllä kusella ramppaaminen, mutta rakko tottuu ja ainahan voi kusta sänkyyn.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Viikko takana. Viitisentoista vuotta on tullut vedettyä ja kesällä varsinkin paria askia päivässä. Nyt on apuna laastarit, inhalaattori ja sähköröökitkin on tilattu, kunhan vaan saapuvat. Suhteellisen helppoa on ollut, kaljaa ottaessa oli aika vaikeaa kun muut röökas ympärillä, pari savua maistoin ja maistui paskalle, joten siihen jäi. Ehkä tää tästä.

Kolmatta viikkoa mennään samalla meiningillä. Tosin toisen viikon jälkeen heitin kaikki laastarit jne. pois. Nyt mennään ilman mitään ja tällä hetkellä vaikeinta on tosiaan tuo psykologinen puoli. Noh, kyllä meikä itselleen silloin tällöin ne pari maistiaisimaisua suvaitsee. Paskalta se onneksi maistuu.

Ja saman verran takana röökin vetämistä. Ja pari askia päivässä meni myös.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kaikille tupakkalakkoa harkitsevile:

Rohkeasti vain yrittämään, epäonnistumista on turha pelätä.

Voin kokemuksesta kertoa, että tupakoinnin jalo taito ei katoa mihinkään, vaikka olisitte välillä vuosiakin polttamatta, turputtelu sujuu välittömästi vanhaan malliin, kuin ette olisi olleet päivääkään ilman röökiä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Rohkeasti vain yrittämään, epäonnistumista on turha pelätä.

Jep, joka päivä on voittoa ja jos ei muuta, niin virheistään oppii. Alkuvuodesta yritin lopetella pariinkiin otteeseen, mutta muutamaa päivää pidempään en selvinnyt. Nyt virheistä viisastuneena sujuu paljon paremmin.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kuinkas te olette päässeet irti tuosta biletupakoinnista? Minulla on viime vuodet ollut se tilanne, että arkiviikot ilman röökiä menevät, tosin Nicorettea joutuu käyttämään. Sen sijaan viikonloppuina olen antanut itselleni luvan sauhutella.

Minä käyn röökin kanssa jatkuvaa kissa-hiiri-leikkiä, koska pidän tupakasta ja sitä on mukava poltella. Kolikon toinen puoli, ja se syy, miksi haluan olla ilman on taas fyysisen kunnon kärsiminen tuon seurauksena. Ja eihän sitä viinaakaan koko ajan lipitetä, vaikka se hyvälle maistuukin.

Ei tuo Nicorettekaan pidemmän päälle hyvä tapa ole, siihen jää koukkuun samalla tavalla. Vakituista polttamista ei enää tee mieli, se vetää kropan niin tukkoon ettei sitä enää kaipaa.

Mutta mitä tehdä, kun se kaveri pyytää pubiin ja tiedät, että jossain vaiheessa käy käsky röökipaikalle? Välitön nilkkalukko kaverille vai?
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Onko tässä nyt lähemmäs kuukauden päivä oltu ilman ja noin 15 vuotta tullut poltettua. Ihmeen hyvin on mennyt, nikotiinistä ei mitään oireita, mutta se tapa. Perkele kun on välillä ihan hukassa ja semmoinen fiilis että jotain puuttu. Olo on sentään hyvä. Kyllä tämä tästä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko tässä nyt lähemmäs kuukauden päivä oltu ilman ja noin 15 vuotta tullut poltettua. Ihmeen hyvin on mennyt, nikotiinistä ei mitään oireita, mutta se tapa. Perkele kun on välillä ihan hukassa ja semmoinen fiilis että jotain puuttu. Olo on sentään hyvä. Kyllä tämä tästä.

Kaikkein pahimpia on just tietyt tilanteet, ruokaröökit, kahvin kanssa jne. Pahin koetus on mulla edessä kun palaan huomenna töihin, siihen se viimeksikin kaatui, röökitauot ja varsinkin ns. pilkkurööki on niin saatanan tärkeitä juttuja.

Mua närästää aivan vitusti. Onko muilla ollut vastaavia oireita vai johtuuko jostain muusta? Röökiunet on kanssa aika erikoisia, viime yönä näin unta Camelin ostamisesta ja yhden polttamisesta. Sitten tuli unessakin katumisreaktio ja yritin tarjota röökejä pois.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kaikkein pahimpia on just tietyt tilanteet, ruokaröökit, kahvin kanssa jne. Pahin koetus on mulla edessä kun palaan huomenna töihin, siihen se viimeksikin kaatui, röökitauot ja varsinkin ns. pilkkurööki on niin saatanan tärkeitä juttuja.

Mua närästää aivan vitusti. Onko muilla ollut vastaavia oireita vai johtuuko jostain muusta? Röökiunet on kanssa aika erikoisia, viime yönä näin unta Camelin ostamisesta ja yhden polttamisesta. Sitten tuli unessakin katumisreaktio ja yritin tarjota röökejä pois.

Kahvin jälkeiset niksat on ihmeen hyvin hallussa tällä hetkellä, mutta juuri tuossa jokinaika sitten söin ihan tautisen hyvän ateriakokonaisuuden jossa oli 6 eri ruokalajia ja siihen päälle jälkiruoka sumpit, niin voin kertoa että silloin rupesi röökihammasta kolottaa ihan helvetisti! Siis kyllähän todella hyvän ruan jälkeen se rööki saisi olla lakisääteinen, mutta sain pidettyä pääni ja jätin sen vetämättä. Närästystä taas on ollut myös minulla jonkin verran.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös