Jatkoajan leffakerho

  • 2 313 415
  • 11 996

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jahti on vähintäänkin yksi parhaimmista pohjoismaalaisista leffoista tällä vuosikymmenellä.

On. Ja jos Jahti upposi, niin kannattanee katsastaa ohjaaja Thomas Vinterbergin muutakin tuotantoa. Juhlat eli Festen (1998) on 90-luvun parhaita elokuvia, Pohjoismaissa tai yleensäkin. Elokuvahan oli ensimmäinen ns. Dogma 95 -elokuvasuuntauksen säännöillä tehty pätkä. Dogmassa oli Vinterbergin lisäksi mukana mm. Lars von Trier, ja liike omaksui koko joukon aika askeettisia sääntöjä, esim. elokuvaa tehdessä ei saa käyttää lavasteita, äänitehosteita tai taustamusiikkia, kuvaus vain käsivaralta, ei saa käyttää elokuvavalaistusta eikä optisia filttereitä, eikä tietenkään mitään tietokoneella tuotettuja kuvia. Sääntöjen hyödyistä ja haitoista voi olla montaa mieltä, mutta vaikkei Dogma-hassuttelusta välittäisikään, niin Festen on hieno elokuva jos ei anna noiden erikoisuuksien häiritä.

Sitten on vielä Submarino niille, joiden mielestä nämä Jahdit ja Juhlat on liian hilpeitä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
The Big Short (2015) - IMDb pitäisi varmaan olla kaikilla leffadiggareilla jo nähtynä, voittihan se mm. parhaan käsikirjoituksen Oscarin. Mutta ainakin meikäläiseltä oli mennyt ohi. Muistan, että joskus katsottiin videovuokraamossa (joo, joku käy vielä sellaisessa muunkin kuin irtokarkkien takia) sitä ja nimekästä esiintyjäkaartia, mutta jäi ottamatta kun kansissa ei mainittu sanallakaan siitä mistä elokuva kertoo. Mutta löytyy nyt myös Netflixistä ja hyvä kun tuli katsottua. Taidanpa jopa antaa viisi tähteä.

Leffa kertoo tositapahtumista kymmenkunta vuotta sitten tapahtuneen suuren finanssikriisin tiimoilta. Muutama sijoitusalan outo lintu (mm. oscar-ehdokkuuden tästä saanut Christian Bale, joka esittää lasisilmäistä, heviä kuuntelevaa sijoittajaa joka pistää kaikki asiakkaidensa varat pomojen vastustuksesta huolimatta likoon sekä koko pankkialaa vihaava Steve Carrell - josta en yleensä pidä, mutta tekee nyt loistavan roolityön hänkin) haistaa tai saa vihiä kuplasta tai aikapommista joka on asuntolainoihin sidotuissa rahastoissa. Myös Brad Pitt tekee pienen, vähän erikoisemman sivuroolin, ja Ryan Gosling on kanssa mukana aika lipevänä roolihahmona.

Lopputulos on tiedossa ja aihe voi vaikuttaa aika kuivalta, mutta leffa on tehty kerrassaan erinomaisesti ja näyttelijäsuoritukset ovat loistavia. Toimii paitsi viihteenä että myös sivistävänä pätkänä, periaatteessa vähän abstrakti asia saadaan selitettyä hyvin tällaiselle tyhmemmällekin tallaajalle. Suosittelen siis lämpimästi tsekkaamaan, jos ette ole vielä nähneet.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kävin katsomassa Snowdenin. Tarina oli toki tuttu ennen leffakokemusta, mutta silti onnistui parituntinen pätkä viihdyttämään. Joseph Gordon-Levitt oli kyllä ilmetty Eetu, joka teki leffassa cameon omana itsenään. Leffa aiheutti hieman vainoharhaisuutta jälleen, kyllä se No Such Agency on aika ketku. Kokonaisuudessaan suositeltava, vaikkei mitään uutta tulisi esille.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Hymyilevä Mies oli selvästi parempi kuin useimmat suomalaiset elokuvat, mutta jotain siitä jäi kuitenkin puuttumaan. Pituuttakin olisi leffalla voinut olla sellaiset 15-20 minuuttia vähemmän. Kuitenkin, jos kotimaiset leffat kiinnostavat niin kannattaahan tuo jo ihan tunnelmansa takia käydä katsomassa. Mustavalkoisuus oli hyvä oivallus ohjaajalta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Magnificent 7
Itse innostuin länkkäreistä Django Unchained'in jälkeen ja katselin siitä vielä Armottoman, jonka jälkeen siirryin elokuvateatterin puolelle länkkäröimään ja siellä nyt viimeiset tänä vuonna onkin nähty. The Hateful Eight, The Revenant ja nyt yllämainittu The Magnificent Seven.
Täytyy (näistä kolmesta viimeisestä) mainita, että ovat kyllä samalla mainittu paremmuusjärjestyksessä. Jos HE nappasi heti mielenkiinnolla mukaansa (ja Tarantinon työstä suuresti pitävänä), Revenant meni vielä positiivisen puolelle, vaikka suvantovaiheita olisi voinut tiivistää (ja tuntui, että DiCaprio voitti Oscarinsa menneillä näytöillään), mutta tämä viimeisin taasen oli totaalisen keskinkertainen tuotos ja tarinankerronta tuntui olevan kovin irtopaloja täynnä ja epäolennaisuuksiin keskityttiin enemmän kuin esim. hahmojen kehitykseen. Sellainen täydellinen malliesimerkki keskivertosuorituksesta. Yli kaksi tuntia saatiin kulutettua siihen, että ei oikein mitään tapahtunut (ainakaan yllättävää). Myös tuollainen "Rambot villissä lännessä" -meno on omiaan tappamaan suurimman mielenkiinnon. Jos ensin mainittu oli sen 9½, toinen 8, niin tämä oli vahva 7. Sopii nimeenkin. Tiedä sitten olivatko ne elokuvan lähdeversiotkaan sen kummempia.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tiedä sitten olivatko ne elokuvan lähdeversiotkaan sen kummempia.

Kurosawan Akiran Seitsemän samuraita vuodelta 1954 on ehkäpä kaikkien aikojen paras elokuva. Mestarillisesti ohjattu ja kuvattu, vetävä ja merkityksellinen tarina, ja pari elokuvahistorian ikimuistoisinta näyttelijäsuoritusta: Takashi Shimura vanhana, viisaana, jalona mutta taisteluista kyllänsä saaneena samuraijohtajana, sekä Toshiro Mifune temperamenttisena wanna-be samuraina, jonka rooli syvenee alun koomisesta hahmosta joksikin aivan muuksi elokuvan loppuun mennessä.

Tästä tehtiin sitten vuonna 1960 amerikkalaistettu versio, joka oli muistaakseni ihan ok (ainakin muunmaalaisten elokuvien amerikkalaisten uusintaversioiden sarjassa, tuppaavat nimittäin olemaan aika kehnoja - markkinointi sen sijaan jenkeiltä onnistuu paremmin kuin elokuvanteko). Mutta ei tietysti mitään verrattuna alkuperäiseen. Kurosawa-filmatisoinneista lännessä taitaa Sergio Leonen Kourallinen dollareita olla ainut, joka jotenkin pärjää esikuvalleen.

Tätä viimeisintä "Magnificent Seven" uudelleenlämmitystä en ole vielä nähnyt, mutta varma veikkaus lienee, että taas on pudottu pykälän alaspäin.
 

Buster

Jäsen
Oli tuo uusi Magnificent 7 ihan ympäripyöreää keskitasoa ja kaikilta muiltakin osin odotetunlainen. Toki olihan se teatterissa ihan hienoa kuunneltavaa kuinka puurakennukset narisivat itsekseen ja tuuli ulvoi sieltä jostain seinänraosta, eli kaikkinensa audiovisuaalisesti kaappasi mielenkiintoni. James Hornerin torvista välillä kokonaan koostuva soundikin oli mielenkiintoinen ja ehkä oikeanlainen valintakin. Jos siihen olisi jotain eeppistä soundia viritelty, niin olisi kääntynyt elokuvaa vastaan, koska sen taso ei riittänyt. "Diverse 7" nimetystä roolihahmo- ja näyttelijäkaartista ei viitsi edes aloittaa valittamaan. Kuten ei kässäristäkään, jossa tosiaan musta cowboy johtaa joukkoa ja kukaan ei viittaa vahingossakaan ihonväriin. Hahmotkin valittu vetää övereiksi ja puettu osa ainakin turhan muodikkaisiin vaatteisiin. Hieman siellä Leoneakin yritettiin matkia ja seisautettiin aikaa näihin hetkiin juuri ennen kuin alkaa paukkua. Jotenkin koin nuo toimintakohtaukset hieman hämmentäviksi ja sekaviksi. Mutta oli siis ihan tommonen kohtalainen viihdepläjäys. En vaan tiedä miksi tämmöinen piti tehdä. Kyllähän se alkuperäinen nimikaima asiansa paremmin ajaa. Puhumattakaan Kurosawasta. Länkkäreitä kuitenkin tehdään niin harvakseltaan enää nykyään, että harmittaa kun tehdään remakeja. Onko 2000-luvun hyvien länkkäreiden lista: Tarantinot, Jesse Jamesin salamurha pelkuri Robert Fordin toimesta, 3:10 To Yuma ja Appaloosa. No sitten on ehkä vielä rajoilla Open Range, Slow West ja kenties True Grit (en ole vieläkään nähnyt alkuperäistä, joka varmaankin parempi). Ehkä The Revenantinkin voi laskea tuohon genreen ja sitten sarjojen puolelta Hatfield & McCoyt, sekä Deadwood ainakin. Aasiasta sitten Hyvä, paha ja outo on hyvä, sekä uniikki filmi. Varmaan jotain lipsunut silmienkin ohi.

Burtonin Neiti Peregrine etc. myös ihan katseltava. Muutamat kohtaukset aikamoista silmäkarkkia, joita kehtaisi esitellä irrallisinakin. On vain harmi, että Burton on jämähtänyt tekemään pelkkää lasten ja nuorten fantasiaa. Esimerkiksi kauhun/jännityksen saralla ei taida olla muuta kokeilua kuin tuo Päätön ratsumies, jonka olen skidinä nähnyt, mutten siitä enää muista yhtään mitään. Sam Jackson veti hyvin ja hauskasti kieli poskella. Eva Green oli hyvä hieman Helena Bonham-Cartermaisessa roolissa. En vaan tiedä miten tollasella idealla on saatu noin staattinen ja tavallaan mielikuvitukseton elokuva. Ihan kiitettävät juoniaukotkin on jäänyt ja kun kyseessä ei ole mikään lastenleffa, niin kai niihinkin on pakko tarttua. Eli lapset on aikasilmukassa elämässä samaa päivää uudestaan ja uudestaan, jossa niiden kropat ei ikäänny. Mutta ne tietää aina elävänsä saman päivän uudelleen ja uudelleen. Joten eiköhän siinä alkaisi identiteetti ja mieli järkkyä (a'la Veren vangit) kun on vaikkapa 100-vuotiaan mieli lapsen kropassa. Mutta siellä ne vaan eleli kurissa ja nuhteessa hymyssä suin. Mitenkään ei asiaa käsitelty elokuvassa, vaikka tuo epäkohta suorastaan tippui ihan etsimättä katsojan syliin.

Animaation saralla Haikarat oli ihan mukava sekopääkomedia. Semmoinen, mikä Lemmikkien salaisen elämän piti olla. Logiikka toki kannattaa jättää teatterin ovelle ja elokuva tekee sen hyvin selväksi muutenkin alusta saakka, joten eihän sitä silloin voi vaatiakaan. Itse olen pidemmän aikaa kahlannut animaatioita läpi ja nyt olen suuntaamassa katseeni Japaniin kun länsi alkaa olla nähty. Ja kieltämättä niiden vähien pätkien puolesta mitä Japanista olen nähnyt, niin ne tuntuvat kiinnostavan enemmän. Esimerkiksi Tulikärpästen hautahan on elokuva, joka laittaa perspektiivin animaatioita kohtaan täysin uusiksi. En ole vuosiin, jos koskaan ilman selkeitä omakohtaisia kokemuksia vahvistamassa, ollut niin hajalla jonkin elokuvan jälkeen. Siihen kylkeen sitten vaikkapa Perfect Blue, Ninja Scroll ja Papurika. Puhumattakaan Miyazakista.

E: Toki voisi myös hehkuttaa näitä Disneyn klassikkoja kuten Lumikki, Pinokkio, Dumbo jne. Kyllä niissä vain on sitä taikaa. Lumikissakin vain lisää sitä viehätystä kun näkee kuinka prinssi on selvästi ollut vaikea animoitava yms. kiertoja ja pieniä rosoisuuksia. Tai sitä kuinka ilmeikäs Pinokkiossa tuo kissa oikein on koko kropaltaan. Eikä taas uudemmista WALL-E:nkään maine ole tuulesta temmattu. Tai sitten kokea Robin Williamsin rooli lampunhenkenä. Vaikka toki Vesku Loiri teki erittäin hyvää työtä suomiversiossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Mel Gibsonin Blood Father on elokuva jonka juoni on nähty satoja kertoja. Ensimmäinen Taken taisi viedä sen parhaiten maaliin, silti Gibsonilla on oikeaa elokuvatähden karismaa joka kantaa elokuvan läpi vähintäänkin tyydyttävästi. Harmi että kunnon rooleja ei liene enää Hollywoodissa tarjolla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Junailevasta tytöstä kertova elokuva tuli käytyä katsomassa. Hohhoijaa mikä puuduttava räpellys. Hitaasti eteneväksikään on vähän hankala sanoa, kun ei etene mihinkään ja yhtään mitään ei tapahdu. Typerää jauhamista vain ja eri henkilöissä ja eri ajoissa hyppimistä.

Tuoko todella on jonkun käsitys jostain hyytävästä ja otteessaan pitävästä trilleristä. En nyt viitsinyt keskenkään lähteä pois, mutta kotona olisin ilman muuta jättänyt kesken. Tässä olisi vielä iso kasa tämän vuoden voimassa olevia lippuja käyttämättä.

Kai sitä pitää jonnekin taas raahautua, mutta enpä tiedä. Helvetti taas 25 minuuttia mainoksiakin. Seuraavalla kerralla menen 20 minuuttia myöhässä ja jos on jo alkanut, niin sittenhän on. Jotain roskaa se on kuitenkin.

Puoli tähteä koska muutamat loppuminuutit vähän ehkä muistuttivat oikeaa trilleriä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
12 Years a Slave tuli nähtyä viimein. Onhan se hieno, upeasti kuvattu ja loistavilla näyttelijöillä ja näyttelijäsuorituksilla kyllästetty elokuva.

Jotenkin ehkä olisi odottanut aihepiiriin nähden vieläkin shokeeraavampaa ja raaempaa otetta, kun on kuitenkin kyse yhdestä länsimaisen yhteiskunnan karseimmasta ilmiöstä mitä tunnetaan. En nyt sanoisi, että tämä oli siloiteltukaan elokuva, mutta paikoin tuntui vähän turhankin iisiltä touhulta. Totuus lienee ollut monin verroin karseampaa vielä.

Kuitenkin erittäin hienosti toteutetu tunnelmallinen elokuva ja viimeisen vartin aikana tuli kyllä tippa linssiin ja valui siitä alas.

Varsinkin Ejiofor, Fassbender ja N'yongo sekä Dano oli rooleissaan mainioita.
 

Heretic

Jäsen
Suosikkijoukkue
1948
Pari kiinniottoa tuohon "onko näyttelijä X koskaan tehnyt pahisroolia?":

Daniel Craig oli (Tom Hanksin yhteydessä jo mainitun) loistavan Matkalla Perditioniin leffan paha poika. Oikeinkin paha.
Morgan Freeman taasen kieroili hyvin ikävästi ainakin Timur Bekmambetovin kovin keskinkertaisessa elokuvassa Wanted.

Siinäpä my two cents.

Edit: Vielä muistui mieleen, että harjoittipa Freeman roistoryökälöintiä myös muinaisessa Keanu Reeves-jännärissä Ketjureaktio.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mad Max Fury road. Olipa huttua. Pelkkiä tehosteita, toimintaa ilman sen suurempaa juonenkaarta. HIenosti tehty, ei siinä mitään ja kyllä tuo katsoi mutta 1,5 tähteä saa. Varmaan oikeinkin hyvä jos olisi 14-15 vuotias katsoja.
 
Mad Max Fury road. Olipa huttua. Pelkkiä tehosteita, toimintaa ilman sen suurempaa juonenkaarta. HIenosti tehty, ei siinä mitään ja kyllä tuo katsoi mutta 1,5 tähteä saa. Varmaan oikeinkin hyvä jos olisi 14-15 vuotias katsoja.
Niin tai tykkäsi alkuperäisestä Mad Maxista juuri sen takia, että kyseessä ei ole mikään Shakespearin teos.

Tulipahan katsottua vihdoin ja viimein Big Lebowski kokonaan ja olihan se ihan hyvä. Onhan nyt Coeneilla parempiakin elokuvia, mutta kyllähän BL jollain tavalla on silti sellainen hyvän mielen elokuva.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Morgan Freeman taasen kieroili hyvin ikävästi ainakin Timur Bekmambetovin kovin keskinkertaisessa elokuvassa Wanted.

Siinäpä my two cents.

Edit: Vielä muistui mieleen, että harjoittipa Freeman roistoryökälöintiä myös muinaisessa Keanu Reeves-jännärissä Ketjureaktio.
Näiden lisäksi Freeman on tehnyt pahiksen roolin myös harmittavan vähälle huomiolle jääneessä leffassa Lucky Number Slevin. On muuten mainio leffa, pääsi yllättämään (paitsi juonenkäänteillään, myös hyvyydellään).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin tai tykkäsi alkuperäisestä Mad Maxista juuri sen takia, että kyseessä ei ole mikään Shakespearin teos.
Koko Mad Maxin idea on juuri se tehostemaailma mahdollisimman aitoine stuntteineen, autokavalkaadi, lähes sarjakuvamaisuus hahmoineen. Apocalyptinen aavikkomiljöö eikä mitään tylsää kaupunki/studiokuvaa. Musascore on hieno ja dialogi on minimaalinen, niin kuin elokuvissa oli sata vuotta sittenkin kun koko elokuva taidemuotona kehitettiin. Ei varmasti natsaa kaikille, mutta itselle kaksi ensimmäistä Maxia ja vikakin oli poikkeuksellisia elokuvia, suurempia kuin esim tähtien sodat ja lord of the ringsit mitkä on näkyy mulle niinä ainoastaan teineille suunnattuina elokuvina, näin ne elokuvamaut menee ristiin monilla.

Mulle Mad Maxit on elokuvallisesti lähellä vaikkapa Busterin Kenraalia, sieltä haetaan sitä elokuvallista esimerkkiä. Jos arvostaa näitä niin ainakin ymmärtää mitä tämän tyylisillä elokuvilla haetaan kuten vaikkapa viimeisin Mad Max, ne ovat itse asiassa lähempänä elokuvan teon juuria kuin moni huttu tässä männä 50 vuotena.

_
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tulipahan katsottua vihdoin ja viimein Big Lebowski kokonaan ja olihan se ihan hyvä.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.

(onhan leffa ansainnut kulttistatuksensa, vaikkei varmasti kaikkiin vetoakaan - ja ei, ei ole silti Coenien parhaimmistoa)
 

Buster

Jäsen
Inferno tiirailtu. Oma historiahan tämän trilogian kanssa on se, että ensikatsomalla Da Vinci koodi oli ihan hiton hyvä. Mutta eipä ole tainnut minkään toisen elokuvan taso tippua yhtä rajusti toisella katsomiskerralla. Siinä välissä oli toki niin paljon vuosia, että Enkeleitä ja Demoneitakin oli ehditty tehdä, sekä minä sen katsoa. Sekään ei enää kolahtanut, vaikka kieltämättä mielenkiintoisissa ympyröissä jälleen pyörittiin.

Infernohan taas rumasti aseteltuna on kuin huonompi versio Da Vinci koodista. Felicity Jones on kuin Audrey Tatou ja juoni on revitty eväiden loppuessa kesken jostain surkeasta 80-90 -luvun toimintaleffasta. Vauhti on kova ja kyllähän se kelpo viihdettä tarjoaa. Kaavamaisuuden toki ymmärtää, koska katsojat odottaa sitä tietynlaista elokuvaa. Eli pyöritään kulturelleissa lomakohteissa ratkomassa suurten taiteilijoiden töihin kiedottuja arvoituksia.

Irrfan Khanin suoritus ja hahmo oli ehkä mielenkiintoisinta antia. Zimmerin musa oli aikamoinen huti omasta mielestäni. Tolla maineella ei oo välttämättä Razzie-ehdokkuudet kaukana. Jumputi, jumputi, plim, plim, plim, jumputi, jumputi.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Osaisko joku suositella hyvää kauhua? Ei mitään veri - överi - mässäilyä, vaan vähän pelkistetympää, kuumottavampaa ja psykologisempaa pätkää, tyyliin The Others.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Osaisko joku suositella hyvää kauhua? Ei mitään veri - överi - mässäilyä, vaan vähän pelkistetympää, kuumottavampaa ja psykologisempaa pätkää, tyyliin The Others.
Ensimmäisenä tulee mieleen sellaisia viimeaikoina näkemiäni elokuvia, jotka voisi ehkä tuohon kategoriaan pudota: Coherence, Triangle, It Follows ja Enemy.

En sitten tiedä meneekö osa niinkään kauhun puolelle, ehkä enemmän psykologinen trilleri ois osan kohdalla parempi määritelmä. Voi tietty olla, että olet nuo nähnytkin, tai osan niistä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Osaisko joku suositella hyvää kauhua? Ei mitään veri - överi - mässäilyä, vaan vähän pelkistetympää, kuumottavampaa ja psykologisempaa pätkää, tyyliin The Others.
Jos on vielä näkemättä, niin Orpokoti (linkki IMDB:n sivulle) voisi pudota The Othersista pitävälle - putosi ainakin minulle.
IMDB:n keskustelupalstankin perusteella varmaan sopiva:
"the other movie I've heard many people compare the Orphanage to is the Others. It's not similar at all in plot, but stylistically it's pretty similar."
(Se toinen leffa josta tuossa puhutaan on Pan's Labyrinth)

EDIT: Täältäkin suositus Coherencelle, vaikka ei varsinaisesti kauhuleffa olekaan.
 
Viimeksi muokattu:

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitokset jäsenet @Ted Raikas & @Mikke73 !

Eiköhän noilla darra lähde, se on sitten eri asia, tuleeko uni. Taidanpa aloittaa tuolla "It Followsilla", joskus pitänytkin katsoa. Coherence sitten seuraavaksi.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä pari aika kovaa.

Antikörper, saksalainen rikos thrilleri. IMDB:n sivu leffasta: Antikörper (2005) - IMDb
Das letzte Schweigen, myös samaisesta maasta eli Saksa. Hemmetin hyvä tunnelma. IMDB:n sivu leffasta: Das letzte Schweigen (2010) - IMDb
Sokerina pohjalla yksi Espanjalainen, La Isla Minima. Musiikki, tunnelma ja jäännitys yhdistyy tässä. IMDB:n sivu leffasta. Suosurmat (2014) - IMDb

Näihin kolmeen liittyen niin oikeasti hyviä leffoja on vaikea löytää. Nämä vaati itseltäni taustatyötä ja selvittelyä. Sitten kun istui katsomaan niin wau...
 

Buster

Jäsen
Rosemaryn painajaisessa on ihan mukavan painostava tunnelma, vaikkei se nyt ehkä suoranainen kauhuleffa ole. Itsellä olisi tarkoitus jossain vaiheessa seuraavan vuoden puolella lähteä kahlaamaan genreä läpi. Junnuna noita tuli viimeksi oikeastaan katsottua ja Painajainen Elm Streetillä oli semmoinen kokemus, että lopetin oikeastaan siihen. Nyt olen sen verran varpaita kastellut, että jotain klassikkoja ja uudempia tiiraillut vailla "traumoja". Silti voi olla, että Ringuja/Ringejä en ole ihan ekana katsomassa.

Jack Reacher Paluu päämajaan käytiin luonnollisestikin katsomassa. Ykkösosa oli hyvä, mutta todella unohdettava. En oikeastaan muista siitä kuin, että homma huipentui jossain kaivoksella / sorakuopalla ja että oli usein pimeää. Kakkonen komediapainotteisempi ja juoni on lähtökohtaisesti kuin jonkin toimintaleffan huonosta jatko-osasta. Jack Reacher, naispuolinen Jack Reacher ja teinityttö. Eli "perhe"kuviota kasaan ja ihan hyvinhän tuo klise oli toteutettu. Oli hyvää ja hauskaa viihdettä, mutta siinä se. Toisaalta eipä sitä muuta tullutkaan odotettua, joten ihan passeli lauantain alkuilta tuli vietettyä.

Tykkään musikaaleista ja Pitch Perfecteistä, joten Trolls oli hyvin mukava kokemus. Mahtavaa musaa, jossa oli niin isoja klassikoita, että alkusointien pärähtäessä ilmoille iho meni välittömästi kananlihalle. Ja nuo biisit kuljettivat sitä tarinaa. Jos jotain haluan vanhoista animaatioista siirtää näihin uusiin, niin tarinaa kuskaavaa alkuperäismusiikkia hahmojen laulamina kiitosta vaan. Nykyään vaan napataan poppilistan kärjestä joku puhki kulutettu korvamato, joka ajaa asiansa mutta siitä ei kasva mitään ainutlaatuista. Pocahontasin Colours of The Wind, Elton Johnin Leijonakuninkaan biisit, Pieni merenneito. Puhumattakaan Shermanin veljeksien tuotannosta, joka oli parhaimmillaan Maija Poppasessa, sekä Viidakkokirjassa.

Elokuvana tuo nyt toki oli vähän kevyt, mutta toisaalta se oli jotenkin niin iloinen ja sydämellinen leffa, että sen voisi kuvitella helposti katsovansa useammankin kerran.

Hacksaw Ridgea kovasti odotellaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Osaisko joku suositella hyvää kauhua? Ei mitään veri - överi - mässäilyä, vaan vähän pelkistetympää, kuumottavampaa ja psykologisempaa pätkää, tyyliin The Others.
Viime aikoina näkemistäni mieleen tulevat ensimmäisenä Ti Westin ohjaamat The House of the Devil (2009) ja The Innkeepers (2011). Yhteistä leffoille on se, että tunnelmaa luodaan ja hahmoihin tutustutaan rauhassa ennen kuin alkaa tapahtua. Eli gore- ja slasher-faneille nuo ovat myrkkyä mutta tunnelmoinnista pitäville suosittelen. The House of the Devil löytyy Netflixistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös