Yksi Tom Hanksin roolihahmoista Cloud Atlaksessa, Dr. Henry Goose, oli ehdottomasti pahis.
Ootte te aikamoisia. Se elokuvan päähenkilö oli keskitysleirin sonderkommando, eli sai hiukkasen lykkäystä omaan kuolemaantuomioonsa kun auttoi työkseen muiden lahtaamisessa ja krematoimisessa - siitä työstä huolimatta nalli saattoi milloin tahansa napsahtaa, jos teki yhdenkin väärän liikeen. Tästä johtuen henkilö oli pahasti traumatisoitunut ja hieman jo todellisuudentajunsa menettänyt. Kyseessä ei ole mikään juutalaisjuttu, vaikka siinä kovasti rabbia haeskellaankin sielunmessua lapselle toimittamaan.
Chappiessa ainakin ihan paatunut kelmi. Prestigessäkin varsin kyseenalainen heppu pakkomielteineen. Sama Prisonersissa, jossa toki motiivit on jollain tapaa ymmärrettäviä. Esittänyt myös aika paljon sellaisia häilyviä henkilöhahmoja jotka tekee moraalisesti kyseenalaisia ratkaisuja.Mites Hugh Jackman?
Mainitaan vielä toistamiseen uusi Pan elokuva jossa hän on selkeästi leffan pahis esittäen Mustapartaa joka yrittää tappaa Peter Panin.Chappiessa ainakin ihan paatunut kelmi. Prestigessäkin varsin kyseenalainen heppu pakkomielteineen. Sama Prisonersissa, jossa toki motiivit on jollain tapaa ymmärrettäviä. Esittänyt myös aika paljon sellaisia häilyviä henkilöhahmoja jotka tekee moraalisesti kyseenalaisia ratkaisuja.
Niin ja The Fountainissa esittää mm. konkistadoria, jotka nyt tunnetusti oli pahoja tyyppejä.
Ootte te aikamoisia. Se elokuvan päähenkilö oli keskitysleirin sonderkommando, eli sai hiukkasen lykkäystä omaan kuolemaantuomioonsa kun auttoi työkseen muiden lahtaamisessa ja krematoimisessa - siitä työstä huolimatta nalli saattoi milloin tahansa napsahtaa, jos teki yhdenkin väärän liikeen. Tästä johtuen henkilö oli pahasti traumatisoitunut ja hieman jo todellisuudentajunsa menettänyt.
en äkkiseltään saa mieleeni elokuvia, joissa esim. terroristi (USA:n näkökulmasta), lapsentappaja, raiskaaja tai pedofiili olisi kirjoitettu hyvikseksi. Tuleeko muille mieleen vastaavia tabuja?
Mielenkiintoinen keskustelu on sekin, millaiset hahmot ovat ns. tabuja, joista ei saada/voida/uskalleta kirjoittaa protagonisteja. Hyvis-pankkiryöstäjät ja mafian jäsenet nyt ovat arkipäivää, mutta en äkkiseltään saa mieleeni elokuvia, joissa esim. terroristi (USA:n näkökulmasta), lapsentappaja, raiskaaja tai pedofiili olisi kirjoitettu hyvikseksi. Tuleeko muille mieleen vastaavia tabuja?
En nyt sanoisi, että hyvikseksi sinänsä, mutta Four Lions (joka on aivan mahtavan sysimusta komedia) kertoo wannabe-terroristeista (muslimeja juu sinänsä, tosin ei voi kyllä hirveän uskonnollisiksi sanoa), eikä missään merkittävässä roolissa nähdä mitään suurta sankaria, joka tulisi ja pelastaisi päivän. Mutta ei nyt mitenkään erityisesti korosteta, että "nämä ihmiset ovat pahoja" - ei tuota leffaa ikinä jenkkilästä olisi tullut, britiiläistä tuotantoa siis.en äkkiseltään saa mieleeni elokuvia, joissa esim. terroristi (USA:n näkökulmasta), lapsentappaja, raiskaaja tai pedofiili olisi kirjoitettu hyvikseksi
13 hours - The secret soldiers of Benghazi on tositapahtumiin perustuva leffa Libyasta ja vuoden 2012 levottomuuksista.
Täytyy todeta, että olin positiivisesti yllättynyt, leffa oli ihan mukaansatempaavaa viihdettä ja vertautuu aika hyvin siihen Blackhawk down- leffaan vuosien takaa. Ihan virkistävä näkökulma tämä yksityisen turvallisuuspalvelun palkkasotilaiden kuvaaminen.
Kyllä mä tätä suosittelisin tämän tyypin toimintaleffoista kiinnostuineille. Myös budjetti tehosteisiin on ollut tarpeeksi iso, että näyttää hyvältä valkokankaalla.
Suosittelen tsekkaamaan kymmenen vuoden takaisen The Woodsmanin, jossa Kevin Baconin esittämä pedofiili kamppailee vankilasta vapauduttuaan itsensä kanssa uusien houkutusten äärellä. Katsojakin joutuu aikamoisten ristiriitojen keskelle, koska toisaalta tuosta hahmosta haluaisi kovasti pitää. Huikea leffa.
Mielenkiintoinen keskustelu on sekin, millaiset hahmot ovat ns. tabuja, joista ei saada/voida/uskalleta kirjoittaa protagonisteja. Hyvis-pankkiryöstäjät ja mafian jäsenet nyt ovat arkipäivää, mutta en äkkiseltään saa mieleeni elokuvia, joissa esim. terroristi (USA:n näkökulmasta), lapsentappaja, raiskaaja tai pedofiili olisi kirjoitettu hyvikseksi. Tuleeko muille mieleen vastaavia tabuja?
Tai esim Star Wars. Toisen sankari on toisen terroristi.Jos haluaa löytää elokuvia joissa terroristit ovat pääosassa ja "sankareita" pitää siirtyä pois nykyajasta ja erityisesti Lähi-Idästä. USA on aina sympatisoinut enemmän esimerkiksi irlantilaisia, niinpä esim Michael Collins (1996) ja The Wind That Shakes the Barley (2006) voitaisiin milestäni lukea elokuviksi joissa terroristi on "sankari".
Ne arviot mitä minä olen nähnyt ja lukenut ovat olleet vain ylistäviä. Kirjoittavat jopa kaikkien aikojen parhaasta suomalaisesta nuorisoelokuvasta (alan lehti Episodi).Onko joku nähnyt sen Apulanta-elokuvan Teit meistä kauniin. Rouva haluaa kovasti sen nähdä. Olen yrittänyt pommittaa häntä huonoilla arvosteluilla, mutta pää ei käänny. Onko se niin huono kuin kriitikot väittävät vai jaksaako sen katsoa ilman tuskanhikeä loppuun?
GAry Grant
Ei-pahiksena listan kärjessä siis Gary Grant ja Clint Eastwood.
Ne arviot mitä minä olen nähnyt ja lukenut ovat olleet vain ylistäviä. Kirjoittavat jopa kaikkien aikojen parhaasta suomalaisesta nuorisoelokuvasta (alan lehti Episodi).
Onko joku nähnyt sen Apulanta-elokuvan Teit meistä kauniin. Rouva haluaa kovasti sen nähdä. Olen yrittänyt pommittaa häntä huonoilla arvosteluilla, mutta pää ei käänny. Onko se niin huono kuin kriitikot väittävät vai jaksaako sen katsoa ilman tuskanhikeä loppuun?
Varkauden suuri poika (oli se riittävän varkautelainen, älkää nyt kaikkea sieltä viekö) Esa Pakarinen taisi aina olla hyvis. Tunnettu ja suosittu näyttelijä Pakarinenkin aikanaan oli ja Pekka Puupää -filmejä pyöritetään telkkarissa vieläkin eli perintö elää.Entäpä kuka keksii tunnetuimman suomalaisen näyttelijän joka ei ole ollut pahiksena? Matti Pellonpää?
Teit meistä kauniin voi toimia jonkinlaisena nostalgia-trippinä 90-luvun lama-aikoihin ja tuoda esiin muutaman hyvän näyttelijäsuorituksen, mutta elokuvana ohjauksen ja käsikirjoituksen puolesta se on kuin joku YLE:n huonu teinisaippuadraama.
Eiköhän tämänkin nyt muijan takia väkisin katso ilman otsasuonen räjähtämistä.