Jatkoajan leffakerho

  • 2 334 766
  • 12 061

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
^ Children of men on tullut nähtyä omien laskelmien mukaan neljä tai viisi kertaa. Viime kerrasta on aikaa alle puoli vuotta. Hieno leffa ja kaikki näyttelijät tekevät mainiota työtä.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Eikö kukaan ole käynyt katsomassa Puhdistusta? Taitaa Willis -leffat kiinnostaa enemmän.

Luin Puhdistuksen vähän myöhemmin kuin suurin osa kansasta, ja pidin ennakkoluuloista (kirjailijan itsensä aiheuttamat) huolimatta teoksesta todella paljon. Antti Jokisen silmin nähtynä Puhdistus on hieman erilainen kuin hikinen ja kärpästen surinan täyttämä kirjallinen versio.

Hitusen ylipitkä elokuva hieman ohittaa kirjan nyansseja ja keskittyy kieltämättä väkivallan ympärillä pyörimiseen. Kuvaus on toimivaa ja Tuomas Kantelisen musiikki sopii elokuvan mustaan tunnelmaan erinomaisesti. Näyttelijöistä nämä perusvetäjät suoriutuvat hyvin, mutta silti jotenkin omissa kuorissaan jokainen. Birn vinkuu samalla lailla kuin aina ennenkin, mutta pelaa nyt ilmeillä ja eleillä erinomaisesti. Pilke on melko samanoloinen kuin Vuosaari -elokuvassa, eli nuori tyttö laittaa itsensä likoon varsin kirjaimellisesti. Liisi Tandefelt ja Kristjan Sarv vetävät kirkkaasti parhaat suorituksen, joista varsinkin Liisin kärkäs Aliide Truu on hykerryttävän hieno.

Leffaa on syytetty vaikka mistä ja kehuttu ties mistä, mutta ihan oivallinen filmatisointi hienosta kirjasta. Synkkä ja ahdistava se todella on.

***
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eikö kukaan ole käynyt katsomassa Puhdistusta? Taitaa Willis -leffat kiinnostaa enemmän.

En ole lukenut Sofi Oksasen kirjaa, joten siinä on yksi syy sille miksen ole käynyt katsomassa elokuvaa. Toinen syy on se, että suhtaudun aika kriittisesti suomalaisiin elokuviin ja pyrin parhaani mukaan välttelemään niitä. Iron Skyn kävin katsomassa mutta olisi saanut jäädä katsomattakin, toki Puhdistus ja Iron Sky kuuluvat eri genren leffoihin.

Siinä vaiheessa kun Puhdistus tulee dvd:lle ja löytyy alennuksesta niin voisihan sen ostaa ja katsoa, etenkin jos siiheksi olen kirjan lukenut ja se on minusta hyvä. Aiheeltaan kirja kyllä on kiinnostava, joten sen suhteen en sitä välttele. Ehkäpä Oksanen persoonana on sellainen mikä aiheuttaa pieniä väristyksiä vaikka Baby Janen olenkin lukenut, mutta mikään taivaita mullistava teos se ei ollut. Käsittelee toki eri teemoja kuin Puhdistus, joten vertailu sen ja Puhdistuksen välillä ei kenties ole oikeutettua.

vlad.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikö kukaan ole käynyt katsomassa Puhdistusta? Taitaa Willis -leffat kiinnostaa enemmän.

Luin Puhdistuksen vähän myöhemmin kuin suurin osa kansasta, ja pidin ennakkoluuloista (kirjailijan itsensä aiheuttamat) huolimatta teoksesta todella paljon. Antti Jokisen silmin nähtynä Puhdistus on hieman erilainen kuin hikinen ja kärpästen surinan täyttämä kirjallinen versio.

Hitusen ylipitkä elokuva hieman ohittaa kirjan nyansseja ja keskittyy kieltämättä väkivallan ympärillä pyörimiseen. Kuvaus on toimivaa ja Tuomas Kantelisen musiikki sopii elokuvan mustaan tunnelmaan erinomaisesti. Näyttelijöistä nämä perusvetäjät suoriutuvat hyvin, mutta silti jotenkin omissa kuorissaan jokainen. Birn vinkuu samalla lailla kuin aina ennenkin, mutta pelaa nyt ilmeillä ja eleillä erinomaisesti. Pilke on melko samanoloinen kuin Vuosaari -elokuvassa, eli nuori tyttö laittaa itsensä likoon varsin kirjaimellisesti. Liisi Tandefelt ja Kristjan Sarv vetävät kirkkaasti parhaat suorituksen, joista varsinkin Liisin kärkäs Aliide Truu on hykerryttävän hieno.

Leffaa on syytetty vaikka mistä ja kehuttu ties mistä, mutta ihan oivallinen filmatisointi hienosta kirjasta. Synkkä ja ahdistava se todella on.

***

Kyllähän tuo eilen tuli käytyä katsomassa. Epäilin, etten tule koskaan elämässäni näkemään suomalaista elokuvaa, joka ei aiheuttaisi valtavaa pettymystä ja myötähäpeän tunnetta suomalaista elokuvatuotantoa kohtaan, mutta olin väärässä. Puhdistus on kirkkaasti paras suomalainen elokuva mitä koskaan on tehty ja saa varmasti hyvän vastaanoton myös ulkomailla, Venäjä poislukien.

Ei voi kuin nostaa hattua tekijöille ja toivoa, että tästä otetaan mallia suomalaiseen elokuvatuotantoon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Chaplinin Kultakuume tuli katsottua jälleen kerran, tosin edellisestä kerrasta on kulunut aikaa epäilemättä toistakymmentä vuotta mutta monasti leffa on tullut nähtyä ja sen klassikkokohtaukset, kuten kengän syönti, on jäänyt pysyvästi mieleeni.

Aika oli ehkäpä hiukan ajanut Kultakuumeen ohi, tai olen tullut entistäkin kriittisemmäksi mutta silti elokuva piti sisällään lukuisia loistavia kohtauksia ja näyttelijöiden ilmeet, eleet ja toiminta oli monin kohdin hykerryttävää. Kultakuume ei kuitenkaan kuulu ehdottomiin Chaplin suosikkeihini, sen edelle menevät Nykyaika, Chaplinin poika, eikä pidä unohtaa Diktaattoriakaan, jonka tosin olen nähnyt vain kahdesti ja viimeisimmästäkin kerrasta on lukunut aikaa likimain parikymmentä vuotta, joskus 90-luvun alkuvuosina sen näin viimeksi. Kokoelmissa sekin on, joten pitänee joku kerta katsastaa uudelleen. Sitten on paljon Chaplinin elokuvia jotka olennähnyt viimeksi lapsena tai teininä, joten niitä en suin surmin ryhdy millään muotoa arvostelemaan. Pitäisi hiljalleen laajentaa Chaplin-kokoelmaani kun leffoja on myynnissä Anttilassakin alta kympin.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllähän tuo eilen tuli käytyä katsomassa. Epäilin, etten tule koskaan elämässäni näkemään suomalaista elokuvaa, joka ei aiheuttaisi valtavaa pettymystä ja myötähäpeän tunnetta suomalaista elokuvatuotantoa kohtaan, mutta olin väärässä. Puhdistus on kirkkaasti paras suomalainen elokuva mitä koskaan on tehty ja saa varmasti hyvän vastaanoton myös ulkomailla, Venäjä poislukien.

Ei voi kuin nostaa hattua tekijöille ja toivoa, että tästä otetaan mallia suomalaiseen elokuvatuotantoon.
En ole vielä leffaversiota nähnyt, mutta kirjan olen lukenut. Hyvä opus kaikkinensa. Eikös tuo ollut alunperin näytelmäksi väsätty, joten siitä kai on ollut jotain hyötyä itse elokuvan tekemiseen. Vaikeampi ryssiä niin hyvää pohjaa.

Tosin olen minä katsonut muutaman ihan hyvän tuotoksen tai sitten myötähäpeän kynnykseni on vain tavallista korkeampi. Esim. Härön leffat Äideistä parhain ja Postia pappi Jaakobille olivat oikein hyviä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole vielä leffaversiota nähnyt, mutta kirjan olen lukenut. Hyvä opus kaikkinensa. Eikös tuo ollut alunperin näytelmäksi väsätty, joten siitä kai on ollut jotain hyötyä itse elokuvan tekemiseen. Vaikeampi ryssiä niin hyvää pohjaa.

Kyllä, Puhdistus on pohjimmiltaan näytelmäkäsikirjoitus, josta Sofi Oksanen kirjoitti lopulta romaanin. Oliko vielä siten, että häntä pyydettiin kirjoittamaan näytelmän pohjalta romaanin en muista varmasti.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävin katsomassa eilen sen sijaan toisen kotimaisen, Tie pohjoiseen -elokuvan. Se oli oikeastaan aika hyvä leffa. Loiri oli yllättävänkin hyvä ja monipuolinen roolissaan. Samulilta perushyvää suorittamista. Leffa soljui mukavasti eteenpäin ja hyvän road movien mukaisesti matkan varrella sattui ja tapahtui.

Minä sanoisin taas että yksi huonoimpia leffoja mitä on tullut aikoihin nähtyä, lähellä oli etten kävellyt kesken kaiken pois mutta päätin kuitenkin sinnitellä loppuun saakka (turhaan). Jotenkin jäi sellainen kuva että tekijät eivät oikein itsekään olleet tienneet minkälaista leffaa halutaan lähteä tekemään. Siispä tuloksena oli ihme sekamelska draamaa, road-movieta, muka-hauskoja onelinereita ja ihmeellistä kohellusta vailla sen kummempaa punaista lankaa. Elokuvan huumori oli pääosin todella päälleliimatun oloista (esimerkiksi juuri nuo Loirin hassunhauskat onelinerit) ja esim. Peter Franzenin hahmo meni niin överiksi niin itse hahmon kuin Franzenin ylinäyttelyn osalta että minua enemmän vitutti kuin nauratti tuo kohtaus, vaikka koko muu yleisö näyttikin ulvovan naurusta. Tarina oli monelta osin todella epäuskottava ja kaiken paskuuden kruununa oli sitten se kohtaus missä Edelman ja Loiri hyppäsivät lavalle laulamaan. Siitä jäi kyllä sellainen fiilis että molemmat näyttelijät olivat vaatineet kuvauksissa ohjaajalta että heidän pitää päästä vetämään elokuvassa joku duetto ja sitten Kaurismäki ja käsikirjoittaja olivat hätäpäissään keksineet jonkun löyhän aasinsillan jolla kaksikko saatiin lavalle.

Jos tämä jää Loirin viimeiseksi elokuvaksi niin on kyllä surullista että hieno viihdetaiteilija päättää näyttelijänuransa näin paskassa tekeleessä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Leffaa on syytetty vaikka mistä ja kehuttu ties mistä, mutta ihan oivallinen filmatisointi hienosta kirjasta. Synkkä ja ahdistava se todella on.

Eilen tuli käytyä katsomassa ja kyllä on todellakin karu ja ahdistava elokuva. Ei oikeastaan mitään lisättävää näihin arvosteluihin mitä täällä on ollut, kyllähän tuo onnistunut elokuva ehdottomasti oli enkä olisi ikinä uskonut että Jokinen pystyy tekemään tuontasoisen elokuvan. Jokisen musiikkivideotausta näkyi joissakin leikkauksissa ja kuvaustavassa, välillä jopa hieman häiritsevästi, mutta enimmäkseen oli kyllä komeaa jälkeä. Loppuratkaisu oli kirjaa lukemattomalle vähän epäuskottavan tuntuinen mutta en tosiaan tiedä miten orjallisesti tässä oltiin seurattu kirjan tapahtumia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä vaiheessa kun Puhdistus tulee dvd:lle ja löytyy alennuksesta niin voisihan sen ostaa ja katsoa, etenkin jos siiheksi olen kirjan lukenut ja se on minusta hyvä. Aiheeltaan kirja kyllä on kiinnostava, joten sen suhteen en sitä välttele. Ehkäpä Oksanen persoonana on sellainen mikä aiheuttaa pieniä väristyksiä vaikka Baby Janen olenkin lukenut, mutta mikään taivaita mullistava teos se ei ollut. Käsittelee toki eri teemoja kuin Puhdistus, joten vertailu sen ja Puhdistuksen välillä ei kenties ole oikeutettua.

Pieni vinkki täältä. Lue ihmeessä Puhdistus, jos aihe vaan vähänkin kiinnostaa. Kirja on nimittäin todella mahtava, ehdottomasti parhaita, joita olen lukenut. Jos Oksasen persoona häiritsee, niin sen ei kannata antaa häiritä tässä yhteydessä - kirjan sivuilta kun ei tuo persoona välity ollenkaan.

Minä olen lukenut myös Baby Janen, kuten myös Stalinin lehmät. Näistä Baby Jane on ehdottomasti huonoin, mutta sillä ei juurikaan ole mitään yhteistä Puhdistuksen kanssa, kuten epäilitkin. Stalinin lehmät oli ihan kohtuullinen, muttei sekään Puhdistuksen mittoihin yllä.

Puhdistuksen olen nähnyt Tampereen Teatterin esityksenä, ja se on ollut yksi mykistävimmistä näytöksistä, joita olen nähnyt. Se veti hiljaiseksi. Se oli vaikuttava. Kirjan luin vasta sen jälkeen. Elokuvaa en ole vielä nähnyt, mutta sen menen katsomaan todennäköisesti huomenna.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pieni vinkki täältä. Lue ihmeessä Puhdistus, jos aihe vaan vähänkin kiinnostaa. Kirja on nimittäin todella mahtava, ehdottomasti parhaita, joita olen lukenut. Jos Oksasen persoona häiritsee, niin sen ei kannata antaa häiritä tässä yhteydessä - kirjan sivuilta kun ei tuo persoona välity ollenkaan.

Baby Janen sivuilta olin aistivinani myös häivähdyksen Oksasen persoonaa, vai kuvittelinko vain. Paljon mahdollista! Tänään piipahdin kuitenkin kirjakaupassa ja päätin antaa Oksaselle mahdollisuuden näyttää mihin pystyy, tuli siis ostettua Puhdistus. Mikäli se tekee vaikutuksen minuun niin annan elokuvallekin mahdollisuuden. Yleensä suhtautuminen suomalaisiin elokuviin on kriittinen ja epäileväinen - kovin harva niistä nimittäin yllättää minut positiivisesti.

Puhdistuksen aihe on kyllä mielenkiintoinen kuten on Oksasen uusimmankin teoksen, joten tässä suhteessa ongelmaa ei pitäisi olla kirjan (ja kenties myöhemmin elokuvan) suhteen.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
No nyt on Kohu! Puhdistus sitten nähty ja olipahan aika hohhoijaamitäpaskaa. Hyvin oli saatu tungettua samaan pakettiin kaikki ilkeät kommunistit raiskaamassa symppiksiä virolaisia -klisheet, 100% ennalta arvattava juoni(Ei, en ole lukenut kirjaa, enkä lue..) ja kirsikkana kakun päällä vielä Peter vitun Franzen(Onneksi se edes kuoli). Jos tämä oikeasti mukailee sitä peikon romaania, niin pakko on kyllä ihmetellä sitä, että mikä tuossa niin hyvää muka on? Brändäys on ainakin onnistunut helvetin hyvin.

Mitäs hyvää sitten? No, olihan siellä edes aina loistava Tommi Korpela ja parit hyvät tissit, mutta siinäpä se. En suosittelisi tätä tekelettä edes vittumaisimmalle exälleni ajanvietteeksi.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
No nyt on Kohu! Puhdistus sitten nähty ja olipahan aika hohhoijaamitäpaskaa. Hyvin oli saatu tungettua samaan pakettiin kaikki ilkeät kommunistit raiskaamassa symppiksiä virolaisia -klisheet, 100% ennalta arvattava juoni(Ei, en ole lukenut kirjaa, enkä lue..) ja kirsikkana kakun päällä vielä Peter vitun Franzen(Onneksi se edes kuoli). Jos tämä oikeasti mukailee sitä peikon romaania, niin pakko on kyllä ihmetellä sitä, että mikä tuossa niin hyvää muka on? Brändäys on ainakin onnistunut helvetin hyvin.

Mitäs hyvää sitten? No, olihan siellä edes aina loistava Tommi Korpela ja parit hyvät tissit, mutta siinäpä se. En suosittelisi tätä tekelettä edes vittumaisimmalle exälleni ajanvietteeksi.
Ihme kyllä ettei natsannut kun ei selkeästi ollut edes mitään ennakkoluuloja.

Täällä kaivattaisiin vinkkejä oikeasti hyvistä komedialeffoista. Pidän itseäni suhtkoht valistuneena leffaharrastajana, mutta jotenkin tuo komedia-genre on itselleni sellainen sokea piste. Tuntuu, ettei sieltä osastolta löydy oikein mitään katsomisen arvoista, suurimmassa osassa ihan lupaavistakin leffoista huumori on joko liian ilmiselvää, ylinäyteltyä tai muuten vaan väsynyttä (esim. pelkkä alapäälinja). Toisaalta, joku Hangover on yksi niistä harvoista 2000-luvun komedioista, joka oikeasti toimi, vaikka se edustaa oikeastaan kaikki noista synneistä. Sitten taas jotain Seth Rogenia vihaan nykyään jo suurinpiirtein henkilökohtaisella tasolla, koska tekee niin paskoja leffoja, vaikka pyrkii käyttämään aika samaa reseptiä Hangovereiden kanssa. Tekee sen vain vitun huonosti.

Hangovereiden lisäksi esim. Juno ja 500 Days of Summer tulevat mieleen sellaisista komedioista, jotka ovat aivan ok. Mutta suurimmaksi osaksi pettymisprosentti komedialeffoissa on kohdallani niin suuri, että nykyään niitä tulee ylipäätään katsottua aika vähän. Mikä taas on sääli, sillä en ole lainkaan mikään tapanimaskula, vaan ehdottomasti nautin hyvästä huumorista suuresti. Eikä sekään ole ratkaisu, että olisin vain jostain postmodernista taidehuumorista nauttiva hifistelijä, sillä television puolelta löytyy ihan sieltä suurimmasta mainstreamista joitakin suurimpia suosikkejani (esim. HIMYM, Frendit, Frasier). Leffamuodossa ei vaan tunnu sama onnistuvan, ja ehdotuksia laatukomedioista otetaankin vastaan.

Monthy Pythonit ovat sellaisia joista itsekin tiedän jo etukäteen hyvin todennäköisesti pitäväni, joten ne täytyy jostain hommata.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Monthy Pythonit ovat sellaisia joista itsekin tiedän jo etukäteen hyvin todennäköisesti pitäväni, joten ne täytyy jostain hommata.

No nyt on oikea suunta ja ehdottomasti suosittelen myös Kala nimeltä Wandaa, joka on loistava yhdistelmä pythoneita ja amerikkalaista komediaa. Omissa kirjoissani kyseessä on kaikkien aikojen hauskin leffa. Muuten kyllä olen kanssasi samaa sarjaa, että komediat on (kauhun ohella) itselleni se vaikein genre, kun ei meinaa löytyä katsottavaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (ja klassikot tyyliin Chaplin, Laurel&Hardy toimii toki), ja nämä suuret suosikit turhan usein itkettävät enemmän kuin naurattavat. Nuo Junot ja 500 Days of Summerit ovat toki asia erikseen, mutta laskenkin ne enemmän draamakomedioiksi kuin puhtaiksi naurattajiksi.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
ehdotuksia laatukomedioista otetaankin vastaan.

Aina kun kuulen tuon kysymyksen, tulee ensimmaisena mieleen kaksi leffaa:

The Big Lebowski
Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa


Onhan niita paljon muitakin hyvia, ja paljon sellaisia jotka eivat paallisin puolin tayta puhtaasti komedian merkkeja. Useimmiten Coenin veljeksien teoksia. Fargo on taynna komiikkaa, ja A serious man on aivan helvetin hauska leffa vaikka en osannut arvostaa sita ollenkaan ensimmaisen katsomiskerran jalkeen. Katsoin uudelleen ja arvosana nousi jostain kutosesta ysi puoleen.

Burn after reading tulee myos mieleen. Mietin spontaanisti tata kohtausta ja vakisinkin tuli nauru, varsinkin kun muistan kuinka mystinen tuo rakennusprosessi oli.

Tuo ylla ehdotettu Kala nimelta Wanda on myos todella mainio komedia, vaikka Jamie Lee Curtis ei olekaan suosikkejani. Muistaakseni tuolle oli myos jonkinlainen jatkumo nimelta Fierce creatures joka oli myos hauska.

Peraan viela pari ehdotusta lisaa:

Being John Malkovich
Adaptation
Dead man
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mulle toimi komediana Taken. Vaikka totuuden nimissä ei tuota taida komediaksi yleensä listata, mutta tahatonta komiikkaa tuo leffa oli täynnä.

Sitten aidoista komedioista tulee mieleen Pythoneiden Life of Brian ja The Quest for The Holy Grail. Zombieland ja Kick Ass saivat myös mahtavat naurut aikaan. Uusimmista elokuvista Ted oli mielestäni erinomainen komedia.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Laitetaanpas tänne pienet arviot leffoista, jotka on nyt tämän vuoden osalta tullut nähtyä.

Cabin in the woods 4/5 tähteä
Yllätyin suunnattoman positiivisesti. Ennen leffan katsomista luin kyllä useasta paikkaa hehkutukset siitä kuinka tämä olisi piristysruiske koko kauhuskenelle. Odotin jostain syystä kuitenkin jotain teinijännäriä tai hatchetin tyylistä old-school horroria. Kumpikaan ei siis ole lähelläkään sitä mitä leffa tarjosi. Todella piristävä kokemus pitkästä aikaa kauhun osalta.

The hunger games 0,5/5 tähteä
Järkyttävää tuubaa. Battle royale meets Harry Potter and Twilight. Todella muovinen ja imelä teinidraama. Henkilöhahmot olivat todella ärsyttäviä ja minkäänlaista samaistumista yhteenkään hahmoon ei tullut. Puoli tähti tasan sen takia, että näytti jenkkityyliin todella hyvälle visuaalisesti. Osaanpahan nyt ainakin välttää jatko-osia.

Battleship 0/5 tähteä
Todennäköisesti huonoin elokuva minkä olen koskaan nähnyt ja olen katsonut lähes koko Uwe Bollin tuotannon. Typerin mahdollinen idea elokuvalle koskaan. Kaameaa isänmaallisuuden korostamista ja Rihanna oli jopa Michelle Rodriquezia ja Sandra Bullockia ärsyttävämpi kovisnaisen roolissa. Aivan silkkaa paskaa. Efekteistä olisi voinut antaa sen puolikkaan, mutta leffa oli niin huono että arvosanan kuuluisi olla miinuksella.

Bad Ass 2,5/5 tähteä
Mainettaan parempi, mutta ei kyllä jää historian kirjoihin. Danny Trejolle perinteiseen tyyliin puolikas tähti.

Piranha 3DD 1/5 tähteä
Aika heikko yritys olla hauska. Alkuperäisen Piranhan kanssa tällä ei kyllä ole mitään tekemistä. Ei kuitenkaan loputtoman kovasti ärsyttänyt, en tiedä miksi.

Iron Sky 2/5 tähteä
Vähän väkisin väännetyn oloinen ja osa vitseistä oli typeriä. Kuitenkin suomalaiseksi leffaksi todella siisti ja kyllä tämä muutamaan otteeseen hymyilytti.

Underworld: Awakening 2,5/5 tähteä
Aika tyhjänpäiväistä actionia, mutta kaikki Underworld leffat ovat mukavia katsoa. Aivot narikkaan matskua, mutta laadukasta sellaista.


Ne itselle odotetuimmat leffat eli Prometheus ja Total recall, ovat vielä odottamassa katsomista.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Joihinkin elokuvaklassikoihin sitä ei vaan kyllästy ja My cousin Vinny on yksi niistä kaikkein parhaimmista. Äsken tuli katsottua ties kuinka monennen kerran ja edelleen homma toimii.

Vaikka leffassa onkin Ralph Macchio näyttelemässä, on tästä jopa lakimiesten ylistämästä ja koulutuksessa hyväksi todetusta pätkästä pelkkää hyvää sanottavaa. Joe Pesci "kasvaa" jouhevasti aggressiiviseksi lakimieheksi ja erityisesti Marisa Tomein esitystä katsoo erittäin mielellään. Ei mennyt parhaan sivuosan Oscar yhtään väärälle henkilölle, siksi hyvää on hänen työnsä jälki tässä leffassa. Ja ihan näin sivuhuomautuksena: on hän kyllä erittäin seksikäs koko 120 minuutin ajan.

Jos nyt pitäisi jokin erityinen kohta valita, niin kyllä se elokuvan viimeinen puoli tuntia on sellaista tykitystä, että oksat pois.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Total Recall oli ainakin niin kamalaa kuraa että en suosittele. Pettymykset ovat traumatisoivia.

Pettymykset todellakin ovat traumatisoivia. Juuri tästä syystä nuo kaksi mainitsemaani leffaa ovat vielä katsomatta. Sen tietää, että näiden omien ikisuosikkien re-filmatisoinnit ja prequelit ovat yleensä olleet niin kauheita, että ovat pilanneet leffaillan lisäksi vielä useamman seuraavankin. Kuitenkin nämä molemmat on pakko katsoa. Kumpikaan ei varmaan tule vastaamaan odotuksia ja täytyy valita sellainen väli että pettymyksen tuottamasta vitutuksesta ei ole suunnatonta haittaa.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Anteeksi, syyllistyin eilen kahteen b-luokan rainaan eli The Dead ja Jennifer's Body. The Dead oltiin kuvattu hienoissa maisemissa mutta oli niin nähty zombie leffa ja Jennifer`s Body oli suunnattu vain 15v teineille jotka odottavat liukkarin kanssa Megan Foxia. Arvosanat 5 tai 6.
 
Tulipahan lat.. saatua käsiini hyvät versiot parista odotetusta leffasta ja tulipa katseltua sitten molemmat. Pientä arvostelua alla:

The Avengers

Tätä leffaahan nyt oli jo pitkään pohjustettu Iron Maneilla ja sitten muilla enemmän tai vähemmän b-luokan supersankarileffoilla. Kuitenkin sen verran rajua on ollut markkinointi tämän leffan kohdalla, että odotuksissa oli supersankarileffojen parhaimistoa.

Sanotaanko, että ei ehkä tämä nyt ihan siellä parhaimistossa ole, mutta kyllä tämän mielellään katsoo läpi kerran. Aika paljon leffaa voi verrata Transformers-elokuviin, mutta pienellä nostalgiatripillä, kun Marvelin tutut hahmot ramboilevat menemään. Paljon räiskettä ja mähinää, mutta juoni ja elokuva kokonaisuudessaan eivät juuri tarjoa mitään. Viihdyttävää silti.

2,5/5

Prometheus

Tätä oli odotettu kyllä pitkään ja tällaisten scifi-thriller/horroreiden ystävänä kyllä täytti täysin odotukset. Jotkut ovat täällä itkeneet, että ei saatu vastauksia asioihin ja jotkut jutut jäivät aivan epäselvästi, mutta kyllähän niitä elokuvassa kysyttiin, mutta niihin ei vastausta saatu, eivätkä saanneet elokuvan hahmotkaan. Ehkäpä sitten Prometheus 2:ssa muutaman vuoden päästä?

Leffa on aivan järkyttävän kaunis ja näyttelijät suorituvat erinomaisesti. Fassbender on kunkku robottina ja Charlize Theronkin onnistuu omasta mielestäni Vickersin roolissa mainiosti. Elokuva myös tarjoilee Alien-viittauksia jatkuvasti ja se kyllä mielytti minua paljon. Toki tapahtumat sijoittuvat samaan galaksiin, joten ne oli odotettavissa. Hyvä leffa, joka menee varmasti saman genren elokuvien kärkipäähän. Jos tykkäsit Alienista, niin et voi olla tykkkäämättä tästä.

4-/5

Tänään pitäisi varmaan vielä katsella kotisohvalta Expendables 2 tai Dark Knight Rises. Saas nähdä kerkeääkö.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Safe House tarjoili ihan viihteellisen, joskin tsiljardiin kertaan ennalta-arvattavan toimintatrilleröinnin. Washingtonin Denzel suoriutuu osastaan varsin kelvollisesti. Sunnuntaimakailuksi sellainen reipas arvoinen elokuva.

Muutenhan tässä on jääneet leffat kyllä täysin paitsioon; huomasin videovuokraamon uutuushyllyn notkuvan pääosin elokuvista, joita en ole tiennyt edes olevan olemassa. (Toki niistä saa kaiken maailmna hungergamesit ja hömpät laskea pois, mutta jo pelkästään toimintatrillerien saralla kiinnostavan oloisia pätkiä oli useampi.)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on vihdoin tullut katsastettua tuo Puhdistus. Näytelmän (Tampereen teatteri) olen jo aiemmin katsastanut ja kirjan lukenut. Elokuvalta odotin paljon, koska kirja ja näytelmä ovat molemmat iskeneet täysillä. Ihan tähän samaan ei elokuva valitettavasti yltänyt, vaikka ihan katsomisen arvoisesta tekeleestä olikin kyse.

Elokuvan ongelmat olivat minusta siinä, että varsinainen tarina ja päähenkilöt jäävät jotenkin etäiseksi. Kirjassa syvällisyys on toki huomattavasti helpommin luotavissa, mutta teatterilavallakin onnistuttiin tässä minusta paljon elokuvaa paremmin. Toisaalta, elokuva tuntui jopa paikoin puuduttavalta, mikä on sinällään ihme kun miettii, miten kirja ja näytelmä rullasivat täysillä alusta loppuun asti. Väkivaltakohtaukset olivat taas minusta jotenkin ylidramatisoituja. Ja jotenkin tuntui, että niissä oli haettu paikoin jotain päälleliimatun tuntuista taiteellista näkökantaa. Eli väkivaltakohtauksia katsoessa tuntui, kuin katsoisikin yhtäkkiä jotain toista elokuvaa.

Teatteriesityksissä nuo väkivaltakohtaukset olivat luonnollisesti paljon vähäeleisempiä, mutta jotenkin sitäkin ahdistavampia ja vaikuttavampia. Elokuva ei tavoittanut kuin murto-osan tästä tunnelmasta.

Näyttelijäsuoritukset olivat hyviä. Frantzenin naamaan on vähän kyllästynyt, mutta kyllä mies ihan hyvin roolinsa heitti. Krista Kosonen Aliiden siskona ei ehkä täysin vakuuttanut, joskin hänen roolinsa jäi kuitenkin lopulta melko pieneksi. Erityiskehut venäläistä miliisiä esittäneelle Tomi Salmelalle. Mies on minusta yksi Suomen aliarvostetuimmista näyttelijöistä, vaikka onkin tehnyt hienoja roolisuorituksia hienoissa elokuvissa, kuten Matti Ylinen Talvisodassa ja Antton Laurila Koivusalon Pohjantähdessä - jossa hoiti minusta roolinsa paremmin kuin Veikko Sinisalo Laineen versiossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös