Ennen kuin tsekkasin tuon Pahat pojat-elokuvan, verkkokalvojani rasitti parin tunnin ajan toinen suomalainen elokuva, nimittäin Rööperi.
Kohtalaisen suurin odotuksin aloin leffaa katsomaan, sillä uskoin lapsenomaisessa mielessäni ja trailerin harhauttamana, että kyseinen elokuva olisi yksi parhaimmista suomalaisista leffoista, mitä tällä vuosituhannella on tehty.
Noh, näin ei ihan ollut asian laita.
Onko suomalaisessa elokuvateollisuudessa meneillään sellainen tilanne, että jos halutaan tehdä kunnon elokuva, sen pääosaan tarvitaan joko Edelmann, Franzen, Hietalahti tai Veijonen tai mieluiten nämä kaikki? Eikö tästä maasta muka löydy muita heidän ikäluokkaansa olevia näyttelijöitä, kun näitä samoja naamoja pitää koko ajan mukana pyörittää?
Edelmannin musiikista olen aina pitänyt, ja näyttelijänäkin hän on onnistunut tekemään ainakin yhden hyvän roolin (Häjyt), mutta jotenkin tuntuu siltä leffan katsottuaan, että tämän projektin hän olisi voinut jättää tekemättä. Vain parissa kohdassa hän tuntui olevan innoissaan ja lopun aikaa hän vain toisteli vuorosanoja ja liikkui sinne, minne piti.
Franzenin Peter on ainakin minulle jäänyt parhaiten mieleen elokuvasta Rukajärven tie, joka muutamista heikkouksistaan huolimatta on minusta eräs parhaimmista sota-ajan kuvauksista, mitä nykyaikana on Suomessa filmattu. Valitettavasti suurimmassa osassa niistä leffoista, joissa hän on ollut pääosassa, on keskitytty enimmäkseen ulkoiseen habitukseen ja annettu hänelle tietynlaisia taiteellisia vapauksia esittää roolinsa milloin mitenkin yliampuvasti. Katsoin muutama kuukausi sitten esimerkiksi puolen tunnin ajan Koirankynnenleikkaajaa, kunnes lopetin sen kesken, koska en jaksanut enää kuunnella ja nähdä Peterin ylinäyttelyä.
Tässäkin leffassa hyvän alun jälkeen Franzenin perisynti alkoi ottaa entistä isompaa roolia, kunnes lopulta hänen roolihahmonsa alkoi ärsyttämään todella paljon.
Kari Hietalahti tuntuu jääneen jumiin omaan rooliinsa.
Kun Rööperi pelmahti leffateattereihin, luin jostain hänen haastattelunsa, jossa hän totesi roolihahmonsa olevan ihastuttavan pessimistinen.
Oli miten oli, näistä neljästä isosta nimestä hän onnistui roolissaan parhaiten.
Juha Veijosen parhaimmat elokuvat ovat myös tämän elokuvan jälkeen Esa ja Vesa, Nousukausi sekä Vares. Rööperissä Veijosen ongelma oli sama kuin Edelmannin eli sanat kyllä osattiin sanoa ihan oikein, mutta se jokin eli tunne jäi puuttumaan. Usein hän vain haahuili otoksesta toiseen, muistaen toki aina silloin tällöin väläyttää aavistuksen parhaimmasta osaamisestaan.
Naiskauneutta leffassa edustanut Pihla Viitala suoriutui tehtävästään hyvin. Kunnes hänen roolihahmonsa menetti elämänhalunsa. Siihen asti hän oli oikeastaan Hietalahden kanssa koko pätkän suola. Aikamoinen kissa tuo Pihla...
Jasper Pääkkösen "näyttelemä" rikollispomo oli kyllä täysin naurettava roolihahmo. Valitettavasti en nauranut missään hänen kohtauksistaan. Harvoin tulee todistettua niin epäuskottavaa kohtausta kuin se, että joku niukin naukin yli 70-kiloinen luuviulu hakkaa oikealla suorallaan Edelmannin kokoisen olennon tajuttomaksi. Ei vaan jaksa ymmärtää tuota käsikirjoittajan aivopierua.
**