Katsoin viime viikolla Finnkinossa Priscilla-elokuvan ja Netflixistä pari dokkaria (Einsteinin elämä omin sanoin ja Lucie Blackmanin katoaminen), joten seuraavaksi niistä sananen.
Priscilla: Sofia Coppolan uutuuselokuva on nimetty Elvis Presleyn ex-vaimon mukaan, mutta ainakin itseäni kiinnosti tässäkin eniten nimenomaan rockin kuninkaan henkilökuva. Elvis on sinänsä aiheena minulle hyvinkin tuttu, sillä olen pienestä pitäen pitänyt hänen musiikistaan ja siinä sivussa tutustunut myös hänen elämäntarinaansa – ensisijaisesti tietysti elämäkertojen ja dokumenttien muodossa. Fiktiivisistä sovituksista olen nähnyt Baz Luhrmannin elokuvan parin vuoden takaa ja Larry Peercen tv-elokuvan 80-luvulta. Näistä ensiksi mainittu oli onnistunut sikäli, että visuaalisesti se oli hulppea ja Austin Butler teki pääosassa rautaisen roolisuorituksen, mutta toisaalta tarinassa keskityttiin turhankin vankasti Elviksen uraan – erityisesti manageri Tom Parkerin osuuteen siinä – kun taas yksityiselämä ja henkilökuva jäivät varsin valjuiksi. Peercen elokuva puolestaan pureutui lähinnä Elviksen privaattielämään ja persoonaan, mutta näkökulma niiden suhteen oli yksisilmäinen ja jopa kohdettaan mustamaalaava. Molemmat teokset jäivät siis kauaksi nappiosumasta, joten odotin suuria tältä uudelta Priscilla Presleyn muistelmateokseen pohjautuvalta näkemykseltä.
Toivoin taas turhia. Coppolan elokuvassa oli nimittäin prikulleen samat ongelmat kuin siinä Larry Peercen hengentuotteessa, mutta vielä massiivisempina. Priscilla keskittyi kokonaan Presleyn pariskunnan kulissientakaiseen elämään ja jätti Elviksen uran paitsioon, kuten toki jo nimen perusteella oli odotettavissa, eikä tämä aiheen rajaus minua itsessään mitenkään haitannut. Enemmän haittasi se, että lähestymistapa oli mielestäni aivan liian kärjistetty ja yksiulotteinen – Elviksestä oli leivottu suoranainen pedofiili ja hänen suhteestaan Priscillaan perätikin häiriintynyt. Tiettyyn rajaan asti tämä onkin todenmukaista, sillä eihän 14-vuotiaan teinitytön ja 10 vuotta vanhemman laulajan suhde nyt lähtökohtaisesti mitenkään terveellä pohjalla ole. Coppola vain oli vetänyt tämän asetelman aivan överiksi. Oikeastihan Elvis itsekin oli tuolloin vasta parikymppinen, monin tavoin keskenkasvuinen sekä henkisesti hajalla menetettyään juuri äitinsä ja ehkä myös uransa, kun taas Priscilla oli ainakin ulkoisesti ikäistään kypsemmän oloinen. Priscillassa nimihenkilöstä oli tehty noin 10-vuotiaan pikkutytön näköinen ja verbaalisilta kyvyiltäänkin poikkeuksellisen lapsellinen. Elvis-hahmo puolestaan oli jo kooltaan tytön rinnalla suorastaan jättiläismäinen ja muistutti muutenkin jotain keski-ikäistä äijänkörilästä habitukseltaan. Tässä kontekstissa jopa hänen vuodatuksensa Priscillalle vaikkapa Gladys-äidin taannoisesta kuolemasta ja isukin uudesta naisystävästä vaikuttivat enemmän laskelmoiduilta viettely-yrityksiltä kuin miltään aidoilta tunteenilmauksilta.
Verratakseni elokuvaa sen lähdemateriaaliin eli Priscilla Presleyn ja haamukirjoittaja Sandra Harmonin Elvis and Me -kirjaan vuodelta 1985, niin kirjassa käsiteltiin Elviksen persoonaa empaattisemmalla otteella ja annettiin monipuolisempi kuva hänen suhteestaan vaimoonsa. Liekö Priscilla alkanut sitten iän myötä katkeroitua vai mikä on, mutta Priscillassakin hän on häärinyt tuottajana, eikä tämänkertainen näkökulma anna mitään armoa hänen edesmenneelle ex-miehelleen. Toki kirjassakin nähtiin Elviksen harjoittamaa kontrollointia, raivokohtauksia, väkivaltaisuutta ja uskottomuutta, mutta niiden vastapainoksi oli tuotu esille myös hänen positiivisia luonteenpiirteitään, kuten huumorintajua, anteliaisuutta, herkkyyttä ja lämpöä. Pariskunnan yhteiselämän kuvauksessa oli kyllä esitetty rehellisesti kaikki ongelmakohdat – epätasapainoinen dynamiikka, toiset naiset ja Priscillan jatkuva yksinäisyys –, mutta niiden väliin oli siroteltu viljalti myös hyviä hetkiä ja vilpittömiä tunteita. Leffan Elvis taas näyttäytyi inhimillisenä ja kaksikon suhde onnellisena vain parissa pikaisessa väläyksessä Priscillan päättäjäisiä ja Lisa-Marie-tyttären syntymää käsiteltäessä. Muutoin Elvis oli kuvattu petomaisena hirviönä, eikä hänen ja Priscillan väliltä erottunut mitään aitoa kemiaa. Tuo kaikki negatiivisuus teki kokonaisuudesta kovin raskaan ja epätasapainoisen. Ei elämäkerrallinen tuotos voi koskaan olla onnistunut, jos siinä keskitytään yksiulotteisesti joko vain kiillottamaan kohteen sädekehää tai sitten lyttäämään hänet maanrakoon.
Mutta tämähän ei toisaalta olekaan tarina Elviksestä, vaan hänen puolisostaan. Niinpä Elvis-hahmon mustavalkoisuuden voisi antaa anteeksi, jos varsinaisesta keskushenkilöstä olisi sen sijaan saatu mielenkiintoinen ja monitahoinen persoona. Käsikirjoitus ei kuitenkaan kerro oikein mitään Priscillasta ihmisenä, vaan hän on ikään kuin pelkkä tyhjä taulu. Kohtauksesta toiseen hän ei tee muuta kuin katselee hämmentynein kauriinsilmin ympärilleen. Aluksi tuon toki ymmärtääkin, kun hänet on tempaistu kesken teini-iän vieraaseen ympäristöön supertähden kartanoon, mutta valitettavasti aikuiseksi varttunut Priscilla ei ole hahmona yhtään sen kiinnostavampi. Keskenkasvuisen tytön vähittäinen kehittyminen itsenäiseksi naiseksi olisi varmasti toiminut juonenrunkona hyvin, mutta nyt siihen ei paneuduttu oikein mitenkään. Yhdessä kohtauksessa taidettiin kuvata Priscillaa harrastamassa uutta intohimoaan karatea, mutta muutoin hänen irtaantumisensa Elviksen maailmasta ohitettiin aivan häthätää. Mitä tulee muihin hahmoihin (Elviksen isä, sukulaiset, kaverit), he jäivät kautta linjan pelkiksi paperinukeiksi.
En myöskään ollut tyytyväinen Cailee Spaenyn ja Jacob Elordin suorituksiin päärooleissa – joskaan se ei välttämättä johdu heidän näyttelijänlahjoistaan vaan enemmän juuri käsikirjoituksesta ja ohjauksesta. Spaenyltä nähtiin koko elokuvan aikana ainoastaan yksi ilme ja yksi äänensävy, eikä yhtäkään tunnetta. Elord puolestaan mutisi repliikkinsä niin epäselvästi, että suosittelisin leffa-Elvikselle mahdollisimman pikaista hakeutumista puheterapiaan. Minkäänlaista karismaa hänestä ei todellakaan välittynyt, eikä hän muutenkaan ollut yhtään Elviksen oloinen.
Lisäksi leffa eteni alusta loppuun aivan pikavauhtia mihinkään kunnolla pysähtymättä. Eikä mikään ihme, kun kerran oli yritetty mahduttaa yli vuosikymmenen ajalta tapahtumia alle kahteen tunteroiseen.
Kaikesta edellä mainitusta huolimatta Priscillaa voidaan kuitenkin pitää tavallaan onnistuneena elokuvana. Coppola oli nimittäin tuonut premissinsä tehokkaasti esille, vaikken juuri minä siitä sattunutkaan pitämään. Oli varmasti aivan tietoinen valinta esittää Elvis konnamaisena pervona ja Priscilla hänen uhrinaan, eikä siinä olisi juuri tuon paremmin voitu onnistuakaan.
Itse jään kuitenkin yhä odottamaan oman makuni mukaista Elvis-leffaa.
Einsteinin elämä omin sanoin (Einstein and the Bomb): Tämä Netflixin dokudraama käsitteli osittain näyteltyjen vuoropuhelujen ja osittain aidon arkistomateriaalin avulla suhteellisuusteorian isää Albert Einsteiniä – tai ainakin yritti käsitellä. Ehkäpä koko dokudraama oli tehty ainakin jossakin määrin Oppenheimer-leffan menestyksen innoittamana, mutta pommiin viittaava alkuperäinen nimi ei silti ole kovin kuvaava, sillä atomipommi jäi sisällössä lopulta pelkäksi mitättömäksi kuriositeetiksi. Suomenkielinen nimi ei tosin ole paljon osuvampi, sillä myöskään Einsteinin elämään ei pureuduttu perusteellisesti. Hänen omat sanansa olivat kyllä edustettuina siinä mielessä, että käsittääkseni kaikki kuullut Einsteinin repliikit pohjautuivat johonkin hänen oikeasti sanomaansa tai kirjoittamaansa. Tämä olikin toisaalta positiivista, sillä eipä ainakaan ajauduttu liian kauas todellisuudesta, mutta aiheutti se toisaalta rajoituksensakin. Elokuvan toinen puoli koostui nimittäin nyt Einsteinin sekalaisista lähinnä fysiikkaa, pasifismia ja juutalaisten kohtelua koskevista kannanotoista. Toinen puoli taas käsitti hajanaisia arkistokatkelmia toisen maailmansodan aikaisesta Natsi-Saksasta. Näitä yksittäisiä anekdootteja ja pätkiä tykitettiin ruudulle pyrkimättä mihinkään johdonmukaisesti etenevään kokonaisuuteen, joten koko homma jäi perin sirpalemaiseksi ja sekavaksi. Enemmän kyseessä oli kuitenkin pintapuolinen kertaus kansallissosialismista, kun taas itse Einsteinin elämänvaiheista ja persoonasta – saatika hänen suhteestaan atomipommiin – ei rakentunut koherenttia käsitystä. Eli ei tämä kyllä ollut yhtään sitä mitä piti.
Lucie Blackmanin katoaminen (Missing: The Lucie Blackman Case): Tämä true crime -dokumentti käsitteli vuonna 2000 Tokiosta kadonneen 20-vuotiaan brittinaisen tapauksen tutkintaa. Haastateltavina olivat lähinnä Blackmanin isä, joka oli ollut etsinnöissä aktiivisena liikkeellepanevana voimana, ja toisaalta juttua tutkineet virkavallan edustajat. Näytti ainakin näin länsimaalaisen perspektiivistä hiukan huvittavalta, kun poliisit selostivat tapauksen kulkua muutoin virallisen oloisina mutta lattialla kyhjöttäen – mutta eiväthän japanilaiset istumiskäytännöt tietenkään tämän dokumentin vika ole. Se taas on, että Blackmanin katoamista edeltänyt henkilöhistoria ja luonnekuva jätettiin turhankin vähälle huomiolle. Eihän moisten seikkojen toki kuulukaan olla keskeisimpiä elementtejä true crime -teoksessa, mutta ilman kunnon taustoitusta myös hänen kohtalonsa tuntui jotensakin yhdentekevältä. Poliisin tutkintalinjatkin esitettiin joiltain osin pintapuolisesti ja omituisen hyppelehtivästi – epäilyksenalaisia putkahteli yhtäkkiä ties mistä ilman että katsojille olisi valotettu, mistä virkavalta oli alun perin saanut päähänsä epäillä juuri kyseisiä tyyppejä yhteydestä juuri tähän tapaukseen. Edellä mainitut puutteet eivät kuitenkaan lätsäyttäneet katseluiloani tyystin. Itselleni lisäjännitystä aiheutti se, etten tiennyt casesta juuri mitään ennalta eikä dokumenttikaan mitenkään spoilannut itseään, joten mielenkiinto säilyi sikäli vireillä loppuun saakka. Tapaukseen paremmin perehtyneiltä olen kuitenkin kuullut, että joitakin keskeisiä yksityiskohtia ja virkavallan möhläyksiä oli jätetty tästä esillepanosta kokonaan pois. Se olisi varmasti häirinnyt itseänikin, jos olisin tehnyt paremmin kotiläksyni Blackmanin keissin suhteen, mutta nyt saatoin seurata dokumenttia onnellisen tietämättömänä mistään mammuttiluokan porsaanrei’istä.
Siinä kaikki tältä erää.