Onkos kukaan vielä nähnyt uusinta Wes Andersonia eli Asteroid Cityä?
Olin laittanut kalenteriin että tulisi vasta juhannusviikolla mutta äsken huomasin että on ollut eetterissä jo pari viikkoa ja ihmettelin että miksi olivat aikaistaneet.
Sitten löysin itse tänne linkkaamani trailerin jossa olin maininnut ensi-iltapäiväksi 16.6 eli viikkoa ennen juhannusta mutta siltikin viikkoa oikean ensi-iltapäivän jälkeen... Kärsin selkeästi jonkinlaisesta aivovammasta.
No ensi viikolla hellettä pakoon ilmastoituun teatteriin nauttimaan omalaatuisesta elokuvataiteesta.
Juicen elokuvan Nieminen onnistui jo ryssimään, joten odotukset ei ole kovin korkealla.Nieminen ei näköjään yrittänyt edes kuulostaa Spedeltä
Lovelessin näin aikanaan tuoreeltaan teatterissa. Muita hänen tuotoksiaan en ole nähnyt. 4/5 olen näemmä antanut. Sellainen muistikuva hämärästi on, että elokuva ei olisi ihan kantanut loppuun asti. Jotenkin kompastui loppumetreillä. Muistelin myös, että olisi ilmestymisvuonnaan jakanut enemmänkin mielipiteitä, mutta näytti tuolla kahdella leffasivustolla olevan aika solidit 7,6 ja 7,8, että onko sitten alkanut myöhemmin saada rakkautta (heh heh) tai sitten muistan väärin.Onkos täällä muita Andrei Zvjagintsevin elokuvien ystäviä kuin minä?
Aivan kaikkia miehen elokuvia ei ole Suomessa julkaistu, mutta uskoisin, että suoratoistoista löytyy. Kehotan katsomaan, riipaisevan alakuloisia kuvauksia tämän vuosituhannen Venäjältä huippunaan vuonna 2014 valmistunut Leviathan, jossa venäläinen korruptio ja elämänmeno muutenkin iskee päin pläsiä kuin se kuuluisa miljoona volttia.
Isän paluu on lohduton kuvaus vuosikymmenen poissa olleen isän paluusta poikiensa elämään, Jelena puolestaan näyttää, että äidin ja pojan siteet eivät murru siinäkään vaiheessa kun se olisi suotavaa. Karkotus kuvaa parisuhteen näköalattomuutta ja Rakkautta vailla pienen pojan kipuilua vanhempiensa avioeron keskellä.
Ei mitään hyvän tuulen elokuvia, mutta pitäisikö aina ollakaan?
Ainahan sitä on hyvän elokuvan ystävä. Leviathan, Loveless, Isän paluu nähty ja kaikki ihan sieltä terävimmältä huipulta, sekä kaikki kuvaavat muistaakseni aika hyvin Venäjän touhuja, heidän käsitystä miehisyydestä ja yleisesti sitä mentaliteettia. Kaikissa loistavaa tunnelmanrakentamista vahvasti ympäristöä kuvaamalla. Kovin tarkkoja muistikuvia ei ole, kun vain kerran katsottuna teattereissa. Sittemmin toki myös ostettu hyllyyn.Onkos täällä muita Andrei Zvjagintsevin elokuvien ystäviä kuin minä?
Nähtynä vain Yli vuorten, 4 kuukautta 3 viikkoa 2 päivää ja Valmistujaiset, eikä edes ole kuin keskimmäinen hyllyssä.Heitetäänpä seuraavaksi Romanian lahja nykyelokuvalle eli Cristian Mungiu. Mitä mieltä leffafanit ovat hänen teoksistaan? Mielestäni hänelläkin on todella vahvaa tekemistä kautta linjan. No ehkä Tarinoita kulta-ajalta jäi jotenkin vajaaksi, mutta kun senkin katsomisesta on vuosia, niin eipä lyödä mielipidettä lukkoon.
Romanialaisista taidan pitää lopulta lähes yhtä paljon Radu Judesta kuin Mungiusta. Jude on kokeilevampi, ilkikurisempi ja humoristisempi, mutta elokuvien maailmankuvassa on lopulta paljon samaa siellä pohjana. Romanian uuden aallon kolmannelta suurnimeltä ei Cristi Puiulta olen nähnyt toistaiseksi vain tuon kuuluisimman eli Herra Lazarescun kuoleman, joka on kyllä erinomainen. Aurora tuolla hyllyssä odottelee, että kenties se mielipide tästä vielä vahvistuu.Heitetäänpä seuraavaksi Romanian lahja nykyelokuvalle eli Cristian Mungiu. Mitä mieltä leffafanit ovat hänen teoksistaan? Mielestäni hänelläkin on todella vahvaa tekemistä kautta linjan. No ehkä Tarinoita kulta-ajalta jäi jotenkin vajaaksi, mutta kun senkin katsomisesta on vuosia, niin eipä lyödä mielipidettä lukkoon.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, mistä katsoit tuon Gardiens de pharen (1929)? Youtubestako, vai pyöriikö siitä joku torrentti maailmalla?Hiljaiselo leffojen suhteen jatkui myös tässä kuussa, sillä sain katsottua vain 11 leffaa, joista alla lyhyt luettelo:
Being There (1979) - ****
Gardiens de Phare (1929) - ****
Lone Star (1996) - ****
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023) - ****
The Flight of the Phoenix (1965) - ****
The Witch (2015) - ****
Fury (1936) - ***
Come and See (1985) - *****
Throne of Blood (1957) - ****
The Secret in Their Eyes (2009) - ****
Sands of Iwo Jima (1949) - ***
Ylivoimaisesti parhain kesäkuussa näkemäni leffa oli Come and See, joka tosin tässä maailmanajassa herättää pohtimaan sitä, että kuinka paljon pahempia neuvostosotilaat oikeastaan olivat natseihin verrattuna. Erinomainen leffa joka tapauksessa, jota voin lämpimästi suositella.
Tällä hetkellä olen katsomassa balettimaailmasta kertovaa elokuvaa the Red Shoes vuodelta 1948, mutta koska se on pahasti kesken, niin kirjaan sen heinäkuun aikana näkemiini leffoihin.
Youtubesta löytyi, kuten melko suuri osa 1920-luvulla ilmestyneistä elokuvista. Myös Peter Pan vuodelta 1924 on youtubessa.Ihan uteliaisuuttani kysyn, mistä katsoit tuon Gardiens de pharen (1929)? Youtubestako, vai pyöriikö siitä joku torrentti maailmalla?
Red Shoes on suuria suosikkeja, joskus on tullut ajettua Helsinkiin asti katsomaan se kankaalta.
Niin arvelinkin. Ainoa vaan että tuo on todella surkealla kuvalla kuten esim. Sylvesterkin. Minkäs teet, kun ei julkaisuja ole ja tuskin tuleekaan.Youtubesta löytyi, kuten melko suuri osa 1920-luvulla ilmestyneistä elokuvista. Myös Peter Pan vuodelta 1924 on youtubessa.
Ihan olen perinteisesti teatterissa katsellut ja ostellut netistä - Suomesta ja ulkomailta. Juuri viime vuonna tuli noista muutamista mainitsemistani Ozonin lyhytelokuvista esim. Ozon: Remastered & Uncut -kokoelma, minkä voi vaikka Vimeosta (ja muualta) vuokrata tai ostaa digitaalisena.Lisäksi kiinnostaa tuo Ozon. Mistä hänen elokuviaan löytää helpoimmin @Buster ?
Joo elokuva saagoissa on aikalailla sama ominaisuus kuten ruuissa kumpikaan eli yleensä lämmittämällä parane. Ok toki elokuvia joiden jatko-osat ihan mukiin meneviäItse en ymmärrä miksi pitää pilata Indiana Jones-leffasarjaa vieläkin enemmän? Kingdom of the Crystal Skull oli huono ja se oli yllätys koska ohjaajana oli legendaarinen Spielberg. Toki Temple Of Doom oli aika keskinkertainen myös, mutta Kingdom of the Crystal Skull tappoi Indyn moneksi vuosiksi. Ja sitten tuli tämä uusin pökäle, muistojen ja Harrison Fordin vuoksi? Ei näin. Sama fiilis tuli uusimman Matrixin kanssa, rahastusta.
Ymmärräthän sinä sen. Kuten lopussa totesit, rahastusta. Se kai on jokaisen leffan tarkoitus lopulta enemmän tai vähemmän, niiden laadukkaidenkin. Pakkohan näitä ei ole katsoa, itse en ole esim. Star Warsista koskaan välittänyt, mutta eipä se itseltäni ole pois, jos noita tehdään ja porukka niitä katsoo.Itse en ymmärrä miksi pitää pilata Indiana Jones-leffasarjaa vieläkin enemmän? Kingdom of the Crystal Skull oli huono ja se oli yllätys koska ohjaajana oli legendaarinen Spielberg. Toki Temple Of Doom oli aika keskinkertainen myös, mutta Kingdom of the Crystal Skull tappoi Indyn moneksi vuosiksi. Ja sitten tuli tämä uusin pökäle, muistojen ja Harrison Fordin vuoksi? Ei näin. Sama fiilis tuli uusimman Matrixin kanssa, rahastusta.
Näiden jatko-osien on ihan mahdotontakin päästä siihen samaan, kun se täysin uuden jutun lumo puuttuu. Ei tämä uusin saagan muihin osiin verrattuna edes mikään huono ollut. Kadonneen aarteen metsästäjät tietysti ihan omassa luokassaan, mutta Tuomion temppeliin ja Kristallikallon valtakuntaan nähden ihan hyvä tekele. Viimeinen ristiretki menee kakkoseksi Conneryn ja onnistuneen huumorin voimin.Toki hienoahan se olisi, jos joskus näillä kassamagneeteilla tehtäisiin poikkeus ja lisäosa olisi sekä myyvä että laadullisesti jotain muuta kuin kaikille sopivaa peruskauraa. Mutta sitä odotellessa.
Samaa kastia myös asian-movies-online.com. Muistaakseni saitit on itse tehneet noihin enkkutekstityksiä, jos ei muuten ole saatavilla ja suomalaisia tekstityksiäkin löytyy joitain. Lisäksi ne leffat saa ladattua tuolta itselleen muistaakseni pidemmillä jäsenyyksillä jos välttämättä haluaa. Ymmärtääkseni ihan laillisia saitteja. En ole itse ehtinyt noihin tutustua.
Sanoisin, että kun tästä olisi tehnyt suurinpiirtein samanmittaisen kuin KAM ja kummitytölle vähemmän paskan tarinan, niin ainekset olisi taistella kakkossijasta, mutta kyllä tämä tälläisenäkin hymyn jätti naamalle, kun leffasta tuli.Näiden jatko-osien on ihan mahdotontakin päästä siihen samaan, kun se täysin uuden jutun lumo puuttuu. Ei tämä uusin saagan muihin osiin verrattuna edes mikään huono ollut. Kadonneen aarteen metsästäjät tietysti ihan omassa luokassaan, mutta Tuomion temppeliin ja Kristallikallon valtakuntaan nähden ihan hyvä tekele. Viimeinen ristiretki menee kakkoseksi Conneryn ja onnistuneen huumorin voimin.