Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Jatkoajan leffakerho

  • 2 425 226
  • 12 332

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pitihän se Mission: Impossible - Dead_Reckoning ~ Part>One nähdä heti kun mahdollista, joten eilen kävin Plevnassa katsomassa (paperilla ensi-ilta on näköjään edelleen keskiviikko, mutta eilisestä alkaen joka päivä näyttävät ennakkoja).

Hyvin vahvasti samaa jatkumoahan tämä oli kuin pari edellistä McQuarrien ohjaamaa, eli taattua laatua hyvin tehdyn äksönin ja kevyiden vakoojaleffakoukeroiden ystäville. Juonen keskiössä on nyt jo aika kulunut ja moneen kertaan nähty juttu, mutta ihan hauskoja pikku jippoja sen ympärille oli kehitelty (koitan kirjoittaa mahdollisimman ympäripyöreästi ettei tule spoilereita). Ekaa kertaa minusta Cruise näytti paikoitellen vanhalta, olisiko mies sitten viimeinkin todennut että turha pyristellä ja yrittää näyttää kolmekymppiseltä, kun ei sitä ole enää hetkeen ollut. Tutut tiimin jäsenet Simon Pegg ja Ving Rhames ovat aina hauskoja, ja uudet kasvot (Hayley Atwell, Shea Whigham, Pom Klementieff, Cary Elwes) oli hyvin valittuja. Ja tietenkin kaikkien tosifanien odottama Henry Czernyn eli Kittridgen paluu! Tuota "Part One" -osaa vähän etukäteen pelkäsin että tuntuuko tämä vain puolikkaalta leffalta, mutta ihan toimiva kokonaisuus tämä oli, vaikka toki pohjustikin seuraavaa.

Eli jos sarjan edelliset ovat uponneet, vaika kuvitella että tähänkään pettyisi.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
HBO Maxin tilaajille huomio, timanttinen Oldboy on lisätty valikoimaan. Omalla kohdalla aivan ehdoton TOP5 -raina. 1h55min, ei siis liian pitkä. Jos ei ole aiemmin antanut tälle mahdollisuutta niin nyt se kannattaa tehdä.
Tämän kohdalla ei voi varmasti alleviivata liikaa myöskään sitä että Oldboysta pitää katsoa nimenomaan se alkuperäinen eteläkorealainen versio, eikä suinkaan sitä remakea.

On kyllä niitä elokuvia jotka muistaa lopun ikäänsä kun on kerran nähnyt, ja etukäteen kannattaa tietää mahdollisimman vähän.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
HBO Maxin tilaajille huomio, timanttinen Oldboy on lisätty valikoimaan. Omalla kohdalla aivan ehdoton TOP5 -raina. 1h55min, ei siis liian pitkä. Jos ei ole aiemmin antanut tälle mahdollisuutta niin nyt se kannattaa tehdä.
Kiitos tästä. Joskus aikanaan tullut katsottua vain alkua ja nyt tuli vasta suosituksesi perusteella katsottua koko pätkä. Loistava elokuva!
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Eilen käytiin poikulin kanssa katsomassa uusin Mission Impossible.

Kyllä Cruise näissä hyvä on ei siinä mitään.
Aikalailla samaa kaavaa noudatti kun vanhemmatkin ja takaa-ajokohtaukset olivat taas
hienoja. Sen enempää spoilaamatta niin Ilsan ja Gabrielin taistelukohtaus oli hienosti kuvattu ja vaikka
Cruisen stuntit olivat taas melkoisia niin omasta mielestä tämä oli leffan vaikuttavin kohtaus.

Nyt kun on lukenut noita kotimaisia arvosteluita niin vähän paistaa silmään, että käytännössä samoista asioista kehutaan tätä elokuvaa kun Indiana Jonesia haukutaan.

No hyvä toimintaleffa tämäkin oli. Ei mikään tajunnanräjäyttävä kokemus, mutta yllättävän nopeasti toi 2.5h kului kuitenkin ja jätti odottamaan toista osaa.

3/5
 

Buster

Jäsen
Yhdysvalloissa näyttelijöiden kilta SAG-AFTRA lakkoon ekaa kertaa sitten 1980, eikä se kirjoittajien killankaan lakko ole vielä päättynyt (kestänyt kohta 2,5 kuukautta). Viimeksi 1960 olivat molemmat samaan aikaan lakossa, tuolloin Ronald Reagan johti näyttelijät lakkoon.

Näyttelijöiden lakon myötä ei tietysti mitään liiton alaisia elokuvia tai tv-sarjoja kuvata. Vain saippuasarjat porskuttavat, koska niillä omat sopimuksensa.

Ohjaajien kilta sentään tässä välissä hieroi uuden sopimukseen (ovat olleet kerran lakossa 1987 ja se kesti huikeat kolme tuntia ja 15 minuuttia), mikä vähän loi kritiikkiä alalla. Kun epävirallisena totuutena kai pidetään, että ohjaajien killan työehtosopimus viimeksi käytännössä lopetti kirjoittajien killan lakon ja kirjoittajat joutuivat yksin jäätyään tekemään paljon isommat myönnytykset kuin olisivat halunneet. Ja nytkin jos ohjaajien kilta ja näyttelijöiden kilta olisi molemmat allekirjoittaneet uudet työehtosopimukset, niin varmaankin jälleen sitten kirjoittajien killan vaatimukset olisivat näyttäytyneet järjettöminä ja vastapuoli (AMPTP - tuottajat) olisi surutta käyttänyt sen hyväkseen.

Mutta nyt kun kirjoittajat ja näyttelijät ovat lakossa, niin tässä on niin järjettömän kallis totaaliseisaus, että paine on AMPTP:llä. Sekä näyttelijät että käsikirjoittajat jakavat mm. saman huolen tekoälystä, jota Disney on jo ehtinyt hyödyntämään James Earl Jonesin äänenä Obi Wan Kenobi -sarjassa. Kun taas mm. kässäripuolella ilmeisesti kehitellään ohjelmistoja, jotka voisivat jollain tavalla kirjoittaa käyttäen pohjana olemassaolevia käsikirjoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Loman aloitusleffaksi valikoitui Lewis Teaguen ohjaama Cujo, Stephen Kingin samannimiseen romaaniin perustuva kauhujännäri, jossa vesikauhuinen bernhardilainen pistää hulinaksi. Puolitoistatuntinen elokuva on piinaavaa tykitystä, mutta lopussa homma vesitetään typerällä lopetuksella. Jan De Bontin kuvaus on komeaa ja Neil Travisin leikkaus vie vesikauhuisen koiran hyökkäykset ihan omalle tasolleen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Sen enempää spoilaamatta niin Ilsan ja Gabrielin taistelukohtaus oli hienosti kuvattu ja vaikka
Cruisen stuntit olivat taas melkoisia niin omasta mielestä tämä oli leffan vaikuttavin kohtaus.
On noita taistelujuttuja vanhoista honkkarituotannoista lähtien tullut katseltua niin paljon että ne ja yleinen rätätätä - paukuttelu nykyään lähinnä haukotuttaa.

Kävin tänään katsomassa uuden MI:n Imaxissa ja olihan se komea. Itselleni onneksi Tomppa tykkää tehdä komeita takaa-ajoja ja muitakin ehkä hivenen epätyypillisiä action - juttuja ja tämän leffan loppukohtaus oli itselleni helmi ja siistein action - pläjöys hetkeen. Ei nyt spoilata mitään. Jokaiselle on ne omansa.

Juoni ei ole kummoinen mutta toimiva. Juoniaihiossa toki on aukkoja mutta tää on actionpläjäys. Helvetin nätti.

Tomppa on vanhentunut. Ving Rhames oli todella vanhentunut!

Meni omalla listalla MI-3:n jälkeen ehkä jopa toiseksi. Kaikki muut paitsi ekan vuodelta 1996 olen väijynyt leffan penkistä.

MI - arvosana 8,5/10

Arvosana olisi 9 jos olisi ollut hivenen lyhyempi. Liki 3h on näille vaan liikaa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sisu julkaistaan näemmä Suomessa vain Blu-rayllä ja DVD:llä, niin pakkohan se oli 4k-levy tilata jenkeistä. Eikä maksanut kuin n. 44€. Kalliiksi käy elokuvakeräilyharrastus, kun kotimaisetkin elokuvat täytyy tilata hyllyyn valtamerten takaa.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sisu julkaistaan näemmä Suomessa vain Blu-rayllä ja DVD:llä
Kas kun ei VHS-kasettina. Jaksaa ihmetyttää kyllä, että vuonna 2023 vielä ostetaan uusia leffoja DVD:nä, vieläpä siinä määrin että niitä kannattaa edelleen julkaista. Suurin osa telkkareistakin mitä myydään alkaa varmaan olemaan jo 50" ja siitä ylöspäin, niin siinä on kyllä leffanautintoa kerrakseen pyöräyttää DVD sillä ruudulla...
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kas kun ei VHS-kasettina. Jaksaa ihmetyttää kyllä, että vuonna 2023 vielä ostetaan uusia leffoja DVD:nä, vieläpä siinä määrin että niitä kannattaa edelleen julkaista.

Käsittääkseni lisäksi vielä huomattavasti enemmän kuin blu-raytä tai 4K:ta. Ihmetyttää. Olen huomannut, että isolla tv:lla, mutta laadukkaalla skaalauksella sekä alunalkaen hyvän kuvanlaadun omaavalla dvd:llä SD-laatuinen kuva voi olla ihan miellyttävää katsottavaa, jos kyseessä on pääosin lähikuvaa sisältävä 4/3 tai 16/9 kuvasuhteen vanhempi elokuva. Nyt kesällä olen katsonut dvd:nä aikoinaan Suomessa julkaistut Kubrickin varhaistuotannon kolme ensimmäistä elokuvaa, enkä tullut kaivanneeksi ollenkaan HD-laatua. Hyvä homma, myös lompakolle, että ei tarvitse kaikkea päivitellä.

Mutta, eeppinen laajakangaskuva ehdottomasti tarvitsee vähintään HD-kuvan. Ja vielä enemmän digiteknologialla tuotetut nykymegaelokuvat. Lievästi sanottuna ihmetyttää, että kuka ostaa ja katsoo vaikkapa uusimmasta Avatarista kaikista mahdollisista fyysisistä ja digitaalisista versioista dvd:n. Ja kun kyse ei ole edes mistään marginaalista, vaan dvd:ta varmaan myydään tämänkin elokuvan kohdalla enemmän kuin kahta muuta fyysistä formaattia.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen huomannut, että isolla tv:lla, mutta laadukkaalla skaalauksella sekä alunalkaen hyvän kuvanlaadun omaavalla dvd:llä SD-laatuinen kuva voi olla ihan miellyttävää katsottavaa, jos kyseessä on pääosin lähikuvaa sisältävä 4/3 tai 16/9 kuvasuhteen vanhempi elokuva. Nyt kesällä olen katsonut dvd:nä aikoinaan Suomessa julkaistut Kubrickin varhaistuotannon kolme ensimmäistä elokuvaa, enkä tullut kaivanneeksi ollenkaan HD-laatua. Hyvä homma, myös lompakolle, että ei tarvitse kaikkea päivitellä.
Joo, nuo vanhat elokuvat on toki eri juttu. Itselläkin pari hyllyllistä löytyy edelleen DVD-lättyjä, ja viimeksi tuli katseltua mm. Airplane 1 & 2 eikä noissa tosiaan osaa edes välttämättä kaivata parempaa laatua (ellei ole nähnyt jonkun remasteroidun version aiemmin).

Mutta en ehkä enää esim. Terminator 2:n DVD-versiota löisi omasta hyllystä soittimeen, vaikka semmoinenkin vielä löytyy :D Niin ne ajat ja standardit muuttuu, koska muistan nimenomaan T2:n kohdalla että ensimmäisen kerran näin sen joltain rupuiselta jenkeistä piratoidulta VHS:ltä, jossa äänestä ei saanut juuri mitään selvää (tekstejä ei luonnollisesti myöskään ollut) ja kuvastakin todella huonosti. Tämä oli suunnilleen samoihin aikoihin kun leffa tuli Suomessa teattereihin. Mutta oli se silloin vaan jotenkin hienoa katsoa tuollaistakin versiota :D
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Ikäkysymys on pitkälti markkinan sanelemaa, eli elokuvissa käyvät ovat nuorempaa aikuisväestöä, joten näille päähenkilöt ovat samaistuttavia ollessaan heidän ikäisiä.

40+ saati 60+ ikäryhmät eivät tuhlaa leffalippuihin, joten heidän ikäsille 'sankareille' ei ole kysyntää.

Joku indy tai cruise eivät ole poikkeusta vahvistavaa sääntöä, vaan nämä ovat tulleet kassamagneeteiksi nuorina, samaistuttavassa iässä olevina. Poikkeuksia ovat vasta vahalla iällä leffalippuja myyviksi tulleet, ja ne on harvassa ihan koko leffahistorian aikaa tarkasteltaessa.
No tuo on vain osa totuutta. Allekirjoittanut esim 50 kieppeillä ja elokuvissa tulee käyttä useammin kuin kerran kk. Tässä kuussa jo 2 leffaa elokuvateatterissa takana ja mahdollisesti vielä käyn katsomassa 2-4 elokuvaa tämän kuun aikana. Olen kyllä varmaankin se tilasto poikkeama
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Eilen käytiin poikulin kanssa katsomassa uusin Mission Impossible.

Kyllä Cruise näissä hyvä on ei siinä mitään.
Aikalailla samaa kaavaa noudatti kun vanhemmatkin ja takaa-ajokohtaukset olivat taas
hienoja. Sen enempää spoilaamatta niin Ilsan ja Gabrielin taistelukohtaus oli hienosti kuvattu ja vaikka
Cruisen stuntit olivat taas melkoisia niin omasta mielestä tämä oli leffan vaikuttavin kohtaus.

Nyt kun on lukenut noita kotimaisia arvosteluita niin vähän paistaa silmään, että käytännössä samoista asioista kehutaan tätä elokuvaa kun Indiana Jonesia haukutaan.

No hyvä toimintaleffa tämäkin oli. Ei mikään tajunnanräjäyttävä kokemus, mutta yllättävän nopeasti toi 2.5h kului kuitenkin ja jätti odottamaan toista osaa.

3/5
Mielestäni tämä oli paras näkemäni leffa sarjan elokuvista. Etukäteen vähän arvelutti että onko katsomisen arvoinen. Vaimoni sanoi elokuvan jälkeen että oho olipa yllättävän hyvä eikä tylsistynyt ollenkaan vaikka kesto juu tuon 2,5h
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Kas kun ei VHS-kasettina. Jaksaa ihmetyttää kyllä, että vuonna 2023 vielä ostetaan uusia leffoja DVD:nä, vieläpä siinä määrin että niitä kannattaa edelleen julkaista. Suurin osa telkkareistakin mitä myydään alkaa varmaan olemaan jo 50" ja siitä ylöspäin, niin siinä on kyllä leffanautintoa kerrakseen pyöräyttää DVD sillä ruudulla...




Mitä tämän kanavan kautta olen asiaa seurannut niin dvd tosiaan dominoi vieläkin fyysistä mediaa. Ostaako enimmäkseen varsinkin jenkeissä mammat lapsilleen alelaarista halpoja dvdtä joita voi sitten katsella uudestaan ja uudestaan eikä laadulla ole niin väliä kun vaihtoehtona se, että maksaisi esim. Disney plussasta jatkuvaa kk-hintaa.

Sitten mikä tuli mieleen, että yksi iso ostajaryhmä voi olla sellaiset "dvd-kotiteatteri-ihmiset". Joskus törmäsin nimittäin tyyppiin jolla oli kyllä blurayta pyörittävä ps4, mutta kun hän oli joskus dvd-kotiteatteriin panostettu aikanaan ja se toimi vielä hyvin niin se on sitten se mistä katsotaan leffailtana leffat. Näillä tämän tyyppisillä saattaa olla vielä joku vanhempi HD-ready tv, johon saa kuitenkin Chromecastit striimausta varten kiinni niin ei ole tarvetta päivitellä senkään puolesta niin mikäpäs siinä sitten :D
 
Viimeksi muokattu:

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Uskoisin yhden merkittävän syyn dvd-levyjen suosioon olevan se, että ne ehtivät aikoinaan yleistyä niin laajasti. Siinä vaiheessa kun alettiin siirtymään blu-ray ja 4k maailmaan, alkoivat myös strrimauspalvelut tunkea markkinoille. Toki harrastajat ovat asia erikseen, eikä minulla mitään tilastoja asiasta ole, mutta perstuntumalla sanoisin laitekannan olevan dvd-painotteista, eikä niitä uusia laitteita huvita ostaa kun on kaikki striimit jne. Jos sitten jotain elokuvaa ei valikoimista löydy, voi sen ostaa dvd-formaatissa.

Ja tosiaan meidänkin taloudessa asuu yksi ihminen, joka väittää että ei huomaa dvd / 4k välillä kuvanlaadussa juurikaan eroa.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Oma isäni esimerkiksi ei yksinkertaisesti jaksa tai osaa opetella käyttämään mitään netflixiä mutta lätyn osaa laittaa soittimeen ja ostelee niitä. Uskoo myös sokeasti että dvd arvo nousee vielä joskus lp levyjen tavalla joita omistaa myös tuhansia
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Olen keräillyt leffoja videokasettiajasta lähtien, mutta homma lähti käsistä vasta dvd:n tultua markkinoille. Olen silti onnistunut pitämään kokoelmani suht tiiviinä ja hyvälaatuisena, alelaarien parin euron lätyt lähtivät kiertoon yhden katselukerran jälkeen.

Jonkin verran olen päivittänyt suosikkejani Blu-rayhin, mutta ikivanhat elokuvat ostan edelleen pääsääntöisesti dvd:nä. En ole juurikaan kiinnostunut ekstroista, tosin Masters of Cineman ja Criterionin julkaisujen vihkoset luen poikkeuksetta läpi. Ennemmin etsin taustatiedot netistä tai kirjoista kuin levyille sijoitetuista dokkareista. Tämä saattaa tosin johtua siitä, että kernaasti ottaisin tekstityksen dokkareihinkin, kun ei tuo englannin kielen kuullun ymmärtäminen ole parhaalla mahdollisella tasolla.

En usko siirtyväni enää seuraavaan formaattiin. Yksi syy on ainakin se, ettei huvita ostella vanhoja suosikkeja enää uudelleen. Totuushan on valitettavasti se, että mikäli elokuvaa ei ole julkaistu sen enempää dvd:llä kuin Blu-raylläkään, sen mahdollisuus saada seuraavan sukupolven julkaisu on aika pieni. Levittäjät julkaisevat Caligaria ja Nosferatua kerta toisensa jälkeen, mutta jättävät monet muut klassikot arkistoihin pölyttymään. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, ne ns. porkkanat puuttuvat, että minun kaltaiseni saisi siirtymään seuraavaan rahansijoitusformaattiin.

Leffat tulee katsottua 80” kankaalta HD-tykillä ja ihan hyvällä äänentoistolla. Kertaakaan ei ole tarvinnut jättää elokuvaa kesken sen surkean siirron vuoksi, vaikka vuosituhannen alun tietyt suomijulkaisut aika kuraa ovatkin.

Näillä jatketaan. Sitten kun ei enää huvita, kokoelman voi siirtää kaatopaikalle.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Heitetäänpä vilpitön suositus uudelle Barbie -elokuvalle. Itsetietoinen ja revittelevä teos, jolla kuitenkin on sanomaa. Ei mikään täydellinen elokuva, mutta hauska ja tyyliltään omalaisensa. Nauroin useasti.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Netflixistä löytyvä Nobody oli positiivinen yllätys. Ei elämää suurempaa taidetta, mutta hyvä toimintapläjäys. Jos John Wickit uppoaa, niin varmasti tämäkin. Sama käsikirjoittaja ja ilmeisesti muitakin taustahenkilöitä. Bob Odenkirk ja Christopher Lloyd vetävät hyvät roolit. Etenkin 80+ v. Paluu Tulevaisuuteen -pappa oli hauska nähdä toimintaelokuvassa. Miinusta siitä, että joutuu kuuntelemaan venäjän kieltä, mutta onneksi ovat tässä mukana vain kurmoottamista varten.
 

Buster

Jäsen
Heitetäänpä vilpitön suositus uudelle Barbie -elokuvalle. Itsetietoinen ja revittelevä teos, jolla kuitenkin on sanomaa. Ei mikään täydellinen elokuva, mutta hauska ja tyyliltään omalaisensa. Nauroin useasti.
Kyllä. Valtavan hauska ja pettävän älykäs. Viihdyttävyyden ja laadun täydellinen liitto. Ei toki ole minkäänlainen yllätys kun Greta Gerwig ja Noah Baumbach tekijöinä, ja jo trailerista oli vähän Elf-fiiliksiäkin havaittavissa, mikä ei ainakaan jarruttanut odotuksia. Oscareita odotellessa. Seuraavaksi vissiin Gerwig tarttuu adaptoimaan Narnia-sarjaa Netflixille. Hän kun haluaa tehdä kaikenlaisia projekteja, isoja ja pieniä.

Nyt alkaa tulla ensimmäisiä lakon vaikutuksia, vaikka nämä ovatkin vielä "ehkä"-tasoa ja selkenevät kesäkuukausien päätyttyä. Warner Bros olisi potentiaalisesti puuhailemassa siirtoa ensi vuoden puolelle kaikille syksyn isoille julkaisuilleen alkaen Dyynistä. Mutta myös Legendary Picturesin - toinen tuottava studio - pitää suostua siirtoon. Samaan syssyyn menossa mm. Color Purple ja Aquaman 2. Leffat ovat toki purkissa, mutta koska näyttelijät eivät lakon vuoksi osallistuisi elokuvan mainostamiseen ja pressikiertueelle, niin sen vuoksi sitten siirrettäisiin. Koska sellainen näkyvyyden puute voisi vaikuttaa negatiivisesti lipputuloihin.

Eli mitään ei ole siis vielä tapahtunut. Mutta kovasti näyttää siltä, ettei lakko olisi ihan heti päättymässä. Ja se että studiojen sisällä jo mietitään siirtoja, kertonee aika paljon neuvottelujen umpisolmuista. Tiedä edes koska seuraavan kerran osapuolet istuvat neuvottelupöytään, ei ymmärtääkseni ole sellaista päivämäärää edes näköpiirissä toistaiseksi.

Joten jos on pelätty hiljaista ensi vuotta ja kesää, niin no worries. Se alkaisi tuntua ja näkyä huomattavasti nopeammin. Isoja blockbuster-elokuvia siirtoon, suoratoistoista alkaa hiljalleen loppua uuden tavaran virta jostain ensi vuoden alkupuolelta ja sitten uusi kuivuus leffateattereissa ensi kesänä ja syksynä, kun nyt uusien elokuvien kuvaukset ovat keskeytettynä.

Perverssillä tavalla olisi mielenkiintoista sekin kokea, jos unohdetaan kärsijät ja pysytellään omassa kuplassa. Olisi tarjolla eurooppalaista elokuvaa ja uudelleenjulkaisuja, sekä streamauspalvelut saisivat tosissaan kaivaa klassikkoelokuvia esiin. Toki ensimmäisenä elokuvateatterit nyt eivät ainakaan kaipaisi taas tällaista sijaiskärsijän rooleja, kun häthätää korona jäänyt takapeiliin. Eikä kaikki leffanäyttelijät siellä Yhdysvalloissakaan ole miljonäärejä käsikirjoittajista puhumattakaan ja ylipäätään siellä ei kukaan työskentele (ainakaan elokuvien ja tv:n parissa) kuvausten ollessa seis, oli kyse kuvaajasta, sähköteknikosta, äänittäjästä, lavasteista etc.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Ad Astra (2019) tuli jokunen vuosi sitten, mutta meni aikoinaan itsellä ohi. IMDB tarjoaa 6,5, silti yksittäiset arvostelut voivat olla kovinkin kehuvia. Tuli katsottua tuo eilen, ja pakko avautua hetki, koska katsoin varmaan ihan eri elokuvan kuin moni arvostelija. Yritän pitää isoimmat spoilerit poissa, mutta vähän yleistä juttua luvassa.

Ensiksi, tämä on kivuliasta seurattavaa scifinörtille. Ei kaiken toki tarvitse olla "kovaa" scifiä, mutta kerta elokuva yrittää olla jokseenkin realistinen ja ohjaaja halusi elokuvasta "the most realistic depiction of space travel that's been put in a movie", niin pakko puuttua. Ihan peruskriisi mitä päähenkilö lähtee ratkomaan on täyttä huttua. Mutta se on pientä verrattuna moneen muuhun epäkohtaan. Jos Sanda Bullock ja vaahtosammutin aiheutti päänsärkyä, tästä tulee ihan maailmanluokan migreeni. Jos joku haluaa jatkaa aiheesta vääntämistä, teen sen mielelläni, materiaalia riittää.

Se nörttimäisestä nillityksestä, millainen tämä on ihan elokuvana? Ensiksi muutama positiivinen juttu ettei mene ihan täysin kritisoinniksi. Elokuva on välillä oikein tunnelmallinen, eteerinen soundtrack tukee tämä mainiosti. Paitsi että yksi juttu, johon palaan alla. Silti välillä oikein hienosti kuvattuja pidempiä ottoja/kohtauksia. Dystopinen tulevaisuus vaikuttaa jokseenkin tyypilliseltä, mutta silti ihan mielenkiintoiselta; siitä olisi ollut kiva oppia enemmänkin, mutta kovin ohueksi elokuvan maailma jää.

Maailman sijaan elokuva pyörii kokonaan Brad Pittin ympärillä. On Pittillä toki tehtävä joka suorittaa, mutta tämä on tarina päähenkilöstä. Päähenkilöllä on kolme merkittävää (tai ylipäänsä) piirrettä: 1) arvostettu ja palkittu astronautti, stoalaisen tyyni mutta samalla etäinen, tekee silti aina tarvittavan tarvittaessa, 2) yllättyneet käsi ylös, tuon takia ihmissuhteet menevät karikolle ja eksää on ikävä, mutta silti mieluummin yksinäinen susi, ja 3) omista meriiteistään huolimatta isänsä (astonauttilegenda) varjossa, toki isäsuhteessa korjattavaa muutenkin.

Tästä kaikesta kertoo muutama flashback, ja ihmiset jaksaa muistuttaa Pittiä että "hei sä oot sen tyypin poika", mutta vaikkei noita olisi, niin mikään ei jää epäselväksi tai katsojan tulkittavaksi. Koska rauhallisemmat ja tunnelmallisemmat kohtaukset ovat täynnä Pittin jatkuvaa ja loputonta monologia (ja huonosti kirjoitettua sellaista). Minkäänlaisesta hahmonkehityksestä ei oikein voi puhua - kyllähän Pitt märehtii välillä erakkona elämisen haikeutta, ja pitää omia sooloterapiasessioita daddy issueista, mutta kaikki tarjotaan katsojalle täysin valmiiksi pureskeltuna. Elokuva ei ole radiokuunnelma prkl.

Yksi harvoista elementeistä, missä elokuvan maailma tulee enemmän esille, on että Ilkeä Avaruusyhtiö™ testaa säännöllisesti työntekijöidensä henkistä ja fyysistä toimintakykyä - osin ihan järkeenkäypää, osin taustalla varmaan on jotain hämäryyttäkin, mutta sitä ei elokuva avaa, se on vain Ilkeä Avaruusyhtiö™. Ensiksi Pitt hoitaa kaikki testit täysin puhtaasti, vaikka monologin perusteella mies on ratkeamispisteessä. Sitten tuleekin vastoinkäyminen ja täysi romahdus. Jota kestää pienen hetken, mutta sitten muutaman täysin epäuskottavan toimintakohtauksen jälkeen koko testauksella ei ole enää merkitystä.

Tässähän olisi ollut potentiaalia tarinankerronan suhteen. Että täysien testauspisteiden ja jatkuvan monologin sijaan testit olisivat alkaneet mennä asteittain enemmän reisille. Että katsoja voisi vähemmällä pakkosyötöllä päästä selville mitä Pittin päässä liikkuu, testin vastauksien (tai vastaamattomuuksien) perusteella. Mutta ei.

Yksi asia pitää vielä nostaa erikseen esille. En ole mikään militantti ateisti, ihmiset saavat uskoa (tai olla uskomatta) ihan mihin hyvänsä, mutta tässä on jotenkin todella irrallisia ja asiaan kuulumattomia uskontoviittauksia. Eikä mitään yleistä "faith"-höpinää niin kuin tahtoo olla, vaan ihan suoraa kristillisyyttä. Ei siinä sinänsä mitään, mutta tuntuu vain kovin päälleliimatulta.

Elokuva ilmeisesti on ihan ohjaaja-käsikirjoittajan alulle panema, mutta ei voi välttyä vaikutelmalta että kyseessä olisi Brad Pittin vanity-projekti. Halusi itselleen pääosan artsy fartsy scifielokuvasta, palkintokaapin täytettä odotellessa. Mutta metsään meni ainakin omasta näkökulmasta. Pittin näyttelijäsuoritusta on kehuttu useankin arvostelijan toimesta, en voi allekirjoittaa. Etenkin monologi käy hermoille hyvin nopeasti. Loppuarvosana Mr. Horsen sanoin: "no sir, I didn't like it".
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ensiksi, tämä on kivuliasta seurattavaa scifinörtille. Ei kaiken toki tarvitse olla "kovaa" scifiä, mutta kerta elokuva yrittää olla jokseenkin realistinen ja ohjaaja halusi elokuvasta "the most realistic depiction of space travel that's been put in a movie",
Wat?!

Toi oli hirveetä kuraa ja oma muistikuva arvostelujenkin suhteen oli "kuraa", joten yllätyin kun luin, että kehujakin on saanu?
Samaan kategoriaan kun tää tänvuotinen 65. ISO tähtinäyttelijä, hyvä budjetti ja ala-arvoinen kässäri. Nää on surullisia varojen tuhlauksia, kun näillä budjeteilla tekis sen 10 lowbudget scifiä, joista tod näk puolet ois hyviä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös