Juttua Batmanista, spoilerivaara!
Ensin Morganista sen verran, että onneksi nyt tuon IMDB:n uutisen perusteella vaikuttaa siltä, että aikamme vakuuttavin ääni ei vaikene lopullisesti.
Itse tuli katsottua Batman vasta tänään. En pettynyt. Dark Knight ei ole paras näkemäni elokuva, koska tuohon genreen sijoittuva elokuva ei voi sitä minulle olla. Pidän kuitenkin tätä Batmania (ainakin toistaiseksi) niin hyvänä supersankari-pätkänä, kuin sellainen voi ikinä olla. Mahtava elokuva.
Erityisesti näyttelijäsuoritukset tyydyttivät. Ennen elokuvan näkemistä pidin Ledgerin järjetöntä hypetystä (osin) kuolemasta johtuneen mystiikan aiheuttaman. Sitä se kyllä tietysti varmasti joiltain osin onkin, mutta yksinkertaisesti kukaan täysjärkinen ihminen ei voi väittää Ledgerin suoritusta huonoksi. Ei, se oli kertakaikkiaan aivan uskomaton. Heathin kehuminen jääköön tähän, koska kaikki on jo moneen kertaan sanottu. Mutta vielä kerran, uskomaton! Joku tuolla totesi että Heath nousee myyttiseksi hahmoksi, ja se pitää tämän roolin myötä taatusti paikkansa. Harmillisen paljon elokuvamaailma tässä miehessä menetti. Todella harmillisen paljon.
Muutkin näyttelijät vakuuttivat. Christian Bale oli varsinkin Bruce Waynenä mainio, Batmania nyt ei kai voi niin monella tavalla näytelläkään. Hyvin hoitui kuitenkin sekin. Gary Oldman Jim Gordonina ja Aaron Eckhart Harvey Dentinä, niin ikään erinomaista työtä. Ja tietysti sanomattakin selvää että kokeneet legendat, Morgan Freeman & Michael Caine, hoitivat työnsä kunnialla. Edes täällä kritisoitu Maggie Gyllenhaal ei onnistunut järin pahasti allekirjoittanutta ärsyttämään.
Yhteenvetona, täysin poikkeuksellisen laajalla rintamalla erinomaista näyttelijätyötä.
Jos leffasta miinuksia hakee, niin tuon Lau-hahmon seikkailut tuntuivat vähän turhalta sivujuonelta, ja erikoistehosteräiskintää oli kenties hitusen liikaa. Ei ehkä muuten, mutta tuo lopun ihme erikoisnäkökikkailu ei ihan kolissut. Pitkä kesto ei minua häirinnyt kyllä missään määrin. Samoin ne epäloogiset ja -uskottavat jutut on paljon helpompi antaa anteeksi tälläisessä supersankarileffassa kuin jossain normaalissa toimintapätkässä.
Sarjan seuraava osa mietityttää minuakin. Nolanilla oli taatusti suunnitelmana käyttää Jokeria uudestaan, mutta Nolan ei voi olla niin tyhmä että ottaisi siihen uuden näyttelijän. Ja toisaalta, kukaan näyttelijä ei voi olla niin itsetuhoinen että ottaisi roolin vastaan, Ledgerin huikea suoritus ja kuoleman tuoma lisähype varmistavat sen että k.o. roolissa ei voi saada katsojien hyväksyntää. Harvey Dentiä ei kannata myöskään herättää eloon, joskin huhuja olen kahden elokuvan sopimuksesta kuullut. Tyhmä idea kuitenkin näin ensimiettimältä. En ole todellakaan hyvin perillä Batman-mytologiasta, joten olisi kiva kuulla asiantuntevemmilta kirjoittajilta lisää ajatuksia sopivasta konnavaihtoehdosta seuraavaan leffaan.
Loppuun vielä sen verran yhteenvetoa, että todellakin suosittelen tätä elokuvaa. Tuo koko ylläoleva hyvin ylistävänsävyinen teksti on sellaisen henkilön kirjoittama, joka ei yleisestiottaen siedä lainkaan supersankarimeininkiä. Tämä vain oli niin hyvä elokuva. Kyllä tämä pitää nähdä jo pelkästään Ledgerin suorituksen vuoksi, vaikkei juoni jostain syystä osuisikaan.
Pakkohan Heathin tuosta muuten on Oscar saada? Näin se on, jos oikeus toteutuu. Pelkään vain että Hollywoodin erikoisuudentavoittelijat pitävät tuota liian siirappisena tarinana, että postuumisti annetaan pysti, ja vielä noin yleisesti hypetetystä roolista. Ehdokkuus tulee takuulla, mutta pelkään että itse palkinto menee jollekin muulle.