Jatkoajan leffakerho

  • 2 338 320
  • 12 066

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
scholl kirjoitti:
Kävin katsomassa elokuva The Departed ja täytyy sanoa, että Jack Nicholson oli aivan mahtava. Heittää koko leffan ajan naureskellen sikajuttuja. Muutenkin lämmitti se, että leffassa vittuiltiin toisille aika roisin sanonnoin. Näyttelijäkaartiltaan elokuva oli keskimääräistä nimekkäämpi ja kaiken kruunasi mielestäni se ei niin onnellinen loppu.

Ei pyhäkoulupojille tai muille uskovaisille!
Oon sitten varmaan pyhäkoulupoika mutta ei oikein napannut tämä leffa. Myönnettäköön että odotin vähän erilaista leffaa, jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää niin olisin käyttänyt rahat järkevämmin. Ei elokuva mun makuun.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Blood Diamond

Tämä elokuva upposi minuun. Afrikan mantereen (tässä tapauksessa Sierra Leone) ongelmat esitetään pahemmin kaunistelematta. Erityisesti minua miellytti se, miten väkivalta esitettiin tässä elokuvassa juuri sellaisena kuin se on; rumana ja inhottavana. Naureskelevat kymmenkesäiset lapsisotilaat vetämässä AK:n sarjaa läpi kalastajakylän naisista ja lapsista on jotain, jonka luulisi (tai ainakin soisi) tehoavan pahimpaankin kyynikkoon.

Itse leffan tarina (sierraleonelainen mies etsimässä perhettään ja valkoinen eteläafrikkalainen auttamassa häntä, himoiten samalla linnunmunan kokoista raakatimanttia) jäi itselleni oikeastaan sivuseikaksi. Elokuvan maalaama kuva afrikkalaisten kriisialueiden lohduttomasta arjesta varasti pääosan.

Leonardo DiCaprio tekee hienon ja uskottavan roolisuorituksen elokuvan miespääosassa.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
9.2 tulee ensi-iltaan alkuvuoden henk. koht. kiinnostavin leffatapaus eli The Last King of Scotland. Juoni kertoo nuoren skotlantilaisen tohtorin saapumisesta Ugandaan 70-luvulla ja joutumisesta Idi Aminin sisäpiiriin Big Daddyn hallintokautena. Mielenkiinnolla odotan millaisen roolin Forest Whitaker vetää Aminina. Whitaker on saanut jo paljon suitsutusta roolistaan ja miestä pidetäänkin jo varmana Oscar-ehdokkaana parhaasta miespääosasta. Whitaker on voittanutkin jo monta muuta palkintoa roolillaan.

Muita alkuvuoden kiinnostavia leffoja on ainakin perjantaina ensi-iltaan tulevat The Prestige ja Children of Men sekä myöhemmin keväällä tuleva The Fountain.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
peruspata kirjoitti:
Tosin sillä varauksella, että mikään tappaminen elokuvissa ei ole minulle se pääjuttu, mutta kaiken kaikkiaan suhtaudun maailmansotien tapahtumiin syvällä kunnioituksella ja mielenkiinnolla.
Itse olen huomannut sen, että sotaleffoissa ja vastaavissa epätavallisista tilanteista kertovissa teoksissa minua on alkanut kiinnostaa eniten ihmisten käyttäytymisen kuvaus. Tässä on juuri BoBin vahvuus; se ei ole pelkkä toimintasotaleffa tai vaaleanpunainen sankaritarina, vaan pääosissa ovat aidot henkilöhahmot. Eikä realistista toimintaympäristön kuvaustakaan ole unohdettu. Toki minisarja antaa paremmat puitteet tarinan ja henkilöiden kuvaukseen kuin parituntinen leffa, mutta silti kyseessä on aivan loistava tekele.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Pari viimeistä videovuokraustani on vaellellut tummaihoisten maailmassa. Amistad kertoi orjalaivan kaappauksesta, sekä USA:n oikeuslaitoksen murrosvuosista siinä vuoden 1840 paikkeilla, jos oikein muistan. Koskettava tarina orjien taistelusta olemassaolostaan. Eritoten Hopkins vetää aikamoisen roolin.

Tapaus Antwone Fisher oli syvästi koskettava nuoren neekeripojan selviytymistarina. Näitä kahta leffaa muuten yhdistää minun mielenkiintoni kannalta sellainen seikka, että perustuvat tositapahtumiin. Pidän sellaisesta, luo hienoa syvyyttä. Fisher oli kaikkien hylkäämä ja pieksemä parka, joka kuitenkin raivasi tiensä ongelmista voittoon. Elokuva on vuodelta 2002 ja Derek Luke tekee siinä ensimmäisen pääroolinsa. Tuli eilen katsottua tämä.
 

Aatos

Jäsen
Käytiin emännän kanssa katsomassa Déja Vu:ta.

Vanha idea lämmitetty eli paluu menneisyyteen estämään asioita. Kaikin puolin, toteuteus, käsis, näyttelijät, omaperäsyydestä puhumattakaan keskinkertaista näin keskikertaiselle ja keski-ikää lähestyvälle katsojalle. Kaksi Tähteä.

Olisin kuitenkin voinut 15 vuotta nuorempana innostua leffasta, pelkästään tekniikalla kikkailuin vuoksi. Parikymppisiä näytti lehtereillä olevan, ja heihin näytti uppoavan.

Mutta **
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
V2 tuli väijyttyä. Onkohan se joku juttu, kun siinä ensimmäisessä muistaakseni satoi koko aika, ja tässä jatko-osassa kuumaa keliä hehkutettiin jatkuvasti ja kohtaukset olivat usein aurinkoisia? Viime kesänä varmaan kuvattu ja yhden sateisen kohtauksenkin olivat saaneet säkällä narulle.

Oli miten oli, ihan kelpo viihdettä. Pahimpana miinuksena jotkut vähän ylikirjoitetut hahmot; isoimpana plussana pari hauskaa one-lineria ja täysin holtiton rahankäyttö ja käyttäytyminen.

3½ eli 3,5 eli 3:30
 

Kaivanto

Jäsen
Eilen Ylen kakkoselta tulleen leffan Totuus Charliesta (The Truth about Charlie) tekemisen täytyy olla yksi kaikkien aikojen mielipuolisimmista ideoista. Onnistumisen mahdollisuudet 0. Vai mikä ajatus voi piillä siinä, että otetaan jopa Hitchcockin parhaat haastava romanttinen komedia-trilleri Charade, vaihdetaan naispääosaan jumalaisen Audrey Hepburnin tilalle joku karismaton posliininukke ja miespääosaan CARY GRANTIN TILALLE RÄPPÄRI MARKY MARK, tylsytetään tarinan kuljetusta strategisissa kohdissa, ympätään sekaan vähän hallusinatorisia pätkiä sekä lisätään juoneen kokonaisuudesta täysin irrallaan repsottava murhanhimoinen mummo?
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Little miss sunshine

En käsitä mitä minulle tapahtui tämän leffan aikana. Viime päivien ajan olen potenut ehkä jotain lievää masennusta elämäni ensimmäistä kertaa, mutta tämän leffan lopputekstien aikaan lähestulkoon itkin ilosta jostain kumman syystä. En osaa edes kertoa että mikä leffassa kolahti. Kai sitä osasi jotenkin samaistua elokuvan hahmoihin kun oli itsekin masentunut ja sitten kun masennus katosi niin tuli jotenkin epätodellinen olo. Täydellinen hyvän mielen elokuva.

Vaikea verrata kyseistä elokuvaa mihinkään. Kyseessä ei todellakaan ole mikään American Pie tyyppinen komedia, vaan enemmänkin liikutaan jossain Eternal sunshine for a spotless mindin tai Big Fishin maailmoissa, vaikkakin paljon arkisemmassa ympäristössä. Elokuvafestivaaleilla on varmasti tullut menestystä, mutta veikkaanpa että moni haukkuu leffan ihan paskaksi.

Tämä on juuri näitä ihmeellisiä elokuvia joissa ei ole yhtään varsinaista hyvää vitsiä, mutta vähän väliä naurattaa. Tässä elokuvassa ei naurettu vitseille vaan elämälle! Ja amerikkalaistyylisille lasten kauneuskilpailuille vittuilu on aina plussaa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Katsottiin tuo leffa DVD:lta toissapaivana. Leffassa se oli nahty jo aiemmin. Loistava leffa, jossa peilataan hyvin nykyajan perheen epafunktionaalisuutta. Sivutarinana todellakin tuo perverssien kauneuskilpailu.

Isoimmat plussat isoisalle!
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Snakes on a plane. Ei jumalauta. Kriitikot haukkuivat jo pystyyn, mutta ihan noin huonoa tekelettä en kuitenkaan osannut odottaa ja tarttui sitten mukaan Makuunin hyllystä. Teki mieli lopettaa katselu jo vartin jälkeen, mutta uskoin Samuel L. Jacksonin karismaan ja taistelin loppuun asti. Ei olisi kannattanut...
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Blood Diamond - Veritimantti (2006)

Ai-ai, mikä elokuva! Titanicista tuttu Leonardo DiCaprio sekä ei niinkään tuttu Djimon Hounsou tekevät loistavat näyttelijäsuoritukset. Juoni pitää otteessaan loppuun asti, elokuvan sanoma ja visuaalinen ilme ovat huippuluokkaa. Viiden tähden leffa. Suosittelen!

*****

http://www.imdb.com/title/tt0450259/
 

Wilburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ozo kirjoitti:
Ai-ai, mikä elokuva! Titanicista tuttu Leonardo DiCaprio sekä ei niinkään tuttu Djimon Hounsou tekevät loistavat näyttelijäsuoritukset. Juoni pitää otteessaan loppuun asti, elokuvan sanoma ja visuaalinen ilme ovat huippuluokkaa. Viiden tähden leffa. Suosittelen!

*****

http://www.imdb.com/title/tt0450259/

Samoilla linjoilla. Kaikessa raakuudessaan, joka etenkin tulee ilmi veren mutta myös näiden lapsisotilaiden eleiden muodossa, suorastaan pysähdyttävä elokuva. Leonardo todistaa jälleen sen että kyseessä on yksi tämän hetken parhaista näyttelijöistä. Tätä ei kannata missata! Mukana myös aina seksikäs Jennifer Connelly.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Parfyymi

Suosittelen, tosin deitti joka valitsi elokuvan (säkällä) ei niin tykästynyt.

Paras näkemäni sarjamurhaaja leffa. Ongelmaksi muodostui (tässäkin) miten päättää murhaajasta kertova elokuva. No, ei spoilata.

Ps. Tennarissa ei tullut eilenkään tuotemainoksia ennen leffaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pietrangelo kirjoitti:
Trailerin perusteella Gladiator saa kovan haastajan Frank Millerin 300 leffasta. imo
No juu, varmaan tuo tulee katsottua joskus, mutta ei trailerin perusteella säväyttänyt yhtään ainakaan minua. Tuli mieleen joku Aleksanteri tai Kuningas Arthur Fast and Furiousin visuaalisella ilmeellä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Valitsimme eilen vaimoni kanssa lätkän ja leffan väliltä, ja lopulta 50 metrin päässä ollut teatteri vei voiton parin kilsan päässä sijaitsevasta Hippoksesta. Kävimme katsomassa Babelin. Mielenkiintoinen leffa kertakaikkiaan. Ei erityisen mukaansatempaava tunnelmaltaan tai muuten mullistava tekele, mutta tarina oli mielenkiintoinen. Tosin mielestäni japsitarina toimi paremmin kuvauksena pinnallisesta länsimaisesta kulttuurista kuin linkityksenä itse pelipaikan tapahtumiin, vaikka saihan siinä yksittäinen teko tarkoitustaan suuremman tapahtumasarjan aluilleen.

Apocalypto vaikuttaa myös todella mielenkiintoiselta uutuudelta, vaikka taidan odottaa sen vuokralletuloa. Aihe on mielenkiintoinen ja toteutuskin vaikuttaisi hyvältä trailerin perusteella. Vaikka en Gibsonin verileikeistä paljon pidä, on hänelle annettava tunnustus tämän ja Passionin alkuperäiskielistä.
 
Minä en pahemmin leffoja katsele, kun en moista taidemuotoa jotenkin oikein ymmärrä. Se on jo poikkeuksellista, jos vuoden sisään menee yli kymmenen elokuvaa.

Olen siis näin pitkälti aikuisiälläkin lähes täysi noviisi leffojen suhteen ja siksi en osaa sanoa, oliko viikko sitten katsomani Lilja 4-ever hyvä vai huono elokuva. Helvetin ahdistava se ainakin oli.

Meikälle oli nimittäin ihan uutta, että tv-ruudulta näkyvä ilmiö voi aiheuttaa fyysisen pahan olon tunteen. Tokihan edellisenä iltana juhlitut juhlatkin asiaan varmasti vaikuttivat, mutta eiköhän tuo olisi kauhistuttanut tämmöistä vähän herkempää urpoa ihan selvinpäinkin.

Siis herranjumala, todella paha elokuva! Senkin tajusin kunnolla tosin vasta myöhemmin, kun rupesin leffaa yöunia tavoitellessani päässäni kertaamaan.

Jotenkin tuossa elokuvassa meikään osui kaikki toteutuksesta näyttelijäsuorituksiin. Missään vaiheessa ei itkettänyt tai vituttanut, jotenkin sitä vaan ihmetteli monttu auki hiljaisena, että miten voi asiat noin huonosti mennä, vaikka kyse vissiin fiktiivisestä tarinasta olikin.

Mahtavan hirveää, että pikselit ruudulla voivat aiheuttaa tällaista tunnetta, vaikka siitä tunteesta ei pitäisikään. Ehkä minä nyt ymmärrän elokuvaa hieman paremmin.
 

Ender00

Jäsen
cosmic_rodeo kirjoitti:
Mahtavan hirveää, että pikselit ruudulla voivat aiheuttaa tällaista tunnetta, vaikka siitä tunteesta ei pitäisikään. Ehkä minä nyt ymmärrän elokuvaa hieman paremmin.

Käypäs sitten seuraavaksi vuokraamassa Dancer in the Dark.

Babel tuli nähtyä ja ihan kivutta sen katsoi ja hienosti oli ohjattu, mutta käsikirjoituspöydällä olisi voitu olla vähän terävämpiä. Tarina oli ehkä turhankin simppeli ja olisi vaatinut jotain terästystä. Kolme tähteä viidestä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen myös armoton leffafriikki ja niitä katsellaan laidasta laitaan. Näin sitten kirja-alessa erään kirjan jota selasin ja päätin tällä viikolla käydä ostamassa.
1001 Movies You Must See Before You Die.
Merkkaan kaikki jo näkemäni ja ajattelin sitten katsoa vähitellen kaikki näkemättömät läpi. Haastetta tulee koska onhan osa 1001 leffasta väistämättä omasta mielestä huonoja ja se että osa elokuvista voi olla vaikea löytää. No haastetta ainakin tulossa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Hoodwinked!! aka Tapaus Punahilkka.

http://www.imdb.com/title/tt0443536/

Olin kuullut puhuttavan paljon kyseisestä leffasta hyvää ja ajattelin vihdoin ja viimein kaivaa tuon rainan käsiini ja viikonloppuna tuli katsottua. Oli pettymys. Ihan ok, mutta naurut jäivät melko laimeiksi. Ihan viihdyttävä leffa, mutta ei mikään loistokas.

6,5/10 pistettä
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ajattelin tulla ketjuun promoamaan nettisaittia nimeltä Movietron. Suomenkielisessä palvelussa on ideana antaa näkemilleen elokuville arvosanoja ja tarpeeksi monen arvostelun jälkeen palvelu alkaa ehdotella elokuvia joista voisit olla arvioidesi perusteella kiinnostunut. Idea siis on verrata antamiasi arvosanoja muiden antamiin ja poimia yhteneväisyyksiä ja niiden perusteella esittää suosituksia. Ja homma toimii tietenkin sen paremmin mitä enemmän leffoja on itse arvostellut.

Monta pätevää leffaa on Movietronin kautta tullut löydettyä. Ja lisäksi sivusto pitää kirjaa kaikista antamistasi arvosteluista, joten sitä voi käyttää vaikka tietokantana siitä, mitä elokuvia olet nähnyt ja mitä niistä tykännyt. Itse olen antanut arvosanan 870 elokuvalla, mikä sisältää kaikki leffat mitkä olen nähnyt joista on jonkinlainen selkeä muistikuva.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuli viikonloppuna katseltua aivan umpisurkea American Pie: The Naked Mile. Tuota ei oikeasti voi suositella kenellekään ainakaan äänet päällä katseltavaksi, mutta olihan siinä paljon paljaita tissejä. Ei tuota pystynyt edes jatkuvasti seuraamaan vaan oli pakko välillä käydä koneen ääressä kun rupesi vituttamaan liikaa tuon leffan surkeus. Jos tuossa yksikin hauska vitsi oli niin meni kyllä minulta ohi.

Lucky Number Slevin tuli myös vilkaistua. Kyllä tuon katseli paremman tekemisen puutteessa, mutta minua ei hirveästi napannut ko. pätkä vaikka sitä onkin kehuttu. En myöskään pidä erityisemmin Tarantinon leffoista, joten ehkäpä siinä on syy miksi Slevinkään ei iskenyt.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailmojen sota

Tuli kyseinen pätkä katseltua viikonloppuna. Hyvät tehosteet ja hyvää ryminää lähes loppuun asti, mutta mikä hiton loppu se oli ?
(tulossa spoilausta jos tätä ei vielä joku ole nähnyt)



Tungetaan kranaatti tripodin ahteriin ja sen jälkeen niitä voikin ampua nurin vaikka lähes lutkulla, häh ?! Meni kyllä ihan ohi tuo loppuhässäkkä eikä oluttakaan ollut kulunut kuin 3 tölkkiä. Loppuko niiltä kelasta filmi, kun piti loppu litistää yhtäkkiä kahteen minuuttiin, prkl.

Hyvä pätkä loppua lukuunottamatta. Tosin keskittyi ehkä vähän liikaa yhden perheen selviytymistaisteluun. USA:n/ muun maailman vastaiskuyritelmiä ei pahemmin näytetty.
 

Ender00

Jäsen
Wesku kirjoitti:
Tuli kyseinen pätkä katseltua viikonloppuna. Hyvät tehosteet ja hyvää ryminää lähes loppuun asti, mutta mikä hiton loppu se oli ?
(tulossa spoilausta jos tätä ei vielä joku ole nähnyt)
http://www.ruinedendings.com/film5108ending
War of the Worlds ending / spoiler
In the closing scene we are told that the aliens were doomed from the beginning because they weren't immune to Earth's micro organisms; humans earned the right to live on Earth because many died before we were immunized.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös