Jatkoajan leffakerho

  • 2 434 768
  • 12 368

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Creed "spin-off" Drago on tekeillä rotten tomatoes instagramin mukaan...

Naurahdin ekaa kommenttia "Rocky Cinematic Universe"

Stallonehan veti tästä aikamoiset herneet:
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Stallonehan veti tästä aikamoiset herneet:

Joo luin kanssa. Stallone oli lapsuuteni sankareita joten jää Drago katsomatta... tai ainakaan en maksa sen mahdollisesta näkemisestä.

Edit. Ihan 100% varma en ole kyllä mikä Sylttyä raivostuttaa. Se että Winkler ei myy vai anna ilmaiseksi osaa oikeuksista Stallonelle?

Tuottaja lähestyy 100-vuoden ikää eli tuonpuoleinen ei ole enää kovinkaan kaukana joten Stallone ei halua että oikeudet siirtyvät tämän suvulle vaan haluaa ne omille mukuloilleen?

Stallone on kaikki Rockyt kirjoittanut ja näytellyt joten hän on Rockyn kasvot sanan kaikissa merkityksissä mutta onhan tuottajaoikeudet aika selkeästi mustavalkoista lakitekstiä niin ihan ei aukea tämä raivo.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Katoinpa toista kertaa elämässäni Pohjanmaa elokuvan. On kyllä loistava ja nostan jopa kaikkien aikojen parhaaksi kotimaiseksi. Näyttelytyö on upeaa kaikin puolin! Kalevi Kahra ja Esko Salminen varsinkin vetää aivan loistavat roolit. Oma suosikkini Taneli Mäkelä on myös pirun hyvä kuten aina ja sitten tietty Esko Nikkarinen, Vesa Mäkelä, Vesa Vierikko, Kalevi Haapoja ja Aarno Sulkanen vetää loistavat roolit. Tietysti parilla näyttelijällä noista on pieni rooli. Miitta Sorvali ois toki voinu saada ehkä vähän enemmän ruutuaikaa.

Esko Nikkarisen kännikohtaus on kyllä kova.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Katoinpa toista kertaa elämässäni Pohjanmaa elokuvan. On kyllä loistava ja nostan jopa kaikkien aikojen parhaaksi kotimaiseksi. Näyttelytyö on upeaa kaikin puolin! Kalevi Kahra ja Esko Salminen varsinkin vetää aivan loistavat roolit. Oma suosikkini Taneli Mäkelä on myös pirun hyvä kuten aina ja sitten tietty Esko Nikkarinen, Vesa Mäkelä, Vesa Vierikko, Kalevi Haapoja ja Aarno Sulkanen vetää loistavat roolit. Tietysti parilla näyttelijällä noista on pieni rooli. Miitta Sorvali ois toki voinu saada ehkä vähän enemmän ruutuaikaa.

Esko Nikkarisen kännikohtaus on kyllä kova.

Esko Nikkari on suomen Gary Grant joten nimet oikein;)
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Pitihän se Jurassic World Dominion käydä katsomassa kun on Jurassic-leffasarjaa fanittanut since 1993.

Ei hirveästi uutta sanottavaa mitä täällä ei olisi jo sanottu. Hyviä puolia jos pitää luetella niin leffa oli ainakin visuaalisesti näyttävä. Monet kohtaukset olivat hemmetin vaikuttavia. Lisäksi positiivista Ian Malcolmin mukanaolo. Ilahdutti että hän oli edelleen…no…Ian Malcolm. Jeff Goldblum tuntuu pistävän hahmoon aika paljon omaa persoonansa. Kun katsoo hänen haastattelujaan niin hän on samalla kiehtovalla tavalla outo kuin Malcolm.

Heikkoutena oli aiemmista Jurassic World- leffoista tuttu heikko uskottavuus. Nyt ei tosin sentään lähdetty pelleilemään koeputkidinoilla, siitä kiitos. Joidenkin dinojen, etenkin raptorien animointi tuntuu ottaneen takapakkia. Niiden liikkuminen näytti luonnollisemmalta 30 vuotta sitten. Ja kyse ei ole siitä että aika olisi kullannut muistot. Olen katsonut alkuperäisen Jurassic Parkin lukuisia kertoja, viimeksi noin viikko sitten.

Leffan pääpahis Lewis Dodgson jätti kylmäksi. Kun on mietitty leffaan pääpahista, joku varmaan vaan huutanut ”we’ve got Dodgson here”.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
The Gray Man. Oikeasti, 200milliä? Mitä helvettiä nyt. Tekisin kotikoneella paremman elokuvan. Leikkaus. Ihan uskomattoman huono leffa. Leikkaus. Hahmot todella tylsiä. Leikkaus. Jokaisen, leikkaus, näyttelijän suoritus todella heikko. Leikkaus. Juoni heittää niin häränpyllyä välillä. Leikataan tähänkin kohtaan. Kaikki loogisuus oikein loistaa, leikkaus, poissa-, leikkaus, -olollaan, leikkaus.

Niin paska leffa, ettei ansaitse yhtään tähteä minulta.

Ps.
Muistinko mainita huonosta leikkauksesta? Mahtaako olla eniten ikinä missään? Laskin läpällä yhden toiminnan aikana, niin 25kpl oli pelkästään josain n. 30s aikana.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Operaatio Mincemeat

John Maddenin ohjaama Operaatio Mincemeatin näkökulma sotaan on erilainen kun yleensä WWII leffoissa.

Eli vuonna 1943 toisen maailmansodan aikana kun liittoutuneet suunnittelivat Sisilian maihinnousua, tiedustelu-upseerit uskottelivat Saksan armeijalle, että liittoutuneet hyökkäisivät Kreikkaan eivätkä Sisiliaan.

Elokuva kertoo miten brittien korkeimmat sotajohtajat saadaan hyväksymään täydellisen huteralta ja epäuskottavalta kuulostava suunnitelma.

Suunnitelmaa hahmottelevat upseerit Ewen Montagu (Colin Firth) ja Charles Cholmondeley (Matthew Macfadyen) sekä MI5:n toimistovirkailija Jean Leslie (Kelly Macdonald)



Hyvä leffa, ei uutta ja erikoista, vaan hyvä vakooja, salasuunnitelma ja WWII leffa

BTW.. Colin Firth ja Matthew Macfadyen ovat kaksi herra Darcyn esittäjää Jane Austen -dramatisoinneista Ylpeys ja ennakkoluulo – Firth vuoden 1995 minisarjassa, Macfadyen vuoden 2005 elokuvassa

BTW2: yhtenä hahmona on muute Ian Fleming -niminen laivastoupseeri ja vähän ikäänkuin selitettään nimikkeet M ja Q
:-D
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tuli katottua tämä uus Predator/Prey disneyltä. Kyllähän se tollasena kevyenä actionpläjäyksenä meni mutta ei hirveesti jäänyt jälkipolville mutta harvoin näissä.

Pari juttua hankasi vastakarvaan.
Kyseessä siis yhden amerikan alkuperäiskansan heimon tarina ja kun nämä puhuvat ihan kirjakielienglantia niin särähti pahasti korvaan. Toki kun vaihtoehdot oli 1) alkuperäiskieli mut sit tarvittais tekstit ja kaikki tietää jenkkien suhtautumisen niihin ja 2) vahva inkkariaksentti mut se taitaa olla nykyään kiellettyä joten jäljelle jää kirjakieli.

Toinen juttu mikä vaikutti halvalta oli että pääosassa siis nainen joten katsojat saatiin hänen puolelleen sovinismin avulla "et voi tulla meidän kanssa metsästämään koska kuulut keittiöön"
Meikäläinenkin olisi kirjoittanut vähän hienovaraisemman koukun.
2/5 universaalisti
3/5 genressään
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
@Tifosi leffalle on Disney+:ssa tarjolla myös alkuperäiskielellä näyttelijöiden toimesta dubattu versio. Sinänsä harmi, ettei itse elokuva ole Comancheksi, mutta on tuokin jotain.

Itse katselin tuon silti englanniksi, koska dubbaustouhut ei maistu.
 

Buster

Jäsen
Tuli katottua tämä uus Predator/Prey disneyltä. Kyllähän se tollasena kevyenä actionpläjäyksenä meni mutta ei hirveesti jäänyt jälkipolville mutta harvoin näissä.
Pidin aina vaan enemmän, mitä pidemmälle elokuva eteni ja lopulta taisin puristaa jo sohvan käsinojaa. Kunpa tämän olisi saanut katsoa teatterissa vielä isommalta kankaalta. Amber Midthunderin olen jo noteerannut aiemmin, vaikuttaa olevan aika lupaava tapaus. Toimii näköjään toiminnassakin pääosassa, mutta vielä enemmän tarjottavaa olisi puhtaasti dramaattisissa elokuvissa. Toivottavasti saa rooleja.

Paramountilta Honor Society oli sekin melkoinen yllätys. Angourie Rice loistaa huippuoppilaana, joka aikoo päästä koulunsa opinto-ohjaajan suhteilla Harvardiin ja aikoo varmistaan sen raivaamalla kilpailijansa pois. Luulin, että katsojalle/kameraan puhuminen on menettänyt tehonsa, mutta kuten mikä tahansa tehokeino, niin oikeissa käsissä oikein käytettynä se toimii ilahduttavalla tavalla. Ja leffa osaa myös luopua siitä / vähentää sitä kauan ennen kuin se kääntyy puuduttavaksi. Christopher Mintz-Plasse on mahtava hölmön opinto-ohjaajan roolissa. Leffa oikein henkii John Hughesia. Harmi, että hautautuu suoratoistoon Preyn tapaan.

Vaikka pidän Russoja keskinkertaisina ohjaajina, niin huomasin jossain määrin pitämäni Gray Manista. Toimintakohtaukset mentiin viseraalinen pää edellä, eli painotettiin sekavuutta, intensiteettiä, eikä vedetty kameraa taakse ja tehty nättiä koreografiaa. Toki voi sanoa, että lukuunottamatta oliko se nyt Tshekin toria, niin kaikki toimintakohtaukset oli aika unohdettavia johtuen juuri tuosta leikkaamisesta ja omat ajatukset alkasi harhailemaan missä sattuu niiden aikana. Oli kunnon lokaatiohyppimistä kuin 90-00 -luvuilla parhaimmillaan. Ja kaiken kruunaa Ryan Gosling pääroolissa, joka on kyllä perhanan hyvä näyttelijä ja jatkaa tässä Driven viitoittamaa tietä hiljaisena toimintasankarina, joka hoitaa hommansa. Mutta tietysti kun miettii, että tämä on 200 miljoonan dollarin elokuva, lopputulos on parhaimmillaan keskinkertainen, eikä se 200 miljoonaa hirveästi näy toimintakohtauksessa, niin kyllä tätä siltikin sopii nostaa tikun nokkaan ja kyseenalaistaa. Kallista tusinakontenttia Netflixille ja vielä mitä näyttelijöitä oli läsnä, niin onhan tuosta siihen nähden vedetty irti vähän vaisu lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Uusista toimintaan painottuvista elokuvista tuli katsottua Bullet Train ja Prey, joita molempia olivat tutut ja jotkut kriitikotkin kehuneet. Ensimmäinen oli positiivinen yllätys. Yleensä korkea audience score ja matala kriitikoiden arvostelu (esim. Rotten Tomatoes 53%) ovat kohdallani huono kombo, mutta ainakin itselleni huumori toimi ja näyttelijävalinnat olivat hyvinkin onnistuneita. Edes pituus ei rokottanut katsojakokemusta juurikaan, vaikka 2h voi olla toimintakomedialle pitkä aika. Tyylillisesti elokuva ei tokikaan ole yhtään originelli vaan enemmänkin sekoitus Tarantinoa ja Guy Ritchietä, mutta ne eivätkään ole mitään huonoja esikuvia tällaisia tehdessä.

Prey sen sijaan petti kaikki odotukset. "Paras Predator-elokuva pitkään aikaan", 93% fresh Rottenilla... ja lopputulos on kuitenkin kliseinen, plot armorilla ja juonta palvelevilla epäuskottavuuksilla ryyditetty kökkäre, josta ei jää mitään käteen. Tai no, maisemat ovat joissakin kohtauksissa hienoja ja itse Predator hienosti tehty hahmo (toisin kuin naurettavan näköiset CGI-eläimet). Ilmeisesti Predator-elokuvilta ei saakaan odottaa mitään, jolloin odotukset saattavat ylittyä. Enkä taida muutenkaan olla näiden tuotosten kohdeyleisöä...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ps.
Muistinko mainita huonosta leikkauksesta? Mahtaako olla eniten ikinä missään? Laskin läpällä yhden toiminnan aikana, niin 25kpl oli pelkästään josain n. 30s aikana.

No ehkä nyt hieman liioittelet Graymanin huonoutta mutta olet oikeassa että esimerkiksi tuo lähtökohtaisesti hieno raitiovaunukohtaus on pilattu täysin tuolla ADHD-leikkauksella. Usein vähemmän on enemmän. En ymmärrä nauttiiko joku tällaisesta tyylistä elokuvissa.

Ei tämä raina muitakaan saa kun 2/5. Kehnoutta lisää todellakin tuo väitetty 200 miljoonan budjetti. Tuottaja lienee saanut pyyhkeet tästä.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Just tuossa kattelemassa Michael Bayn uusinta Ambulance leffaa. Siis vittu mitä sekasotkua ja tuo ADHD kuvaus ja ohjaus on täysin käsittämätöntä. Eihän tuossa ole niinku mitään järkeä. Idea on leffassa hyvä mutta mistään et saa mitään selvää kun kamera heiluu kun hullun mulkku kokoajan. Jätkät puhuu pankkiryöstöstä niin kamera pyörii niinku oltas jossain karusellissa x 10. Kruununa tuo naurettava Heat Ajojahti pankkiryöstö kopiointi Mannin leffasta turbokelauksella. Onko Baylla jäänyt joku vitun Tranformers levy pyörimään?

Tuli pää kipeäksi kun 45 min tuota paskaa katsoi. Otan kaljan ja vaihdan tasokkaampaan pätkään.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Joo luin kanssa. Stallone oli lapsuuteni sankareita joten jää Drago katsomatta... tai ainakaan en maksa sen mahdollisesta näkemisestä.

Edit. Ihan 100% varma en ole kyllä mikä Sylttyä raivostuttaa. Se että Winkler ei myy vai anna ilmaiseksi osaa oikeuksista Stallonelle?

Tuottaja lähestyy 100-vuoden ikää eli tuonpuoleinen ei ole enää kovinkaan kaukana joten Stallone ei halua että oikeudet siirtyvät tämän suvulle vaan haluaa ne omille mukuloilleen?

Stallone on kaikki Rockyt kirjoittanut ja näytellyt joten hän on Rockyn kasvot sanan kaikissa merkityksissä mutta onhan tuottajaoikeudet aika selkeästi mustavalkoista lakitekstiä niin ihan ei aukea tämä raivo.

No nyt Stallonesta uutisoidaan että lusikat meni jakoon vaimon kanssa. Selittyisikö tämä kiukkukin tällä?
Voi Syltty parka.
 
... Bullet Train ... Tyylillisesti elokuva ei tokikaan ole yhtään originelli vaan enemmänkin sekoitus Tarantinoa ja Guy Ritchietä, mutta ne eivätkään ole mitään huonoja esikuvia tällaisia tehdessä.
Ihan samat mietteet täältä ja Tarantino sekä Guy Ritchie tulivat minulla kanssa mieleen elokuvasta. Viihdyttävä toimintaelokuva.

Tuskin tulee ihan äkkiä uudestaan kuitenkaan katsottua, jos koskaan. Se oli kuin sipuli, joka kuoriutui käänteiden osalta hiljalleen ja lopussa syötiin parempiin suihin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aika vähissä ovat enää ne leffagenret, joiden katsomista pyrin välttelemään. Mieleeni tulee äkkiseltään vain muutama sellainen: taide-elokuvat (mitä surrealistisempi, sitä todennäköisemmin se jää katsomatta), tanssielokuvat (varsinkin 1990-luvun jälkeen ilmestyneet, sillä juoni tuntuu niissä olevan hyvin köykäinen ja pääosissa ovat tanssit) ja Bollywood-elokuvat (ei vaan riitä kärsivällisyys niiden katsomiseen).

Se, että olen päässyt pitkän tauon jälkeen näkemään kymmeniä ellei peräti satoja leffoja sekä eri vuosikymmeniltä, ohjaajilta ja vieläpä eri maista on todellakin ollut kerrassaan antoisaa. Ja kun ei tarvitse tyytyä siihen, mitä telkasta tulee, mikä yleensä tarkoittaa jo useamman kerran nähtyä "klassikkoa", niin sekin on suuri nautinto.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aika vähissä ovat enää ne leffagenret, joiden katsomista pyrin välttelemään. Mieleeni tulee äkkiseltään vain muutama sellainen: taide-elokuvat (mitä surrealistisempi, sitä todennäköisemmin se jää katsomatta), tanssielokuvat (varsinkin 1990-luvun jälkeen ilmestyneet, sillä juoni tuntuu niissä olevan hyvin köykäinen ja pääosissa ovat tanssit) ja Bollywood-elokuvat (ei vaan riitä kärsivällisyys niiden katsomiseen).

Se, että olen päässyt pitkän tauon jälkeen näkemään kymmeniä ellei peräti satoja leffoja sekä eri vuosikymmeniltä, ohjaajilta ja vieläpä eri maista on todellakin ollut kerrassaan antoisaa. Ja kun ei tarvitse tyytyä siihen, mitä telkasta tulee, mikä yleensä tarkoittaa jo useamman kerran nähtyä "klassikkoa", niin sekin on suuri nautinto.
Itse olen viime vuosina katsonut aika paljon ns art house leffoja tai taide-elokuvia. Uusia ja vanhoja.
Heitän kolme tärppiä.



Edit: ja neljäs extrana:
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Cinema Paradison olen nähnyt, samaten tuon viimeisen hotelli-leffan. Polkupyörävarkaan olen ajatellut katsoa mahdollisimman pian, koska se vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Itse en ole nähnyt noista Posteljoonia mutta muut kyllä.
Ilman mitään spoilereita pakko sanoa että Polkupyörävarkaiden loppu on yksi sydäntä riipaisevimmista elokuvalopuista koskaan.

Cinema Paradison loppu on myös niitä kaikkien aikojen klassikoita.

En tiedä onko itsellä vaan termit vähän hakusessa mutta en kyllä pidä "taide- elokuvina" noista mitään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse en ole nähnyt noista Posteljoonia mutta muut kyllä.
Ilman mitään spoilereita pakko sanoa että Polkupyörävarkaiden loppu on yksi sydäntä riipaisevimmista elokuvalopuista koskaan.

Cinema Paradison loppu on myös niitä kaikkien aikojen klassikoita.

En tiedä onko itsellä vaan termit vähän hakusessa mutta en kyllä pidä "taide- elokuvina" noista mitään.
Art house on ehkä osuvampi. Elokuva joka on Merkityksellinen. Mielestäni kaikki menevät siihen kategoriaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä onko itsellä vaan termit vähän hakusessa mutta en kyllä pidä "taide- elokuvina" noista mitään.
Tämähän johtaa nopeasti iänikuiseen kiistakysymykseen siitä, mikä oikein on taidetta.

Elokuvien suhteen on jonkun verran pyritty vetämään rajalinjaa viihteellisen/kaupallisen elokuvan ja taiteellisen/epäkaupallisen elokuvan välille. Toinen pyrkii maksimoimaan katsojaluvut, toinen taiteellisen arvon. Toinen pyrkii tarjoamaan helposti sulavaa viihdykettä ja todellisuuspakoa, toinen esteettisesti tai älyllisesti merkityksellistä sisältöä. Tietysti mikä tahansa rajanveto on aina kyseenalaista, kun merkityksellisyyden arviointi on subjektiivista. Eikä se että elokuva vetää hyvin yleisöä ja tuottaa paljon rahaa, tarkoita automaattisesti että taiteellinen arvo olisi vähäinen.

Jos kuitenkin tuollainen karkea jakolinja hyväksytään niin sijoittaisin nuo mainitut (itsekään en ole Postiljoonia nähnyt), varsinkin Polkupyörävaras, mieluummin sinne taiteelliselle kuin viihteelliselle puolelle.

Sitten jos taide-elokuva ymmärretään suppeammassa merkityksessä elokuvina, jotka ovat niin taiteellisia että ovat vaikeasti avautuvia, tai jollain lailla kokeellisia, niin sitä nuo eivät ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös