Jatkoajan leffakerho

  • 2 434 893
  • 12 368

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tuli käytyä tänään katsomassa tuo uusin Jurassic World. Oli muuten ihan oikeasti aivan harvinaisen paska elokuva. Odotuksetkaan eivät toki olleet kovin korkealla sen edellisen Fallen Kingdomin jälkeen, mutta kyllä tämä meni vielä enemmän alta riman. Sen enempää spoilaamatta voin sanoa että koko juonessa ei ollut helvetinkään järkeä ja esim. vanhojen starojen roudaaminen mukaan oli kyllä niin päälleliimattu juttu että voi jösses.

Todennäköisesti paskin Jurassic Park/World -elokuva mitä on tehty. Joo, ei ihan hirveitä muistikuvia ole Lost Worldista tai Jurassic Park 3:sta, mutta ei ne nyt kovin paljon huonompia voi olla kuin mitä tämä viimeisin on.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Todennäköisesti paskin Jurassic Park/World -elokuva mitä on tehty. Joo, ei ihan hirveitä muistikuvia ole Lost Worldista tai Jurassic Park 3:sta, mutta ei ne nyt kovin paljon huonompia voi olla kuin mitä tämä viimeisin on.
Lost Worldissa on ihan hyviä hetkiä ja pysyy suhteellisen kiinnostavana läpi koko elokuvan. Sitten Jurassic Park 3 oli ihan hyvä. Ei ne huonoja ole, mutta eipä niitä Jurassic Park elokuvia kannata katsoa kuin yksi ja sitten miettiä mitä olisi tapahtunut jos sille oltaisiin joskus tehty jatko-osia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Lost Worldissa on ihan hyviä hetkiä ja pysyy suhteellisen kiinnostavana läpi koko elokuvan. Sitten Jurassic Park 3 oli ihan hyvä. Ei ne huonoja ole, mutta eipä niitä Jurassic Park elokuvia kannata katsoa kuin yksi ja sitten miettiä mitä olisi tapahtunut jos sille oltaisiin joskus tehty jatko-osia.
Joo muistelisin hatarasti että Lost World on tosiaan vielä jossain määrin samoilla linjoilla alkuperäisen kanssa, sekin taitaa perustua kirjaan. Muistaakseni suht synkkä.

Katsoin itse asiassa sen Fallen Kingdomin torstaina ihan vaan sen takia että parempi ehkä olla kärryillä kun tulee uusi leffa ulos, mutta todellisuudessa mitään merkitystä tuon leffan katsomisella ei ollut kokonaisuuden kannalta.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Tuli käytyä tänään katsomassa tuo uusin Jurassic World. Oli muuten ihan oikeasti aivan harvinaisen paska elokuva.
No ei tuossa ollut sentään läppäsauruksia kuten indominus rex ja indoraptor. Siitä posit. Fallen Kingdom oli karmeinta paskaa imo. Olisi toki saanut tämä tuoreinkin jäädä tekemättä. Owen ja pakollinen prätkäkohtaus..Ugh
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jurassic on aina Jurassic, mutta olipahan tosiaan pölhö tekele tämä uusin ja taas lähes kaikki potentiaali hukattu. Koko leffa oli liimattu kasaan vähän sinnepäin sohituista irtopaloista ja jopa täysin ennalta-arvattava juoni oli onnistuttu pilaamaan kaikenlaisella epäjohdonmukaisuudella ynnä ihan vitun tyhmillä & tyhmästi käyttäytyvillä hahmoilla.

Ja ilmeisesti nykyään muotia olevat musavideomaiset vitunnopeat leikkaukset ja kuvakulman muutokset tekivät niistä pakollisista toimintakohtauksista ihan karmeita. Miksi helvetissä ei voi hyödyntää sitä isoa kangasta ja huikeaa osaamista erikoistehosteissa niin, että näytetään niitä dinoja ja tapahtumia kunnolla eikä 0.6 sekunnin räpsyinä sieltä täältä? Eikö perkele se 1917 opettanut tästäkään mitään.

No oli siinä pari ihan näyttävää kohtaustakin ja dinot näytti upealta ympöristöineen, mutta vaikka mistään muusta en Marvelin supersankarijutuissa tykkää, niin kameratouhut on järjestäen parempaa kun Jurassiceissa. Ja sekös vituttaa, diggaan dinoista paljon enemmän kun trikoopelleistä.

Tuli muuten mieleen, että jonkun oikean porukan kanssa tästä nykyisestä Jurassic-maailmasta voisi saada aika messevän tv-sarjan tai siis netflix tms. sarjan. Vähempikin action piisaisi ja noiden otusten edesottamuksia "nykymaailmassa" voisi olla ihan mielenkiintoista seurata ihmispaskeiden konflikteista draaman ammentavassa sarjassa. Toisaalta siihen varmaan tulisi vaan joku vauvadinosaurus, joka pitää pelastaa pahiksilta mopolla ajaen, joten unohdetaan koko juttu.

Katottiin myös Quiet Place II ja oli ihan hyvä, vaikka taas (kuten ekassakin) pari logiikkaongelmaa ja typeryyttä meinasi nakuttaa kaaliin. Mutta hyvin tehty elokuva ja piti otteessaan melkein loppuun saakka. Lapsinäyttelijöille plussaa, vaikuttivat just niin typeriltä idiooteilta kuin pitääkin.

Niin juu ja Top Gun. 100/100. Kaikki vedetty just niin överiksi ja nostalgiseksi, että oikeestaan odotin enää jotain Viagra-mainosta johonkin väliin. Kieli poskessa aivan mahtava tykitys, jota ei onneksi kukaan kai ole ottanut liian vakavasti. Ja hienosti oli vältelty itäpaskan leimaamista viholliseksi, vaikka ihan kaikki tiesivät alusta asti, että paskastaniaahan siinä pommitettiin. Ja Tompan legendaarinen sprinttijuoksukin oli saatu mukaan, eli saattaa sillä sekopäisellä skientologilla olla huumorintajuakin. Viihdyin!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaksi leffaa 1970-luvulta, ei yhtään -80-luvulta, pari -90-luvulta ja loput 2000-luvulta. Lisäksi kaikki ovat enimmäkseen samaa genreä eli toimintaa tai rikosdraamaa. Whiplash toki poikkeus. Juu...pitäisin tuota aika yksipuolisena listana.
Itsellä kiinnitti enemmän huomiota että kaikki amerikkalaisia. Tämä taitaa olla yleinenkin ilmiö, että muita ei katsotakaan, niin muita ei sitten ole usein tarjollakaan, niin muita ei sitten kohta osata halutakaan nähtäväksi.

Amerikkalaisella elokuvatuotannolla on yksi suikale hyvien elokuvien pizzassa, mutta ovat onnistuneet markkinoimaan asian siten että se heidän suikaleensa on koko pizza.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Uusin Top Gun ei kiinnosta, mutta katsoinpa eilen taas Collateral leffan. On se Tom Cruise vaan kyllä kova ja uran paras rooli on tässä! Jamie Foxx saa myös kehut ja Mark Ruffalo, vaikka sen hahmon kohtalo jotenkin loppuu ns kesken. Olisi voitu vielä enemmän hepulle keksiä tekemistä jne. 4,5/5.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
No katoin Spotlightin taas eilen. Lopussa menee edelleen kylmät väreet. On se vaan upeasti tehty leffa kyllä, jossa kaikki näyttelijäsuoritukset toimii. Mark Ruffalo on varsinkin todella hyvä näyttelijä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Elviksestä on tulossa uusi leffa jossa on siis Tom Hanks mukana. Pari traileria olen nähnyt ja niiden perusteella Elviksen roolin valittu Austin Butler vaikuttaa niin hunolta valinnalta että ei tee mieli edes leffaa katsoa.
 

Buster

Jäsen
Elviksestä on tulossa uusi leffa jossa on siis Tom Hanks mukana. Pari traileria olen nähnyt ja niiden perusteella Elviksen roolin valittu Austin Butler vaikuttaa niin hunolta valinnalta että ei tee mieli edes leffaa katsoa.
Heti ollaan menossa katsomaan Baz Luhrmannin leffaa ja täysin sokkona. Ei olekaan edellisestä vierähtänyt kuin 9 vuotta, jolloin pidin The Great Gatsbysta ja sen 20-luvun kuvauksesta yhdistettynä nykyaikaiseen musiikkiin valtavasti. Oli oikeastaan suosikkielokuvia silloin ja nyt alkaa olla 6-7 vuotta, kun sen viimeksi nähnyt. Uskaltaakokaan enää katsoa jos huomaisi, ettei pitäisikään siitä enää niin paljoa.

Ehdoton bonus myös näillä keleillä, että Elvis kestää vissiin sellaiset 2h 40 minuuttia. Melkein tekisi sen puoleen mieli Kätyrit 2:kin vetäistä, mutta paikallisessa ei ole juuri koskaan alkuperäiskielellä näytöksiä (kun se kuulemma pitäisi ostaa erikseen, hooray) ja ei viitsi pidemmälle lähteä vain tuollaisen takia.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Ainakin Elviksen perhe ja kriitikot ovat ylistäneet Butlerin roolisuoritusta ja miehelle povataan Oscar-ehdokkuutta. Kohtahan tuon pääsee itsekin katsomaan.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehdoton bonus myös näillä keleillä, että Elvis kestää vissiin sellaiset 2h 40 minuuttia. Melkein tekisi sen puoleen mieli Kätyrit 2:kin vetäistä, mutta paikallisessa ei ole juuri koskaan alkuperäiskielellä näytöksiä (kun se kuulemma pitäisi ostaa erikseen, hooray) ja ei viitsi pidemmälle lähteä vain tuollaisen takia.
Oma valinta olisi kyllä tuo ''Elvis - Director's Cut'' -kesto 240 minuuttia.

Baz Luhrmann kertoo, että Elviksestä on olemassa myös neljän tunnin versio – paljastaa mitä jäi leikkauspöydälle

Elvis Presley kuoli 42-vuotiaana Graceland-lukaalinsa vessaan – Baz Luhrmann ohjasi elokuvan rockin kuninkaasta, jota ahne manageri käytti hyväkseen
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Talvella Luhrmann päräyttää Huluun Australian re-editin kuusiosaisena sarjana, jolla on uusi soundtrack, nimi (Faraway Downs) ja loppu. Alkuperäinen leffa oli kevyet 2h 45 minuuttia ja tämän sarjan kesto on vielä tuntematon. Aikanaan tosin jaksanut Australiaa edes loppuun asti katsella.

Tyhjäksi jäi Elvis ja tuttua Luhrmannia, eli "tyyliä" kyllä riittää liiankin kanssa, mutta pinnan alta löytyy vähän vähemmän. Kiitämme kuitenkin faustilaisena sopimuksena esitettyä Elviksen Mefiston - eiku Parkerin - kelkkaan hyppäämistä, sekä pidempiä konserttivetoja ja ylipäänsä pidempään viipyneitä kohtauksia, jotka eivät olleet leikekirjasta vedettyjä. Paljon mahdutettu yhteen elokuvaan, vähän liioiteltuna varmaan saman infomäärän saa kuin HBO:n kolmituntisesta Elviksen Searcher-dokkarista. Tietyllä tapaa tuon vauhdikkaan kerrontatavan, jossa päähahmo vain kuljetetaan (vai pikemminkin talutetaan) vuosien läpi, ja Parkeriin keskittymisen takia, Elviksestä ei kuoriudu elokuvan aikana kunnolla ihmistä, vaan se pysyy Elviksenä - ajattomana ikonina ja Butlerin ihan hyvä suoritus jää paljolti pinnalliselle tasolle.

Ja sitten kun sitä tavallaan vielä omassa päässä odotti jotain Moulin Rouge tapaa Kultahatun -tapaista sekoitusta, jossa on sähköä ja energiaa, jossa menneisyys kietoutuu nykyhetkeen ja kohottaa katsojan euforiaan. Ihan omassa päässä luotuja odotuksia toki, kun ei trailereita katsonut.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Katoin uuden Batmanin viime viikolla. Onhan se ihan hyvä, mutta ei vaan omissa papereissa pärjää Nolanin kolmelle Batmanille. Ehkä on vielä parempi kun joskus katsoo uudestaan. Varmaan leffateatterissa ois pitäny kyllä tuo nähdä ensin tosin.
 
Watchlistia tyhjentäessä sain neljä elokuvaa alta pois Viaplaysta.

Mississippi Burning (1988)
Osittain tositapahtumiin perustuva elokuva jossa kaksi FBI agenttia saapuvat Mississippiin tutkimaan kolmen kansalaisaktivistin katoamistapausta, ympärillään kuhiseva lauma Ku Klux Klaanilaisia. Pääosissa Willem Dafoe ja Gene Hackman. Ihan pätevä elokuva.

The Duel (2016)
Texas Ranger (Liam Hemsworth) lähetetään tutkimaan outoja kuolemistapauksia kaupunkiin, jota johtaa kylmäkiskoinen, pappiakin esittävä, sekopää (Woody Harrelson). Viihdyttävä länkkäri, vaikkei toista katsomiskertaa ansaitsekaan.

Free State of Jones (2016)
IMDB:n katselulistalla jo vuodesta 2015 roikkunut elokuva kertoo sisällissotaan kyllästyneestä miehestä (Matthew McConaughey), joka ottaa haltuun muut karanneet ja orjat, jonka jälkeen ryhtyy pitämään leiriä suoalueilla ja panemaan harmaatakeille hanttiin. Potentiaalia olisi ollut enemmältikin, mutta se olisi vaatinut tunnin pari lisää, jotta tarina oltaisiin saatu syvällisemmäksi. Nyt pompittiin vähän liian nopeasti eteenpäin. Pidin kuitenkin elokuvasta.

Out of the Furnace (aka Rautakaupunki) (2013)
Veljekset (Christian Bale ja Casey Affleck) elävät tehdaskaupunkissa. Toinen on sotilas ja toinen tehdastyöläinen. Karut olosuhteet ja epäonnekas sattuma johdattavat mielenkiintoiseen kostotarinaan. Paljon nimekkäitä näyttelijöitä Zoe Saldanasta Woody Harrelsoniin ja Forest Whitakerista Willem Dafoeen ja Sam Shepardiin. Positiivinen yllätys.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oho, Adam Sandlerin Netflix-leffa Hustle oli ok / hyvä (riippuu, siitä onko kiinnostunut koripallosta). Jonkin verran ylipitkä ja kliseinen urheiluleffa, lisäksi Sandler pääsi pari kertaa ärsyttämään nasaaliäänellään. Mutta vähintään siis katsomisen arvoinen. NBA-faneille tuossa riittää silmäkarkkia, kova homma heillekin varmasti yrittää tunnistaa kaikki leffassa vilahtavat kuuluisuudet.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Oho, Adam Sandlerin Netflix-leffa Hustle oli ok / hyvä (riippuu, siitä onko kiinnostunut koripallosta). Jonkin verran ylipitkä ja kliseinen urheiluleffa, lisäksi Sandler pääsi pari kertaa ärsyttämään nasaaliäänellään. Mutta vähintään siis katsomisen arvoinen. NBA-faneille tuossa riittää silmäkarkkia, kova homma heillekin varmasti yrittää tunnistaa kaikki leffassa vilahtavat kuuluisuudet.

Ihan hyvä leffa kyllä. Adam Sandlerin toinen onnistuminen.
 

Teresa

Jäsen
Kävin männä viikonloppuna katsastamassa tuon uuden Elvis-elokuvan. Laitan tämän arvion nyt varmuuden vuoksi spoilereihin, vaikka kohteen elämä lienee muutenkin kaikille pääpiirteittäin tuttu eikä varsinainen spoilaantuminen juonen suhteen sikäli edes ole mahdollista.
Komeaa katseltavaa ja kuunneltavaa tuo pätkä kieltämättä oli, mutta itse sisältö jäi puisevaksi ja Elviksen henkilökuva ontoksi. Leffassa oli tietoisesti päätetty keskittyä lähinnä päähenkilön uraan – etenkin manageri Tom Parkerin osuuteen sen luomisessa – ja jättää tähden yksityiselämä ja persoonallisuus harvojen pintapuolisten väläysten tasolle. Onhan tuokin toki yksi mahdollinen lähestymistapa, mutta ei mielestäni kovin mielenkiintoinen sellainen. Kun henkilökohtaista elämää ja luonnekuvaa himmattiin noinkin paljon, koko Elviksen hahmo jäi varsin etäiseksi; enemmän sellaiseksi tarunhohtoiseksi ikoniksi (kuten myös Buster mainitsi) ja The Pelvis -lavapersoonaksi kuin oikeaksi ihmiseksi.

Nyt esmes Gladys-äidin kuolema taputeltiin häthätää yhden kohtauksen puitteissa, Priscillaan rakastuminen puserrettiin yksittäiseen suppeaan vuoropuheluun ja sitten heidän suhteensa häilyi unohdettuna jossakin taustalla, Memphisin Mafia -kaveriporukan jäseniä vain vilautettiin ohimennen, narkomanian kehittyminen kuitattiin näyttämällä Elvistä lappamassa yhtäkkiä jotain pilsuja suuhunsa, tytär Lisa-Marien olemassaolo mainittiin ainoastaan parissa sivulauseessa… Presleyn elämän uskonnollinen ulottuvuus ja 60-luvulla tapahtunut hurahtaminen omatekoisen gurun opetuksiin oli unohdettu kokonaan, samoin kuin tuon hänen pohdiskelevan puolensa kanssa omituisessa ristiriidassa ollut mieltymys moottoripyöräilyyn, golf-autoilla huristeluun, karateen sun muihin vauhdikkaisiin ja rajuihin maallisiin harrastuksiin. Monituiset naisseikkailut, läheisten dominointi, irvokas fiksaatio huumepoliisin virkamerkkeihin, ylitsevuotavat anteliaisuuden puuskat ja hillittömät raivokohtaukset oli myös karsittu minimiin tai kokonaan olemattomiin.

Toki priorisointi onkin tarpeen eikä kaikkea edellä mainittua olisi mitenkään voinut mahduttaa edes tällaiseen miltei kolmen tunnin mittaiseen pläjäykseen. Olisin silti toivonut mukaan edes joitakin Elviksen privaattielämän tärkeitä tapauksia ja luonteenpiirteitä huolellisesti toteutettuina. Olen vähän sitä mieltä, ettei hänestä voi muodostaa edes suurin piirtein kattavaa näkemystä, jos niinkin merkittävät osa-alueet kuin äidin kuolema ja suhde Priscillaan on jätetty miltei kokonaan paitsioon. Toisaalta Luhrmannin tekeleessä kyllä rakennettiin yllättävän tarkasti Elviksen ja Gladysin välistä luonnottoman läheistä äiti-poikasuhdetta, joten äiskän varhainen poismeno olisi voinut tuntua katsojan näkökulmastakin koskettavalta käänteeltä, jos sille vain olisi annettu enemmän tilaa. Ero Priscillasta olisi niin ikään saattanut olla dramaattinen kohta, mikäli heidän avioliittoaan ei olisi alun perinkin jätetty niin mitättömäksi kuriositeetiksi. Itse asiassa myös Elviksen oma kuolema käsiteltiin leffassa melkoisen töksähtävästi. Harmitti nuo kaikki hukkaan heitetyt draamapotentiaalit, mutta vielä enemmän se, että elokuva ei lopulta kertonut yhtään mitään Elviksestä ihmisenä.

Sinänsä tosin ymmärrän Luhrmannin valitseman urakeskeisen lähestymistavan, sillä aiemmat Elviksen elämäkertaelokuvat – varsinkin Priscilla-vaimon muistelmiin pohjautuva Elvis and Me – taas ovat käsittääkseni painottuneet lähinnä henkilökohtaisen elämän kiemuroihin. Tässä uutukaisessa vain Elviksen ammattiuran eri vaiheetkin käsiteltiin hieman epätasapainoisesti. 50-luvun nousukiito ja vuoden 1968 comeback olivat mielestäni turhankin vankasti esillä, kun taas 70-luku meni aika rivakasti ja koko 60-luvun surkea elokuvaura kuitattiin kertojana toimineen eversti Parkerin pikaisella monologilla. Loistokas paluu huipullekin jäi aika yhdentekeväksi, kun sen kontrastina ei ensin ollut huolellisesti kuvattua aallonpohjaa.

Elviksen uraa käsiteltiin siis erityisesti hänen managerinsa kautta, mikä oli kyllä ihan persoonallinen valinta. Siinä suhteessa tietyt historialliset epätarkkuudet kuitenkin hyppäsivät silmille, vaikka tämä saattaa mennäkin jo turhan nillityksen puolelle. Onhan taitelijalla toki oikeus käyttää vapauksia sovitellessaan oikeaa elämää fiktion muotoon, mutta kun leffan tarkoituksena kerran oli valottaa Elviksen ja eversti Parkerin välisen suhteen dynamiikkaa, niin edes siihen liittyvät yksityiskohdat olisivat voineet olla todenmukaisia. Ensinnäkin Elviksen yltiöseksuaalisena pidetty liikehdintätapa toki oikeasti herätti pahennusta hänen uransa alkuaikoina, mutta ei sellaista koskaan tapahtunut, että eversti Parker olisi antanut hänelle nimenomaisen ukaasin seisoa vastedes paikoillaan ja hän olisi vain alkanut hetkutella vastoin managerinsa nimenomaista käskyä. Samaten vuoden 1968 show oli tosiaan alun perin kaavailtu jouluspesiaaliksi, mutta kyllä eversti antoi siunauksensa ohjelman lopulliselle muodolle ja hänen vaatimuksestaan siihen lisättiin vielä jokin joululaulukin – eli ei hän oikeasti vain seurannut lavasteissa kauhuissaan tilanteen kehittymistä. Sitä paitsi Elvis ei todellisuudessa ollut mitenkään aloitteellinen show’n tyylilajin muutoksessa tai vaatinut itse loppuhuipennukseksi jotakin kantaaottavaa laulua (Bobby Kennedyn muistoksi), vaan nimenomaan spesiaalin ohjaajat halusivat jotain muuta kuin tavallista joulusoopaa. Elvis ei myöskään tiettävästi ollut antamassa everstille potkuja comebackinsä jälkeen eikä kai koskaan muulloinkaan ainakaan vakavissaan (joskus tunnekuohun vallassa jonkin riidan yhteydessä kylläkin), saatika että olisi alkanut parjata manageriaan julkisesti kesken esityksen. Eli käsittääkseni Elvis oli oikeasti vieläkin enemmän Parkerin talutusnuorassa kuin nyt annettiin ymmärtää.

Elokuvan Elvis-hahmon pinnallisuus johtui yksinomaan käsikirjoituksesta, sillä Austin Butlerin roolisuoritus oli kyllä itsessään ihan oivallinen. Hän oli todellakin onnistunut sisäistämään Elviksen maneerit, elehdinnän, liikehdinnän, ilmeet, laulutavan, aksentin ja puhetyylin – joskin verbaalinen ilmaisu oli välillä jo yliampuvankin mutisevaa, kun siitä ei voinut parhaalla tahdollakaan erottaa mitään äänensävyjä. Hänestä oli myös maskeerauksen ja puvustuksen avulla onnistuttu leipomaan ainakin kaukaa katsottuna koko lailla esikuvansa näköinen, vaikka kasvonpiirteet eivät kovin paljoa Elvistä muistuttaneetkaan. Eversti Parkeria esittäneen Tom Hanksin roolityössäkään ei ollut kummempaa vikaa, vaikka hahmo jäi varsin yksiulotteiseksi verenimijäksi. Ehkäpä hän tosiaan oli ainakin päällisin puolin sellainen, mutta tuossa taas olisin toivonut otettavaksi enemmän niitä niin kutsuttuja taiteilijanvapauksia, sillä yksisilmäinen kusipäisyys ei ole kovin kiinnostavaa. Olivia DeJonge puolestaan näytteli Priscillaa, Helen Thomsen Gladysia ja Richard Roxburgh Vernon-isää. Ei heidänkään roolisuorituksissaan mitään moitittavaa ollut, mutta noillekaan hahmoille ei ollut kirjoitettu oikein minkäänlaisia luonteita – paitsi Priscilla vaikutti ainoassa pidemmässä kohtauksessaan sanavalmiilta hauskuuttajalta poiketen tyyten oikean elämän esikuvastaan.

Leffassa käsiteltiin ohimennen myös värillisten oikeuksiin ja rotusortoon liittyviä teemoja, mutta ne tuntuivat vähän päälleliimatuilta. Toisinaan näytettiin tarinankulun rikkovia pätkiä esimerkiksi Martin Luther Kingin kuolinuutisesta tai jonkun poliitikon rotuerottelua kannattavasta vaalipuheesta, jotka eivät liittyneet muuhun sisältöön kovin saumattomasti. BB Kingistä taas yritettiin leipoa jonkinlaista Elviksen luottoystävää – tämä muun muassa kannusti häntä liikehtimään pidäkkeettömästi ahdasmielisten panetteluista välittämättä – vaikkeivät he oikeasti tainneet koskaan edes tavata.

Rytmitykseltään Luhrmannin tekele oli varsin nopeatempoinen, kohtaukset olivat enimmäkseen lyhyitä läpijuoksuja ja vaihtuivat välillä suorastaan hengästyttävään tahtiin. Pidemmät kohtaukset olivat enimmäkseen konserttivetoja ja ihan mukavaa katseltavaa ne toki olivatkin – tosin jos minä haluan nähdä Elvistä livenä, niin mieluummin kaivan Youtubesta tai dvd-kokoelmastani hänen oikeita konserttitaltiointejaan enkä tällaisia sinänsä kyllä ihan pieteetillä tehtyjä imitaatioita. Elokuvan livevedoista vaikuttavin oli ehdottomasti Trouble-esitys, jonka aikana Elvis päätyi jatkamaan estotonta keikutteluaan ja antamaan piutpaut hänen lavaesiintymistään paheksuneille tiukkapipoille, vaikka tuo tapaus elokuvantekijöiden mielikuvituksesta olikin kotoisin ainakin osittain.

Parhaimmillaan elokuva oli kuitenkin silloin, kun yritettiin poikkeuksellisesti pureutua hieman pintaa syvemmälle ja valottaa joko päähenkilön tuntemuksia tai persoonallisuutta. Leffan alkuosassa tällaista sisältöä edustivat Elviksen ja hänen äitinsä väliset vuoropuhelut. Loppuosan kiinnostavimpia hetkiä puolestaan olivat Elviksen ja Priscillan sananvaihto, missä ensiksi mainittu tuskaili pyyhkiytyvänsä varmasti kansakunnan kollektiivisesta muistista heti kuolemansa jälkeen, sekä kohtaus missä 70-luvun pilleristi-Elvis riehui vainoharhojen vallassa ja ampui hotellihuoneensa telkkarit sirpaleiksi. Vastaavanlaista päähenkilön tai muiden hahmojen sisäisen maailman esiin tuomista olisin kaivannut enemmän. Muutoin kovapintaisen eversti Parkerin herkistyminen suojattinsa ensimmäisen International hotellin konsertin jälkeen oli myös koskettava kohta (ja niin kävi oikeastikin), joskin se vesitettiin antamalla heti perään ymmärtää, että hän tuolloinkin muka iloitsi vain pelivelkojensa kuittaantumista. Tuossahan olisi ollut oiva tilaisuus tuoda vähän lisävivahteita muuten niin ankeaan hahmoon, jos hänestä olisi saatu kerrankin irti vilpittömiä tunteita. Ei everstin velkakurimuksesta oikeasti ollut tuolloin vielä tietoakaan.

Mutta eipä tuo mitenkään huono leffa siis ollut, oli siinä hyviäkin hetkiä ja miltei kolme tuntia hurahti ihan tuosta noin vain.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Downton Abbey ”A New Era”,

Tämä jatkaa nimestään huolimatta sarjasta tuttujen henkilöiden tarinaa leppoisassa merkeissä.

Elokuva perustuu toki siihen, että sarjan kuuden kauden aikana ihmiset tuntee ja kiintyy sarjan henkilöihin ja haluaa tietää, mitä heille ”nyt” kuuluu.

Spoiler: Downtonin porukoille kuuluu enimmäkseen hyvää.

Leffassa osa Downton Abbeyn väestä lähtee Ranskaan tutustumaan vanha lady Grantham saamaan uuteen perintökohteeseen, kun taas omaan kartanoon saapuu ”vulgäärejä” elokuvantekijöitä. Heitä paimentaa tietysti Lady Mary Talbot (ah, edelleen niin cool Michelle Dockery).

Elokuvan paras puoli on tuttujen ihmisten näkeminen uudelleen. Sarjaa seuranneille Downton Abbeyn väki on kuin joukko etäisiä sukulaisia, joista tykkää ja joille toivoo pelkkää hyvää.

Faneille must, sarjaa tuntemattomalle varmaan yhdentekevä


Sarjan paras hahmo vanha lady Grantham, leskikreivitär Violet Crawley (Maggie Smith) kirjoitetaan ilmeisesti näyttelijän iän takia ulos. Tämä on oikeasti traagista näin leppoisassa leffassa. Elokuvan loppu on siis synkkä päätös ja tavallaan myös jatkumo, kun Mary:stä tosiaan tulee uusi Lady Grantham tässä tarinassa jännitetyn vanhan rouvan syrjähypyn tekemättä jättämisen samanmoisena lopputulemana.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä nyt välttämättä ole oikea ketju, mutta en parempaakaan löytänyt.

Olen yrittänyt löytää suoratoistopalveluista ja nettivuokraus/-ostopaikoista muutamaakin elokuvaa, mutta ei tunnu löytyvän mistään.

Epätoivoisena kyselen nyt täältä mistä voisi katsoa, vuokrata tai ostaa omaksi esim. seuraavat elokuvat:
Natural Born Killers
Angel Heart

Varmaan muitakin hakenut, mutta aloitellaan näillä…
 

axe

Jäsen
Ei tämä nyt välttämättä ole oikea ketju, mutta en parempaakaan löytänyt.

Olen yrittänyt löytää suoratoistopalveluista ja nettivuokraus/-ostopaikoista muutamaakin elokuvaa, mutta ei tunnu löytyvän mistään.

Epätoivoisena kyselen nyt täältä mistä voisi katsoa, vuokrata tai ostaa omaksi esim. seuraavat elokuvat:
Natural Born Killers
Angel Heart

Varmaan muitakin hakenut, mutta aloitellaan näillä…
Natural Born Killers ainakin Elisa Viihde Viaplayssa.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ei tämä nyt välttämättä ole oikea ketju, mutta en parempaakaan löytänyt.

Olen yrittänyt löytää suoratoistopalveluista ja nettivuokraus/-ostopaikoista muutamaakin elokuvaa, mutta ei tunnu löytyvän mistään.

Epätoivoisena kyselen nyt täältä mistä voisi katsoa, vuokrata tai ostaa omaksi esim. seuraavat elokuvat:
Natural Born Killers
Angel Heart

Varmaan muitakin hakenut, mutta aloitellaan näillä…
Tää on näppärä saitti juuri tätä etsimistä varten: JustWatch - The Streaming Guide

Sinne vaan hakuun elokuvan nimi niin näyttää mistä striimauspalveluista elokuva Suomessa löytyy, jos löytyy.

Jos noista ei löydy, kannattaa tarkastaa esim. Amazon Prime, josta löytyy noita harvinaisempiakin elokuvia melko hyvin.
 
Tää on näppärä saitti juuri tätä etsimistä varten: JustWatch - The Streaming Guide

Sinne vaan hakuun elokuvan nimi niin näyttää mistä striimauspalveluista elokuva Suomessa löytyy, jos löytyy.

Jos noista ei löydy, kannattaa tarkastaa esim. Amazon Prime, josta löytyy noita harvinaisempiakin elokuvia melko hyvin.

Kiitos paljon! Natural Born Killers olikin näköjään ilmestynyt Disney+:lle!!!

Angel Heart näyttäisi olevan ainoastaan Amazonissa pelkillä englantiteksteillä, mutta ei huono vaihtoehto sekään.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli käytyä tuo uusi Jurassic World tsekkaamassa (viimeeksi tulikin leffateatterissa katsottua uusi Tuntematon 6.12.2017, eli näin 4,5 vuoden tauon jälkeen oli ihan kokemus jo sinänsä).

HUOM! SIS. SPOILEREITA (en saa kännykällä tuota spoileritoimintoa toimimaan)

Edellisellä sivulla palstaveljet ovat jo olennaisimmat tästä sanoneetkin; juonesta jäi vähän sellainen juostenkustu -maku. Vaikka itse tämän franchisen suurena ystävänä olen ollut siinä mielessä sarjalle armollinen, ettei sitä ensimmäisen Jurassic Parkin taianomaisuutta ja ensi"kohtaamisia" brachiosauruksen ja T-Rexin kanssa silloisella tekniikalla toteutettuna pysty näin 30 vuotta myöhemmin toistamaan, niin parempaan olisi pitänyt pystyä.

Samaa mieltä kuin edellä että nuo takaa-ajokohtaukset (kaikissa toimintaelokuvissa) puolen sekunnin välein vaihtuvine kamerakulmineen ovat ihan helvetin raskasta katsottavaa. Suoratoistopalveluissa yleensä pikakelaan ne. Tässä vielä tosiaan tuo ainainen Owenin motskariajo oli väkinäinen.

Hienoa oli kuitenkin että alkuperäisen elokuvan pääkolmikko oli saatu mukaan ja ihan nostalginen fiilis tuli noista muutamista viittauksista alkuperäiseen elokuvaan. Oli tätä (päätöstä?) tavallaan haikea katsella kun muisteli kuinka iso juttu se ensimmäinen leffa aikanaan ala-asteikäiselle oli. Muistuu mieleen yksikin kaveri, jolla oli huone täynnä Jurassic Park -krääsää ja teemasynttärit aiheeseen liittyen, jotain videopeliäkin taidettiin aiheesta pelata.

Elokuvan dinosauruksista tosiaan hienoa ettei mitään indoraptoreita tai muita virityksiä ollut mukana. Muutama hyvä uusi tuttavuus ja dilophosauruksen paluu (ei ole tainnut ekan leffan jälkeen olla) olivat ihan mieluisia. Ja tietysti ainainen Rexin lopputaistelu. Niitä ekojen leffojen verenhimoisia raptorilaumoja olen jäänyt kaipaamaan. Tuo kesytetty Blue vähän jakaa mielipidettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös