Kurt Russell vetää muuten helvetin hyvin Elvistä siinä Carpenterin versiossa joka aloitti noiden miesten hedelmällisen yhteistyön! Katsoin leffan vasta tässä koronan aikana, vaikka se on ollut listallani jo varmaan 10-15 vuotta.
Kannattaa käydä imdb:ssä katsomassa mitä kaikkea Ridley on urallaan tehnyt...lista on häkellyttävän pitkä. Ridley täytti 65 vuotta vuonna 2002, ikä jota voisi kai sanoa suomessa jopa korkeahkoksi eläköitymisiäksi. Sen jälkeen Ridley on tehnyt varmaan enemmän kuin koskaan sekä ohjaamista että tuottamista. Huomattavaa on myös että Ridley oli hänen ensimmäisen hitti elokuvan, Alien, aikaan 42 vuotias, joka on periaatteessa sama ikä jolloin Ronnie James Dio breikkasi omaa nimeään kantavan bändin kanssa.
En minä missään vaiheessa sanonut että hän olisi huono ohjaaja. Paljon loistavia leffoja. Sanoin että viimeiset hyvät ovat vain jossain 15-20v takaa. Pidin miehen leffoista jo lapsena ja Kingdom of Heaven oli eka jonka pääsin/tajusin katsoa teatterissa ja se oli surkea tekele Orlando Bloomin johdolla, mutta sitten tuli vielä hyvä American Gangster. Ridley Scottin putki oli aikanaan erittäin kova, mutta taantuminen on käynyt monelle muullekin 2000-luvulla. Esim Tom Hanks oli joskus laadun tae, mutta viimeiset 15v on tullut hyvin sekalaista soossia. Mutta kuten sanoin pitää olla tyytyväinen että saavat töitä vanhempina.
Ronnie James Dio breikkasi Black Sabbathissa ja Rainbowssa joissa hän levytti lukemattomia loistavia biisejä 70-luvulla. En ymmärrä miten hän tähän liittyy, mutta Dio nousi huipulle nuorena. Mut on siis totta että Scottin ikä tuli minulle yllätyksenä kun kävin sitä kurkkaamassa 5-6v sitten, luulin 10v nuoremmaksi kun Alien on kuitenkin aika uusi leffa..
.. oisko kyse kuitenkin leffavalinnoista?
Kyllä ja ei. Saattaa hänellä jotain ihan katsottavaa olla. Kyllähän Alien 5 tai 6 ovat myös ihan katsottavia monen mielestä. Ongelma on vain se, että tämä herra teki oikeasti hyviä leffoja aikanaan, siihen verraten tuollaiset teokset eivät tunnu yhtään missään.
Tosta uudesta Gucci leffasta olen kuullut mutta korviin ei ole kantautunut että se olisi Ridleyä. Pitää katsoa ihan näyttelijöiden + ohjaajan takia, vaikuttaa sentään paremmalta kuin perushöttö. Noita kahta muuta en ole katsonut. Last Duelista olen kuullut huonoa, eivätkä näyttelijätkään iske yhtään (Driver voi toimia ohjauksessa). Marssihommaa on taas kehuttu, joten se pitää katsoa joskus ohjaajan takia vaikka Matt Damon onkin yksi 2000-luvun turhimmista supertähdistä.
IMDB sanoo että kohta tulisi myös Napoleon. Toivottavasti se onnistuu. Muistelen että Kubrick yritti joskus tehdä Napoleonia Jack Nicholsson mielessään, mutta rahoitus ei koskaan onnistunut. 2000-luvun alkupäässä noita eeppoksia yritettiin tehdä ja silloin ne epäonnistuivat rankasti. King Arthur, Troija, Aleksanteri Suuri, Kingdom of Heaven jne olivat kaikki niin huonoja ettei niistä muistanut mitään enää parin päivän päästä näkemisestä. Ei ihme että noiden kanssa pidettiin sitten vähän taukoa.