Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 411 053
  • 12 326

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Aikoinaan järjestettiin palstalla äänestykset eri vuosikymmenien parhaista elokuvista 60-luvulta 00-luvulle. Mitäs olette palstan leffaharrastajat mieltä, olisiko aika pistää 2010-luvun leffat järjestykseen? Vuosikymmenen päättymisestä on pari vuotta aikaa, joten niitä 2019 leffojakin on varmaan ehditty nähdä jo riittävästi. Vai odotetaanko vielä vuosi-pari että saadaan lisää pesrpektiiviä?
Onko jossain tuloksia näistä vanhoista äänestyksistä?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko jossain tuloksia näistä vanhoista äänestyksistä?

 

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers

Kiitoksia. Aika englanninkielinen näkemys on palstalla elokuvamaailmasta, mutta niinhän se helposti tällaisissa palstaäänestyksissä on.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Finch

Kun scifit katotaan.. mutta joo.. kenellehän tää leffa on tehty? YA Scifi, joo, dystopia, joo, kasvutarina, joo, isä ja poika, joo, mies ja koira, joo… mutta ei kuitenkaan mitään näistä.


Tom Hanks näyttelee Tom Hanksia ja robotti pohtii elämän ihmeellisyyksiä ja koira on mukava.

leffassa siis ilmastonmuutos on tehnyt maailmasta lähes asuinkelvottoman paikan. Otsonikerros on niin ohut, ettei ulos ole päivisin mitään asiaa ilman suojapukua. Tom Hanks… anteeksi… Finch asustelee bunkkerissa Goodyear-koira ja simppeli robottikoiran kanssa ja alkaa rakentaan Androidia.. alku ehkä on jotenkin kiinostava, mutta sit kun aletaan roadmovie osuus kiusaus skippailla eteenpäin on suuri.



tulipahan nyt tuhlattua aikaansa tähänkin
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
The Last Duel kostautui erittäin hyväksi eläväksi kuvaksi.

Tämäkin tuli nyt katottua, ja oli hyvä historiallinen draama.. nämä Ridely Scott osaa hyvin rytmittä ja rakentaa kuvamaailman kiinostavaksi ja toimivaksi. Kässäri oli riittävän kiinostava ja pääosat tekee hienot roolit Adam Driverin johodolla
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koko Kubrickin tuotanto Tri Outolemmestä alkaen on täydellinen.

Ei nyt liioitella, Hohdon alkukohtauksessa näkyy se helikopterin varjo jonka ei pitänyt.

Muuten olen kyllä sitä, että täydellisistä Eyes Wide Shut pois, ja Kunnian polut tilalle. Outolempi ja Kunnian polut menee myös FMJ:n edelle, täten Full Metal Jacket on Kubrickin kolmanneksi paras sotaelokuva.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei nyt liioitella, Hohdon alkukohtauksessa näkyy se helikopterin varjo jonka ei pitänyt.

Muuten olen kyllä sitä, että täydellisistä Eyes Wide Shut pois, ja Kunnian polut tilalle. Outolempi ja Kunnian polut menee myös FMJ:n edelle, täten Full Metal Jacket on Kubrickin kolmanneksi paras sotaelokuva.

Ja alussa kun samainen helikopteri pääsee hotellille niin sen pihalla ei ole mitään labyrinttia...
Mutta elokuva on silti virheetön taideteos:D
Täyden kympin leffa omissa papereissani.

Eyes Wide Shut toimii myös.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ei nyt liioitella, Hohdon alkukohtauksessa näkyy se helikopterin varjo jonka ei pitänyt.
Tuo alareunassa näkynyt helikopterin varjo liittyi muistaakseni kuvasuhteeseen eikä sitä näkynyt teatteriversiossa? Muutenhan Hohto on täynnä enemmän tai vähemmän tarkoituksellisia klaffivirheitä (tuolit vaihtelevat taustalla paikkaa yms). Voi toki olla, että helikopteri on vähemmän tarkoituksellinen, mutta mielestäni tämä on yksi elokuvan hienouksista mikä tekee alitajuntaan sen vinksahtaneen tunnelman.

Muuten olen kyllä sitä, että täydellisistä Eyes Wide Shut pois, ja Kunnian polut tilalle.
Siksi sanoinkin, että "Tri Outolemmestä alkaen on täydellinen", koska Paths of Gloryn ja Tri Outolemmen väliin mahtuu Spartacus ja Lolita, jotka eivät ole täydellisiä.

Muuten olen kyllä sitä, että täydellisistä Eyes Wide Shut pois, ja Kunnian polut tilalle. Outolempi ja Kunnian polut menee myös FMJ:n edelle, täten Full Metal Jacket on Kubrickin kolmanneksi paras sotaelokuva.
Eyes White Shut on ehkä 90-luvun paras elokuva. Aivan upea teos kertakaikkiaan. Mitenkään toki väheksymättä Kunnian polkuja, joka on mestariteos sekin.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Eyes White Shut on ehkä 90-luvun paras elokuva.
Ei nyt ehkä kuitenkaan. Cruisen mukana olo aiheuttaa jo sellaisen "not in this lifetime"-efektin. Kerran aikanaan katsoin, eikä tehnyt mitään vaikutusta. Makuasioita toki nämäkin. Ja onhan Kubrick kova.

Itsellä tulee 90-luvulta mieleen mm. Silence of the Lambs, Shawshank Redemption, Seven, Saving Private Ryan...Nämä nyt ihan eri tason leffoja kuin Eyes Wide Shut.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Itsellä tulee 90-luvulta mieleen mm. Silence of the Lambs, Shawshank Redemption, Seven, Saving Private Ryan...Nämä nyt ihan eri tason leffoja kuin Eyes Wide Shut.
Tarkoitat varmaan sinulle juoneltaan mielenkiintoisempia? "Tasosta" kun puhutaan niin Eyes Wide Shutissa kaikki on viimeisen päälle.

"Tasossa" jättäisin Lambsia ja SPR:nia lukuunottamatta loput pois ja lisäisin Mafiaveljet ja Schindlerin listan tilalle. Nekään ei Eyessia kovempia ole mutta 100% laadukkaita elokuvia.
 

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Ei nyt ehkä kuitenkaan. Cruisen mukana olo aiheuttaa jo sellaisen "not in this lifetime"-efektin. Kerran aikanaan katsoin, eikä tehnyt mitään vaikutusta. Makuasioita toki nämäkin. Ja onhan Kubrick kova.

Itsellä tulee 90-luvulta mieleen mm. Silence of the Lambs, Shawshank Redemption, Seven, Saving Private Ryan...Nämä nyt ihan eri tason leffoja kuin Eyes Wide Shut.
Tarkoitat varmaan sinulle juoneltaan mielenkiintoisempia? "Tasosta" kun puhutaan niin Eyes Wide Shutissa kaikki on viimeisen päälle.

"Tasossa" jättäisin Lambsia ja SPR:nia lukuunottamatta loput pois ja lisäisin Mafiaveljet ja Schindlerin listan tilalle. Nekään ei Eyessia kovempia ole mutta 100% laadukkaita elokuvia.
Kiitoksia. Aika englanninkielinen näkemys on palstalla elokuvamaailmasta, mutta niinhän se helposti tällaisissa palstaäänestyksissä on.
:)
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Bobille terveisiä että esim Oscar-gaalassa ehkä suurin vääryys ikinä oli Driving Miss Daisyn paras elokuva-patsas kun sen olisi kuulunut mennä Cinema Paradisolle.

Muuten leffoissa on se juju että ilmeet ja kasvot ovat hyvin tärkeitä kun yritetään tuoda pieniä mutta tärkeitä vivahteita maaliin. Jos luet alareunassa olevaa tekstiä kun sinun pitäisi katsoa kasvoja niin menetät tärkeän osan elokuvaa.

Tästä johtuen englanninkieliset elokuvat ovat etulyöntiasemassa.

Edit. Ja nämä luetellut leffat ovat kaikki puhdasta rautaa. Se että jätettiin mainitsematta jotain sinun ulkomaisia(tai kotimaisia, suomessa kun ollaan:) suosikkejasi ei tee näistä huonoja:D
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muuten leffoissa on se juju että ilmeet ja kasvot ovat hyvin tärkeitä kun yritetään tuoda pieniä mutta tärkeitä vivahteita maaliin. Jos luet alareunassa olevaa tekstiä kun sinun pitäisi katsoa kasvoja niin menetät tärkeän osan elokuvaa.

Tästä johtuen englanninkieliset elokuvat ovat etulyöntiasemassa.

Ei siihen tekstien lukemiseen mene kuin millisekunteja. Mitään ei menetä näyttelijöiden ilmeistä. Tieteellisesti on todettu että silmät skannaavat katsottavaa materiaalia joka tapauksessa nopeilla liikkeillä, tarkentaen eri kohtiin. Jopa 170 000 nopeaa liikettä päivässä tehden.

Mielestäni jos on tottunut tekstitysten lukemiseen ei asialla käytännössä ole mitään merkitystä elokuvakokemuksessa. Se on eri asia jos tulee dubbauskulttuurista (tai amerikkalaiseen tapaan, ei vain katso ulkomaankielisiä elokuvia).

Englanninkielisten elokuvien suosimiseen on varmaan muita syitä. Meidät on lapsesta saakka totutettu Hollywoodin kerrontatapaan, ja muunlainen tuntuu oudolta. Lisäksi Hollywoodilla on parhaat resurssit tehdä elokuvista näyttäviä ja joka kohdasta kiillotettuja, siellä on tunnetuimmat näyttelijät, ja markkinointikoneisto on ylivoimainen.

Lisäksi Hollywood-elokuvat, jopa ne vakavista aiheista tehdyt ja korkeaa taiteellista tasoa tavoittelevat kuten Schindlerin lista, tehdään viihdyttäviksi ja vältetään katsojia liiaksi hämmentäviä kohtauksia. Ei ole epäselvää, mitä missäkin kohtauksessa kuuluu tuntea.

Joku Haneke tai Wong Kar-wai ovat varmasti parhaita elokuvaohjaajia mitä elossa on, mutta elokuvansa eivät varmaan koskaan aiheuta sellaista teinien rynnäkköä elokuvateattereihin kuin Nolanin tai Villeneuven uusin, vaikka voivat olla syvällisempiä ja enemmän ajatuksia herättäviä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei siihen tekstien lukemiseen mene kuin millisekunteja. Mitään ei menetä näyttelijöiden ilmeistä. Tieteellisesti on todettu että silmät skannaavat katsottavaa materiaalia joka tapauksessa nopeilla liikkeillä, tarkentaen eri kohtiin. Jopa 170 000 nopeaa liikettä päivässä tehden.

Mielestäni jos on tottunut tekstitysten lukemiseen ei asialla käytännössä ole mitään merkitystä elokuvakokemuksessa. Se on eri asia jos tulee dubbauskulttuurista (tai amerikkalaiseen tapaan, ei vain katso ulkomaankielisiä elokuvia).

Englanninkielisten elokuvien suosimiseen on varmaan muita syitä. Meidät on lapsesta saakka totutettu Hollywoodin kerrontatapaan, ja muunlainen tuntuu oudolta. Lisäksi Hollywoodilla on parhaat resurssit tehdä elokuvista näyttäviä ja joka kohdasta kiillotettuja, siellä on tunnetuimmat näyttelijät, ja markkinointikoneisto on ylivoimainen.

Lisäksi Hollywood-elokuvat, jopa ne vakavista aiheista tehdyt ja korkeaa taiteellista tasoa tavoittelevat kuten Schindlerin lista, tehdään viihdyttäviksi ja vältetään katsojia liiaksi hämmentäviä kohtauksia. Ei ole epäselvää, mitä missäkin kohtauksessa kuuluu tuntea.

No ihan varmasti tekstien lukeminen on pois kasvojen lukemiselta.

Tuolla lopulla saadaankin hyvin ympyrä suljettua tämän lyhyen keskustelun osalta= Eyes Wide Shut on kaikkea muuta kuin Hollywoodimaista kerrontaa jossa lusikalla syötetään mitä pitäisi tuntea.

Tuo on myös outo dissaus että hollywood lisää viihdettä esim Schindlerin listaan. Elokuvien ei ole pakko olla pakkopullaa että se herättää ajatuksia, voi se vähän viihdyttääkkin.

Edit. Ja Nolanin leffat esim imdb:n kärjen tuntumassa on huono vitsi.
 

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Bobille terveisiä että esim Oscar-gaalassa ehkä suurin vääryys ikinä oli Driving Miss Daisyn paras elokuva-patsas kun sen olisi kuulunut mennä Cinema Paradisolle.

Muuten leffoissa on se juju että ilmeet ja kasvot ovat hyvin tärkeitä kun yritetään tuoda pieniä mutta tärkeitä vivahteita maaliin. Jos luet alareunassa olevaa tekstiä kun sinun pitäisi katsoa kasvoja niin menetät tärkeän osan elokuvaa.

Tästä johtuen englanninkieliset elokuvat ovat etulyöntiasemassa.

Edit. Ja nämä luetellut leffat ovat kaikki puhdasta rautaa. Se että jätettiin mainitsematta jotain sinun ulkomaisia(tai kotimaisia, suomessa kun ollaan:) suosikkejasi ei tee näistä huonoja:D

Mun mielestä parhaan elokuvan oscaria ei ikinä pitäisi antaa millekään muulle elokuvalle kuin englanninkieliselle. Nyt sieltä sattumanvaraisesti poimitaan välillä joku Paradisio tai Parasite ehdolle niinkuin siinä kisailtaisiin vuoden parhaasta elokuvasta maailmassa, mutta eihän siitä ole noilla lukumäärillä kysymys. Kiva tietysti noille elokuville kun saavat näkyvyyttä.

En tiedä tietenkään sinusta, mutta aika moni katsoo tekstien kanssa myös noita englanninkielisiä elokuvia. Itse katson mielellään jopa suomenkieliset tekstien kanssa, mutta en ole koskaan kokenut sen häiritsevän näyttelijätyön seuraamista. Puheen painotukset on tietysti helpompi löytää sanoista, jotka puhutaan kielellä jonka ymmärtää jolloin näyttelijätyön jonkinlainen täysimääräinen kokeminen voi olla parempaa englannin- tai suomenkielisissä elokuvissa.

Ei kyse sinällään ollutkaan siitä olivatko nämä kaikki mainitut hyviä elokuvia (tietysti "puhdasta rautaa" on jo vähän enemmän sanottu) vaan siitä, että kaikki ehdotetut vaihtoehdot tulivat samasta paikasta. Tällainen yksikielisyys on hieman surullista, kun koko maailma kuitenkin tekee elokuvia.

Ja kyllähän noilla omillanikin top-listoilla on vielä amerikka poikkeuksellisen vahvasti edustettuna. Oonkin ajatellut, että kun sen esiintyvyys painuu tuonne alle kolmenkymmenen prosentin voi hiljalleen ajatella, että on jo vähän saanut tutkailtua elokuvamaailman meininkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En tiedä tietenkään sinusta, mutta aika moni katsoo tekstien kanssa myös noita englanninkielisiä elokuvia. Itse katson mielellään jopa suomenkieliset tekstien kanssa, mutta en ole koskaan kokenut sen häiritsevän näyttelijätyön seuraamista. Puheen painotukset on tietysti helpompi löytää sanoista, jotka puhutaan kielellä jonka ymmärtää jolloin näyttelijätyön jonkinlainen täysimääräinen kokeminen voi olla parempaa englannin- tai suomenkielisissä elokuvissa.

Joo ei se koko elokuvaa tuhoa ettet pysty pitämään katsettasi kokoajan puhuvassa näyttelijässä mutta kuten sanoin niin (riiippuen toki elokuvasta) kyllä se on pois kokonaisuudesta.

Toki suurin osa varmaan katsoo englanninkielisiäkin teksteillä ja lukee niitä mutta suurin osa pitääkin juuri Marvelin ja Nolanin leffoja oikeasti maailman parhaina.

Hollywood tosiaan on tuotantokoneisto suurelle paskalle mutta on sieltä tullut niitä maailman parhaimpiakin elokuvia. Paskaa tulee moninkertainen määrä mutta kovat on kovia.
 

Bob Sacamano

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Joo ei se koko elokuvaa tuhoa ettet pysty pitämään katsettasi kokoajan puhuvassa näyttelijässä mutta kuten sanoin niin (riiippuen toki elokuvasta) kyllä se on pois kokonaisuudesta.

Toki suurin osa varmaan katsoo englanninkielisiäkin teksteillä ja lukee niitä mutta suurin osa pitääkin juuri Marvelin ja Nolanin leffoja oikeasti maailman parhaina.

Hollywood tosiaan on tuotantokoneisto suurelle paskalle mutta on sieltä tullut niitä maailman parhaimpiakin elokuvia. Paskaa tulee moninkertainen määrä mutta kovat on kovia.

Ainakin väitän itselleni harjaantuneeni sen verran tuossa katsomisessa, että hyvin tekstitetyssä elokuvassa tekstien vilkuilun vaikutus on aika olematon. Ja vastapainoisesti joskus joutuu liikaa keskittymään siihen mitä näyttelijät sanovat jos tekstitystä ei ole ja on joku sopivan naturalistinen ääniraita.

Ehdottomasti Hollywoodista on tullut osa taiteenlajin suurimmista mestareista, enkä näiden osaamista lähtisi vähättelemään. Katsojan on helpompi löytää Paul Thomas Andersson kuin Nuri Bilge Ceylan, mutta parasta on kun löytää molemmat. (Tuntuivat hyviltä vertailukohdilta kun ovat käytännössä samaan aikaan aloittaneet, suunnilleen yhtä laaja tuotanto ja oma mestarillinen otteensa elokuvantekemiseen)
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Tarkoitat varmaan sinulle juoneltaan mielenkiintoisempia? "Tasosta" kun puhutaan niin Eyes Wide Shutissa kaikki on viimeisen päälle.

"Tasossa" jättäisin Lambsia ja SPR:nia lukuunottamatta loput pois ja lisäisin Mafiaveljet ja Schindlerin listan tilalle. Nekään ei Eyessia kovempia ole mutta 100% laadukkaita elokuvia.
Kyllä, mainitsinkin viestissäni, että makuasioita nämä. Mainitsemasi leffat myös samaa briljanttia "tasoa".
 
Ysärielokuvia jotka ensimmäisenä tulevat mieleen omalta suosikkilistalta ovat Goodfellas, Heat, Smoke, Shawshank Redemption, Forrest Gump, The Silence of the Lambs, Titanic, Green Mile, Awakenings, Dumb and Dumber, Truman Show, Terminator 2, The Lion King, Home Alone ja Batman Returns. Kaikki keskenään enemmän tai vähemmän erilaisia tyyliltään.

Muitakin hyviä toki on. Esimerkiksi mainitut SPRn ja Schindlerin listan voisi ihan yhtä hyvin sisällyttää joukkoon mukaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En ole kyllä ikinä tajunnut mikä Shawshank Redemptionissä on niin hienoa. Siis se on hyvä elokuva ja muuta, mutta ei nyt mikään erikoinen kokemus elämässä. Sopivan HMV että ei aiheuta kenessäkään vitutusta, mutta ei siitä mitään suurta taidetta saa oikein ollenkaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En ole kyllä ikinä tajunnut mikä Shawshank Redemptionissä on niin hienoa. Siis se on hyvä elokuva ja muuta, mutta ei nyt mikään erikoinen kokemus elämässä. Sopivan HMV että ei aiheuta kenessäkään vitutusta, mutta ei siitä mitään suurta taidetta saa oikein ollenkaan.

Imdb top250-listasta puhuttaessa siinähän oli jotain perseilyä ja Batmanfanien takia vissiin Shawshank siellä ykkösenä keikkuu.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos en ihan väärin muista niin Kummisedät tuolla IMDBssä keikkuivat kärjessä vuosia ja sitten kun Dark Knight nousi ilmestymisensä jälkeen kärkylle niin Batmanfanit koittivat saada Dark Knightin kärkeen antamalla huonoja arvioita Kummisedille ja lopputuloksena sitten edellä mainittu Shawshank Redemption olikin kärjessä.

Samapa se kuka noista siellä kärjessä on, mainioita elokuvia kaikki omalla tavallaan, Kummisetiä nyt en osaa edes leffoina pitää vaan ne ovat enemmän taidetta vaikka kuvaus mafiasta syntyikin näkyvästi oikean mafian valvovan silmän alla. Shawshank Redemption nyt taas on sellainen että se jättää lähes kaikille hyvän mielen ja suuret massat sitten tykkäävät keskimääräisesti erittäin paljon. Ei nyt mielestäni kuitenkaan maailman paras elokuva todellakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös