Jees, su-ma yönä mennään taas Oscareiden merkeissä. On pre-show, gaala ja after-show. Itse gaala järjestetään Los Angelesin Union Stationilla, jossa porukka vissiin jaetaan kahdelle piha-alueelle ja saliin - salissa istuvat sitten aina ne keiden kategoriat ovat tulossa ja ihmisiä liikutetaan mainoskatkojen aikana sisään ja ulos. Maskeja käytetään vain siirtymissä ja piha-alueella, salissa kameroiden edessä ei. Grammy-gaalassa maskit piti olla päässä koko ajan - paitsi palkintopuheen aikana tai palkintoa jakaessa. Tuossa on sellainen järkeily/porsaanreiän hakeminen tuotantotaholta, että kun Oscar-gaala kuvataan elokuvan tapaan, niin nykyisten tuotanto-ohjeistuksien mukaan kuvaustilanteessa kameran edessä olevilta henkilöiltä ei maskia vaadita. Koska pitäähän sitä nyt perkele kameran edessä näyttää hyvältä.
Toki jokainen gaalaan osallistuva henkilö joutuu läpikäymään kolme testiä ennen gaalaa, jonka lisäksi paikan päällä mitataan vielä kuume. Ja onhan Yhdysvaltojen tilanne parempi kuin kuukausi sitten Grammy-gaalassa. Silti vähän jännä homma ja hyvää esimerkkiä tavalliselle kansalaiselle, kuitenkin joku 170 ihmistä vissiin tarkoitus olla siellä salissa. Isäntää, eli hostia ei vissiin ole tänäkään vuonna. Plääh.
Tässä minun veikkaukset palkintojen saajista perusteluin, mutta ensin pientä triviaa.
Kyseessä on nimittäin viimeinen vuosi, kun Akatemian jäsenille lähetellään fyysisiä kopioita ehdokkaista (screener-dvd:t, käsikirjoitukset ja cd:t). Jatkossa heilläkin on oma streaming-palvelunsa: "Academy Award Screening Room". Virallinen syy on ympäristö, mutta samalla näitä screenereitä on joka vuosi vuotanut nettiin enemmän tai vähemmän.
Netflix keräsi 35 ehdokkuutta, mikä on historiassa kolmanneksi eniten ja heillä on kaikki mahdollisuudet yltää voitoissa tuplanumeroihin, mikä olisi eniten modernilla aikakaudella (MGM jyräsi 30-40 -luvuilla). Myös Amazon kiilasi 12 ehdokkuudellaan perinteisten elokuvastudioiden edelle. Disney toki yltää 15 ehdokkuuteen, mikäli lasketaan kaikkien heidän omistamiensa studioiden (Searchlight ja Hulu) ehdokkuudet mukaan.
Paras elokuva: Nomadland
oma toive: Promising Young Woman
Nomadland on lähes 90% todennäköisyydellä voittaja, koska on vaikeaa ja hölmöä veikata vastaan elokuvaa, joka voitti tuottajien killan, ohjaajien killan, Golden Globen, Baftan jne. Mutta 1917 ja La La Land lähettävät terveisiä, koska ne voittivat samat isot pystit häviten silti Parasitelle ja Moonlightille (ok, voitti draama-Globen).
Chloe Zhaon ajan hengen napannut dokumenttimaisen realistinen Nomadland on lyyrinen tarina sesonkitöiden perässä ympäri Yhdysvaltoja asuntoautoissaan ja pakuissaan reissaavista "työsiirtolaisista", joista on tehty useita dokumentteja. Leffa ei ole kovinkaan perinteinen Hollywood-elokuva, mikä tekee siitä oudon Oscar-voittajan kontekstiin. Se on meditatiivinen road movie American Honeyn ja Paris, Texasin jalanjäljissä. Ei-amerikkalaisen elokuvantekijän elokuva Amerikasta, joka käsittelee niin surua, kapitalismia kuin avoimen tien houkutusta. Zhaolle tyypillisesti elokuvaan on roolitettu ihmisiä näyttelemässä itseään, mikä yhdessä elokuvan visuaalisen ulkoasun kanssa antaa leffalle elävän muiston maun.
Vahvin haastaja lienee The Trial of the Chicago 7, jolla on kelpo saumat sellaisena laajalti yleisöä miellyttävänä elokuvana, koska voittaja on edelleen keskimääräisesti paras (lue: miellyttävin) elokuva johtuen Parhaan elokuvan äänestystavasta. Katsoin Sorkinin elokuvan Netflixistä vissiin päivää sen julkaisun jälkeen ja en antanut sille viisi minuuttia katsomisen jälkeen enää ajatustakaan. Sitten se yllätyksekseni alkaa pyöriä palkintocircuitilla... Jotenkin Aaron Sorkin ei ole oikea mies ohjaamaan Aaron Sorkinin käsikirjoitusta, mistä valitin jo Molly's Gamen aikana. Netflix ei ole koskaan voittanut Parhaan elokuvan palkintoa ja nytkin se jäänee tulevaisuuteen. Se on niin läpeensä tuttu tarina tutulla toteutuksella ja tutuilla osasilla.
Promising Young Woman on #MeToo aikakauden keskusteluiden synnyttämä kostoelokuva, joka alkaa tummasävyisenä rom-comina ja kertoo Jonathan Glazerin loistavan Under The Skinin tapaan naiskokemuksesta. Promising Young Womanin miesosat on laskelmoidusti roolitettu pidettävillä komedisilla näyttelijöillä, että katsojat pitävät heistä, tuntevat heidät ja näkevät heidät automaattisesti hyvinä henkilöinä - kuten henkilöhahmot itsekin tekevät ja valtaosa maapallon ihmisistä. Ja silti heidän käytöksensä elokuvassa on saalistavaa, koska he odottavat saavansa "jotain" ansaittuna vastapalveluksena ritariudestaan, koska ovathan juuri he niitä hyviä tyyppejä ja jotenkin tämä ajattelu sumentaa heidät teoiltaan. Emerald Fennellin esikoiselokuva on tyylikäs ja mestarillinen osoitus sävyn hallinnasta. Se on äärimmäisen kovakontrastinen, koska nämä lähes kauhuelokuvan tapaan esitetyt pimeät ja oikeat ongelmat vaihtuvat huumoriin tuosta vain.
Mank nappasi kaikista elokuvista eniten ehdokkuuksia, joten voisi spekuloida sen nauttivan laajaa suosiota äänestäjien keskuudessa ja napsivan irtopisteitä. Mutta minusta elokuva jäi vain kasaksi näyttäviä ja hienoja osasia, eikä siitä kohonnut osiaan suurempaa spektaakkelia. Käsikirjoitus olisi voinut parempi.
Minari on pieni hieno symboliikan täyteinen tarina Yhdysvaltojen sydänmaille muuttaneesta korealaisesta perheestä amerikkalaisen unelman perässä ja nostaisin sen ehkä neljänneksi todennäköisimmäksi voittajaksi.
Muuten vuonna 2009 parhaiden elokuvien ehdokkaiden määrää kasvatettiin viidestä kymmeneen ns. "Yön ritari" -sääntömuutoksella, koska Nolanin merkkiteos ei mahtunut tuolloin viiden parhaan ehdokkaan joukkoon, mikä aiheutti keskustelua ja huolta akatemian suosiosta tulevaisuudessa, sekä Oscar-lähetyksen katsojaluvuista - sama ikuisuuskeskustelu jatkuu edelleen. 2011 systeemiä viilattiin siten, että ehdokkaiden määrä tulee väliltä 5-10 riippuen kunkin elokuvan ehdokkuusäänestyksen äänisaaliista, yleisimmin niitä ehdokkaita tulee se 8-10 tälläkin nykytavalla. Miten tämä liittyy tähän vuoteen, niin ensimmäistä kertaa tämän laajennuksen jälkeen, kaikki Parhaan elokuvan ehdokkaat ovat pokanneet ehdokkuuden myös näyttelykategorioissa.
Paras ohjaaja: Chloe Zhao, Nomadland
Tämä on läpihuutojuttu, koska Zhao on voittanut kaiken mahdollisen matkalla Oscareihin. Zhao on itse asiassa yhden palkintosesongin palkituin henkilö modernilla aikakaudella ohittaen tuolloin Sidewaysin ohjanneen Alexander Paynen. Kiima Zhaon ohjaamaa Marvelin Eternalsia kohtaan nousee ja nousee. Se oli jo erittäin mielenkiintoinen veto, kun se joskus reilu vuosi sitten The Riderin aikana julkaistiin. En osaa ketään edes yksilöidä haastajaksi, koska kaikki huomio on kuulunut niin vahvasti yhdelle henkilölle. Näemme siis kaikella todennäköisyydellä historian toisen naisvoittajan Kathryn Bigelow'n (Hurt Locker) jälkeen ja ensimmäisen kiinalaisen voittajan.
Kun haluatte lisää triviaa, niin nyt on eka kerta kun kaksi naista on samaan aikaan ehdolla. Ylipäänsä kyseessä on vasta historian 6. ja 7. naisehdokkaat Parhaaksi ohjaajaksi. Aika karua. Ensimmäinen nainen oli tietysti nainen valkoisissa silmälaseissa, Lina Wertmüller 1976. Fennellistä ja Zhaosta tuli myös 2. ja 3. nainen, jotka ovat ehdolla yht'aikaa tuottamisesta, ohjaamisesta ja kässäröinnistä. Ensimmäinen oli Lost in Translationin Sofia Coppola vuonna 2003.
Paras näyttelijä: Chadwick Boseman, Ma Rainey's Black Bottom
toive: Anthony Hopkins
Anthony Hopkinsin roolityö The Fatherissa on ilmiömäinen. Elokuvan alussa Hopkins pauhaa kuuluisan vahvan äänensä kanssa ja katsoja ihmettelee, että hänetkö pitäisi nähdä heikkona ja sekavana muistisairaana vanhuksena - nyt on menty mönkään ja pahasti. Mutta kaikki on osa mestarisuunnitelmaa, sillä elokuvan kuluessa Hopkins kutistuu pieneksi ja ahdistuneeksi ihmiskuoreksi. Mestarillinen suoritus, jolle toivoisi kruunuksi Oscaria. Hopkins olisi voittaessaan 83-vuotiaana vanhin pääosanäyttelijä voittaen 76-vuotiaan Henry Fondan One Golden Pondista.
Julkisuudelta piilotettuun syöpään elokuussa kuollut Chadwick Boseman on kuitenkin valtava ennakkosuosikki ja hän seuraisi Peter Finchia (Network) ollen historian toinen edesmennyt voittaja tässä kategoriassa. Jos saa olla vähän tahditon ja kyyninen, niin tässä painaa muutkin asiat kuin pelkkä mestarillinen roolisuoritus. Mies oli ikoni ja äkillinen poismeno loi shokin, joka ei ole vieläkään oikein hälvennyt ja tässä halutaan juhlia sekä häntä ihmisenä, että kruunata hänen uransa ja sementoida hänen perintöään. Ihan ansaitusti. Jos voittaa, niin kuivia silmäkulmia ei montaa löytyne. Ja onhan tuo traaginen roolisuoritus Ma Rainey's Black Bottomissa tähän kontekstiin kaunis hyvästi, sillä Boseman esittää jazz-bandin rehentelevää, itsevarmaa trumpetistia, joka haaveilee menestyksestä - ymmärtämättä ihonvärinsä ja asemansa luomia näkymättömiä rajoitteita, miten kaikki yhteiskunnassa on kasattu heitä vastaan. Trumpetisti panostaa kaiken oman läpilyöntinsä varaan katastrofaalisin seurauksin, sillä tunneissa hän menettää kaiken.
Musta hevonen voisi olla kuulonsa kanssa kamppailevaa rumpalia näytellyt Riz Ahmed elokuvasta Sound of Metal, sillä hän on kerännyt tasaisesti ehdokkuuksia, vaikkei takan päälle olekaan kertynyt hirveästi täytettä. Eiköhän sinne tulevaisuudessa jotain tartu, sama Steven Yeunilla.
Paras näyttelijätär: Frances McDormand, Nomadland
Pitkästä aikaa näyttelykategoria, joka on todella tasainen. Sen ehkä niputtaa parhaiten kun sanoo Golden Globen voittaneen Andra Dayn olevan historiaan peilaten ehkäpä viisikon neljänneksi todennäköisin voittaja ja taakse jää vain Venetsiassa palkinnon voittanut Vanessa Kirby. Toisaalta samaan aikaan Oscar-äänestäjille järjestettyjen kyselyiden perusteella Day taas olisi vahviten haastamassa McDormandia.
Minun papereissani kuitenkin SAG-voittaja Viola Davis olisi McDormandin vahvin haastaja. Huikean preesensin roolisuoritus mustana laulajadiivana, joka ymmärsi oman arvonsa ja laittoi valkoiset tuottajat kiemurtelemaan edessään. Olkoonkin, että lopulta hänenkin äänensä viedään häneltä ja siitä tulee toisten omaisuutta.
Carey Mulliganilta hieno paluu takaisin huipulle Promising Young Womanin ja The Dig-elokuvan myötä. Tehnyt teatteria ja mukuloita, mikä selittää tuon puolittaisen katoamisen vuoden 2015 jälkeen. Olen kaivannut sinua. Tavallisesti niin pidättyväisiä ja lähinnä periodielokuvissa esiintynyt Mulligan sai nyt esittää vimmaista raivon ja tuskan ajamaa koston enkeliä, ja voi luoja se olisi ansainnut jotain enemmän kuin pelkän Critics Choice -palkinnon.
Ai, triviaa? Tämä on toinen kerta, kun kaksi mustaa näyttelijätärtä ehdolla samaan aikaan. Ainoa edellinen kerta oli vuonna 1973, kun Diana Ross (Lady Sings The Blues, myös Billie Holiday-elokuva) ja Cecily Tyson (Sounder) olivat ehdolla. Viola Davisista tuli myös eniten ehdokkuuksia kerännyt musta näyttelijätär neljännellään. Lisäksi Mulliganin tai Kirbyn voittaessa kyseessä olisi 20. brittivoitto kategoriassa, miehissä niitä on 21. McDormandille voitto olisi kolmas tässä kategoriassa, millä hän olisi "enää" yhden päässä Katherine Hepburnista.
Paras miessivuosa: Daniel Kaluuya, Judas and the Black Messiah
Get Outista maailman tietoisuuteen ponnahtanut Kaluuya on voittanut aikalailla kaiken, joten hänen pitäisi myös Oscar kotiuttaa. Sound Of Metalin Paul Raci ja muusikko Sam Cookea näytellyt Leslie Odom Jr. haastavat.
Edelleen sopii kysyä, että kuka sitten tähdittää Judas and the Black Messiahia, koska ainoat ehdokkaat LaKeith Stanfield ja Daniel Kaluuya ovat molemmat ehdolla sivuosakategoriassa. Perinteisestihän et halua samasta elokuvasta kahta ehdokasta samaan kategoriaan, koska tällöin on vaarana äänien jakautuminen elokuvasta pitävien kesken. Tällä kertaa siitä ei tosin ole pelkoa, sillä FBI:n ja Yhdysvaltain valtion harjoittamasta terrorista, tekaistuista syytteistä ja rikokseen lavastuksista Mustia Panttereita (ja yleensä mustia) kohtaan kertovassa elokuvassa Kaluuya on niin ylivoimainen. Koska hänellä ei ollut teatteritaustaa, niin hän kehitti äänenkäyttöään voidakseen olla uskottava elokuvassa olevissa julkisissa puhetilaisuuksissa, joissa hänen hahmonsa, karismaattinen Mustien panttereiden puolueen puheenjohtaja Fred Hampton esiintyi oratoimassa.
Paras naissivuosa: Yuh-Jung Youn, Minari
toive: Youn/Maria Bakalova
Tämä on kahden kauppa, mutta korealainen valkokankaan veteraani Youn on selkeä ennakkosuosikki hauskasta, koskettavasta ja persoonallisesta isoäidin roolistaan, joka on Minarin koossa pitävä voima. Bulgariasta juuri näyttelijäksi valmistunut Bakalova sai roolin Boratin jatko-osasta ja onnistui singahtamaan sieltä Oscar-ehdokkaaksi. Elokuvan nähtyä yksikään silmäkarva ei värähtänyt paria kuukautta myöhemmin Oscar-ehdokkaita lukiessa, sillä se oli täysin odotettua.
Glenn Close hakee edelleen Oscariaan, jonka kaikki odottivat tulevan hänelle The Wifesta. Jos Hillbilly Elegy olisi ollut parempi elokuva, niin Close saattaisi olla keskustelussa mukana. Kyseessä on Closen kahdeksas ehdokkuus ja kun pystiä ei tule vieläkään, niin hän saavuttaa Peter O'Toolen ehdokkuuksien määrässä ilman voittoa näyttelykategorioissa. Kahdeksan ehdokkuutta urallaan keräsi muuten esim. myös Marlon Brando, joten kovissa piireissä liikutaan.
Paras sovitettu käsikirjoitus: The Father, Florian Zeller & Christopher Hampton
Nomadlandia olisi helppo veikata, koska kymmenestä viimeisestä parhaan elokuvan voittajasta kahdeksan on napannut käsikirjoituspystin. Mutta The Father on paras elokuva vanhenemisesta sitten Michael Haneken Amourin. Päähahmo Anthony kärsii muistisairaudesta. Elokuva pyrkii näkymättömien leikkausten kautta ja katsojan elokuvakielen synnynnäistä ymmärrystä subvertoiden viemään katsojan Anthonyn pään sisään, pyrkien luomaan samanlaisen eksyneen sekavan mielentilan katsojalle kuin päähahmolla on. Ihmiset, kasvot, huoneet, asunnot vaihtuvat sormia näpsäyttämällä ja elokuva saa kauhuelokuvan reunukset.
Voisiko Borat 2:lla olla mahdollisuuksia yllätykseen? Tuskinpa, sillä Golden Globe-voitto taitaa olla sen ainoita harvoja tunnustuksia ja äänestäjät vissiin raaputtavat päätään pohtien, että kuinka paljon lopputuotteessa on lopulta improvisoitu? En tiedä, mitä se merkitsee yksittäisten kohtausten kohdalla, jos vaikka onkin paljon improvisoitu. Koska edelleen sketsimäisestä irrallisten kohtausten elokuvasta nivoutuu melko hieno nykyaikainen, ajankohtainen tarina ja viesti, ja se idea on varmasti ollut koko ajan olemassa myös sivulla.
Edellinen nainen, joka voitti kategoriassa, oli Diana Ossana Brokeback Mountainista 2005. Yrittäjiä on ollut kuta kuinkin joka vuosi, nyt niitä on kaksi: Nomadland (Zhao) ja Borat 2 (Erica Rivinoja, Jena Friedman, Nina Pedrad).
Paras alkuperäinen käsikirjoitus: Promising Young Woman
Pitäisi olla selvä peli, sillä Aaron Sorkin on kerännyt ehdokkuuksia, mutta voittanut vain Golden Globen. Loput on pitkälti menneet Emerald Fennellin freesille, kekseliäälle ja ajankohtaiselle elokuvalle. Edellinen naisvoittaja kategoriassa on Diablo Cody Junosta vuonna 2007.
Lee Isaac Chungin omaelämäkerrallisia elementtejä lapsuudesta siirtolaisten lapsena Arkansasissa sisältänyt Minari ansaitsisi olla tässäkin enemmän esillä, koska sen käsikirjoitus on pitkälti täydellinen paperiläpyskä.
Paras animaatioelokuva: Soul
toive: Wolfwalkers
Minä ja Apple TV olimme toiveikkaita, että Wolfwalkersissa olisi ainesta lyömään Disneyn hypetetty Soul. Kampoihin se laittoi arvostettavasti, mutta ei se vaan taida riittää millään ja Soul vaikuttaa hyvin varmalta valinnalta. Pixar-pomo Pete Docterista tulisi tällöin ensimmäinen kolminkertainen voittaja tässä kategoriassa.
Viime vuonna Klaus vastaavalla tavalla laittoi ennakkoon Toy Story 4:sta mukamas ahtaalle tyhjäten animaatiokillan palkintogaalan pöydät jokaisessa kategoriassa ja vedonlyöntikertoimetkin oli tasoissa, mutta Disney juhli. Henkilökohtaisesti Toy Story 4 > Soul ja Wolfwalkers > Klaus, joten kyllä siinä sydän silti jättää pari lyöntiä väliin kun paperi kaivetaan kuoresta ja ilmoitetaan voittaja mikrofoniin. Käsin piirrettyjä irlantilaiseen folkloreen liittyviä animaatioita tehtaillut Cartoon Saloon on tehnyt pitkään erinomaista työtä.
Paras ulkomainen elokuva: Another Round, Tanska
Vinterbergin ohjausehdokkuus tietysti liikuttaa automaattisesti viisarin hilpeään ja laajasti nähtyyn tanskalaiselokuvaan alkoholista, mutta bosnialainen Quo vadis, Aida? on kerännyt kasapäin ehdokkuuksia ympäri maailmaa. Se kertoo Srebrenican kansanmurhasta ja YK:n epäonnistumisesta ja hampaattomuudesta, sekä kansainvälisestä välittämättömyydestä. Hyvin oscarmainen elokuva, joka on Bosnian toinen ehdokas. Ensimmäinen oli Danis Tanovicin No Man's Land vuonna 2001 ja se voitti jättäen maineikkaimpana taakseen Jean-Pierre Jeunet'n Amelien.
Another Roundin voittaessa Tanska jättäisi Ruotsin jälkeensä ja nousisi neljällä voitollaan Pohjoismaista yksin kärkeen voitetuissa Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscareissa. Ylipäänsä edellä tämän kategorian voitoissa olisi enää vain Ranska ja Italia, mikä kuvaa täydellisesti Tanskan loistavaa elokuvatuotantoa. Kaikki kategoriat huomioon ottaen Tanskalla on 8 voittoa, Ruotsilla 21 + 2 kunnia-Oscaria. Hildur Gudnadottirin viime vuotisen voiton myötä, olemme viimeinen Pohjoismaa vailla voittoa. Että näin.
Tanskalle ehdokkuus on numero 13 ja Another Round on toinen Vinterbergin elokuva Jahdin ohella ehdokkaana. Voittajia ovat Susanne Bierin In A Better World, Bille Augustin Pelle the Conqueror ja Gabriel Axelin Babette's Feast. Nämä kaksi jälkimmäistä voittivat peräkkäisinä vuosina 87-88. Bierin voittovuonna 2011 oli ihan kohtuullinen kattaus, sillä taakse jäivät Alejandro Gonzalez Inarritun Biutiful, Yorgos Lanthimoksen Dogtooth ja Denis Villeneuven Incendies.
Kiusausmelodraama Better Days on Hong Kongin kolmas ehdokas seuraten Zhang Yimoun Raise The Red Lanternin ja Chen Kaigen Farewell My Concubinen jalanjälkiä. Wong Kar Wain nimen odotin näkeväni, mutta ei ollut yltänyt shortlistia pidemmälle. Voittajia ei ole.
Dokumenttielokuva Collective on hämmentävästi Romanian ensimmäinen ehdokas kategoriassa, eli näemmä yksikään Cristian Mungiun elokuva ei ole yltänyt ehdokkaaksi asti. Collectivelle käynee samoin kuin viime vuoden moldovalaisdokkarille kävi - ainakin tässä kategoriassa, eli tyhjin käsin.
Selkänsä tatuoitua taideteosta varten myyneestä syyrialaispakolaisesta kertova The Man Who Sold His Skin on myös Tunisian ensimmäinen ehdokas ja tämä maan seitsemännellä yrityksellä. Meillä vaati 16 yritystä ja sen vuoden 2002 jälkeen on yritetty joka vuosi vailla tulosta.
Paras kuvaus: Joshua James Richards, Nomadland
Erik Messerschmidt voitti Mankista kuvaajien killan palkinnon, mikä tekee hänestä ison uhan. Hienosti herätettiin kultaisen ajan Hollywood henkiin mustavalkoisena Citizen Kanen hengessä. Nomadlandin juna on kuvauskategorioissa kuitenkin puksuttanut sen verran vahvasti, että Terrence Malick -viittein kuvattu Nomadland vienee.
Paras puvustus: Ann Roth, Ma Rainey's Black Bottom
89-vuotiaasta Rothista tulisi vanhin "kilpailullinen" Oscar-voittaja. Hän voitti puvustajien killan ja Baftan, joten homma vaikuttaa selkeältä. Emma ja Mank tulevat aika käsikynkkää haastajina. Emman ongelma saattaa olla se, että monikaan ei ole nähnyt elokuvaa ja ei siinä hirveästi näkemistä olekaan. Toki kyllähän näistä puvuista varmaan lähetetään joku kuvasto, josta ne voi katsoa ilman elokuvan näkemistä. Mank kuitenkin ehkä on se todennäköisempi haastaja.
Paras dokumentti: My Octopus Teacher
Netflixin My Octopus Teacher on tarina miehen ja mustekalan välisestä hämmästyttävästä ystävyydestä. Uskomaton dokumentti, joka on liian uskomaton ollakseen totta. Itkin. Dokumenttielokuva on visuaalinen ja emotionaalinen rakkauskirje luonnolle ja eläimille, joka saattaa iskeä erityisen kovaa tänä vuonna myös siksi, että ihmiset ovat hilluneet kotonaan yli vuoden.
Time lienee vahvin haastaja ajankohtaisella aiheellaan, jossa lousianalainen perheenäiti yrittää pitää perheensä koossa isän istuessa pitkää kakkua. Leffa vaatii hieman pitkää pinnaa, mutta sen tarjoama kathartinen palkinto on yksi suurimpia koskaan. Itkin. Tuplaehdokas Collective tulee sitten ihan siinä vanavedessä kertoen härskistä suhmuroinnista Romanian rikki olevassa yhteiskunnassa. Myös Obamien tuottama Crip Camp oli ainakin alkuun merkittävä haastaja, mutta se taitaa olla tippunut jo junasta.
Paras lyhytdokumentti: Colette
A Concerto Is A Conversationin kampanja on ollut ilmeisesti hyvin näkyvä. Muuta en näistä osaa oikein sanoa. Colette jäi näkemistäni mieleen värikkään päähenkilön takia, joka toisessa maailmansodassa toimi Ranskan vastarintaliikkeessä veljensä tapaan. Veli sitten jäi natsien vangiksi ja kuoli keskitysleirillä. Colette vannoi, ettei koskaan jalallansakaan astu Saksaan. Mutta nyt vanhalla iällä hän sitten lähtee matkalle kohti Saksaa ja keskitysleirin jäänteitä muistellakseen veljeään.
Paras leikkaus: Alan Baumgarten, Trial of the Chicago 7
toive: Yorgos Lamprinos, The Father
Luotan prosentteihin, vaikkakin yleensä äänikategorian voittaja on vahvoilla myös leikkauksessa - esim. Ford v Ferrari vei viime vuonna ja historia muistaa myös Hacksaw Ridgea, Whiplashia jne. Äänikategorian tulee voittamaan Sound of Metal, mutta se ei ole ehdolla parhaasta elokuvasta ja se ei ole näyttävä. Siksi mennään leikkaajien killan pystin voittaneella Trialilla, joka pokannee tästä illan ainoan palkintonsa.
Itse antaisin pystin joko Lamprinokselle, tai Frederic Thoravalille Promising Young Womanista. Perusteluja on annettu jo aiemmissa kategorioissa.
Paras maskeeraus ja kampaus: Ma Rainey's Black Bottom
Olisi mukavaa, mikäli parhaiden italialaisten voimien tuotanto Pinokkio nappaisi jotain ja tämä olisi sen mahdollisuus. Mutta Ma Rainey on liian iso este kiivettäväksi ja näin saadaan historian ainoista mustista ehdokkaista tässä kategoriassa myös ensimmäiset mustat voittajat. Toki Hillbilly Elegyakaan ei ehkä parane unohtaa täysin, koska Glenn Closen muutosta kovasti hypetettiin elokuvan ilmestyessä. Silti tämä on Ma Raineyn kategoria, mutta kaikki jotka ovat nähneet Matteo Garronen ohjaaman Pinokkion, heillä pitäisi olla vaikeaa valita näiden kahden välillä.
Paras sävellys: Soul - Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste
Soul on voittanut kaiken mahdollisen ja ironisesti lähin haastaja elokuvalle lienee Reznorin ja Rossin toinen ehdokkuus Mankista. Joskin myös Emile Mosserin Minarilla saattaa olla jonkinlainen mahdollisuus, mutta Soulin voitto tässä on ihan selvä homma.
Paras alkuperäinen laulu: Diane Warren Io Si (Seen) - The Life Ahead
Tänä vuonna ehdokaslaulut kuullaan jo gaalaa edeltävässä pre-show'ssa nauhoitettuina esityksinä. Saavat lyhennettyä gaalaa ja varottua koronaa, kumpi nyt sitten lienee tärkeämpi. Husavikin ja Speak Now'n kanssa kolmen kauppa, mutta josko Diane saisi 12. ehdokkuudellaan viimein sen ensimmäisen Oscar-voiton. Silti ehkäpä Leslie Odom Jr.:n Speak Now on kuitenkin se todennäköisin voittajaehdokas.
Paras lavastus: Mank
Vanhan Hollywoodin ja elokuvalavasteiden herättäminen henkiin tuottaa selkeän voiton. Jos nyt väkisin pitää joku haastaja poimia, niin The Father, jossa asunnon lavastuksessa tapahtuu jatkuvia muutoksia katsojan sekoittamiseksi.
Paras lyhytanimaatio: Opera
Nämä ovat yleensä kolikonheittoja ja Erick Oh'n ennakkosuosikkina pidettyä lyhäriä ei ole näkynyt. Mennään sillä, koska ei noista muista kukaan oikein tuntunut voittajalta. Burrow niistä eniten ehkä vakuutti suloisuudellaan. Paljon vissiin Netflixin If Anything Happens I Love You:hin liittyy odotuksia, mutta olen katsonut sen kahdesti. Toisen kerran Oscar-ehdokkuuksien julkistamisen jälkeen, kun en ollut muistanut nähneeni sen jo aiemmin.
Paras lyhytelokuva: Two Distant Strangers
Two Distant Strangers nerokas ja ajankohtaminen time loop -elokuva, jossa musta mies joutuu aina saman poliisin tappamaksi riippumatta siitä, mitä hän tekee. Yksi parhaita näkemiäni lyhytelokuvien Oscar-ehdokkaita ja ohjaaja Traevon Free olisi vasta ensimmäinen musta voittaja tässä kategoriassa. Feeling Through ja erityisesti Oscar Isaacin vankien postin tarkastavasta vanginvartijasta kertova The Letter Room haastavat.
Paras ääni: Sound of Metal
Äänikategoriat on yhdistetty, koska voittaja molemmissa oli liian usein sama elokuva. Tämän vuoden voittajasta ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Tosin esimerkiksi äänikillan gaalassa animaatiot ja draamaelokuvat ovat omissa kategorioissaan, ja Soul oli omissa laatikoissaan ylivoimainen myös.
Parhaat visuaaliset erikoistehosteet: Tenet
The Midnight Sky voitti erikoistehosteiden killan pystin, mutta ei se taida olla riittävästi ison ja näyttävän Tenetin sysäämiseen, joka on muutoin voittanut lähes kaiken. Love and Monstersilla saattaa olla omat faninsa.