Batman Ninja
Kun täällä oli taas puhetta supersankarileffoista, niin sain viime yönä katsottua tuommoisen loppuun. Kyseessä on pääosin Japanissa tehty Batman -animaatio, jossa on persoonallinen tyylinsä. Ja kun sanoin, että sain katsottua loppuun, niin selvennykseksi aloin katsomaan tätä kesäkuussa 2019. Sain ensimmäiset 15 minuuttia katsottua ja en jaksanut enempää silloin, vaikka yleensä en tykkää jättää leffoja kesken. No jätin kesken eikä ollut kiinnostusta jatkaa katsomista. Jatkoin katsomista viimein viime kuussa ja punnersin eteenpäin. Laitoin pauselle ja olin varma, että leffa olisi jo lopussa, mutta kauhukseni huomasin, että jäljellä oli vielä 40 minuuttia. Elokuvan kokonaiskesto on 85 minuuttia ja se 30 minuuttia mitä viime kuussa katsoin tuntui tunnilta. Lopetin katsomisen silloin ja sitten eilen sain katsottua loppuun, kun otin itseäni niskasta kiinni.
Sanomattakin selvää, että ei hirveästi napannut tuo. Tyyliä lukuunottamatta minun on vaikea keksiä hirveästi positiivista sanottavaa. Ääninäyttely oli ihan ok. Itse tarina lähtee siitä, että Batman ja Gothamin muita sankareita ja pahiksia päätyy menneisyyden Japaniin, mistä pitäisi päästä takaisin nykypäivään. Siellä sitten taistellaan. Juonessa sattuu ja tapahtuu. Jatkuvia käänteitä ja selkään puukotuksia, mikä varmaan toi minulle sen tunteen, että leffa oli edennyt enemmän kuin se todellisuudessa olikaan edennyt. Se teki tästä raskaan katselukokemuksen. Tämä on myös semmoinen leffa, että jos tuota juonta ja kaikkia käänteitä alkaisi analysoimaan, niin leffassa ei varmasti olisi yhtään mitään järkeä. Japanilainen tyyli näkyy animaation lisäksi esimerkiksi siinä, että leffassa on rakennuksia, jotka muuttuvat transformersien kaltaisiksi roboteiksi... Ei iskenyt minuun.
Batmanin lisäksi mukana on n+1 hahmoa ja tuntuu, että Batmankin jää ihan sivurooliin. Olen näistä DC:n animaatioleffoista tykännyt, mutta niiden heikkous on, että niihin pitää tunkea kaikki samat vihut yleisön miellyttämiseksi. Tulee fiilis, kun Batman päihittää Banen kahdessa minuutissa joka leffassa, että se on ihan perus arkipäivää, mikä laskee pahiksen vaarallisuutta. Kumminkin Banea ja muita tuodaan mukaan, koska niillä on faninsa, joita voidaan helposti miellyttää hahmon nopealla cameolla. Inhosin myös tapaa, miten Batmania käsiteltiin. Hänestä tehtiin aivan vässykkä ja liian riippuvainen arsenaalistaan. Tuntui, etteivät tekijät ymmärtäneet hahmoa edes pinnallisella tasolla.
Lienee selvää, etten katselukokemuksestani hirveästi nauttinut ja elokuva menee paikoin aivan typeryyden puolelle ja on paikoin aivan käsittämätön. Elokuva onnistuu tekemään myös Jokerista hyvin rasittavan ja monet hahmot jäävät ihan statistin rooliin, ja niin kuin sanoin, tekijät eivät kovin hyvin ymmärrä Batmania tai mitä hyvä Batman teos sisältää. Lopputulos on sekoitus Batman sarjakuvien ja sarjojen elementtejä yhdistettynä japanilaisiin elementteihin, mikä ei nouse potentiaalinsa tasolle. Jos haluat nähdä kuinka "Batman" taistelee pilvenpiirtäjän kokoista transformersrobottia vastaan, niin kelaa siihen kohtaan ja unohda muu leffa.