Mitä he tarkoittavat "kameran takana" olevilla? Monessa tapauksessa ohjaaja ja kuvaaja(DP) ovat ne tärkeimmät palaset elokuvassa ja jos tuottajat eivät saakkaan enää valita "parhaita" näille paikoille vaan on täytettävä kiintiöitä niin ihmeelliseltä sekin kuulostaa.
Jos lukee tuon jutun, niin siellä on kaikki eritelty hyvin selkeästi. Ihan oma epäonnistunut termi tuo, jolla yritin tarkoittaa, että riittää kun elokuvan taustalla on inkluusiot hoidettu, jolloin noiden ei tarvitse itse elokuvaan vaikuttaa millään lailla.
Tuossa on jaettu ehdot A, B, C, D -kategorioihin ja näistä pitää täyttää 2/4. Jokaisessa A,B,C,D kategoriassa on useampi alakohta esim. A1, A2, A3, joista pitää täyttää vain yhden alakohdan ehdot, että tässä tapauksessa tuo koko A-kategoria katsotaan täytetyksi.
A liittyi suoraan elokuvassa näkyviin elementteihin, eli oli pääroolitus (A1), yleinen roolitus (A2) ja kässärimateriaali (A3). B taas liittyy yleisesti kuvausryhmään, avainrooleihin (tuotantoassistentti, eka apuohjaaja, script supervisor yms), sekä luovaan johtoon ja osastojohtajiin (Makeup artist, casting director, kuvaaja, säveltäjä jne.)
C liittyy harjoittelijoihin, oppimismahdollisuuksiin ja taitojen kehitykseen. Näitä saa täyttää ihan joko tuotannossa, markkinoinnissa ja jakelussa.
D sitten liittyi representaation markkinoinnissa, jakelussa ja pr:ssä (publicity).
Eli noista riittää esimerkiksi vain C:n ja D:n täyttäminen tuohon Parhaan elokuvan ehdokkuuden standardien täyttöön.