Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 690
  • 12 325

Buster

Jäsen
Imdb:hin olen n. 12 vuotta merkinnyt aina arvosanan katsomalleni elokuvalle/dokkarille/sarjalle, sillä eihän sitä muuten pysyisi kärryillä, että onko jonkun elokuvan katsonut. Onneksi ymmärsin tuon lähes heti harrastukseni alussa, sillä onhan noita pirun mukava selailla jälkikäteen pelkästään noinkin ja sieltä saa selvitettyä vuoden parhaat elokuvatkin.

Lisäksi viime vuosina olen alkanut pitää elokuvapäiväkirjaa, jonne merkitsen katsomisen aikana huomioita/ajatuksia ja/tai elokuvan jälkeen. Olen myös vuodesta 2015 lähtien muodostanut listan vuoden parhaista elokuvista ja saattanut sinne vielä kirjoittaa vähän lisääkin.
 
Tuli katsottua Netflixistä uutukainen I'm Thinking of Ending Things ja tykkäsin kyllä. Mukavan aivonystyröitä kutittelevaa tunnelmointia vaikka ymmärrän, että "kaikki nyt heti"-aikakautena tällainen rauhallinen kerronta jakaa vahvasti mielipiteitä.
Tuli katsottua sama leffa ja pidin myös kovasti. Siitä olen myös samaa mieltä, että tälläinen elokuva varmaan aika vahvasti jakaa mielipiteet. Mainitsemistasi syystä, ja siitä miten selkeitä juonikuvio ja tarinankerronta katsojan mukaan kuuluisi olla. Tässähän jäi ihan katsojan itsensä pääteltäväksi, mistä kaikessa oli kyse.

Olen vähän jopa ollut kiinnostunut kuulemaan, miten muut ovat tämän elokuvan kokeneet. Vähän harmi, että Leffatykki kuihtui kasaan. Siellä sai seurata (liiankin) korkealentoista tulkintaa kaikenlaisista rainoista. Elokuvien pisteytys ilman varsinaista tulkintaa niistä ei juurikaan kiinnosta, ja siten imdb ei itseä innosta seuraamaan.

Kaikessa oli kyse yksinäisen vanhan talonmiehen mielensisäisestä jossittelusta ja pohdinnasta. Pariskuntaa, joka oli menossa tapaamaan miehen vanhempia, ei ollut olemassa kuin talonmiehen mielessä. Pariskunnan osapuolet ovat talonmiehen itsensä eri puolia jotka kuvastavat miten ristiriitainen talonmiehen suhtautuminen itseensä on. Naisen hyväntahtoisuus ja epäilevyys, miehen häpeä ja tukahdutettu raivo menneisyyttään kohtaan ovat kaikki miehen omia sisäisiä tunnekokemuksia. Osattomuus ja miehen inho omia vanhempiaan kohtaan yrittää selittää syitä miksi talonmies on yksinäinen ja pettynyt elämäänsä.

Rakkauden ja hyväksynnän haku, siinä epäonnistuminen täyttää talonmiehen mielen ja pettymykset hallitsevat mielenmaisemaa. Tanssikohtauksessa idylli pari esittää talonmiehen haaveilemaa yhteyden tunnetta kahden nuoren välillä, jonne talonmies pääsi vain ryöstäjän roolissa. Ja tämäkin yritys päättyi vain tuhoon, rakkauden kuolemaan. Kuten miehen hyväksynnän haku aina.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä

Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.

Eilen katselin The Godfatherin ja eipä tuota ilmeisesti siis voisi pistää edes ehdolle parhaan elokuvan pystistä 2024 eteenpäin, koska kiintiöt eivät täyty.

Näiden kriteerien perusteella jäin myös miettimään, että ilmeisesti siis jos leffassa ei ole mukana yhtään valkoista miestä, niin ruudulla kuin tuotannossa, niin se ei ilmeisesti estä ehdokkuutta mitenkään?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.
Onneksi tämä ei tapahtunut yhdessä yössä kun olin vielä näistä kiinnostunut, olisi ollut shokki. Nyt koko gaala on omassa elokuvamaailmassa jäänyt taka-alalle jo pitkän aikaa sitten. En tarvitse tuollaista, itse asiassa lähivuosina tai koko 2000-luvun olen lukenut mieluummin juttuja ja katsellut videoita Cannesista. Osuu paremmin omaan pirtaan ja siellä itse asiassa sopivassa määrin amerikkalaiset mukana, yhtälö on omaan näkövinkkeliin juuri oikea miten elokuvia siellä katsotaan ja ketä vaikkapa tuomaristossa istuu. Samoin Sodankylä osaa sykähdyttää mitä tulee elokuva-alan tapahtumiin, muistan aina ne videopätkät Francis Ford Coppolasta Sodankylän elokuvajuhlilla ja latotansseissa, näiden tunnelmien jälkeen ei voisi vähempää kiinnostaa Yhdysvaltain elokuva-akatemia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noteerattiinko täällä muuten puoli vuotta sitten James Liptonin poismeno.


Oli itselle surullinen juttu mitä tulee (amerikkalaiseen)elokuvamaailmaan, sieltä ysärin puolivälistä asti olen katsonut kaikki jaksot ja ehdottomasti mun makuun parhaita amerikkalaisten tekemiä elokuva-alan haastatteluja.
Harmittaa vietävästi jos ei enää saada nauttia vastaavasta. Katsoin juuri yhden viimeisimmistä haastatteluista parin vuoden takaa, Scarlett Johannson, mielenkiintoinen tarina pohjoismaalaisjuurineen.

En ole lukenut taustoja että onko jatkoa pohdittu mutta kysynkin täältä, kuka olisi paras tähän rooliin jatkamaan Inside Actors Studiota?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.

Eilen katselin The Godfatherin ja eipä tuota ilmeisesti siis voisi pistää edes ehdolle parhaan elokuvan pystistä 2024 eteenpäin, koska kiintiöt eivät täyty.

Näiden kriteerien perusteella jäin myös miettimään, että ilmeisesti siis jos leffassa ei ole mukana yhtään valkoista miestä, niin ruudulla kuin tuotannossa, niin se ei ilmeisesti estä ehdokkuutta mitenkään?
Tämä voisi laajentua kirjoihinkin, jos ei ole vanhoissakin teoksissa monimuotoisuusstandardit täyttävää tekstiä, lähtee kirjaroviolle. Sinuhe Egyptiläinen pysyy hyllyssä, siinä ei vaniljanaamat hillu, muuten tyhjenisi aika pahasti mutta tulisipa tilaa.
 

Buster

Jäsen

Oscarit ne vaan jatkavat muuttumistaan ihan täydeksi vitsiksi.

Eilen katselin The Godfatherin ja eipä tuota ilmeisesti siis voisi pistää edes ehdolle parhaan elokuvan pystistä 2024 eteenpäin, koska kiintiöt eivät täyty.
Varietyssa oli asiaa tarkemmin avattu. Eli kaikkia noita standardeja ei tarvitse täyttää, vaan riittää kun 2/4 on täytetty. Eli jonkun mafia- tai sotaleffan (ja kaikkien muidenkin leffojen) tapauksessa riittää, kun tuotannossa kameran takana on nuo inclusion-hommat täytetty. Eli toisin sanoen tuo ei periaatteessa suoraan vaikuta ruudulla näkyvään sisältöön mitenkään, kuten ei pidäkään.

Itsellä onkin jo tuo I'm Thinking of Ending Things katsomislistalla viitaten täällä pariin aiempaan viestiin. Odotukset nousee.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Varietyssa oli asiaa tarkemmin avattu. Eli kaikkia noita standardeja ei tarvitse täyttää, vaan riittää kun 2/4 on täytetty. Eli jonkun mafia- tai sotaleffan (ja kaikkien muidenkin leffojen) tapauksessa riittää, kun tuotannossa kameran takana on nuo inclusion-hommat täytetty. Eli toisin sanoen tuo ei periaatteessa suoraan vaikuta ruudulla näkyvään sisältöön mitenkään, kuten ei pidäkään.

Itsellä onkin jo tuo I'm Thinking of Ending Things katsomislistalla. Odotukset nousee.

Mitä he tarkoittavat "kameran takana" olevilla? Monessa tapauksessa ohjaaja ja kuvaaja(DP) ovat ne tärkeimmät palaset elokuvassa ja jos tuottajat eivät saakkaan enää valita "parhaita" näille paikoille vaan on täytettävä kiintiöitä niin ihmeelliseltä sekin kuulostaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varietyssa oli asiaa tarkemmin avattu.
Tämä avasikin paljon asiaa, ei voi kun ihmetellä jenkkitouhua. Elokuva on taidemuoto, ei mikään ehdoton yhteiskunnallinen tekele missä pitää ottaa kaikki huomioon. On kyllä kaukana omasta ajatusmaailmasta. Ja tarviiko edes todeta että itsellä ei ole mitään edellä mainittuja ryhmiä vastaan, on useita lähipiirissä jne.

Oma katse kääntyy koko ajan enemmän indie suuntaan ja pois amerikkalaisesta elokuvasta. Tuollaiset raja-arvot on täysin absurdeja, kaksinaismoralismin huippu tuo maa. Tälläisillä säädöksillä käännetään vain katse pois ongelmista.
 

Buster

Jäsen
Mitä he tarkoittavat "kameran takana" olevilla? Monessa tapauksessa ohjaaja ja kuvaaja(DP) ovat ne tärkeimmät palaset elokuvassa ja jos tuottajat eivät saakkaan enää valita "parhaita" näille paikoille vaan on täytettävä kiintiöitä niin ihmeelliseltä sekin kuulostaa.
Jos lukee tuon jutun, niin siellä on kaikki eritelty hyvin selkeästi. Ihan oma epäonnistunut termi tuo, jolla yritin tarkoittaa, että riittää kun elokuvan taustalla on inkluusiot hoidettu, jolloin noiden ei tarvitse itse elokuvaan vaikuttaa millään lailla.

Tuossa on jaettu ehdot A, B, C, D -kategorioihin ja näistä pitää täyttää 2/4. Jokaisessa A,B,C,D kategoriassa on useampi alakohta esim. A1, A2, A3, joista pitää täyttää vain yhden alakohdan ehdot, että tässä tapauksessa tuo koko A-kategoria katsotaan täytetyksi.

A liittyi suoraan elokuvassa näkyviin elementteihin, eli oli pääroolitus (A1), yleinen roolitus (A2) ja kässärimateriaali (A3). B taas liittyy yleisesti kuvausryhmään, avainrooleihin (tuotantoassistentti, eka apuohjaaja, script supervisor yms), sekä luovaan johtoon ja osastojohtajiin (Makeup artist, casting director, kuvaaja, säveltäjä jne.)

C liittyy harjoittelijoihin, oppimismahdollisuuksiin ja taitojen kehitykseen. Näitä saa täyttää ihan joko tuotannossa, markkinoinnissa ja jakelussa.

D sitten liittyi representaation markkinoinnissa, jakelussa ja pr:ssä (publicity).

Eli noista riittää esimerkiksi vain C:n ja D:n täyttäminen tuohon Parhaan elokuvan ehdokkuuden standardien täyttöön.
 

axe

Jäsen
Monta vuotta oon jo kironnut kun ei tunnu tulevan enää hyviä komedioita vanhaan malliin, vaan kaikki komediat on jotain ei hymähdystäkään aiheuttavia "draamakomediaa", mutta kunnon räävittömyyksiä ei oikein tule eikä ole edes ketään (nuorta) adamsandleria tai vastaavaa, jonka leffojen haukkuminen kyllä olisi pop mutta jotka kuitenkin on paskuudessaankin parempaa kuin nämä nykyiset nuoren naisen kasvamisen vaikeudesta kertovat muka-komediat....

....mutta Hollywoodhan oli sitä ultimaattista komediapläjäystä valmistellut hiljaisuudessa ja nyt se siten tuli julki.

Tätä viestiä kirjoittaessa läsnä oli kolme naista ja yksi lyhyt mies, jonka voi ihan hyvin laskea kääpiöksi. Täytinköhän ehdot?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tätä viestiä kirjoittaessa läsnä oli kolme naista ja yksi lyhyt mies, jonka voi ihan hyvin laskea kääpiöksi. Täytinköhän ehdot?
Voitaisiinko myös laajentaa koskemaan keskustelupalstoja, jokaisessa Jatkoajan viestissäkin olisi hyvä huomioida kaikki vähemmistöt, tai ainakin puolet niistä.

Komedia on vaikea laji. Juuri mainittu Borat nostaa odotukset korkealle, Sascha osaa vetää oikeista naruista ja on huumorissaan monesti vieläpä ajankohtainen. Täytyykin katsoa uudelleen HBO:n loistava Who is America, sopii hyvin aiempien viestien aiheisiinkin.


 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Monta vuotta oon jo kironnut kun ei tunnu tulevan enää hyviä komedioita vanhaan malliin, vaan kaikki komediat on jotain ei hymähdystäkään aiheuttavia "draamakomediaa", mutta kunnon räävittömyyksiä ei oikein tule eikä ole edes ketään (nuorta) adamsandleria tai vastaavaa, jonka leffojen haukkuminen kyllä olisi pop mutta jotka kuitenkin on paskuudessaankin parempaa kuin nämä nykyiset nuoren naisen kasvamisen vaikeudesta kertovat muka-komediat....

Totta turiset. Toissa iltana katselin erään parhaimmista komedialeffoista viime vuosien ajalta. Eli Miljoona tapaa kuolla lännessä. Aivan hulvaton pätkä. Oon tuon nyt kolme kertaa syynännyt ja aina jaksaa naurattaa. Liam Neeson on Clint Leatherwood....*tirsk*.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta turiset. Toissa iltana katselin erään parhaimmista komedialeffoista viime vuosien ajalta. Eli Miljoona tapaa kuolla lännessä. Aivan hulvaton pätkä. Oon tuon nyt kolme kertaa syynännyt ja aina jaksaa naurattaa. Liam Neeson on Clint Leatherwood....*tirsk*.

Tuota mainittua en ole nähnyt, mutta trailerin perusteella hiukan sama viba kuin Long Shotissa joka oli lähivuosien komedioista ihan kelpo ja vastaavaa huumoria täynnä. Long Shot oli vielä puettu draaman kaareen joten oli tarinanakin ihan hauska seurata.

 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mistäköhän suoratoistosta tuo Long Shot mahtaa löytyä @Jupe
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ok. Eiköhän tuo sitten löydy. Mulla kun on 5 suoratoistopalvelua käytössä.
Nuo kuusi suoratoistoa on itselleni aika outoja, tai viisi niistä. Viaplay on tutumpi, sieltä löytyy jäsenille.

Maailmalla jo nyt ihan liikaa kilpailevia suoratoistoja, hyvä ja huono asia, jos olisi vain muutama niin hintakin niissä olisi varmaan kovempi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nuo kuusi suoratoistoa on itselleni aika outoja, tai viisi niistä. Viaplay on tutumpi, sieltä löytyy jäsenille.

Maailmalla jo nyt ihan liikaa kilpailevia suoratoistoja, hyvä ja huono asia, jos olisi vain muutama niin hintakin niissä olisi varmaan kovempi.
Juu, Viaplaylta tuo löytyi heti. Katson leffan illalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on tilattuna Elisa Viihde ja tarjosivat kuukaudeksi ilaimseksi(normaalihinta 9,90e/kk) tuota heidän ohjelmakirjastooan Aitiota. No otin tottakai, kun ilmaiseksi tarjottiin. Rupesin sitten vähän pläräilemään mitä täältä löytyy. Ja vastaus oli aivan hirveä määrä paskoja elokuvia. Siis oikeasti paskoja. Tuli tutustuttua tuotantoyhtiöön nimeltä The Asulym. Firma tekee aivan järkyttävän huonoja leffoja. Ohjaus paskaa, kuvaus paskaa, näyttelijät paskaa, juoni paskaa, lavastus paskaa. Siis niin huonoa kamaa, että rupeaa jo naurattamaan.

Pienestä alustuksesta päästäänkin iiihen, että mitä mieltä täällä olaan huonoista elokuvista? Tullut katseltua niin monta keskinkertaista leffaa, että jotenkin virkistävää katsella totaallista paskaa vaihteekis. Mielmummin katson oikeaasti huonon elokuvan, kuin sen perusleffan, jonka olen nähnyt miljoona kertaa. Tahaton komiikka ehkä paras ilmaisu kuvaamaan tuota.

Jos joku jäi tuota The Asylumia vielä miettimään niin tässä muutama heidän leffa

 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pienestä alustuksesta päästäänkin iiihen, että mitä mieltä täällä olaan huonoista elokuvista?

Tommy Wisean The Room(2003) on edellisellä sivulla mainitsemallani "mahtavat" elokuvat listallani. Se on niin täydellisen surkea että se on jo mahtavan hyvä. Ei nämä sharknadot ole mitään tahattoman (tai jos tahallisen niin kyseessä on kaikkien aikojen nero) paskan mutta rakkaudella tehdyn rainan rinnalla.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pienestä alustuksesta päästäänkin iiihen, että mitä mieltä täällä olaan huonoista elokuvista?
Noita Asylumin paskoja ei kyllä jaksa, ne tuntuvat tarkoituksella huonoiksi tehdyiltä ja väkinäisiltä. Mutta kun itseluottamusta uhkuva suuruudenhullu ohjaaja saa jotenkin käsiinsä rahoituksen "passion projectilleen" ja vapaat kädet sen toteuttamiseen, silloin tuloksena on usein jotain elämää suurempaa. Edellä mainitun The Roomin lisäksi maininnan arvoisia tässä genressä ovat ainakin seuraavat:




 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös